Εγκρίθηκε το σχέδιο της επένδυσης Ελληνικού από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων. Το 2018 ξεκινούν τα έργα

ΝΟΤΙΟΙ ΔΗΜΟΙ
Tools

elliniko ependysi

«Ναι» από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων για την επένδυση στο Ελληνικό! Το συμβούλιο, προχώρησε στην εξέταση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την επένδυση στο Ελληνικό! Ένα σημαντικό βήμα στον δρόμο ολοκλήρωσης της επένδυσης, που μετά την διακοπή της οκτάωρης συνεδρίασης της Τρίτης, του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) αντιμετωπίζει νέες καθυστερήσεις.

 Απίστευτο αλλά παράλληλα και πολύ… ελληνικό! Η μεγαλύτερη επένδυση της «ελληνικής Ριβιέρα», ένα έργο  ανάπτυξης και μεγάλης πνοής, όχι μόνο για την Αθήνα αλλά και για ολόκληρη τη χώρα, έχει κολλήσει στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και της αδιαλλαξίας μέρους της αρχαιολογικής κοινότητας.

 Την ώρα που η κυβέρνηση δίνει προτεραιότητα στην προσέλκυση νέων επενδύσεων, το σχέδιο ίσως για την μεγαλύτερη επένδυση που έχει γίνει σε αυτόν τον κλάδο, που αναμένεται να τονώσει το ΑΕΠ σε όλη τη διάρκεια του επενδυτικού προγράμματος (2016-2041) κατά 7,4 δισ. ευρώ (2,4%) και να δημιουργήσει συνολικά πάνω από 90.οοο θέσεις εργασίας, πάει από συμβούλιο σε συμβούλιο, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος και να στέλνεται το λάθος μήνυμα στην παγκόσμια επενδυτική κοινότητα.

Μόνο τα φορολογικά έσοδα από την κατασκευαστική δραστηριότητα και τη λειτουργία των επιμέρους επιχειρηματικών δραστηριοτήτων αναμένεται να πλησιάσουν τα 14,1 δις ευρώ (25ετία).

Τα νεώτερα μνημεία

Τα μνημεία χωρίζονται σε τρεις ενότητες. Η πρώτη είναι το κτήριο του πρώην ανατολικού αεροδρομίου Αθηνών, έργο του διάσημου αρχιτέκτονα Έερο Σααρίνεν, που χαρακτηρίστηκε μνημείο το 2006, γιατί ανήκει σε μια ειδική κατηγορία οικοδομημάτων με ιδιαίτερα μορφολογικά χαρακτηριστικά και είναι σημαντικό για τη μελέτη της ιστορίας της αρχιτεκτονικής. Σύμφωνα με το σχέδιο, το κτήριο προβλέπεται να χρησιμοποιηθεί για εκθεσιακούς σκοπούς.

Τα τρία υπόστεγα της Πολεμικής Αεροπορίας χαρακτηρίστηκαν το 2009, διότι αποτελούν ειδικές κατασκευές, σημαντικές για τη μελέτη της ιστορίας της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής στη χώρα μας και της ιστορίας της Ελληνικής Αεροπορίας, στην οποία θα είναι αφιερωμένο το Ιστορικό Μουσείο της Αεροπορίας που θα στεγαστεί σε αυτά. Ο ανατολικός αεροσταθμός και τα τρία υπόστεγα θα βρίσκονται εντός της υπό σχεδιασμό περιοχής του Μητροπολιτικού Πάρκου.

Η Παγόδα

Η Παγόδα, είναι ένα αγγλικό υπόστεγο το οποίο χαρακτηρίστηκε μνημείο το 2016, διότι αποτελεί μοναδικό κτίσμα αυτής της μορφής και κατασκευής για τον ελληνικό χώρο. Χωροθετείται εντός μίας από τις ζώνες πολεοδόμησης (γειτονιά επιχειρηματικού κέντρου Βουλιαγμένης). Η χρήση της Παγόδας δεν έχει αποσαφηνιστεί, ωστόσο η αρμόδια Εφορεία αναμένεται να καταθέσει πρόταση για χρήση της ως εκθεσιακού χώρου.

Αίσωπος:  «Στοίχημα που θα το δούμε» τα ψηλά κτήρια της επένδυσης

Τα μέλη του Συμβουλίου απασχόλησε, επίσης, η πρόταση χωροθέτησης έξι υψηλών κτήρίων έως 200 μέτρων από τη στάθμη της θάλασσας, που προβλέπεται στο ΣΟΑ. Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών, Γιάννης Αίσωπος, έκανε λόγο για ένα «στοίχημα που θα το δούμε» για το αν τα υψηλά κτίρια θα δημιουργήσουν ένα νέο παράδειγμα παραθαλάσσιας ανάπτυξης σε πανελλαδικό ή μεσογειακό επίπεδο ή αν θα δημιουργηθεί «το απευκταίο σενάριο ενός νέου Ντουμπάι».

Από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ και της Ελληνικό ΑΕ ανέφεραν ότι τα υψηλά κτήρια εξυπηρετούν μια άλλη λογική συνδυασμού δόμησης και κάλυψης, ώστε να μένει ένα μεγάλο κομμάτι ελεύθερου χώρου.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το ΑΠΕ,  ο Γιώργος Κοτζαγιώργης από την Ελληνικό ΑΕ επισήμανε ότι επιχειρείται, για πρώτη φορά στην Αθήνα και την Ελλάδα, να συνδυαστεί η κατοικία με τέτοια υψηλά κτίρια και πρόσθεσε ότι «θέλουμε να δώσουμε στον τοπικό αστικό σχεδιασμό κάτι καινούριο. Πρόθεση του επενδυτή είναι ο σχεδιασμός των κτηρίων να αποτελέσει αντικείμενο διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμου».

Ήθελαν να αναβάλλουν το συμβούλιο λόγω ΚΑΣ!

Η καθηγήτρια του ΕΜΠ, Ελένη Πορτάλιου, εκ μέρους της επιτροπής αγώνα του Μητροπολιτικού Πάρκου του Ελληνικού και του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών Αττικής, ζήτησε να μην προχωρήσει σήμερα η συζήτηση του θέματος στο ΚΣΝΜ γιατί εκκρεμούν η ολοκλήρωση της συζήτησης στο ΚΑΣ και το θέμα της κήρυξης του αρχαιολογικού χώρου, η προσφυγή της Επιτροπής Κατοίκων στο Δασαρχείο για δασικές εκτάσεις εντός της επένδυσης και η προσφυγή κατοίκων στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την απόφαση μη χαρακτηρισμού από το ΥΠΠΟ άλλων νεώτερων κτιρίων.  

ΗΝάντια Βαλαβάνη, ως εκπρόσωπος των κατοίκων της περιοχής που προσέφυγαν στο ΣτΕ, ζήτησε να μην πάρει το ΚΣΝΜ την ευθύνη πριν συζητηθεί το θέμα στο ΣτΕ (4 Οκτωβρίου) να εξαλειφθούν μνημεία που θα έπρεπε να έχουν κηρυχτεί και τα οποία σήμερα δεν προστατεύονται.

«Το ΣΟΑ και η ΣΜΠΕ θα ασκήσουν επίδραση στο ζήτημα της εκκρεμοδικίας καθώς δημιουργείται ένα τετελεσμένο με κτήρια που εμφανίζονται να οικοδομούνται στο σημείο, όπου βρίσκονται τα κτίρια που ζητάμε να χαρακτηριστούν» συμπλήρωσε ο νομικός σύμβουλος της επιτροπής αγώνα, Δημήτρης Μπελαντής.

«Οι άλλες διοικητικές εκκρεμότητες δεν αποτελούν κώλυμα στο Συμβούλιό μας να γνωμοδοτήσει για τα ερωτήματα που τίθενται σε εμάς» απάντησε ο Γιώργος Γκανασούλης, που εκπροσωπεί το υπουργείο Περιβάλλοντος στο Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων.

Η απόφαση

Στο τέλος, τα μέλη του Συμβουλίου υιοθέτησαν ομόφωνα την εισήγηση της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων που θεωρεί ότι δεν προκαλείται βλάβη στα χαρακτηρισμένα μνημεία, βάζοντας συγκεκριμένους όρους.

-Για το πρώην ανατολικό αεροδρόμιο, πρέπει να παραμείνει αδόμητος χώρος σε απόσταση 100 μέτρων από το περίγραμμα του κτιρίου, προκειμένου να αναδειχθεί.

Η Παγόδα θα πρέπει να χωροθετείται εντός αυτόνομου οικοδομικού τετραγώνου πανταχόθεν ελεύθερου και τυχόν νέα κτίσματα θα πρέπει να είναι συνοδευτικά της χρήσης της και θα πρέπει να συνάδουν με το χαρακτήρα της.

Επίσης, οι μελέτες αποκατάστασης των μνημείων και οι επεμβάσεις στο άμεσο περιβάλλον τους θα πρέπει να υποβληθούν για έγκριση στο Συμβούλιο. Τέλος για τη σύνταξη των αρχιτεκτονικών, πολεοδομικών και στατικών μελετών θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία με τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού.

Με ρυθμούς… χελώνας οι διαδικασία στο ΚΑΣ!

Μετά τα μεσάνυχτα της Τρίτης, μετά από οκτώ ώρες, το ΚΑΣ αποφάσισε να διακόψει τη συζήτηση για το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) και τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) όσον αφορά την επένδυση στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, λόγω παρέλευσης ώρας. Αποτέλεσμα, που πρόσθεσε νέα αβεβαιότητα στην προοπτική υλοποίησης του σχεδίου. Τα μέλη συμβουλίου έθεσαν ζήτημα ορθής διοικητικής πρακτικής, εάν δηλαδή έχουν γίνει όλες οι πρόδρομες διοικητικές εργασίες που απαιτούνται.

Το συμβούλιο θα συνεδριάσει εκ νέου σε δύο εβδομάδες ώστε να εξετάσει την επένδυση στο Ελληνικό. Αν μεγάλο τμήμα της έκτασης κηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος, είναι πολύ πιθανό να υπάρξουν μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση της επένδυσης, καθώς θα πρέπει να λαμβάνεται ειδική άδεια από την αρχαιολογική υπηρεσία για κάθε είδους εργασίες.

Πιτσιόρλας: Μέσα στο 2018 θα δούμε μπουλντόζες στο Ελληνικό

Αισιόδοξος για την πορεία της επένδυσης στο Ελληνικό εμφανίστηκε ο υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης κ.Στ. Πιτσιόρλας

Mιλώντας στον ΣΚΑΪ, o κ. Πιτσιόρλας ανέφερε ότι οι διαδικασίες που αφορούν στην επένδυση του Ελληνικου  θα προχωρήσουν και έως το τέλος του 2017 θα έχει εκδοθεί η άδεια για Καζίνο ενώ αρχές του 2018 «θα μπουν μπουλντόζες».