Κυρ07152018

Τελευταία ΕνημέρωσηΚυρ, 15 Ιουλ 2018 9pm

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Πολιτισμος & Ψυχαγωγια Πολιτισμος

Παγκόσμιο ενδιαφέρον για την πήλινη πλάκα με κείμενο της Οδύσσειας στην Αρχαία Ολυμπία!

omirosodisia

Παγκόσμιο είναι το ενδιαφέρον των διεθνών ΜΜΕ για την ανακάλυψη μιας πήλινης πλάκας επί της οποίας βρίσκονται 13 στίχοι από τη ραψωδία Ξ της Οδύσσειας.

Το ΒΒC αναφέρει τις εκτιμήσεις του ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού, σύμφωνα με τις οποίες η πήλινη αυτή επιγραφή ίσως να συνιστά το αρχαιότερο γραπτό αρχείο του ομηρικού έπους που έχει ποτέ βρεθεί στην Ελλάδα.

Στην εκτίμηση των αρχαιολόγων ότι το εύρημα ίσως συνιστά το αρχαιότερο σωζόμενο απόσπασμα της Οδύσσειας του Ομήρου εστιάζει και το Reuters που εξηγεί ότι στην πλάκα βρίσκονται χαραγμένοι 13 στίχοι από τη 14η Ραψωδία της Οδύσσειας όπου ο Οδυσσέας απευθύνεται στον επιστήθιο φίλο του Εύμαιο.

Το ραδιοτηλεοπτικό βελγικό δίκτυο RTBF κάνει λόγο «Η ανακάλυψη της πλάκας του 3ου αιώνα στην Ελλάδα, είναι ίσως το παλαιότερο γραπτό δείγμα της Οδύσσειας».

«Η παλαιότερη εκδοχή της Οδύσσειας του Ομήρου» είναι ο τίτλος της ισπανικής «La Vanguardia», η οποία αναφέρεται στο περιεχόμενο των στίχων οι οποίοι περιγράφουν την ομιλία του Οδυσσέα στον Εύμαιο.

To σπάνιο αυτό εύρημα ήρθε στο φως μετά από τρια χρόνια ανασκαφών στην αρχαία Ολυμπία, το οποίο είναι πιθανότατα το παλαιότερο σωζόμενο γραπτό απόσπασμα των Ομηρικών Επών.

Η πλάκα, η οποία έχει χαραγμένους στίχους από την ραψωδία της Οδύσσειας βρέθηκε κατά την διεξαγωγή της επιφανειακής – γεωαρχαιολογικής έρευνας, στο πλαίσιο του τριετούς ερευνητικού προγράμματος με τίτλο «Ο πολυδιάστατος χώρος της Ολυμπίας», που πραγματοποιείται σε θέσεις γύρω από το ιερό.

Η ανασκαφή τελεί υπό τη διεύθυνση της Δρ. Ερωφίλης-Ίριδας Κόλια, Προϊσταμένης της ΕΦΑ Ηλείας σε συνεργασία με τους καθηγητές Franziska Lang, Birgitta Eder, Andreas Vött και Hans-Joachim Gehrke του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου και των Πανεπιστημίων Darmstadt, Tübingen και Frankfurt am Mainz.

Μετά την πρόσφατη ολοκλήρωση της συντήρησής της στο εργαστήριο της ΕΦΑ Ηλείας, διαπιστώθηκε ότι διασώζει 13 στίχους από την ραψωδία ξ της Οδύσσειας (ομιλία του Οδυσσέα στον Εύμαιο) και σύμφωνα με την πρώτη εκτίμησή μας, μπορεί να χρονολογηθεί στη ρωμαϊκή εποχή και πιθανώς πριν από τον 3ο αι. μ.Χ.

Από την ερευνητική ομάδα επισημαίνεται το γεγονός ότι εφόσον αυτή η προκαταρκτική χρονολόγηση επιβεβαιωθεί κατά τη συστηματική μελέτη της επιγραφής που έχει ήδη αρχίσει, τότε η πήλινη πλάκα θα διασώζει ίσως το παλαιότερο σωζόμενο γραπτό απόσπασμα των Ομηρικών Επών που έχει έρθει στο φως.

Αυτό σημαίνει πως αποτελεί πέραν της μοναδικότητάς της, ένα σπουδαίο αρχαιολογικό, επιγραφικό, φιλολογικό και ιστορικό τεκμήριο.

politisonline

Δ. ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ-ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ: Ψηλά έχει βάλει η δημοτική αρχή τον πήχη και στον Πολιτισμό - Το νέο Πολιτιστικό Στέκι του Δήμου

mikis parastasi

Αν υπάρχει κάτι – μεταξύ των πολλών άλλων σημαντικών έργων και δράσεων - που χαρακτηρίζει, ειδικότερα σήμερα, το Ελληνικό - Αργυρούπολη, είναι ο Πολιτισμός, τα Γράμματα και οι Τέχνες.

hpeirotes anoixto

Ο Δήμος τα τέσσερα τελευταία χρόνο, παρά τα πενιχρά μέσα που διαθέτει λόγω της οικονομικής κρίσης, έχει γίνει πρωτοπόρος και στα θέματα πολιτισμού. Εβαλε ψηλά τον πήχη και στον Πολιτισμό με πολλές ποιοτικές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις για όλες τις ηλικίες και για όλα τα γούστα.

Δημιούργησε μια πανδαισία εκδηλώσεων, οι οποίες εκφράζουν πλήθος τάσεων και ρευμάτων στην Τέχνη, που προσφέρονται από καταξιωμένους καλλιτέχνες, καθηγητές και μαθητές των πολιτιστικών τμημάτων του Δήμου, για να τις απολαύσουν εντελώς δωρεάν μικροί και μεγάλοι δημότες, αλλά και επισκέπτες των γύρω δήμων, και όχι μόνο.

leykada xoroi

Ειδικότερα το φετινό έτος ήταν και εξακολουθεί να είναι γεμάτο εκπλήξεις σε εκτέλεση ενός πολιτιστικού προγράμματος, που περιλάμβανε και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, πολλές θεατρικές παραστάσεις, ποικίλες χορευτικές δράσεις (μπαλέτο, μοντέρνο χορό, παραδοσιακούς χορούς), πολλές ποιοτικές μουσικές εκδηλώσεις με χορωδίες εντός και εκτός δήμου, ειδικά αφιερώματα σε μεγάλους Ελληνες δημιουργούς, εκθέσεις των εικαστικών τμημάτων του Δήμου, πολλές αξιοσημείωτες εκδηλώσεις των Πολιτιστικών Συλλόγων και σχολείων του Δήμου, χειμερινες και θερινές προβολές ποιοτικών ταινιών από την Κινηματογραφική Λέσχη του Δήμου κτλ.

afieroma theodor

Βασικός πυλώνας της πολιτιστικής πολιτικής του Δήμου θα πρέπει να εξακολουθήσει να είναι η ενθάρρυνση πρωτοβουλιών για δημιουργία πυρήνων πολιτισμού στην καρδιά της πόλης, αλλά και στην περιφέρειά της, και η στήριξη του με όσα μέσα διαθέτει, έτσι ώστε όλες οι απανταχού στο δήμο φωλιές καλλιτεχνικής δημιουργίας να είναι πρωτίστως οικονομικά βιώσιμες, για να μπορούν να αναδεικνύουν με τα έργα τους τις αστείρευτες δυνατότητες της πόλης, να δίδουν το καλό παράδειγμα και να δημιουργούν τις προϋποθέσεις γι' ακόμα περαιτέρω αναβάθμιση του πολιτισμού και των Τεχνών στο πλήρως αναβαθμισμένο πλέον σε όλους τους τομείς Δήμο Ελληνικού – Αργυρούπολης.

to proto mas party

dakis elliniko

Επίσης θα μπορούσε να εξετασθεί η μεσοπρόθεσμη δυνατότητα δημιουργίας στο Ελληνικό - Αργυρούπολη ενός συγκροτημένου και καλά οργανωμένους Πρότυπου Μουσείου Τεχνών, Παράδοσης και Πολιτισμού - μέσω  και της δημιουργίας ενός ειδικού Ταμείου Πολιτισμού για την εξσφάλιση της αναγκαίας χρηματοδότησής του από διάφορες πηγές, εντός και εκτός Ελλάδος- που θα αποτελεί το πολιτιστικό κόσμημα της πόλης, και στο οποίο θα φιλοξούνται, θα εκτίθενται και θα αναδεικνύονται με το πλέον κατάλληλο τρόπο τα έργα των καλλιτεχνών της πόλης κ.α., καθώς και τα διάφορα πάμπολα κειμήλιά των παραδόσεων της, τα οποία θα πλαισιώνονται κατά καιρούς και από θεματικές ποιοτικές πολιτιστικές εκδηλώσεις, με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και όχι μόνο..

Επίσης, δημιουργήματα των καλλιτεχών της θα μπορούσαν να αγορασθούν από τον Δήμο και να τοποθετηθούν σε επιλεγμένα σημεία της πόλης, όπως έγινε με το σύγχρον γλυπτό-σύνθεση της "Κρίσης". το οποίο είναι τοποθετημένο μπροστά από το Εμπορικό Κέντρο του Δήμου επί της Λεωφ. Βουλιαγμένης.

Το νέο Πολιτιστικό Στέκι του Δήμου - Ένας μοναδικός πολυχώρος πολιτισμού και ψυχαγωγίας που ήδη ετοιμάζεται 

politistiko steki

Οπως ανακοίνωσε ο Δήμαρχος, κ. Γιάννης Κωνσταντάτος, με εντατικούς ρυθμούς τα συνεργεία του Δ. Ελληνικού - Αργυρούπολης ετοιμάζουν ένα ακόμα σημαντικό έργο της διοίκησης του:. Το νέο πολυχώρο πολιτισμού του Δήμου/Στέκι Πολιτισμού, που μέσα από την εκπληκτική του θέα θα έχει αίθουσες χορού ( λάτιν, παραδοσιακοί, ζούμπα κτλ) , παιδικό δωμάτιο δημιουργικής απασχόλησης , Lab room, μουσική σκηνή, βιβλιοθήκη με Wi-Fi , αυτόνομα αποδυτήρια αλλά και χώρο διαλέξεων, ομιλιών και παρουσίασης βιβλίων και έργων τέχνης.

Ο χώρος αυτός που σκοπεύει να φιλοξενήσει τα πολιτιστικά τμήματα του Δήμου, αλλά και να δώσει βήμα κυρίως στους ανθρώπους των τεχνών και των γραμμάτων, ώστε να έχουν το δικό τους στέκι θα ανοίξει τον Σεπτέμβριο 2018


 

Αδαμάντιος Κοραής: Τι σημαίνει στα ελληνικά η λέξη «πατριώτης»

Korais

Εις πολλάς πολλών επιστολάς, βλέπω υπογραφομένους τους επιστέλλοντας, «Ο πατριώτης δείνα».

Το λαμβάνουν, ως φαίνεται, συνώνυμον του «φιλόπατρις». Αλλά τοιαύτη σημασία εδόθη μόνον από τους Γάλλους, όχι από τους Έλληνας, εις την λέξιν «πατριώτης» (patriote).

Τούτο βέβαια δεν μας εμποδίζει να πολιτογραφήσωμεν την ξένην σημασίαν· ό,τι μας εμποδίζει, είναι το υπερήφανον και κομπώδες της υπογραφής.

Ο Γάλλος, επαινών τινά φιλόπατριν, τον ονομάζει δικαίως «πατριώτην» (patriote)· αλλά δεν τολμά να υπογράφεται αυτός «πατριώτης», ως ουδ' ήθελε τολμήσειν να υπογραφή «φιλόπατρις», ή «φιλοδίκαιος», αν η άδολος αγάπη της πατρίδος ην' αχώριστος από την αγάπην της δικαιοσύνης. Συγχωρείται όμως και εις αυτόν και εις κάθε άλλον να υπογραφή «πολίτης», αν ήναι αληθώς μέλος της πολιτείας.

Άλλο χειρότερον: Όστις από μας υπογράφεται «πατριώτης», όχι μόνον διαστρέφει την οποίαν έδιδαν οι Έλληνες εις την λέξιν σημασίαν, αλλά μεταβαίνει από τους Έλληνας εις τους δούλους και βαρβάρους.

«Πολίτην», ωνόμαζαν οι Αθηναίοι τον Αθηναίον συμπολίτην αυτών, και «πατριώτην» τον γεννημένον εις τας Αθήνας, βάρβαρον ή δούλον. «Πατριώται οι δούλοι Ελλήνων, πολίται δε, οι ελεύθεροι», λέγει ο Φώτιος.

Πατριώται, ωνομάζοντο ακόμη και μεταξύ των οι τοιούτοι βάρβαροι ή δούλοι. «Πατριώτης, ο βάρβαρος λέγεται τω βαρβάρω, και ου πολίτης», κατά τον αυτόν Φώτιον.

Άλλο χείριστον: Το «πατριώτης» εδίδετο ακόμη και εις τα άλογα ζώα, και εις αυτά τα άψυχα. Ο Κύρος, εις τον Ξενοφώντα, ονομάζει «ίππους πατριώτας» τους εντοπίους της Περσίας ίππους· εις τον Σοφοκλέα («Οιδίπους τύραννος», 1091) το όρος ο Κιθαιρών λέγεται «πατριώτης Οιδίπου», ήγουν, συντοπίτης ή συμπατριώτης του Οιδίποδος.

Συμμαχία για την ανανέωση της διδασκαλίας της Ελληνικής γλώσσας με τη χρήση των νέων τεχνολογιών (vid)

reboot the greek language

Ολοκληρώθηκε η πολυήμερη συνάντηση που είχαν στην Αθήνα οι ομάδες εργασίας που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία Rebooting the Greek language / Επανεκκινώντας την ελληνική γλώσσα που έχει σκοπό να αναζωογονήσει την γλώσσα μας, με έμφαση, κυρίως, στους Έλληνες της διασποράς, αλλά και σε μετανάστες και ενδιαφερόμενους για την Ελληνομάθεια. 

Η δράση που εστιάζει στη δημιουργία μιας ψηφιακής διαδραστικής πλατφόρμας για την εκμάθηση της αξιοποιώντας νέα εκπαιδευτικά εργαλεία, έχει τη στήριξη του ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου, το Stavros Niarchos Foundation, Centre for Hellenic Studies,  του New Media Lab του Πανεπιστημίου Simon Fraser, αλλά και του Υπουργείου Παιδείας.

Στο πλαίσιο της συνάντησης αυτής εκπαιδευτικοί, ερευνητές, επιστήμονες πληροφορικής από τις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Ελλάδα, την Τουρκία κι άλλες ευρωπαϊκές χώρες αντάλλαξαν απόψεις  για το πώς θα γίνει πιο επαρκής, δυναμική αλλά και πλήρης παιδαγωγικά η συγκεκριμένη πλατφόρμα εκμάθησης.

Σημειώνεται ότι η πλατφόρμα Rebooting the Greek language  θα προσφέρει υπηρεσίες όπως αναγνώριση ομιλίας, κατανόηση φυσικής γλώσσας, μηχανική μάθηση (machine learning), και τεχνολογίες επαυξημένης πραγματικότητας. Παράλληλα ενσωματώνει την «παιχνιδοποίηση» - gamification ως μέθοδο εκμάθησης, ειδικά για τα μικρότερα παιδιά.«Η ιδέα μιας εφαρμογής που θα χρησιμοποιούσε τη μεθοδολογία της «παιχνιδοποίησης», ώστε να προσελκύσει το ενδιαφέρον των νεαρών μαθητών και να δημιουργεί επιπλέον κίνητρα για την ενασχόληση τους με αυτή, παρουσιαζόταν ιδιαίτερα θελκτική και έδειχνε να έχει προοπτικές επιτυχίας. 

Τελικά, μέσω της καθοριστικής συνδρομής του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», η ιδέα αυτή γίνεται επιτέλους πραγματικότητα» ανέφερε κατά την παρουσίαση της πλατφόρμας στον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, ο Κώστας Δεδεγκίκας, διευθυντής του Εργαστηρίου Νέων Πολυμέσων του Πανεπιστημίου του Simon Frazer στον Καναδά, στην Έδρα Νεοελληνικών Σπουδών «Σταύρος Νιάρχος».

Στο μεταξύ την υποστήριξη του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων σε πρωτοβουλίες που ενισχύουν την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας εξέφρασε ο Υπουργός Κώστας Γαβρόγλου στο πλαίσιο της Ημερίδας που διοργάνωσε η  «Έδρα Νεοελληνικών Σπουδών «Σταύρος Νιάρχος» του Πανεπιστημίου του Simon Frazer στον Καναδά, επικεφαλής της οποίας είναι ο καθηγητής Ανδρέας Γερολυμάτος, για το πρόγραμμα «Δίνοντας Νέα Πνοή στην Ελληνική Γλώσσα» του Πανεπιστημίου Σάιμον Φρέιζερ.

 «Συμμετείχα σε ένα μέρος αυτής της εκδήλωσης που διοργανώνει το Κέντρο Νεοελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Σάιμον Φρέιζερ στο Βανκούβερ του Καναδά και χρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος»  ανέφερε ο  κ. Γαβρόγλου και προσέθεσε δήλωσε: «Οι συνάδελφοι εκεί έχουν αναπτύξει ένα εξαιρετικό πρόγραμμα εκμάθησης ελληνικής γλώσσας μέσα και από το internet. Συναντιούνται συχνά για να λύσουν κάποια τεχνικά αλλά και θεωρητικότερα προβλήματα. Είναι μία δραστηριότητα που την παρακολουθούμε, γιατί είναι πολύ δημιουργικοί σε αυτό που κάνουν κι έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία και για μας να δούμε τους πολλαπλούς τρόπους εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας.

Ξέρετε, έχουμε το εξαιρετικό Κέντρο Νεοελληνικής Γλώσσας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και οτιδήποτε γίνεται συμπληρωματικά σε αυτές τις δραστηριότητες βρίσκει πάντα την υποστήριξή μας».Όπως τόνισε ο κ. Δεδεγκίκας στόχος της όλης πρωτοβουλίας είναι, σε μια εποχή που η εκμάθηση των ελληνικών σε σχολεία ομογενών περνά κρίση, να διαμορφωθεί ένας αποτελεσματικός και επαρκής τρόπος τόνωσης της Ελληνικής γλωσσικής εμπειρίας σε δεύτερης και τρίτης γενιάς ομογενείς. Επίσης να αξιοποιηθεί στην προσπάθεια εξάπλωσης της ελληνομάθειας σε όσους ενδιαφέρονται αλλά και στη διδασκαλία της Ελληνικής ως (δεύτερη) γλώσσα στα σχολεία μετανάστες.

Η εφαρμογή θα διατίθεται από το App Store για συσκευές IOS και από το GooglePlay για συσκευές Android. 

Είναι σημαντικό, επίσης, να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή βρίσκονται υπό ανάπτυξη περισσότερες από μία εφαρμογές που απευθύνονται σε συγκεκριμένες ηλικιακές ομάδες χρηστών.Η όλη προσπάθεια του Rebooting the Greek language / Επανεκκινώντας την ελληνική γλώσσα καταγράφεται σε ένα άκρως ενδιαφέρον βίντεο: 

Ανοιξε για το κοινό το περίφημο ανάκτορο των Αιγών -Κέντρο εξουσίας του πατέρα του Μ. Αλεξάνδρου, Φιλίππου του Β'

anaktoro aigai

Κτισμένο στα χρόνια του Φιλίππου Β΄ (359-336 π.Χ.), το ανάκτορο των Αιγών είναι όχι μόνον το μεγαλύτερο, αλλά μαζί με τον Παρθενώνα και το σημαντικότερο κτήριο της κλασικής Ελλάδας.

Χτισμένο στο άστυ των Αιγών, σε ένα υπερυψωμένο σημείο της πλαγιάς, το τεράστιο κτήριο –το μεγαλύτερο της κλασικής Ελλάδας, τριπλάσιο από τον Παρθενώνα- ήταν ορατό από ολόκληρη των λεκάνη της Μακεδονίας, τοπόσημο δύναμης και ομορφιάς.

Κτήριο πρωτόφαντο, απολύτως επαναστατικό και πρωτοποριακό για την εποχή του, το ανάκτορο που ένας μεγαλοφυής αρχιτέκτονας –ίσως ο Πύθεος- γνωστός για την συμμετοχή του στην κατασκευή του Μαυσωλείου, αλλά και για την συνεισφορά του στην εξέλιξη της πολεοδομίας και της θεωρίας των αναλογιών- δημιούργησε για τον Φίλιππο στις Αιγές θα γίνει το αρχέτυπο όλων των «βασιλείων», δηλαδή των ανακτόρων της ελληνιστικής οικουμένης και όχι μόνον.

«Εγώ ο ηγεμόνας και ο κόσμος μου συνυπάρχουμε σε αυτό το κτίριο, το ανάκτορο των Αιγών». Με τη φράση αυτή η προϊσταμένη της εφορίας αρχαιοτήτων Ημαθίας, αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδη, εξήγησε στο κοινό την ιδέα της πεφωτισμένης ηγεμονίας, μια σύλληψη του Μακεδόνα Βασιλιά Φιλίππου του Β', πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που τον οδήγησε στη δημιουργία της πόλης και του ανακτόρου.

Στην πρώτη επίσημη ξενάγηση, που έγινε επί τόπου τη Δευτέρα στο ανάκτορο των Αιγών, για να σηματοδοτήσει το άνοιγμά του στον κόσμο, η κ. Κοτταρίδη, τόνισε με νόημα «δεν είναι σπίτι, δεν ήταν ποτέ σπίτι» για να προσθέσει ότι πρόκειται για «το κέντρο της πολιτικής, θρησκευτικής, δικαστικής και στρατιωτικής εξουσίας» του Φιλίππου του Β΄. Αυτός, άλλωστε, κατά τις δοξασίες της εποχής, έφερε θεϊκή καταγωγή.

Πήρε τους θεσμούς των πόλεων του νότου, δηλαδή την αυτοδιοικούμενη πόλη με Βουλή και Δήμο, και τους μπόλιασε στην ιδέα του βασιλείου. Έτσι, άρχισε να δημιουργεί πόλεις στις οποίες μαζεύονταν πληθυσμοί και παραχωρούνταν κλήροι. Ο ίδιος ήταν ο πατέρας του λαού του. Πήγαινε καβάλα στη μάχη για να τον προστατέψει και φρόντιζε να του εξασφαλίζει ζωτικό χώρο για να υπάρχει και να αναπτυχθεί.

Ενα κτίριο πολιτικής και εξουσίας
 
Μέσα στο πλαίσιο αυτό, το ανάκτορο λειτουργούσε ως πολιτική αγορά. Ήταν ένα συγκροτημένο πολιτικό κτίριο, το κέντρο της ιερής εξουσίας, ένα αρχιτεκτονικό δημιούργημα που συνέλαβε μια μεγαλοφυϊα. Σκοπός του ήταν να φιλοξενεί συναντήσεις πολιτών και μεγαλειώδη δημόσια συμπόσια, με εκατοντάδες άτομα, όχι απλώς για να τρώνε και να πίνουν, αλλά για να συζητούν, καθώς το συμπόσιο ήταν βασική πολιτική λειτουργία. Εκεί οι αρχαίοι έπιναν το κρασί με νερό για να μπορούν να μιλούν νηφάλιοι και να ασχολούνται με όλα τα φιλοσοφικά ζητήματα.

Καινοτομία του μεγαλειώδους κτίσματος, που χρονολογείται με ακρίβεια ανάμεσα στο 350 και το 340 π.Χ, ήταν οι διώροφες λειτουργικές στοές με χώρους για να ανεβεί κανείς επάνω στον δεύτερο όροφο.

«Ουσιαστικά ήταν ο πρόγονος της στοάς του Αττάλου στην Αθήνα» ανέφερε η κ. Κοτταρίδη. Περιγράφοντας, άλλωστε, σημαντικές στιγμές της ιστορίας που διαδραματίστηκαν εκεί σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι η πρώτη μεγάλη ομάδα επισκεπτών έφτασε στο ανάκτορο το 336 π.Χ., στην πρωτοχρονιά των αρχαίων Μακεδόνων, οπότε ο Φίλιππος γιόρτασε τους γάμους της κόρης του Κλεοπάτρας.

Λίγο πιο κάτω, στο θέατρο που είναι συνάρτημα του ανακτόρου, ο ίδιος δολοφονήθηκε αργότερα από τον Παυσανία, ενώ στο περιστύλιο του ανακτόρου ανακηρύχθηκε βασιλιάς ο Αλέξανδρος, από τους Μακεδόνες που χτυπούσαν με το δόρυ την ασπίδα στο θώρακά τους, φωνάζοντας το όνομά του.
 

Ανοιχτό το ανάκτορο για το κοινό

Το ανάκτορο του Φιλίππου του Β΄ άνοιξε χθες για το κοινό, με μια αναλυτική ξενάγηση από την προϊσταμένη της εφορίας αρχαιοτήτων Ημαθίας, την οποία παρακολούθησε πλήθος κόσμου. Άνθρωποι κάθε ηλικίας περπάτησαν μια ανηφορική διαδρομή δύο χιλιομέτρων υπό καυτό ήλιο για να συμμετέχουν την εκδήλωση, η οποία έγινε παρουσία της Γενική Γραμματέως του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, Μαρίας Ανδρεαδάκη - Βλαζάκη. «Εδώ που βρισκόμαστε είναι ένα σημείο της οικουμένης που - χωρίς υπερβολή - σημάδεψε την πορεία του σύγχρονου πολιτισμού. Αυτό είναι κάτι που εμείς οι αρχαιολόγοι το έχουμε πιστέψει αλλά νομίζω ότι και σιγά σιγά όλος ο κόσμος το πιστεύει» τόνισε η κ. Βλαζάκη. 

Η ίδια, χαρακτήρισε ιστορική τη στιγμή της απόδοσης του μνημείου στον κόσμο, όχι επειδή έχει ολοκληρωθεί, όπως είπε, αλλά για να μπορεί το κοινό να επισκέπτεται το κομμάτι που έχει αναστηλωθεί, να συνομιλεί με τους ανθρώπους που εργάζονται για να το ολοκληρώσουν και να παρακολουθεί την πρόοδο των έργων.

Ετοιμο το Μουσείο το 2020

«Με την ολοκλήρωση και του μουσείου, που θα είναι εξοπλισμένο με όλη τη σύγχρονη τεχνολογία, θα μπορεί κανείς όντως να έχει μια ολοκληρωμένη εικόνα για το τι ήταν οι Αιγές, τι ήταν ο Φίλιππος, τι ήταν και είναι ο Αλέξανδρος» πρόσθεσε. Το χρονοδιάγραμμα, άλλωστε, προβλέπει την έναρξη λειτουργίας του νέου μουσείου των Αιγών το 2020 και την ολοκλήρωση της αναστήλωσης του ανακτόρου το 2022.

«Η επίλυση του μνημείου ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έχω ζήσει»

«Η εμπειρία είναι συναρπαστική. Η επίλυση του μνημείου ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έχω ζήσει. Εκεί αισθάνεσαι ότι αξίζει τον κόπο που ζεις όταν αναμετριέσαι με τέτοια έργα» τόνισε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ η κ. Κοτταρίδη, μετά την ολοκλήρωση της ξενάγησης που έκανε στο κοινό.
Η ίδια, επισήμανε, ότι από την αρχή της επέμβασης στο μνημείο, η αρχαιολογική μελέτη έχει καταλήξει σε συμπεράσματα και πλέον είναι σίγουρο ότι πρόκειται για ένα Φιλίππειο έργο, το πρώτο του είδους του, το οποίο δεν έχει αλλαγές στην πάροδο του χρόνου, ενώ συνιστά σημαντικό μνημείο για τη γνώση της ιστορίας της αρχιτεκτονικής.

«Από την άλλη μεριά υπάρχει μια τρομακτική δυσκολία την οποία ευτυχώς δεν επιτρέπω στον εαυτό μου να την αντιληφθεί πλήρως. Είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο έργο. Από τα μεγέθη και από την ανάγκη να εκπαιδεύσεις τον κόσμο, μέχρι τις γραφειοκρατικές δυσκολίες, τις αλλαγές των νόμων, τις δυσκολίες των προσλήψεων, τις δυσκολίες να βρεις εξειδικευμένο προσωπικό, τις εξαιρετικά χρονοβόρες διαδικασίες των διαγωνισμών για τις προμήθειες» ανέφερε.

Απαντώντας στο ερώτημα για όσα έχουν γίνει από την αποκάλυψη του τάφου του Φιλίππου, από τον Μανώλη Ανδρόνικο μέχρι σήμερα, η ίδια σχολίασε ότι «από τότε μέχρι τώρα έχει γίνει μια κοσμογονία», και κάλεσε τον ίδιο τον κόσμο να γνωρίσει όσα έγιναν από κοντά.

ΑΠΕ-ΜΠΕ / aigai.gr