triprolemos

Εκτός από τα γνωστά και πολυσυζητημένα χρέη των Γερμανών προς τη χώρα μας υπάρχει και μια σχετικά άγνωστη αλλά εξίσου σημαντική οφειλή τους απέναντι στην Ελλάδα, η οποία σχετίζεται με την πολιτιστική μας κληρονομιά και τώρα πολλοί κρίνουν ότι ήρθε η ώρα να διεκδικηθεί με όλα τα έννομα μέσα.

Οπως τονίζει και ο βουλευτής Επικρατείας της Ν.Δ. Γιάννης Μιχελάκης με ερώτηση που κατέθεσε προς τους αρμόδιους υπουργούς Παιδείας και Εξωτερικών, «κατά την περίοδο της γερμανικής κατοχής οι ναζί προέβησαν σε συστηματικές κλοπές αρχαιοτήτων από τα μουσεία της πατρίδας μας και διενήργησαν ακόμη και εκτεταμένες παράνομες ανασκαφές σε πολλές περιοχές της χώρας μας, όπως -μεταξύ άλλων- στη Χαλκίδα, το Αργος, την Κωπαΐδα, σε νεολιθικό οικισμό στη Θεσσαλία και σε πολλά σημεία της Μακεδονίας και της Κρήτης».

Μια πρώτη -έστω και υποτυπώδης- καταγραφή της λεηλασίας των ελληνικών αρχαιοτήτων που δημοσιεύτηκε το 1946 αναφέρει ότι εκλάπησαν αρχαιότητες από περίπου σαράντα περιοχές της χώρας, ενώ υπολογίζεται ότι Γερμανοί αρχαιολόγοι πραγματοποίησαν τουλάχιστον δεκαεπτά παράνομες ανασκαφές στέλνοντας ανυπολόγιστης αξίας ευρήματα στην πατρίδα τους. Μεταξύ άλλων, εκλάπησαν μαρμάρινοι αμφορείς από το Σούνιο, αδιευκρίνιστος αριθμός αγγείων από το μουσείο της Ελευσίνας, πέντε κιβώτια γεμάτα αρχαία αντικείμενα από την Αίγινα, τεμάχια τοιχογραφιών και βραχιόλια από το μουσείο της Θήβας, χρυσά αντικείμενα από το μουσείο της Χαιρώνειας, καθώς και τέσσερις πήλινοι ίπποι από το μουσείο της Τανάγρας!

anoixiatiki odeio arg

Μια όμορφη ανοιξιάτικη βραδιά, πλούσια σε μελωδίες μας χάρισαν οι μαθητές του Δημοτικού Ωδείου Ελληνικού - Αργυρούπολης ΄΄Γιώργος Μιχαλακέας΄΄.

Την Τρίτη 28 Απριλίου 2013 μέσα στο κατάμεστο από θεατές Συνεδριακό Πολιτιστικό Κέντρο ΄΄Μίκης Θεοδωράκης΄΄ απόλαυσαν μουσικά σύνολα με πλούσιο ρεπερτόριο που μας ταξίδεψαν στο χρόνο, ξεκινώντας από αναγεννησιακά κομμάτια κλασικά, σύγχρονα, μοντέρνα ακόμα και παραδοσιακά.

Το αποτέλεσμα ήταν άψογο και όλοι έμειναν ενθουσιασμένοι.

Ένα μεγάλο μπράβο στα παιδιά του Ωδείου και συγχαρητήρια στους καθηγητές: Αμπατζίδη Χαράλαμπο, Ζαμπέλη Μαίρη, Ζέρβα Αλέξανδρο, Κουγεντάκη Ιωάννα, & Χριστοδούλου Αντώνη, για την προετοιμασία των μαθητών καθώς και την καλλιτεχνική επιμέλεια του προγράμματος!

 

gracias grecia
 
«"Ευχαριστούμε Ελλάδα" κληρονομιά μας» («"Gracias, Grecia" Nuestra herencia») είναι ο τίτλος ενός συγκινητικού βίντεο που έφτιαξαν ισπανοί μαθητές με καθηγητές τους, αφιερωμένο εξαιρετικά στη χώρα μας.

«Η Ελλάδα είναι παρούσα σε πολλές πτυχές της καθημερινής μας ζωής» αναφέρουν οι πρωταγωνιστές του βίντεο, παρουσιάζοντας επιτεύγματα της χώρας μας σε γλώσσα, επιστήμες, τέχνες που έχουν αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα τους ακόμα και σήμερα.

Οι Ισπανοί λένε «gracias» («ευχαριστώ») στην Ελλάδα σε ένα βίντεο που απεικονίζει τους στενούς δεσμούς των δύο λαών της Μεσογείου.

Ευχαριστούμε κι εμείς λοιπόν!

 

xryso stefani-metro thess

Χρυσό στεφάνι βρέθηκε σήμερα στο εργοτάξιο του Μετρό Θεσσαλονίκης, στην πλατεία Δημοκρατίας. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, το στεφάνι βρέθηκε σε μεγάλο κιβωτιόσχημο τάφο, ο οποίος ανήκει στο δυτικό νεκροταφείο της πόλης.

Στεφάνι που είχε βρεθεί επίσης στις εργασίες για το Μετρό Θεσσαλονίκης, στο εργοτάξιο μπροστά στην Κεντρική Βιβλιοθήκη του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου  

Το δυτικό νεκροταφείο ξεκινά από το Βαρδάρη, έξω από τα τείχη, που βρίσκονταν στην οδό Λαγκαδά και εκτείνεται ως το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό της Θεσσαλονίκης, όπου είχε βρεθεί ένα μεγάλο μέρος του, με πολλούς τάφους, στη διάρκεια κατασκευής του σταθμού του Μετρό.
 
Πρόκειται για το 9ο χρυσό στεφάνι που έρχεται στο φως από την έναρξη του ανασκαφικού έργου στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της κατασκευής του Μετρό.
 
Μετά την αποκάλυψη και απομάκρυνση του ευρήματος θα συνεχιστεί η ανασκαφή στον τάφο για τον εντοπισμό και άλλων τυχόν ευρημάτων. Το στεφάνι θα μεταφερθεί στα εργαστήρια της ΙΣΤ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων, όπου θα καθαριστεί, θα συντηρηθεί και θα μελετηθεί.
 

Εθνικό Θέατρο

Νέοι έως 25 ετών μπορούν να παρακολουθήσουν δωρεάν σήμερα, 14 Φεβρουαρίου, την παράσταση του Εθνικού Θεάτρου «Το έπος του Διγενή Ακρίτη» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη, καθώς και την παράσταση «Ελένη» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, την Κυριακή 17 Φεβρουαρίου.

Σε ανακοίνωσή του, το θέατρο αναφέρει πως αναζητώντας καινούργιους τρόπους για να υποστηρίξει τους νέους και να τους φέρει πιο κοντά στην τέχνη του θεάτρου θέατρο, ανταποκρίνεται στο κάλεσμα του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού και διαθέτει έναν αριθμό δωρεάν εισιτηρίων για νέους έως 25 ετών. 

Η διάθεση των εισιτηρίων, και για τις δύο παραστάσεις, θα ξεκινήσει από τα ταμεία του Εθνικού Θεάτρου στο κτίριο Τσίλλερ (Αγίου Κωνσταντίνου 22-24) την Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου στις 10:00 π.μ.
 
Θα τηρηθεί απόλυτη σειρά προτεραιότητας και είναι απαραίτητη η επίδειξη ταυτότητας για την προμήθεια των εισιτηρίων.
 
enet

 

"Όλοι μπορούμε να αποτελέσουμε τα πρότυπα του εαυτού μας. Εγώ δεν δεν θέλω να είμαι πρότυπο. Νομίζω ότι όλοι μπορούμε να κάνουμε πολλά. Μας έχουν μάθει -τουλάχιστον στη δική μου γενιά- πως είμαστε ένα μικρό κράτος, είμαστε μικροί, είμαστε μικροί, τι μπορούμε να κάνουμε...;

Αυτή η επανάληψη της έννοιας του μικρού ήταν συνεχής. Ε, λοιπόν, δεν είμαστε μικροί. Μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα. Όχι μόνο στο εξωτερικό. Κι εδώ, στη "μικρή" μας χώρα" δήλωνε από το αμφιθέατρο της αίθουσας τελετών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), το βράδυ της Κυριακής ο σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς.

"Θέλησα να δώσουμε ένα πρότυπο στους φοιτητές. Ένα πρόσωπο, μία προσωπικότητα που να τους πείσει με το έργο του πως αξίζει τον κόπο να μείνουμε και να συνεχίσουμε..." δήλωνε, λίγο νωρίτερα, ο πρύτανης του ΑΠΘ Γιάννης Μυλόπουλος προλογίζοντας την τιμητική εκδήλωση- προβολή της ταινίας "Capital" που έγινε στο πανεπιστήμιο, ένα μόλις 24ωρο πριν από την αναγόρευση του Έλληνα σκηνοθέτη σε επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ.

"Θέλησα να κάνω μία ταινία για το χρήμα. Για το ρόλο που παίζει, όχι μόνο στην πολιτική αλλά κυρίως στην ψυχολογία των ανθρώπων και το πόσο τους αλλάζει. Άρχισα να το σκέφτομαι λίγα χρόνια πριν από το ξέσπασμα της κρίσης. Χρειάστηκαν περί τα τρία χρόνια να ολοκληρώσω το σενάριο και... η κρίση ξέσπασε. Τώρα βρισκόμαστε μέσα στην καταστροφή" είπε κατά την έναρξη της συζήτησης που ακολούθησε την προβολή της ταινίας του, ο Κώστας Γαβράς.

Για την "ιδιωτικοποίηση των κερδών και την κοινωνικοποίηση των ζημιών" που επέβαλε η νέα τάξη πραγμάτων, το νέο δόγμα των διεθνών αγορών, τη "νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση" ή την "τραπεζική παγκοσμιοποίηση",την "ολιγαρχία του πλούτου" και τις συναλλαγές χωρίς προϊόν" έκαναν λόγο οι συμμετέχοντες στη συζήτηση (ο πρόεδρος του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών Μωυσής Σιδηρόπουλος, ο καθηγητής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών Δημήτρης Μάρδας και ο επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών Άρης Στυλιανού).

"Το χρήμα είναι η νέα θρησκεία. Την ακολουθούμε σαν ναρκωμένοι, όπως ο πρωταγωνιστής της ταινίας. Ξέρουμε ότι οδηγεί στην απόλυτη καταστροφή, όμως συνεχίζουμε" συμπλήρωσε ο σκηνοθέτης.

Στην αίθουσα τελετών του ΑΠΘ θα επανέλθει ο Κώστας Γαβράς τη Δευτέρα στις 7 μ.μ., οπότε και θα πραγματοποιηθεί η τελετή της αναγόρευσής του σε επίτιμο διδάκτορα του ΑΠΘ.

"Με το "Capital" προσπάθησα να κάνω μια ταινία, από την οποία ο θεατής να βγει ενοχλημένος. Να ανησυχήσει. Η ανησυχία είναι η μόνη λύση. Είναι το μέσο για την όποια λύση'' είχε δηλώσει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τον περασμένο Νοέμβριο, στη διάρκεια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, όπου το "Κεφάλαιο" έκανε την πανελλήνια πρεμιέρα του, ο 80χρονος πλέον (γεννήθηκε στις 12 Φεβρουαρίου του 1933) σκηνοθέτης.

Την Τρίτη (29/01) ο Κώστας Γαβράς θα δώσει, αποκλειστικά για τους φοιτητές του Τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ, masterclass για τη μεθοδολογία της σκηνοθετικής του οπτικής και "γλώσσας".

nooz

matesis

Πέθανε το πρωί της Κυριακής, σε ηλικία 80 ετών, ο θεατρικός συγγραφέας και μυθιστοριογράφος Παύλος Μάτεσις.

Ο Παύλος Μάτεσις νοσηλευόταν το τελευταίο διάστημα σε ιδιωτικό θεραπευτήριο.

Η κηδεία του θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 22 Ιανουαρίου, στις 4 το απόγευμα, από το κοιμητήριο Παπάγου.

Ο Παύλος Μάτεσις γεννήθηκε το 1933 στο χωριό Δίβρη, στην Πελοπόννησο. Μέχρι τα 19 του έζησε σε πολλές επαρχιακές πόλεις. Σπούδασε θέατρο (πτυχίο ηθοποιού), μουσική (πτυχίο βιολιού), ξένες γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, ισπανικά). Δίδαξε υποκριτική (1963-64) στη σχολή Σταυράκου. Διετέλεσε βοηθός – δραματουργός στο Εθνικό Θέατρο (1971-1973). Έμεινε στο Λονδίνο καθ’ όλη τη διάρκεια του 1969.

Η πρώτη παρουσία του στα ελληνικά γράμματα ήταν το 1967 με το θεατρικό έργο «Η τελετή» (θέατρο Ν. Ιωνίας 1967 και Εθνικό Θέατρο 1969) Τα 11 από τα 13 θεατρικά έργα του ανέβηκαν από το Εθνικό Θέατρο.

Είχε βραβευτεί πολλές φορές: με Κρατικό Βραβείο Θεάτρου 1966 για το έργο «Η τελετή», με το έπαθλο «Κάρολος Κουν» (1989) για το καλύτερο ελληνικό έργο της χρονιάς («Περιποιητής φυτών»), με το Βραβείο Ελληνόφωνων Κάτω Ιταλίας (1998) για το μυθιστόρημα του «Η μητέρα του σκύλου», με το Μέγα Βραβείο Κριτικών θεάτρου έτους 2000. Με το Βραβείο Acerbi (2002) για το μυθιστόρημα «Η μητέρα του σκύλου».

Είχε μεταφράσει στα ελληνικά Μρόζεκ, Τζόνσον, Αρτό, Ίψεν, Σαίξπηρ κ.ά και στα νέα ελληνικά τα έργα του Αριστοφάνη «Ειρήνη», «Πλούτος», «Βάτραχοι», «Νεφέλαι», «Όρνιθες», «Αχαρνής», «Θεσμοφοριάζουσαι», «Λυσιστράτη».

Το τελευταίο του βιβλίο ήταν το «Graffito». Άλλα έργα του: «Η μητέρα του σκύλου», «Αλδεβαράν», «Έκθεσις Ιδεών», «Μύρτος», «Ενοικιάζεται φύλακας άγγελος», «Πάντα καλά», «Σκοτεινός οδηγός», «Ύλη δάσους», «Αφροδίτη», «Βιοχημεία», «Η βουή», «Η τελετή», «Περιποιητής φυτών», «Το φάντασμα του κυρίου Ραμόν Ναβάρο», «Προς Ελευσίνα»,»Λύκε- λύκε», «Εξορία», «Η καθαίρεση».

Tα μυθιστορήματά του «Η μητέρα του σκύλου» (50ή έκδοση), «O Παλαιός των Ημερών» (13η έκδοση) και «Πάντα καλά» (27η έκδοση) κυκλοφορούν σε δεκατέσσερις χώρες, ενώ θεατρικά του έργα έχουν εκδοθεί στη Μεγάλη Βρετανία, την Ιταλία, τη Ρουμανία, τη Γαλλία, τη Φινλανδία και το Iσραήλ.

fox

Περισσότερα Άρθρα...