Στην επαναλειτουργία του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης αναφέρονται ευρέως τα μεγάλα διεθνή ΜΜΕ, αναδεικνύοντας τη σημασία του μνημείου αλλά και τον συμβολισμό του ανοίγματος του Ιερού Βράχου, στο πλαίσιο της προσπάθειας της επιστροφής στη νέα «κανονικότητα».

Η Ειμαρμένη είναι η μοίρα, το πεπρωμένο του κάθε ανθρώπου, που περιλαμβάνει και προδιαγράφει ολόκληρη τη ζωή του. Είναι το μονοπάτι που παίρνουμε, αλλά και οι επιλογές που κάνουμε και πώς αυτές επηρεάζουν το μέλλον μας.

Συγγενείς, φίλοι και απλός κόσμος συγκεντρώθηκαν στο Α΄ Νεκροταφείο για να αποχαιρετήσουν την πολυβραβευμένη μεγάλη ποιήτρια και ακαδημαϊκό Κική Δημουλά που έφυγε από τη ζωή το Σάββατο (22/2) σε ηλικία 89 ετών.

gefyri plakas

«Ξεκινά το μεγάλο crash test», ανέφερε ο καθηγητής της Σχολής Μηχανικών Μεταλλείων- Μεταλλουργών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, συντονιστής Διεπιστημονικής Ομάδας Έργου του ΕΜΠ για την Αναστήλωση της Γέφυρας Πλάκας, Δημήτρης Καλιαμπάκος.

Ο κ. Καλιαμπάκος σημείωσε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, πως πρόκειται για την «πιο μεγάλη αποκατάσταση πέτρινου γεφυριού στον κόσμο».

Το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων, το γεφύρι της Πλάκας στον Άραχθο ποταμό, που είχε καταρρεύσει πριν από περίπου μία πενταετία, θα δοκιμαστεί στις πιο δύσκολες συνθήκες, ώστε να μπορεί, μετά το καλοκαίρι, να παραδοθεί στο κοινό, επισήμανε ο καθηγητής. «Ολοκληρώθηκε πια η διαδικασία της αφαψίδωσης, αφαιρέθηκε δηλαδή ο μεταλλικός σκελετός που στήριξε κατά τη διάρκεια των εργασιών την ιστορική γέφυρα της Πλάκας», εξήγησε ο κ. Καλιαμπάκος.

Δήλωσε πως πλέον, από εδώ και πέρα, ξεκινά η στενή παρακολούθηση της εξέλιξης του έργου από τους επιστήμονες της Ομάδας Έργου του ΕΜΠ. «Τέτοιο γεφύρι έχει να ξεκαλουπωθεί, να σταθεί στα πόδια του πάνω από έναν αιώνα», ανέφερε χαρακτηριστικά και περιέγραψε τις βασικές δράσεις πίσω από το μοναδικό αυτό πρότζεκτ, ένα έργο, για το οποίο, όπως σημείωσε, εργάστηκε μια ομάδα από το ΕΜΠ συγκροτούμενη από 30 καθηγητές και 40 ερευνητές.

Όπως περιέγραψε ο κ. Καλιαμπάκος, για να στηθεί ξανά και να στέκει υπερήφανο το ιστορικό γεφύρι, «έβαλαν πάνω του χέρι πάνω από 300 άτομα», με τον καθηγητή του ΕΜΠ να περιγράφει με γλαφυρό τρόπο τη στοργή και τη φροντίδα που χρειάστηκε να επιστρατεύσουν οι ειδικοί τεχνίτες πέτρας.

tzoumerka plaka 1

 

«Είμαι συγκινημένος για τους ανθρώπους, από τα χέρια των οποίων πέρασαν μία προς μία οι πέτρες που έφτιαξαν το γεφύρι. Μιλάμε για 9000 θολίτες, μια πολύ βαριά, σκληρή πέτρα, με διαστάσεις 70x40x10 εκατοστά, πέτρες που πέρασαν από δύο με τρία χέρια η κάθε μία το πολύ, πέτρες που πριν σπάσουν και τοποθετηθούν, έπρεπε πριν να τις... "ακούσει" ο ίδιος ο τεχνίτης, αφού κάθε πέτρα "λαλάει", όπως λένε αυτοί οι άνθρωποι», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Καλιαμπάκος. 

Για την αποκατάσταση, δε, του εμβληματικού γεφυριού, σύμφωνα με τον κ. Καλιαμπάκο, οι ερευνητές δεν χρησιμοποίησαν «καμία από τις σύγχρονες τεχνολογίες, καμία κρυφή ενίσχυση, ούτε ένα κιλό μέταλλο από το ελάχιστο που είχαν βάλει στο αρχικό γεφύρι.

Εστίασαν, όπως επισημαίνει, στο να ολοκληρώσουν οι τεχνικοί τις εργασίες «διαβάζοντας σωστά αυτό που ο πρωτομάστορας Μπέκας με τους δικούς του τεχνίτες είχε κάνει πριν από 150 χρόνια». Το αποτέλεσμα, σήμερα, στα μέσα του Φλεβάρη του 2020 είναι «ένα γεφύρι που είναι κάτι παραπάνω από δίδυμο αδερφάκι του αρχικού, είναι ένα γεφύρι με το ίδιο DNΑ...», σημείωσε, συγκινημένος, ο κ. Καλιαμπάκος.

Μέσα σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνουμε όλοι οι άνθρωποι στον πλανήτη, με την πανδημία να δοκιμάζει την ετοιμότητα και τις αντοχές του υγειονομικού συστήματος, τις κοινωνικοοικονομικές δομές πρόνοιας κάθε χώρας αλλά και την ατομική αντοχή και ευθύνη του καθενός από εμάς απέναντι στην κοινωνία, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) επιτείνει τις προσπάθειές του για την αντιμετώπιση της κρίσης, δημιουργώντας τη Διεθνή Πρωτοβουλία Δράσης για τον COVID-19, ύψους 100.000.000 δολαρίων.


Μέ άρθρο της με τίτλο "Επιστρέψτε στη θεά Ίριδα το σώμα της", η εφημερίδα Washington Post τάσσεται υπέρ της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα, στην Αθήνα, στην κοιτίδα του δυτικού πολιτισμού, τώρα που οι συνθήκες έχουν αλλάξει για την πάλαι ποτέ αυτοκρατορία της Αγγλίας.

triodio vivlio

Τριώδιο είναι η εκκλησιαστική περίοδος που εκτείνεται από την Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου έως την Κυριακή του Πάσχα, δηλαδή για φέτος 19 Απριλίου.

Τριώδιο ονομάζεται το Λειτουργικό Βιβλίο της Εκκλησίας μας το οποίο περιλαμβάνει τους Ύμνους των Κυριακών, απο την Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου μέχρι και το Μεγάλο Σάββατο πρίν την Τελετή της Αναστάσεως.

Ονομάζεται έτσι διότι οι περισσότεροι Κανόνες του Όρθρου (πρωινή Ακολουθία) περιέχουν τρείς Ωδές ενώ συνήθως περιέχουν εννέα Ωδές – την 8η και την 9η πάντοτε, ύστερα δε διαδοχικά μία από τις πέντε πρώτες.

Το Τριώδιο τοποθετείται στα Αναλόγια των Ναών μας στον Εσπερινό του Σαββάτου της Κυριακής του Τελώνου και του Φαρισαίου αφού πρώτα ο Πρωτοψάλτης το παραλάβει απο την Εικόνα του Χριστού και το ασπασθεί.

Έτσι ανοίγει το Τριώδιο, περίοδος η οποία διαιρείται σε τρείς μικρότερες, δηλ. Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου μέχρι Κυριακή της Τυροφάγου, Καθαρά Δευτέρα μέχρι το Σάββατο Του Λαζάρου και Κυριακή των Βαίων το βράδυ μέχρι το Μεγάλο Σάββατο πρίν την Ανάσταση.

Παλαιότερα στην περίοδο του τριωδίου συμπεριλαμβάνονταν και η περίοδος από την Κυριακή του Πάσχα μέχρι την Κυριακή των αγίων πάντων. Αργότερα όμως οι ιερές ακολουθίες της περιόδου αυτής περιελήφθησαν σε ιδιαίτερο λειτουργικό βιβλίο το «Πεντηκοστάριο».

Για την διαμόρφωση του Τριωδίου, όπως το έχει στη χρήση της σήμερα η εκκλησία μας, έπαιξαν ρόλο όλες οι χριστιανικές γενεές από τον 5ο μέχρι τον 15ο αιώνα μ.Χ. (Το πρώτο έντυπο του Τριωδίου εξεδόθη το 1522 μ.Χ. στην Βενετία).

Το γεγονός αυτό αποδεικνύεται από τις ασματικές ακολουθίες των εορτών του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά (Β’ Κυριακή των Νηστειών), του Οσίου Ιωάννου της Κλίμακος (Δ’ Κυριακή των Νηστειών), κ.α. Αποδεικνύεται επίσης από την εισαγωγή του επιτάφιου θρήνου, εγκωμίων, δηλαδή που ψάλλονται στον Επιτάφιο, και από την εισαγωγή των συναξαρίων του Νικηφόρου Καλλίστου του Ξανθόπουλου. Στην διαμόρφωση των ασματικού κύκλου του τριωδίου συνέβαλαν επίσης και διάσημοι υμνογράφοι και μελωδοί της εκκλησίας μας, όπως ο Ρωμανός ο Μελωδός, (βλέπε 1 Οκτωβρίου) και ο Ιωάννης Δαμασκηνός (βλέπε 4 Δεκεμβρίου).

Το τριώδιο περισσότερο από όλα τα εκκλησιαστικά βιβλία που περιέχουν ιερές ακολουθίες οδηγεί τις ψυχές των πιστών της ορθοδόξου εκκλησίας στην περισυλλογή και στην κατάνυξη. Για τον λόγο αυτό ονομάζεται και κατανυκτικό τριώδιο. Με τον κύκλο των εορτών του τριωδίου ανανεώνονται τα βιώματα της νηστείας, της εγκράτειας, της μετάνοιας, και της χαρμολύπης.

ΚΥΡΙΑΚΕΣ:

Όλες οι Κυριακές του Τριωδίου έχουν µία συγκεκριµένη ονοµασία και αποτελούν µία αλληλουχία µεστή νοηµάτων και µηνυµάτων.

Με τη σειρά, οι Κυριακές του Τριωδίου είναι:

-Κυριακή του Τελώνη και του Φαρισαίου

– Κυριακή του Ασώτου

– Κυριακή της Απόκρεω

– Κυριακή της Τυροφάγου

– Α’ Νηστειών: Κυριακή της Ορθοδοξίας

– Β’ Νηστειών: Γρηγορίου του Παλαµά

– Γ’ Νηστειών: Κυριακή Σταυροπροσκυνήσεως

– Δ’ Νηστειών: Ιωάννου της Κλίµακος

– Ε’ Νηστειών: Μαρίας της Αιγυπτίας

– Κυριακή των Βαΐων

Η πρώτη εβδομάδα, που τελειώνει την Κυριακή του Ασώτου, λέγεται και Προφωνή ή Προφωνέσιμη, επειδή παλιά προφωνούσαν, δηλαδή διαλαλούσαν ότι άρχιζαν οι αποκριές. Η εβδομάδα αυτή λέγεται και αμόλυτη ή απόλυτη, επειδή τότε οι ψυχές των πεθαμένων βγαίνουν στον Πάνω Κόσμο.

Η δεύτερη εβδομάδα λέγεται Κρεατινή ή της Κρεοφάγου ή Ολόκριγια, επειδή έτρωγαν κρέας και δεν νηστεύουν Τετάρτη και Παρασκευή. Η Κυριακή της εβδομάδας αυτής, η Κυριακή της Απόκρεω, ονομάστηκε έτσι γιατί ήταν η τελευταία μέρα της κρεοφαγίας (από + κρέας) όλης της περιόδου του Τριωδίου.

Η τρίτη εβδομάδα λέγεται Τυρινή ή της Τυροφάγου, επειδή έτρωγαν γαλακτοκομικά προϊόντα. Από τη Δευτέρα, μια εβδομάδα πριν την Καθαρή Δευτέρα, άρχιζε η αποχή από το κρέας και επιβαλλόταν η χρήση τυριού και γαλακτερών σαν ενδιάμεση άσκηση μεταξύ κρεοφαγίας και νηστείας.

dogma

Περισσότερα Άρθρα...