Για την προσφορά του στην αρχαιολογία και τις αναστηλώσεις τιμήθηκε καθηγητής Αρχιτεκτονικής, Μανόλης Κορρές

Το Διεθνές Βραβείο Feltrinelli απονεμήθηκε στον καθηγητή Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Μανόλη Κορρέ για τη συνολική του προσφορά στον τομέα της αρχαιολογίας και των αναστηλώσεων.

Το βραβείο αποτελεί ύψιστη διάκριση και απονέμεται από την Accademia Nazionale dei Lincei της Ρώμης- μία από τις παλαιότερες και εγκυρότερες επιστημονικές ακαδημίες σε παγκόσμιο επίπεδο, που ιδρύθηκε το 1603 και, στο βάθος της ιστορίας, έχει συμπεριλάβει στα μέλη της κορυφαίες φυσιογνωμίες, όπως ο Γαλιλαίος.

Το Διεθνές Βραβείο Feltrinelli απονέμεται σε προσωπικότητες που έχουν διακριθεί για τις εξαιρετικές τους επιδόσεις στην τέχνη, στη λογοτεχνία, στην ιστορία, στη φιλοσοφία, στην ιατρική και στα μαθηματικά. Απονέμεται μία φορά κάθε πέντε χρόνια για κάθε ειδικότητα και συνοδεύεται από σημαντικό χρηματικό έπαθλο. Ένα δεύτερο βραβείο απονέμεται παράλληλα σε έναν διεθνή οργανισμό για την ανθρωπιστική του δράση.

Ο Μανόλης Κορρές βραβεύτηκε για το συνολικό του έργο, το οποίο -όπως τονίστηκε κατά την απονομή- συνδυάζει «την αναστήλωση με πρωτότυπη αρχαιολογική και αρχιτεκτονική έρευνα».

Στην ίδια κατηγορία έχουν παλαιότερα βραβευθεί εξέχουσες προσωπικότητες όπως ο Ντίνου Αντεμεστεάνου, o Τσεζάρε Μπράντι και ο Φερντινάντο Καστανιόλι. O Μανόλης Κορρές είναι ο πρώτος Έλληνας στον οποίο απονέμεται αυτό το βραβείο.

Πληροφορούμενος την είδηση της σημαντικής βράβευσης του καθηγητή Μανόλη Κορρέ, ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Πάνος Παναγιωτόπουλος έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Ο καθηγητής Μανόλης Κορρές δεν είναι μόνο μια εξέχουσα φυσιογνωμία της επιστημονικής κοινότητας που έχει προσφέρει και συνεχίζει να προσφέρει πολλά συνδυάζοντας το έργο της μελέτης και αναστήλωσης των αρχαίων και νεοτέρων μνημείων μας με δημιουργική αρχαιολογική και αρχιτεκτονική έρευνα.

Είναι και ένας άνθρωπος με βαθιά αφοσίωση σε ένα έργο που αντλεί από το ελληνικό παρελθόν με προοπτική το ελληνικό μέλλον. Αφοσίωση η οποία λειτουργεί ως παράδειγμα για κάθε μέλος της οικογένειας του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, λειτουργεί ως παράδειγμα για όλους μας. Τον συγχαίρω για την κορυφαία διάκριση που τού επιφυλάχθηκε».

Μέλος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, της Επιτροπής Συντήρησεως Μνημείων Ακρόπολεως και άλλων επιστημονικών επιτροπών του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, ο κ. Κορρές συμμετείχε στα έργα της Ακροπόλεως (1975, 1983-1999), στα έργα του Διονυσιακού Θεάτρου (1981-1982), στη μελέτη και αποκατάσταση δύο αρχαίων ναών στη Νάξο (Πανεπιστήμιον Αθηνών- TU Munchen, 1976 κ.ε), του Κάστρου του Πυθίου στον Έβρο (1974 κ.ε.) του ναού του Απόλλωνος στη Μητρόπολη παρά την Καρδίτσα (1999 κ.ε.).

Έχει μελετήσει ρωμαϊκά μνημεία στη Θεσσαλονίκη, βυζαντινά και νεότερα μνημεία στη Μάνη, τον ναό της Παναγίας Γοργοεπηκόου, τη Στοά του Ευμένους, το Μνημείο του Φιλοπάππου, τις κοιλαδογέφυρες του ρωμαϊκού Αδριάνειου υδραγωγείου και τον ναό του Ολυμπίου Διός στην Αθήνα, αρχαία και χριστιανικά μνημεία στην Αμοργό, ιωνικά κιονόκρανα γενικώς (στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Μονάχου, 1976-1977), τα μεγάλα ναόσχημα ταφικά μνημεία της Ετρουσκικής Νεκροπόλεως της Norchia (με τον M. Kreeb, 1990), το Μαυσωλείο του Θευδέριχου στη Ραβέννα, διάφορες μηχανικές κατασκευές κ.ά.

Έχει λάβει υποτροφίες (Υπ. Παιδείας, DAAD, DAI, Princeton University, Fulbright, Alexander von Humbolt) και τιμητικές διακρίσεις (Χάλκινο Μετάλλιο Ακαδημίας Αθηνών, Αργυρούν Μετάλλιο της Ακαδημίας Αρχιτεκτονικής των Παρισίων (Academie d' Architecture de Paris), Ταξιάρχης Τάγματος του Φοίνικος).

Είναι μέλος επιστημονικών εταιρειών, έχει διδάξει σε ξένα πανεπιστήμια, έχει συγγράψει οκτώ βιβλία και 80 επιστημονικά άρθρα και έχει επίσης δώσει διαλέξεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Σχέδιά του έχουν εκτεθεί σε εννέα ατομικές και επτά ομαδικές εκθέσεις εντός και εκτός Ελλάδος. 

news247

Εντυπωσιακές εικόνες από την Ακρόπολη και άλλα σημεία προσφέρει μία εφαρμογή.

Την ευκαιρία να δει την Ακρόπολη από όσες οπτικές γωνίες θέλει και να γνωρίσει έτσι καλύτερα το πιο διάσημο σημείο της Αθήνας αλλά και να απολαύσει τη μαγική θέα που προσφέρει ο Ιερός Βράχος, δίνει μία εφαρμογή.

Πρόκειται για πρόγραμμα εικονικής περιδιάβασης στην Ακρόπολη.

Χρησιμοποιώντας κατά κύριο λόγο φωτογραφίες, είτε επίγειες είτε εναέριες, το πρόγραμμα δίνει την ευκαιρία στο χρήστη να «ανέβει» από την οθόνη του υπολογιστή του στον βράχο και να δει από κει τη θέα αλλά και να «επιβιβαστεί» σε ένα ελικόπτερο βλέποντας από ψηλά τον Παρθενώνα και τα άλλα μνημεία της Ακρόπολης και της Αθήνας.

Σε έναν τεράστιο αρχαιολογικό χώρο, έκτασης περίπου 40.000 στρεμμάτων, κηρύσσονται τα Μέγαρα και η ευρύτερη περιοχή τους, μετά την ομόφωνη θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ).

Το ΚΑΣ έλαβε υπόψη του όλα τα αρχαιολογικά δεδομένα, όπως παρουσιάστηκαν λεπτομερώς μέσα από την πρόταση της Γ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, στην οποία συμπεριλαμβάνονται κηρύξεις παλιών και νέων θέσεων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, όπως τα δύο λιμάνια της αρχαίας πόλης, οι Παγές στον Κορινθιακό και η Νισαία, σημερινή Πάχη, στον Σαρωνικό Κόλπο.

Η προστασία των ιδιαίτερα σημαντικών αρχαιοτήτων της περιοχής των Μεγάρων ήταν το κύριο μέλημα των μελών του ΚΑΣ, που έδωσαν το πράσινο φως στην ομολογουμένως πολύ μεγάλη κήρυξη, μια έκταση για την οποία εκφράστηκαν κάποιες επιφυλάξεις -όπως η δυσκολία ελέγχου των εκσκαφών από πλευράς Γ' ΕΠΚΑ. Ωστόσο, όπως ειπώθηκε, η Εφορεία διενεργεί ήδη ελέγχους στο μεγαλύτερο τμήμα της περιοχής, ενώ η λίστα των μνημείων που έχουν βρεθεί εντός και εκτός πόλης είναι από μόνη της αφοπλιστική.

Η Κρήνη του Θεαγένους, που ανακαλύφθηκε στην πόλη των Μεγάρων και αποδίδεται στον περίφημο μεγαρίτη αρχιτέκτονα Ευπαλίνο, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα και μεγαλύτερα κτίσματα υδροδότησης του 5ου αι. π.Χ. Το ξεχωριστό μνημείο, μαζί με τα πολυάριθμα τεχνικά υδρευτικά έργα που εντοπίστηκαν σε διάφορα σημεία της περιοχής, ίσως εξηγούν γιατί η πόλη «δεν έμεινε ποτέ χωρίς νερό», όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά στο Συμβούλιο. Οι δύο λόφοι της πόλης, όπου βρίσκονταν οι ακροπόλεις της Αλκάθου και της Καρίας, βρίθουν από αρχαίο δομικό υλικό, εντοιχισμένο συχνά σε ναούς της υστεροβυζαντινής και μεταβυζαντινής περιόδου, ενώ στον λόφο της Καρίας σώζεται το λαξευμένο στον βράχο σπήλαιο Μουρμούνη, που ήταν ιερό της θεάς Δήμητρας.

Η αρχαία Αγορά, τμήμα της οποίας αποκαλύφθηκε το 1937 κάτω από τη σύγχρονη πλατεία Ηρώων, συνεχίζει να δίνει «παρουσία» κυρίως μέσα από την ανακάλυψη αρχιτεκτονικών μελών, όπως συνέβη σε πρόσφατη εκσκαφή οδού στα ανατολικά της πλατείας. Το ίδιο συμβαίνει και με τα περίφημα Μεγαρικά υπόγεια, που κατά μία εκδοχή έδωσαν την ονομασία στην περιοχή και τα οποία είχαν αποθηκευτική και λατρευτική χρήση, καθώς συνδέονταν με τη θεά Δήμητρα αλλά και την αγροτική οικονομία της περιοχής. Στις σωστικές ανασκαφές που έγιναν από το 2006 ως το 2010, στο πλαίσιο του έργου κατασκευής δικτύου ακαθάρτων της πόλης των Μεγάρων, ανακαλύφθηκαν δύο τέτοια υπόγεια, τα οποία χρονολογούνται στο β' μισό του 4ου αι. π. Χ.

Τμήματα του οχυρωματικού περιβόλου των Μεγάρων έχουν κατά καιρούς βρεθεί σε διάφορα σημεία της πόλης. Ένα από τα σημαντικότερα βρέθηκαν στις σωστικού χαρακτήρα ανασκαφές του 2006-2010. Πρόκειται για τμήμα στο νότιο σκέλος του περιβόλου, όπου ανάμεσα σε δύο ημικυκλικούς πύργους εντοπίστηκαν οι Νυμφάδες Πύλες, που είχαν ζωτική σημασία για την αρχαία πόλη καθώς εξασφάλιζαν την επικοινωνία δια μέσου της Ευθείας οδού με το λιμάνι της Νισαίας. Κατάλοιπα κλασικών ναών, δημόσιων και ιδιωτικών κτηρίων, νεκροταφεία με πλούσια και πανέμορφα κτερίσματα, πολλά από τα οποία κοσμούν το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης, λουτρά της ύστερης αρχαιότητας, εργαστήρια κεραμικής και βαφής, καθώς και δεκάδες βυζαντινά και νεότερα μνημεία, συμπληρώνουν τον αρχαιολογικό χάρτη της πόλης που γέννησε τον δημιουργό του Ευπαλίνειου ορύγματος και αποίκισε το Βυζάντιο, όπου αργότερα ιδρύθηκε η Κωνσταντινούπολη.

 

Πρέπει να πιστέψουμε όλοι στην δύναμη που κρύβουμε μέσα μας όλοι οι Έλληνες.

Αν το κάνουμε αυτό πιστεύω οτι θα εκπλαγούμε από το τι είμαστε ικανοί να κάνουμε.

 

Αλλοίμονο, αδελφέ μου

Με τυφλωμένα τα μάτια σου

Στα κίβδηλα οράματά τους

Τη μέρα πως να νοιώσεις;

 

Αλλοίμονο, αδελφέ μου

Με σφαλισμένα τ' αυτιά σου

Από τα λόγια τα πλάνα τους

Την Αλήθεια πως να δεις;

 

Στεφάνι ελευθερίας πως να δρέψεις

Φυλακισμένος στους φόβους σου;

Στεφάνι δόξας ποτέ δεν θα φορέσεις

Ασάλευτος αν μείνεις στη βολή σου.

 

Σήκω,

Το κάλεσμα της Πίνδου σε φωνάζει

Η φλόγα του αίματός σου, σε διατάζει

 

Σήκω,

Οι παιάνες σου ανήκουν, όχι το λύγισμα

Τη λευτεριά σου πίσω ζήτα μ’ όποιο τίμημα.... 

(Μικρό απόσπασμα από την ΩΔΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, Β.Γ).

 

 

Αγάπη, τι δύσκολο πράγμα!

Κάποια πράγματα μοιάζουν αυτονόητα και δεν του δίνουμε καθημερινά την πρέπουσα σημασία. Κάποια άλλα, ασήμαντα, τα μεγενθύνουμε και τους επιτρέπουμε να εξουσιάζουν τη ζωή μας.

Συνεχώς ζητάμε, συνεχώς θέλουμε και πολύ συχνά γκρινιάζουμε. Τα “μάγια” της δυσκολίας όμως δεν λύνονται με ξόρκια παρά μόνο με συναισθήματα. Το πραγματικό ελιξίριο της ευτυχίας βρίσκεται στην καρδιά μας και μόνο. Εκεί που ποτέ δεν ψάχνουμε να βρούμε τις απαντήσεις, να γνωρίσουμε τον πραγματικό Εαυτό μας, να ξεφύγουμε από το απατηλό και καταστρεπτικό ΕΓΩ μας, να...., να...., να..... 
 
Η Αγάπη είναι παντού! Είναι η κοσμική ενέργεια που κρατάει το Σύμπαν ζωντανό. Είναι η θεϊκή ένεργεια που διαπερνά τα πάντα και τους πάντες και περιμένει να βρούμε το θάρρος να της απλώσουμε το χέρι... 
 
Ανεκτίμητο το δώρο της, επισκιάζει όλες τις άλλες αρετές και αξίες της ζωής μας  ... 

Ο Απόστολος των Εθνών, Παύλος, έγραψε ένα αξιολογότατο κείμενο γεμάτο αδιαμφισβήτητες αλήθειες... Υπέροχο το συμβολικό video, επενδυμένο με καταπληκτικά ταιριασμένη μουσική

 
ΔΕΙΤΕ ΤΟ  

Μόλις έναν μήνα μετά την ανακοίνωση της διαμεσολαβητικής δράσης που θα αναλάβει η UNESCO προς τη βρετανική πλευρά για το ζήτημα του επαναπατρισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα,  αρθρογράφος των βρετανικών Times έρχεται να δώσει περαιτέρω βαρύτητα στην χρονίζουσα υπόθεση με πύρινο άρθρο του, στο οποίο τάσσεται ανοικτά και εμφαντικά υπέρ της επιστροφής τους στην Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, γράφει:

«Επισκέφθηκα το Βρετανικό Μουσείο και πέρασα από μία από τις μεγαλύτερες συλλογές του, τους θησαυρούς του Παρθενώνα. Αποτελούνται από μεγάλα τμήματα της ζωφόρου, που αρχικά περιέβαλε τον σηκό, 15 από τις 92 μετόπες, μορφές από τα αετώματα και άλλα γλυπτά.

Ολα αυτά είναι γνωστά ως Ελγίνεια επειδή τα πήρε τον 19ο αιώνα ο λόρδος Ελγιν, ο πρεσβευτής της Βρετανίας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Τα πούλησε στη Βουλή, η οποία τα προσέφερε στο μουσείο. Το μουσείο συμφωνεί, ότι το σκόρπισμα των θησαυρών του Παρθενώνα επιτρέπει να λέγονται διαφορετικές και συμπληρωματικές ιστορίες για τα γλυπτά που έχουν διασωθεί.

Είναι σα να σκίσει κάποιος την έκδοση με το σύνολο των έργων του Σαίξπηρ και να μοιράσει μεμονωμένες σελίδες, ούτε καν ολόκληρα έργα ή σκηνές. Το Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα φέρνει τους σύγχρονους επισκέπτες όσο πιο κοντά γίνεται στο ενοποιημένο αριστούργημα. Τα Γλυπτά σίγουρα πρέπει να στεγαστούν εκεί.

Τα εύσημα ανήκουν στον λόρδο Κόλιν Ρένφριου (σ.σ.: γνωστό καθηγητή Αρχαιολογίας που μάχεται κατά της αρχαιοκαπηλίας) που έσπειρε αμφιβολίες. Είναι μια πρόοδος για τον πολιτισμό το γεγονός ότι οι αρχαιότητες τώρα αντιμετωπίζονται περισσότερο ως πολιτιστικοί θησαυροί παρά ως εμπορικά λάφυρα και ελπίζω ότι θα είναι και κάτι περισσότερο από αυτό».


 

Ένα βίντεο που μέσα σε 12 λεπτά δείχνει σε ολόκληρο τον κόσμο τι πρεσβεύει η λέξη Ελληνισμός, μας υπενθυμίζει γιατί πρέπει να είμαστε υπερήφανοι που είμαστε Έλληνες

Όταν μια προσπάθεια έχει αγάπη και μεράκι τότε έχει αυτό το αποτέλεσμα. Με αφορμή την εκδήλωση "Coming Together In Skokie: A Celebration of Greek Culture 2013" που λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο στο Skokie, έξω από το Σικάγο, Ελληνοαμερικανοί δημιούργησαν ένα εξαιρετικό 12λεπτο βίντεο.

Σε αυτό, εννέα Ελληνοαμερικανοί μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους, προσπαθώντας να εξηγήσουν το τι σημαίνει να είσαι Έλληνας.

Το βίντεο έχει τίτλο, "What it means to be greek"- "Τι σημαίνει να είσαι Έλληνας" και δημιουργοί του είναι ο Ivan Silverberg και η Γεωργία Ταξάκη.

Η εκδήλωση διοργανώθηκε για πρώτη φορά το 2010, με σκοπό να διερευνήσει σε βάθος μια διαφορετική κουλτούρα κάθε χρόνο.

Η φετινή χρονιά είναι αφιερωμένη στη χώρα μας και την ανάδειξη του Ελληνικού πολιτισμού μέσα από διάφορες συζητήσεις, τρόφιμα, Ελληνικές ταινίες, μουσική και χορό.

Στο μικρο Skokie κατοικούν περίπου 60.000 κόσμου και είναι ένα πρότυπο πολυπολιτισμικής κοινωνίας.

Περισσότερες πληροφορίες για την εκδήλωση μπορείτε να βρείτε στη σελίδα της εκδήλωσης Coming Together In Skokie στο Facebook.


What it means to Be Greek by stefanelonikitelo

Περισσότερα Άρθρα...