arxiaotites koytia apo germania

Αρχαιότητες που είχαν ανακαλυφθεί και μεταφερθεί από την Ελλάδα στη Γερμανία κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου επιστρέφουν στην Ελλάδα.

Πρόκειται για 10.600 όστρακα (σπαράγματα αγγείων), λίθινα τέχνεργα, λεπίδες οψιανού και πυριτόλιθου, καθώς και οστεολογικό υλικό, που προέρχονται από ανασκαφικές δραστηριότητες οι οποίες πραγματοποιήθηκαν από τον Ιούνιο έως τον Δεκέμβριο του 1941 από τα ναζιστικά στρατεύματα Κατοχής.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, πραγματοποιήθηκε χθες στο μουσείο Pfahlbau (στην πόλη Ουντερούλντινγκεν της Βάδης-Βυρτεμβέργης) η επίσημη τελετή επιστροφής αρχαιοτήτων, οι οποίες είχαν ανασκαφεί στην Ελλάδα και μεταφερθεί στη Γερμανία, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Η τελετή έγινε παρουσία του γενικού γραμματέα του υπουργείου Επιστημών, Έρευνας και Τεχνολογίας, Γιούργκεν Βάλτερ, του γενικού προξένου της Ελλάδας στη Στουτγάρδη, Παναγιώτη Πάρτσου, της γενικής διευθύντριας Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς Μαρίας Βλαζάκη-Ανδρεαδάκη, του διευθυντή του γερμανικού μουσείου και καθηγητή του πανεπιστημίου του Τίμπινγκεν, Γκίντερ Σέμπελ, τοπικών βουλευτών, αρχαιολόγων και δημοσιογράφων.

Τον υψηλό συμβολισμό της χειρονομίας, αλλά και τα περιστατικά αρπαγής αρχαιοτήτων, πυρπόλησης εκκλησιών και μοναστηριών, καταστροφής αρχαίων για την κατασκευή οχυρωματικών έργων, που καταγράφηκαν στην Ελλάδα σε όλη τη διάρκεια της Κατοχής, μνημόνευσε ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κωνσταντίνος Τασούλας.

Επίσης, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στον πρόσφατο επαναπατρισμό των δύο κυκλαδικών αρχαιοτήτων και την επιστροφή του αρχαιολογικού υλικού από τη Μαγούλα Βισβίκη, αλλά και από διάφορες νεολιθικές θέσεις της Θεσσαλίας, ενέργειες που, όπως είπε ο υπουργός, θα συμβάλουν καθοριστικά στη χαλύβδωση των μακροχρόνιων δεσμών των δύο κρατών, θέτοντας επιτακτικά προς όλους το αίτημα- αξίωση για την επανένωση των πολιτιστικών αγαθών και την αποκατάσταση της ακεραιότητας των μνημείων.

Επίσης, τόνισε ότι η συγκεκριμένη χειρονομία υπενθυμίζει ότι η Ελλάδα και η Γερμανία εδώ και δύο αιώνες ακολουθούν κοινές πνευματικές πορείες και πολλοί υπήρξαν οι δεσμοί φιλίας μεταξύ των δύο λαών: Οι φίλεργοι Έλληνες μετανάστες, οι χιλιάδες Έλληνες απόφοιτοι γερμανικών πανεπιστημίων, το Παράρτημα του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού στο Βερολίνο, το Ινστιτούτο Γκαίτε, το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο.

Εξάλλου, η κ. Βλαζάκη αναφέρθηκε στα ανασκαφικά δεδομένα της έρευνας στη Μαγούλα Βισβίκη, όπως αυτά διαμορφώνονται από τις νεότερες μελέτες. Επισήμανε, δε, ότι καταβάλλεται τιτάνια προσπάθεια από τη Διεύθυνση Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών να καταγραφούν και να τεκμηριωθούν αρχαιότητες και πολιτιστικά αγαθά, τα οποία εκλάπησαν στη διάρκεια της Κατοχής 1941-44 ώστε να ζητηθεί ο επαναπατρισμός τους.

Την ανάγκη επαναπατρισμού παρανόμως εξαχθέντων αρχαιοτήτων αλλά και της συνεργασίας μεταξύ Γερμανίας και Ελλάδας, σημείωσαν με έμφαση και οι Γερμανοί ομιλητές, Γ. Βάλτερ και Γκ. Σέμπελ.

Οι αρχαιότητες θα μεταφερθούν αρχικώς στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και κατόπιν στις χωρικά αρμόδιες Εφορείες Αρχαιοτήτων.

acropoli lego

Ο Ράιαν Μακνάουτ έχτισε μια ολόκληρη Ακρόπολη από Lego «τουβλάκια» (περίπου 120.000 κομμάτια) σε μικρή κλίματα στην οποία ο Παρθενώνας, τα Προπύλαια, ο ...πλιατσικολόγος Λόρδος Έλγιν, ο επισκέπτης Σίγκμουντ Φρόιντ, ο Έλτον Τζον και ο Οιδίποδας έχουν περίοπτες θέσεις. Το έργο καταφθάνει στο Μουσείο της Ακρόπολης από το Μουσείο Νίκολσον του Σίδνεϊ.

«Το Βρετανικό Μουσείο μπορεί να αρνείται να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Αθήνα, αλλά εμείς θα δωρίσουμε στο νέο μουσείο της Ακρόπολης μια ολόκληρη Ακρόπολη», λέει αστειευόμενος ο Μάικλ Τέρνερ, έφορος του Μουσείου Νίκολσον του πανεπιστημίου του Σίδνεϊ.

Ήδη ο Lego Οιδίποδας, ο Lego Λόρδος Έλγιν και ο Lego Ζίγκμουντ Φρόιντ είναι καθ’ οδόν προς την Ελλάδα, μέρος ενός εξαιρετικού δώρου του Μουσείου Νίκολσον του Σίδνεϊ στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα. Οι φιγούρες αυτές αποτελούν ένα μικρό μέρος της Ακρόπολης που χτίστηκε αποκλειστικά από Lego από τον Ράιαν Μακνάουτ, το μοναδικό Lego-πιστοποιημένο επαγγελματία τεχνίτη στο νότιο ημισφαίριο.

acrolego4

Τα έχει όλα...

Περιέχει περισσότερα από 120.000 «Lego τούβλα» και χρειάστηκαν περίπου 300 ώρες για να χτιστεί. Το μοντέλο είναι όσο το δυνατόν πιστό στην αυθεντική Ακρόπολη με τον Παρθενώνα, το Ναό της Αθηνάς Νίκης, το μικρότερο ναό του Ερεχθείου και τα Προπύλαια. Περιλαμβάνει ακόμα ξεκαρδιστικά σύγχρονα και αρχαία στιγμιότυπα φτιαγμένα με Lego.

Για παράδειγμα, στο μικρό Ωδείο, ο Θησέας διασχίζει το δρόμο του μέσα από ένα λαβύρινθο για να αντιμετωπίσει τον Μινώταυρο. Στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, ο Έλτον Τζον δίνει μια συναυλία για σύγχρονους τουρίστες. Ο Λόρδος Έλγιν και το πλήρωμά του «την κάνουν» με τα μάρμαρα του Παρθενώνα, ενώ ο Φρόιντ, ο οποίος επισκέφθηκε την Ακρόπολη το 1904, την θαυμάζει.

acrolego5

Η φτιαγμένη με Lego Ακρόπολη έχει προσελκύσει περισσότερους από 100.000 επισκέπτες στο Μουσείο Νίκολσον του Σίδνεϊ, ενώ η προηγούμενη έκθεση «Lego Κολοσσαίο» προσέλκυσε 90.000 επισκέπτες το 2012.

acrolego6

Πριν λίγο καιρό το Μουσείο Ακρόπολης φέρεται να ζήτησε από το Μουσείο Νίκολσον να δανειστεί την έκθεση της Ακρόπολης που είναι φτιαγμένη από Lego και οι Αυστραλοί απάντησαν θετικά.

acrolego2

«Αυτό θα μπορούσε να συμβεί μόνο στα πιο τρελά όνειρά μου», λέει ο έφορος Μ. Τέρνερ. Και πρόσθεσε: «Αφού ξαγρύπνησα όλη τη νύχτα μη πιστεύοντας πόσο τιμητικό ήταν το αίτημα των Ελλήνων, ενημέρωσα το Μουσείο της Ακρόπολης πως δεν μπορούσαν να δανειστούν αυτή την έκθεση. Θα τους την χαρίζαμε»!

Το μοντέλο αναμένεται να φτάσει στο Μουσείο της Ακρόπολης για να επιτρέψει στο Μουσείο Νίκολσον που  θα παρουσιάσει ένα νέο μοντέλο, το Lego Πομπηία, τον Ιανουάριο.

 

minoikos

Ένα εντυπωσιακό βίντεο στο οποίο αναπαριστάται η ζωή στην Μινωϊκή Κρήτη δείχνει πτυχές από τον πολιτισμό που άκμασε από τον 27ο αιώνα έως τον 15ο αιώνα π.Χ..

Τα ανάκτορα της Κνωσού ανακαλύφθηκαν στις αρχές του 20ου αιώνα μ.Χ από τον Βρετανό αρχαιολόγο Άρθουρ Έβανς.

Τα ανθρωποειδή εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στην Κρήτη περίπου πριν από 130.000 χρόνια, κατά την εποχή της Μέσης Παλαιολιθικής Εποχής. Τσεκούρια που βρέθηκαν, αποδίδονται στον τύπο ανθρώπου Homo erectus που εντοπίστηκε στην Αφρική.

Ο Μινωικός πολιτισμός θεωρείται ότι ξεκινάει με τα ανακτορικά συγκροτήματα που εμφανίστηκαν στην Εποχή του Χαλκού. Στο βίντεο θα δείτε επίσης πολύ καλές αναπαραστάσεις από τα Ταυροκαθάψια.

Η Δύση του Μινωικού πολιτισμού ξεκινάει με την έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης (που μέχρι τότε λεγόταν Στρογγύλη) περίπου το 1600 π.Χ. Το βίντεο αποτελεί απόσπασμα από το ντοκιμαντέρ του BBC, Ατλαντίδα: Το Τέλος Ενός Κόσμου η Γέννηση ενός Θρύλου.

 

mikri agglia voulg

Οι Κινέζοι λάτρεψαν τη «Μικρά Αγγλία». Η ταινία του Παντελή Βούλγαρη, σε σενάριο της Ιωάννας Καρυστιάνη, απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας (Χρυσό Κύπελλο) στο 17ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σανγκάης.

Κι όχι μόνο: ο Παντελής Βούλγαρης, που ήταν εκεί, σήκωσε το βραβείο σκηνοθεσίας και η Πηνελόπη Τσιλίκα απέσπασε το βραβείο καλύτερης ερμηνείας.

Επικεφαλής της κριτικής επιτροπής ήταν η διάσημη Κινέζα ηθοποιός Γκονγκ Λι - υπήρξε μάλιστα η πρώτη γυναίκα που βρέθηκε σε αυτήν τη θέση. Το Grand Prix του φεστιβάλ κέρδισε το μοναδικό κινέζικο φιλμ που συμμετείχε στο διαγωνιστικό: «The Uncle Victory» του Zhang Meng, ενώ ο Φόλκερ Σλέντορφ αρκέστηκε στο βραβείο Σεναρίου («Diplomacy»).

Να, λοιπόν, που η «Μικρά Αγγλία» δεν απευθύνεται μόνο στο ελληνικό κοινό. Μπορεί να προκαλέσει συγκίνηση και στην άλλη άκρη της γης.

Το φετινό φεστιβάλ της Σαγκάης είχε άρωμα και από το Χόλιγουντ, αφού έκαναν την παρουσία τους σταρ διεθνούς φήμης, όπως η Natalie Portman, John Cusack και η Nicole Kidman.

Η "Μικρά Αγγλία" του Παντελή Βούλγαρη είχε κερδίσει συνολικά 6 Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας (Κατερίνα Χελιώτη, Γιάννης Ιακωβίδης), Βραβείο Φωτογραφίας (Σίμος Σαρκετζής), Βραβείο Σκηνογραφίας (Αντώνης Δαγκλίδης), Βραβείο Ενδυματολογίας (Γιούλα Ζωιοπούλου), Βραβείο Ήχου (Στέφανος Ευθυμίου, Κώστας Βαρυμποπιώτης, Τάκης Γιαννόπουλος), Βραβείο Μακιγιάζ (Εύη Ζαφειροπούλου)

ΕΥ.Β.

synodinou

Κρίσιμη είναι η κατάσταση της υγείας της μεγάλης κυρίας του ελληνικού θεάτρου, Άννας Συνοδινού, σύμφωνα με την εφημερίδα Εspresso. Η σπουδαία ηθοποιός νοσηλεύεται στο νοσοκομείο Σωτηρία από τις 27 Ιουνίου.

Σήμερα στα 88 της χρόνια, η σπουδαία πρωταγωνίστρια του αρχαίου δράματος, που χάρισε στο κοινό ιδεώδεις ερμηνείες ως  «Αντιγόνη», «Ηλέκτρα», «Ανδρομάχη», «Ιφιγένεια» και «Λυσιστράτη», δίνει την μεγαλύτερη μάχη της ζωής της. Σύμφωνα με το ζευγάρι που βρίσκεται εδώ και τέσσερις δεκαετίες κοντά της, τον κ.Χρήστο και την κ.Δώρα, η σύνταξη της Άννας Συνοδινού δεν επαρκεί για τα νοσήλεια. Ένα χρέος της ηθοποιού στην εφορία, ύψους 11.000 ευρώ, βάζει σε κίνδυνο το σπίτι της στο Παγκράτι που ενδέχεται να βγει στο σφυρί. 



Σύμφωνα με το δημοσιεύμα, η Άννα Συνοδινού, εισήχθη εσπευσμένα στην Πνευμολογική Μονάδα του νοσοκομείου «Σωτηρία», με συμπτώματα υψηλού πυρετού και δύσπνοιας.  Τον περασμένο Απρίλιο, η σπουδαία ηθοποιός είχε μπει και πάλι στο νοσοκομείο, γιατί δεν μπορούσε να φάει. Οι γιατροί διέγνωσαν δυσοστομία και από τότε η Άννα Συνοδινού τρέφεται με σωληνάκι. 



Ενδιαφέρον για την κατάσταση της υγείας της, έχουν δείξει τόσο η ανιψιά της, η Νόρα που ζει μόνιμα στο Λονδίνο, όσο και ο γραμματέας του ΤΑΣΕΥ (Ταμείο Αλληλοβοήθειας Σωματείου Ελλήνων ηθοποιών), Κώστα Βενετσάνος. «Πράγματι υπάρχουν σημαντικά οικονομικά προβλήματα και μαζί με τον πρόεδρο του ταμείου, Σπύρο Μπιμπίλα, την Παρασκευή θα θέσουμε το θέμα στο συμβούλιο. Πρέπει οπωσδήποτε να βρεθούν χρήματα και σε αυτό θα πρέπει να συνδράμει το Υπουργείο Πολιτισμού, αλλά και το ΣΕΗ, καθώς και ο πρωθυπουργός ακόμη...» φέρεται να είπε ο Κώστα Βενετσάνος στην εφημερίδα Espresso. 

H Άννα Συνοδινού εξελέγη βουλευτής Α' Αθήνας με τη Νέα Δημοκρατία στις εκλογές του 1974, διετέλεσε υφυπουργός Κοινωνικών Υπηρεσιών (1977-1981) και δημοτική σύμβουλος Αθηναίων το 1987-1989 με τον συνδυασμό «Νέα Εποχή» του Μιλτιάδη Έβερτ.

Παραιτήθηκε του βουλευτικού της αξιώματος τον Μάρτιο του 1990 κατά την διαδικασία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας. Τότε η βουλευτής των Οικολόγων Εναλλακτικών Μαρίνα Δίζη όταν κλήθηκε να ψηφίσει άνοιξε ένα πανό, το οποίο έγραφε «Φτάνει το θέατρο για το +1, τον Πρόεδρο και το νέφος». Η ενέργεια αυτή εξόργισε την Άννα Συνοδινού, που σε ένδειξη διαμαρτυρίας υπέβαλε την παραίτησή της τόσο από το βουλευτικό της αξίωμα, όσο και από το κόμμα της. Έκτοτε δεν ξανασχολήθηκε με την πολιτική.

Η Άννα Συνοδινού έχει τιμηθεί δύο φορές με το θεατρικό έπαθλο Κοτοπούλη καθώς και με το Σταυρό Ευποιίας Ελλάδος, του Ιππότη του Ντάνεμπρο της Δανίας, του Ιππότη της Ιταλικής Λεγεώνας, με το μετάλλιο της Πόλεως των Αθηναίων, καθώς και με το παράσημο του Κέδρου του Λιβάνου. Μιλάει αγγλικά και είναι μόνιμη κάτοικος Αθηνών.

 

ΔΗΛΩΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

«Ο,τιδήποτε χρειασθεί η μεγάλη μας καλλιτέχνις, πέραν των νοσηλείων, για την αντιμετώπιση του προβλήματος υγείας της, θα καλυφθεί από το Ελληνικό Δημόσιο» δήλωσε σήμερα ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κώστας Τασούλας, σε ανακοίνωσή του σχετικά με τη νοσηλεία της Αννας Συνοδινού, στην πνευμονολογική κλινική του νοσοκομείου Σωτηρία.

Η 88χρονη κορυφαία ηθοποιός του ελληνικού θεάτρου και πρώην υπουργός, Αννα Συνοδινού εκτός από τα προβλήματα υγείας αντιμετωπίζει και οικονομικά προβλήματα, γεγονός για το οποίο ο Κώστας Τασούλας, σημείωσε:

«Η κ. Άννα Συνοδινού νοσηλεύεται στην Πνευμονολογική Κλινική του νοσοκομείου ΣΩΤΗΡΙΑ. Η ίδια είναι ασφαλισμένη στον ΟΠΑΔ και δεν τίθεται θέμα νοσηλίων, όπως με ενημέρωσε ο διοικητής του νοσοκομείου ο οποίος, και ως γιατρός, μου είπε πως τυγχάνει της καλύτερης δυνατής ιατρικής φροντίδας. Ο,τιδήποτε χρειασθεί η μεγάλη μας καλλιτέχνις, πέραν των νοσηλίων, για την αντιμετώπιση του προβλήματος υγείας της, θα καλυφθεί από το Ελληνικό Δημόσιο.

Για το θέμα ενημέρωσα τον πρωθυπουργό ο οποίος από την πρώτη στιγμή ζήτησε να αντιμετωπισθεί κάθε οικονομική ανάγκη από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού».

faliro geranoi

Ένα πρωτότυπο δρώμενο παρουσιάστηκε το βράδυ της Τετάρτης στο χώρο του εργοταξίου του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) στο Δέλτα Φαλήρου: οι γερανοί άφησαν για λίγο το έργο κι άρχισαν να χορεύουν!

Ο λόγος για το πρωτότυπο δρώμενο -την πρώτη μεγάλη χορογραφία- που εξελίχθηκε στο υπό κατασκευή πολυαναμενόμενο έργο, η οποία βασίστηκε σε μια ιδέα του διάσημου αρχιτέκτονά του Ρέντσο Πιάνο και παρουσιάστηκε με την επεξεργασία του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Μύρωνα Μιχαηλίδη.

Φωτισμένοι ατμοσφαιρικά, έτσι ώστε να «δένουν» εντυπωσιακά με το τοπίο καθώς το σούρουπο έδινε τη θέση του στη νύχτα, οι γερανοί κινήθηκαν σε μια εντυπωσιακή χορογραφία του διευθυντή του μπαλέτου της ΕΛΣ Ρενάτο Τζανέλα με μουσική συνοδεία τους «Πλανήτες» του Γκούσταφ Χολστ, που ερμηνεύθηκαν από την Ορχήστρα της ΕΛΣ υπό τον Μύρωνα Μιχαηλίδη.

Στον σύντομο χαιρετισμό του, αμέσως μετά την ομιλία του προέδρου του Ιδρύματος Ανδρέα Δρακόπουλου, ο αρχιτέκτονας Ρέντσο Πιάνο χαρακτήρισε την εκδήλωση «μια έκφραση ομορφιάς και μια γιορτή της ενέργειας».

Σε ό,τι αφορά την πορεία του έργου, η εξέλιξή του προχωρά με ταχείς ρυθμούς και η παράδοσή του αναμένεται την άνοιξη ή το καλοκαίρι του 2016.

Οι κάτοικοι της Γλυφάδας και του Ελληνικού πρέπει να ξέρουν πως στα ίδια χώματα που παίζουν τα παιδιά τους σήμερα, ζούσαν και περπατούσαν κάποιοι άλλοι κατά την 4η και 3η χιλιετία π.Χ., δηλαδή πριν από 6.000 χρόνια.

Γενική άποψη του ακρωτηρίου Αγίου Κοσμά

Γενική άποψη του ακρωτηρίου Αγίου Κοσμά

Και ότι στα Αστέρια της Γλυφάδας έκαναν τα μπάνια τους, εγκατεστημένοι μάλιστα σε μόνιμες κατοικίες, άνθρωποι της πρωτοελλαδικής εποχής. Η περιήγηση στα λείψανα που άφησαν πίσω τους αυτοί οι μακρινοί μας πρόγονοι από το Παλαιό Φάληρο ώς τα Αστέρια της Γλυφάδας είναι πλέον δυνατή μετά το πλήθος των ευρημάτων που ήρθαν στο φως με την ευκαιρία διαφόρων έργων τα τελευταία χρόνια.

Με οδηγό τον περιηγητή Παυσανία, ο οποίος περιγράφει το τοπίο που αντίκρισε βγαίνοντας από τον Πειραιά στα μέσα του 2ου μ.Χ. αιώνα., αλλά και τον Στράβωνα, έναν αιώνα νωρίτερα, η αρχαιολόγος Ντίνα Καζά, υπεύθυνη των ανασκαφών αυτής της περιοχής, αναγνώρισε οικίες, δρόμους, ιερά και μνημεία, ανθρώπινες δραστηριότητες, συνήθειες, λατρείες, έθιμα και παραδόσεις.

Νεκροταφείο στο Μετρό Αργυρούπολης

Νεκροταφείο στο Μετρό Αργυρούπολης

Επειτα από 28 χρόνια ανασκαφικής έρευνας με την ΚΣΤ' Εφορεία Αρχαιοτήτων (1983-2011), η κ. Καζά ήταν σε θέση να αφηγηθεί τη διαχρονική ιστορία του δυτικού παραλιακού μετώπου της Αττικής, πράγμα που έκανει τη Δευτέρα (31/3), 6 μ.μ., στις διαλέξεις των Φίλων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (Τοσίτσα 1).

Ξενάγησε το κοινό νοερά ξεκινώντας από το Φάληρο, θα ακολουθήσει την πορεία των περιηγητών με ενδιάμεσες στάσεις στις σημαντικότερες αρχαιολογικές και ιστορικές θέσεις και σε εντυπωσιακά ευρήματα, πολλά από τα οποία έχουν διατηρηθεί ορατά, όπως η ίδια επισημαίνει.

Πάντως, εκεί όπου βρίσκονται σήμερα οι δήμοι Παλαιού Φαλήρου, Αλίμου, Ελληνικού-Αργυρούπολης και Γλυφάδας, στην αρχαιότητα είχαν αναπτυχθεί με την ίδια ακριβώς ακολουθία οι αττικοί δήμοι του Φαλήρου, του Αλιμούντος, του Ευωνύμου και της Αιξωνής.

Μάρτυρας, ο Στράβωνας που γράφει: «Μετά δε τον Πειραιά, Φαληρείς δήμος εν τη εφεξής παραλία. Είθ' Αλιμούσιοι, Αιξωνείς, Αλαιείς Αιξωνικοί... και κατά τους Αιξωνέας δ' εστίν Υδρούσσα» (Στρ. ΙΧ 398).

Προϊστορικός περίβολος στα Αστέρια Γλυφάδας

Προϊστορικός περίβολος στα Αστέρια Γλυφάδας

Ποιος ήταν όμως ο δήμος του Ευωνύμου που δεν αναφέρεται από τους περιηγητές; «Κατείχε ενδότερη θέση δεξιά και αριστερά της σημερινής λεωφόρου Βουλιαγμένης και περιλαμβάνει ένα μέρος από το σύγχρονο δήμο της Ηλιουπόλεως», σύμφωνα με την κ. Καζά. «Οι αρχαίοι αττικοί δήμοι που διαμορφώθηκαν στα τέλη του 6ου αι. π.Χ. στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων του Κλεισθένη, αποτέλεσαν συνέχεια προγενέστερων εγκαταστάσεων που ανάγονται στα προϊστορικά χρόνια.

Αγγεία από αποθέτη Πρωτοελλαδικού νεκροταφείου στα Αστέρια Γλυφάδας

Αγγεία από αποθέτη Πρωτοελλαδικού νεκροταφείου στα Αστέρια Γλυφάδας

Κι αυτό προκύπτει γιατί στην περιοχή του Αλίμου και της Γλυφάδας βρέθηκαν ίχνη κατοίκησης από τα τέλη της 4ης και καθ' όλη τη διάρκεια της 3ης χιλιετίας π.Χ., ενώ πενιχρά στοιχεία αυτών των εποχών δεν λείπουν και από το Ελληνικό». Κάτι που σημαίνει ότι μπορούν να «σκοντάψουν» σε αρχαία όσοι επιθυμούν να αξιοποιήσουν με νέα κτήρια την περιοχή του παλαιού αεροδρομίου.

Πρωτοελλαδικά και μεσοελλαδικά λείψανα έχουν βρεθεί από τον Αγιο Κοσμά, το Κοντοπήγαδο Αλίμου μέχρι και τα Αστέρια της Γλυφάδας, ενώ κατά τα μυκηναϊκά χρόνια από τον 14ο έως τον 12ο αι. π.Χ. κατοικούνταν το Φάληρο, τα Λουτρά Αλίμου, ο Αγιος Κοσμάς και η Αλυκή Γλυφάδας-Βούλας.

Ηταν επίσης σε χρήση η ακτή του φαληρικού λιμένα στο Δέλτα Φαλήρου, ενώ στο Κοντοπήγαδο εκτός από τα οικιστικά συγκροτήματα βρέθηκαν και εργαστήρια κατεργασίας λιναριού, ψαθοπλεκτικής, καλαθοπλεκτικής και παραγωγής κεραμικών. Το ενδιαφέρον είναι ότι το Φάληρο, ο Αγιος Κοσμάς και το Κοντοπήγαδο είχαν αναπτύξει σχέση και εξάρτηση (13ο και 12ο αι. π.Χ.) με την εξουσία των Αθηνών. Η Ακρόπολη φαίνεται πως διαχειριζόταν την παραγωγή και διακίνηση των προϊόντων τους μέσω του φαληρικού λιμένα.

Οστεοδόχος κάλπη από την Αεροπορική Βάση Ελληνικού

Οστεοδόχος κάλπη από την Αεροπορική Βάση Ελληνικού

Τα χρόνια που ακολούθησαν (από τον 8ο-4ο αι. π.Χ.) οι ίδιες περιοχές συνέχισαν να κατοικούνται όπως αποδεικνύουν τα μεγάλα νεκροταφεία που έχουν ανασκαφεί στο Δέλτα Φαλήρου, στον Αλιμο (κτήμα Γερουλάνου, πλατεία Παναγούλη, άλλα οικόπεδα), στην Αργυρούπολη και το Ελληνικό (αμαξοστάσιο του Τραμ, Αεροπορική Βάση, σταθμός του Μετρό Αργυρούπολης, πλατεία Λευκωσίας Αργυρούπολης κ.ά.). Ανεπτυγμένο ήταν και το οδικό δίκτυο. Βασικοί οδικοί άξονες, ήταν η αστική οδός και η παραλιακή που συνέδεαν το άστυ, τον Πειραιά και το Φάληρο με τη μεταλλοφόρο Λαυρεωτική και το Σούνιο.

Στα κλασικά χρόνια ήταν πολύ καλά οργανωμένοι οι δήμοι. Κάθε δήμος διέθετε δικά του ιερά όπως και το δικό του δημοτικό θέατρο. Στον σημερινό Αλιμο η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως το θέατρο του Ευωνύμου και του Αλιμούντος. Το θέατρο της Αιξωνής, όμως, που μαρτυρείται επιγραφικά, δεν έχει ακόμη εντοπιστεί. Οσο για τους ναούς και τα ιερά των τεσσάρων δήμων που μαρτυρούνται φιλολογικά, η κ. Καζά υποστηρίζει ότι «γνωρίζουμε τη θέση του Θεσμοφορίου του Αλιμούντος, ενώ οι ναοί και τα ιερά του Φαλήρου που αναφέρει ο Παυσανίας, όπως και αυτά των άλλων δήμων δεν έχουν εντοπισθεί.

»Η θεμελίωση ενός κτηρίου μικρών διαστάσεων εντός του Εθνικού Αθλητικού Κέντρου του Αγίου Κοσμά ίσως ανήκει σε μικρό ναό, άγνωστης θεότητας. Το Ακρωτήρι του Αγίου Κοσμά, ως γνωστόν από τα τέλη του 19ου αιώνα έχει ταυτιστεί με την Κωλιάδα των αρχαίων, αν και τελευταία επανεξετάζεται το θέμα της συγκεκριμένης ταύτισης, χωρίς όμως να υπάρχουν ανασκαφικά στοιχεία που θα έλυναν διά παντός το ζήτημα». Αυτό σημαίνει πως οι αρχαιολόγοι έχουν ανακαλύψει τον κορμό. Η συνέχιση της μελέτης θα προσθέσει και τα φύλλα.


Της Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ,enet

Περισσότερα Άρθρα...