Για τη διεξαγωγή εκλογών το φθινόπωρο του 2014 ή τον Μάιο του 2014, ταυτόχρονα με τις ευρωεκλογές και τις αυτοδιοικητικές εκλογές, συζήτησαν και συμφώνησαν στην τελευταία τους συνάντηση στο Μαξίμου ο Α. Σαμαράς και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ευ. Βενιζέλος, αποκλείοντας οριστικά σενάριο πρόωρων εκλογών μέσα στο 2013.
Η συμφωνία Σαμαρά - Βενιζέλου στηρίζεται σε δύο σταθερές, στο πλεόνασμα και στην προεδρία της Ε.Ε., και τρεις μεταβλητές, στο νέο δάνειο, στις κοινωνικές αντιδράσεις και στην κακή πορεία των εσόδων
Στελέχη του Μαξίμου επιμένουν στην εισήγησή τους στον κ. Σαμαρά για πρόωρες εκλογές μέσα στο φετινό φθινόπωρο, με βασικό επιχείρημα να ελέγξουν τις εξελίξεις, να μη χάσουν την πρωτοβουλία των κινήσεων και μια κυβέρνηση με νωπή εντολή να διαπραγματευθεί το τρίτο Μνημόνιο.
Ο πρωθυπουργός, ωστόσο, φέρεται να απέρριψε οριστικά αυτές τις εισηγήσεις και να έχει συμφωνήσει με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης τον εκλογικό σχεδιασμό της δικομματικής κυβέρνησης. Αμφότεροι, ωστόσο, αξιολογούν ως σημαντική την πιθανότητα του λεγόμενου «ατυχήματος» και πολλά θα κριθούν από το πολιτικό και κοινωνικό κλίμα του φθινοπώρου.
Εξαιρετικά κρίσιμες παράμετροι επίσης είναι το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης με την τρόικα μετά τις γερμανικές εκλογές αλλά και η συζήτηση για το τρίτο Μνημόνιο που θα ξεκινήσει μέσα στον Νοέμβριο και πρέπει να έχει ολοκληρωθεί στα μέσα της επόμενης άνοιξης.
Το νέο πακέτο, που ήδη έχει υπολογιστεί κοντά στα 10 δισ. ευρώ, ήδη συνδέεται με νέα μέτρα από ισχυρούς θεσμικούς παράγοντες της Ε.Ε. όπως ο πρόεδρος της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι, ωστόσο οι κκ. Σαμαράς και Βενιζέλος επιμένουν ότι νέα μέτρα δεν θα αντέξει η ελληνική κοινωνία και η ελληνική οικονομία.
Νέο δάνειο, νέα μέτρα
Διευκρινίζοντας πως μπορεί αυτά τα δύο να ισχύουν παράλληλα, κυβερνητικοί παράγοντες εξηγούν στην «Ε» ότι οι αποφάσεις για μέτρα και νέο δάνειο που θα ληφθούν την άνοιξη θα εφαρμοστούν από το τέλος του τρέχοντος προγράμματος και μετά, δηλαδή μετά το φθινόπωρο του 2014.
«Καμία κυβέρνηση μέσα στην περίοδο των Μνημονίων δεν άντεξε να περάσει από τη Βουλή και να εφαρμόσει πάνω από ένα πακέτο μέτρων», λένε χαρακτηριστικά, επιβεβαιώνοντας επί της ουσίας γιατί Σαμαράς και Βενιζέλος συμφώνησαν σε εκλογικό σχεδιασμό που καταλήγει σε πρόωρες εκλογές το επόμενο φθινόπωρο.
Ενισχυτικά, άλλες κυβερνητικές πηγές υποστηρίζουν ότι αυτή τη φορά, κυρίως λόγω της διαφωνίας του ΔΝΤ να συμμετέχει οικονομικά στο τρίτο πακέτο για την Ελλάδα, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι το τρίτο πρόγραμμα θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται από το τέλος του ισχύοντος προγράμματος και μετά και όχι άμεσα, όπως συνέβη με το δεύτερο πακέτο, που αναίρεσε το πρώτο και ξεκίνησε να εφαρμόζεται από την επόμενη ημέρα της συμφωνίας.
Η συμφωνία Σαμαρά - Βενιζέλου έχει λάβει υπ' όψιν μια σειρά από σταθερές αλλά και μεταβλητές.
Στις σταθερές περιλαμβάνεται η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος, η οποία, κατά την κυβέρνηση, θα δημιουργήσει άλλη βάση διαπραγματεύσεων. Περιλαμβάνεται ακόμα η ανάληψη της προεδρίας της Ε.Ε. από τον Ιανουάριο ώς τον Ιούνιο του 2014, στην οποία πολλά επενδύουν Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ.
Στις μεταβλητές συγκαταλέγεται η προσπάθεια που θα γίνει για νέα αναδιάρθρωση χρέους, παράλληλα με τη συμφωνία για νέο δάνειο στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων που θα ξεκινήσουν μέσα στον Σεπτέμβριο, μετά τις γερμανικές εκλογές. Στην κυβέρνηση και κυρίως στο υπουργείο Οικονομικών υπάρχει η αισιόδοξη εκδοχή ότι η Ελλάδα μπορεί να μη χρειαστεί νέο δάνειο και να βγει στις αγορές για να δανειστεί μέσα στο 2014 με την εγγύηση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, η αισιοδοξία αυτή όμως δεν βασίζεται στα μέχρι σήμερα γνωστά δεδομένα.
Φόβοι για ατύχημα
Η μεταβλητή που, ωστόσο, απειλεί ευθέως τον εκλογικό σχεδιασμό είναι το λεγόμενο «ατύχημα». Το «ατύχημα» που δεν σχετίζεται μόνο με το ενδεχόμενο κοινωνικής έκρηξης, όπως αφήνει να διαρρεύσει το Μαξίμου για να χρεώσει στον ΣΥΡΙΖΑ τακτικές αποσταθεροποίησης της κυβέρνησης.
Σχετίζεται και με την αδυναμία της πλειονότητας της κοινής γνώμης, της μεσαίας τάξης και των λεγόμενων «νοικοκυραίων», να πληρώνουν φόρους και χαράτσια, κάτι που μαθηματικά θα οδηγήσει στην ανάγκη νέου δανείου και θα απαιτήσει τη λήψη νέων μέτρων που αυτή η κυβέρνηση δεν θα καταφέρει να περάσει από τη Βουλή.
Αλλωστε, η μεταφορά της συζήτησης για νέο δάνειο και νέο πρόγραμμα στα μέσα της επόμενης άνοιξης σχετίζεται άμεσα με το γεγονός ότι τα οικονομικά στοιχεία του 2013 θα γίνουν γνωστά το πρώτο τρίμηνο του 2014 και θα αποτελέσουν τη μόνη πραγματική βάση της συζήτησης ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους δανειστές.
Μεταβλητή, βεβαίως, και σενάριο που ήδη επιχειρείται να αποφευχθεί είναι ένα κακό εκλογικό αποτέλεσμα για τη Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ στις επικείμενες ευρωεκλογές και αυτοδιοικητικές εκλογές, που δεν θα επιτρέψει στην κυβέρνηση να σταθεί και θα επιβεβαιώσει πέρα από την προβλέψιμη άνοδο του ΣΥΡΙΖΑ και την άνοδο της Χρυσής Αυγής.
Αυτός είναι ο λόγος κινήσεων όπως ο νέος νόμος για τις αυτοδιοικητικές εκλογές ή η δέσμευση Βενιζέλου ότι θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν προκειμένου στις ευρωεκλογές να κατέβει η ενιαία κεντροαριστερά και όχι μόνο του το ΠΑΣΟΚ. Εάν αυτές οι κινήσεις αποδειχθούν στην πορεία αναποτελεσματικές, τότε θα εγκαταλειφθεί ο σχεδιασμός για εκλογές το φθινόπωρο του 2014 και θα ενεργοποιηθεί αυτός για τις τριπλές εκλογές τον Μάιο του 2014 με την ελπίδα των δύο κυβερνητικών κομμάτων ότι το διακύβευμα θα συγκρατήσει τις διαρροές τους.
ενετ