Κυρ02232020

Τελευταία ΕνημέρωσηΚυρ, 23 Φεβ 2020 1am

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Περιβαλλον & Οικολογια Περιβαλλον

Δρακόσπιτο Υμηττού: Η άγνωστη αρχαιότερη κατοικία της Αττικής και ίσως της χώρας

drakosp ymm2
Στις πλαγιές του Υμηττού βρίσκεται καλά κρυμμένη η αρχαιότερη κατοικία της Αττικής. Ένα δρακόσπιτο.

Η τοποθεσία που συναντά κανείς τα δρακόσπιτα, δεν παραπέμπει σε περιοχή που έχει και ανθρώπινες κατοικίες. Συνήθως είναι απόκρημνες πλαγιές βουνών και τα χτίσματα ξεχωρίζουν για την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική τους. Είναι αφομοιωμένα πλήρως στο περιβάλλον, καθώς έχουν οικοδομηθεί από τεράστιες πέτρες των βουνών και έχουν λαξευτεί σε ορθογώνιο σχήμα.

Ένα ακόμα στοιχείο που εντυπωσιάζει είναι ότι δεν έχουν θεμέλια και οι πλάκες των κτιρίων δεν συνδέονται μεταξύ τους με κάποιο υλικό. Η στέγη τους είναι πυραμιδωτή και είναι κατασκευασμένη με απόλυτη ακρίβεια, σύμφωνα με το εκφορικό σύστημα. Οι γιγαντιαίες πλάκες είναι τοποθετημένες η μία πάνω στην άλλη και για αντίβαρα έχουν χρησιμοποιηθεί μεγάλοι ογκόλιθοι. Ο τρόπος που τοποθετήθηκαν οι γιγαντιαίοι λίθοι δεν είναι γνωστός, όπως επίσης άγνωστη παραμένει και η χρονολόγηση τους.

Μέχρι σήμερα δεν έχει αποσαφηνιστεί από ποιους δημιουργήθηκαν τα πέτρινα κτίρια. Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι κατασκευαστές ήταν γνώστες στατικής και της κυκλώπειας τεχνικής. Ίσως ήταν οι Κάρες σκλάβοι που εργαζόταν στα λατομεία της περιοχής ή οι Δρύοπες, πανάρχαια φυλή που εγκαταστάθηκε το 1.200 π.Χ. στο νότιο τμήμα της Εύβοιας και ίδρυσε πόλεις, μετά τον διωγμό της από την περιοχή του Παρνασσού.

drakosp ymm3

Ο ερευνητής Εμ. Έλριτς, ο οποίος ερεύνησε τα αρχαία κτίσματα θεωρούσε πως τα δρακόσπιτα οικοδομήθηκαν σίγουρα από τους Δρύοπες προς τιμήν του Δία και της γυναίκας του Ήρας. Το γεγονός πως βρίσκονται σε κοντινή απόσταση με τα αρχαία λατομεία της περιοχής προσθέτει μια ακόμα εκδοχή, σύμφωνα με την οποία κατασκευάστηκαν από τους λατόμους ως ιερά που προς τιμήν του Ηρακλή, που θεωρούταν ο προστάτης τους.

Το πιο πιθανό είναι ότι ποτέ δεν θα διαλευκανθεί το μυστήριο που περικλείει τα παράξενα κτίσματα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι είναι ένα ακόμα δείγμα της προχωρημένης γνώσης της στατικής κτιρίων και της μεγαλιθικής αρχιτεκτονικής που κατείχαν οι αρχαίοι λαοί.

Η ομάδα Up Stories δημιούργησε ένα υπέροχο drone video, παρουσιάζοντας ένα δρακόσπιτο στον Υμηττό από ψηλά.

Ποσοστά Ανακύκλωσης ανά Δήμο: «Πρωταθλητές» και ουραγοί -Πώς επηρεάζεται η τσέπη των δημοτών.

 dimarxeio arg eisodos

Τα στοιχεία για την ανακύκλωση των στερεών αποβλήτων που συλλέγουν οι δήμοι στην Περιφέρεια Αττικής δίνει στη δημοσιότητα ο ΕΣΔΝΑ. Βάσει των στοιχείων αποτυπώνονται οι  πρωταθλητές αλλά και οι ουραγοί στη μεγαλύτερη Περιφέρεια της χώρας.

Συγκεκριμάνα τα στοιχεία του ΕΣΔΝΑ, που είναι ο φορέας διαχείρισης των στερεών αποβλήτων της Αττικής δείχνουν την κατάταξη των Δήμων και το ποσοστό επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης, σε σχέση με τα συνολικά αστικά απόβλητα, που διαχειρίστηκε ο κάθε Δήμος το 2018, με διαλογή στην Πηγή, όσον αφορά χαρτί, πλαστικά, μέταλλα, γυαλί και οργανικά απόβλητα.

Η κατάταξη των δήμων φανερώνει ότι είναι λίγοι αυτοί που πετυχαίνουν υψηλά ποσοστά ανακύκλωσης, ενώ οι περισσότεροι Δήμοι συνωστίζονται στην μέση και την ουρά της κατάταξης, με χαμηλά διψήφια και μικρά μονοψήφια ποσοστά, που σημαίνει ότι πληρώνουν ακριβά για να οδηγούνται τα απορρίμματα σε ταφή.

Την ίδια στιγμή υπάρχουν Δήμοι της Αττικής οι οποίοι απουσιάζουν εντελώς από τη λίστα του ΕΣΔΝΑ, καθώς τουλάχιστον μέχρι το 2018 δεν είχαν εφαρμόσει συστήματα ανακύκλωσης.

Η κατάταξη του κάθε Δήμου στην λίστα της ανακύκλωσης του ΕΔΣΝΑ δεν φανερώνει μόνο τις περιβαλλοντικές ευαισθησίες της κάθε δημοτικής αρχής, αλλά σχετίζεται ευθέως και με τις τσέπες των δημοτών και το ύψος των δημοτικών τελών που για την καθαριότητα όπως είναι γνωστό είναι ανταποδοτικά. 

Σημειώνεται ότι με σύμφωνα με τα νέα δεδομένα που αφορούν το κόστος τιμολόγησης αλλά και το τέλος κυκλικής οικονομίας έχει θεσπιστεί και εφαρμόζεται νομοθεσία από την έναρξη του 2020, σύμφωνα με την οποία οι Δήμοι έχουν σχεδόν διπλάσιο κόστος για να θάβουν τα απορρίμματά τους σε ΧΥΤΑ.

Έτσι όσοι δήμοι δεν θέλουν να εκτινάξουν τα δημοτικά τέλη τους είναι υποχρεωμένοι να αναπτύξουν το σύστημα της ανακύκλωσης.  Διότι σε διαφορετική περίπτωση θα επιβάλλουν αύξηση μιας έμμεσης φορολογίας προς τους δημότες που σε κάποιες περιπτώσεις θα είναι δυσβάσταχτη και οι δημοτικές αρχές θα έρθουν αντιμέτωπες με την οργή των κατοίκων.

Ακολουθεί η κατάταξη και τα ποσοστά ανακύκλωσης των Δήμων:

ΠΟΣΟΣΤΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ (KG) ΑΝΑ ΔΗΜΟ 2018

ΔήμοςΣύμμεικταΑνακύκλωσηΣύνολο ΑπορριμμάτωνΠοσοστό Ανακύκλωσης
ΔΗΜΟΣ ΚΥΘΗΡΩΝ* 295.350 214.310 509.660 42,05%
ΔΗΜΟΣ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ 9.917.150 3.992.367 13.909.517 28,70%
ΔΗΜΟΣ ΔΙΟΝΥΣΟΥ 18.567.250 6.105.850 24.673.100 24,75%
ΔΗΜΟΣ ΒΑΡΗΣ – ΒΟΥΛΑΣ – ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ 30.711.872 6.621.750 37.333.622 17,74%
ΔΗΜΟΣ ΦΙΛΟΘΕΗΣ – ΨΥΧΙΚΟΥ 14.213.993 3.045.846 17.259.839 17,65%
ΔΗΜΟΣ ΡΑΦΗΝΑΣ – ΠΙΚΕΡΜΙΟΥ 11.334.530 2.202.731 13.537.261 16,27%
ΔΗΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ 17.733.270 3.265.922 20.999.192 15,55%
ΔΗΜΟΣ ΠΕΝΤΕΛΗΣ 14.891.710 2.534.911 17.426.621 14,55%
ΔΗΜΟΣ ΠΑΠΑΓΟΥ – ΧΟΛΑΡΓΟΥ 17.014.150 2.861.135 19.875.285 14,40%
ΔΗΜΟΣ ΚΡΩΠΙΑΣ 16.788.300 2.737.311 19.525.611 14,02%
ΔΗΜΟΣ ΓΛΥΦΑΔΑΣ 43.054.180 6.763.096 49.817.276 13,58%
ΔΗΜΟΣ ΠΑΛΛΗΝΗΣ 24.569.204 3.538.029 28.107.233 12,59%
ΔΗΜΟΣ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ 33.959.090 4.699.970 38.659.060 12,16%
ΔΗΜΟΣ ΛΥΚΟΒΡΥΣΗΣ – ΠΕΥΚΗΣ 11.941.230 1.582.990 13.524.220 11,70%
ΔΗΜΟΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ 13.845.950 1.707.680 15.553.630 10,98%
ΔΗΜΟΣ ΚΗΦΙΣΙΑΣ 49.195.980 5.606.529 54.802.509 10,23%
ΔΗΜΟΣ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ 36.099.330 4.072.131 40.171.461 10,14%
ΔΗΜΟΣ Π. ΦΑΛΗΡΟΥ 28.491.835 3.154.247 31.646.082 9,97%
ΔΗΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ – ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ 21.930.536 2.407.166 24.337.702 9,89%
ΔΗΜΟΣ ΑΓ.ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ 23.439.370 2.441.646 25.881.016 9,43%
ΔΗΜΟΣ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ – ΧΑΛΚΗΔΟΝΑΣ 14.994.330 1.552.490 16.546.820 9,38%
ΔΗΜΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ – ΚΑΜΑΤΕΡΟΥ 21.983.477 2.267.020 24.250.497 9,35%
ΔΗΜΟΣ ΠΑΙΑΝΙΑΣ 11.739.010 1.157.410 12.896.420 8,97%
ΔΗΜΟΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗΣ 14.179.370 1.258.390 15.437.760 8,15%
ΔΗΜΟΣ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ 17.109.371 1.485.888 18.595.259 7,99%
ΔΗΜΟΣ ΑΛΙΜΟΥ 20.090.195 1.725.590 21.815.785 7,91%
ΔΗΜΟΣ ΙΛΙΟΥ 30.252.430 2.594.737 32.847.167 7,90%
ΔΗΜΟΣ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗΣ 18.946.116 1.606.380 20.552.496 7,82%
ΔΗΜΟΣ Ν. ΙΩΝΙΑΣ 25.868.696 2.103.560 27.972.256 7,52%
ΔΗΜΟΣ ΑΓ.ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ 26.114.291 2.120.401 28.234.692 7,51%
ΔΗΜΟΣ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ 18.397.310 1.485.840 19.883.150 7,47%
ΔΗΜΟΣ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ 12.056.678 931.213 12.987.891 7,17%
ΔΗΜΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑ 19.006.315 1.465.557 20.471.872 7,16%
ΔΗΜΟΣ ΑΙΓΑΛΕΩ 29.136.880 2.119.865 31.256.745 6,78%
ΔΗΜΟΣ ΣΠΑΤΩΝ – ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ 22.840.399 1.653.008 24.493.407 6,75%
ΔΗΜΟΣ ΠΟΡΟΥ 2.558.700 183.930 2.742.630 6,71%
ΔΗΜΟΣ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ 27.403.350 1.959.520 29.362.870 6,67%
ΔΗΜΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ 12.068.210 835.394 12.903.604 6,47%
ΔΗΜΟΣ ΜΟΣΧΑΤΟΥ – ΤΑΥΡΟΥ 20.730.406 1.314.125 22.044.531 5,96%
ΔΗΜΟΣ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ 26.888.080 1.698.170 28.586.250 5,94%
ΔΗΜΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΥ 23.659.330 1.444.160 25.103.490 5,75%
ΔΗΜΟΣ ΦΥΛΗΣ 21.728.469 1.318.890 23.047.359 5,72%
ΔΗΜΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ 59.859.010 3.567.123 63.426.133 5,62%
ΔΗΜΟΣ ΑΧΑΡΝΩΝ 43.839.860 2.512.198 46.352.058 5,42%
ΔΗΜΟΣ ΒΥΡΩΝΑ 19.343.260 1.092.700 20.435.960 5,35%
ΔΗΜΟΣ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ 21.828.800 1.211.260 23.040.060 5,26%
ΔΗΜΟΣ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ 39.007.625 2.154.939 41.162.564 5,24%
ΔΗΜΟΣ ΩΡΩΠΟΥ 18.302.470 987.130 19.289.600 5,12%
ΔΗΜΟΣ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ 9.878.370 529.650 10.408.020 5,09%
ΔΗΜΟΣ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ – ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ 33.666.325 1.780.919 35.447.244 5,02%
ΔΗΜΟΣ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ 18.509.610 958.329 19.467.939 4,92%
ΔΗΜΟΣ ΑΓ.ΒΑΡΒΑΡΑΣ 10.059.523 506.270 10.565.793 4,79%
ΔΗΜΟΣ ΜΕΓΑΡΕΩΝ 15.378.720 670.790 16.049.510 4,18%
ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ 305.224.543 13.239.445 318.463.988 4,16%
ΔΗΜΟΣ ΔΑΦΝΗΣ – ΥΜΗΤΤΟΥ 12.505.305 518.999 13.024.304 3,98%
ΔΗΜΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ 71.454.844 2.765.273 74.220.117 3,73%
ΔΗΜΟΣ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ 16.451.377 614.330 17.065.707 3,60%
ΔΗΜΟΣ ΝΙΚΑΙΑΣ – ΑΓ. Ι. ΡΕΝΤΗ 43.937.015 1.563.115 45.500.130 3,44%
ΔΗΜΟΣ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ 9.932.185 250.129 10.182.314 2,46%
ΔΗΜΟΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ 19.880.835 327.940 20.208.775 1,62%
ΔΗΜΟΣ ΤΡΟΙΖΗΝΙΑΣ 2.516.950 32.930 2.549.880 1,29%
ΔΗΜΟΣ ΑΓΚΙΣΤΡΙΟΥ 668.400 8.640 677.040 1,28%
ΔΗΜΟΣ ΜΑΝΔΡΑΣ – ΕΙΔΥΛΛΙΑΣ 9.693.470 108.710 9.802.180 1,11%
ΔΗΜΟΣ ΑΙΓΙΝΑΣ 8.413.570 0 8.413.570 0,00%
ΔΗΜΟΣ ΣΠΕΤΣΩΝ 2.888.980 0 2.888.980 0,00%
ΔΗΜΟΣ ΥΔΡΑΣ 0 0 0 0,00%
Γενικό Σύνολο Δήμων 1.668.986.740 139.237.974 1.808.224.714 7,70%

* Για το Δήμο Κυθήρων υπάρχουν μόνο τα στοιχεία του μπλε κάδου (στοιχεία ΕΕΑΑ), συνεπώς το ποσοστό ανακύκλωσης είναι πλασματικό.

Επίσης ο  ΕΣΔΝΑ, δίνει στοιχεία σχετικά με τα στερεά απόβλητα και που αυτά καταλήγουν στους πίνακες που ακολουθούν:

ΣΤΕΡΕΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ (KG) ΔΗΜΩΝ 2018

ΣΥΜΜΕΙΚΤΑ (ή μη προδιαλεγμένα) ΠΟΣΟΤΗΤΑ (kg) ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ ΦΟΡΕΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ
ΠΡΟΣ ΧΥΤΑ 1.144.075.075 63,27% ΕΔΣΝΑ
ΠΡΟΣ ΣΜΑ ΚΑΙ ΕΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΠΡΟΣ ΧΥΤΑ 194.745.520 10,77% ΕΔΣΝΑ
ΠΡΟΣ ΕΜΑ* 248.632.305 13,75% ΕΔΣΝΑ
ΠΡΟΣ ΧΥΤΑ ΩΣ ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΑ ΜΠΛΕ ΚΑΔΟΥ ΑΠΟ – ΣΥΜΒΕΒΛΗΜΕΝΑ ΜΕ ΕΕΑΑ – ΚΔΑΥ 81.533.840 4,51% ΕΕΑΑ & ΕΔΣΝΑ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΥΜΜΕΙΚΤΩΝ 1.668.986.740 92,30%  

*Προς το παρόν, στην κατηγοριοποίηση των αποβλήτων (αλλά και στην τιμολόγηση) η εν λόγω ποσότητα έχει την ίδια αντιμετώπιση με τις ποσότητες που θάβονται. Προβλέπεται και στο ΦΕΚ του κανονισμού τιμολόγησης ‘μέχρι την έναρξη του συνόλου των Μονάδων ΜΕΑ’.

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ (ή προδιαλεγμένα) ΠΟΣΟΤΗΤΑ (kg) ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ ΦΟΡΕΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ
ΠΡΟΣ ΕΜΑ ΒΙΟΑΠΟΒΛΗΤΑ – ΠΡΑΣΙΝΟ 57.430.550 3,18% ΕΔΣΝΑ
ΠΡΟΣ ΕΜΑ ΒΙΟΑΠΟΒΛΗΤΑ – ΚΑΦΕ ΚΑΔΟΣ 1.014.720 0,06% ΕΔΣΝΑ
ΠΡΟΣ ΕΜΑ ΒΙΟΑΠΟΒΛΗΤΑ – ΛΑΪΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ 736.400 0,04% ΕΔΣΝΑ
ΠΡΟΣ ΕΜΑ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ – ΜΠΛΕ ΚΑΔΟΣ 4.585.535 0,25% ΕΔΣΝΑ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΧΑΡΤΙΟΥ 305.920 0,02% ΕΔΣΝΑ
ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ ΣΤΑ – ΣΥΜΒΕΒΛΗΜΕΝΑ ΜΕ ΕΕΑΑ – ΚΔΑΥ 70.114.847 3,88% ΕΕΑΑ
ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ ΣΕ ΑΛΛΑ ΚΔΑΥ** 577.280 0,03% ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΚΔΑΥ
ΛΟΙΠΑ ΜΕ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ (ΣΕΔ) 4.472.722 0,25% ΣΕΔ
ΣΥΝΟΛΟ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ 139.237.974 7,70%  

** Ο Δήμος Ωρωπού διαθέτει τον μπλε κάδο σε ιδιωτικό ΚΔΑΥ που δεν είναι συμβεβλημένο με ΕΕΑΑ

Εντός Φεβρουαρίου ολοκληρώνεται η νέα πλατεία Ομονοίας με σιντριβάνι διαμέτρου 30μ

omonoia plateia panoramiki

Σε μερικές ημέρες αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η ανακατασκευή της πλατείας Ομονοίας και σήμερα είδαν το φως της δημοσιότητας φωτογραφίες από τα έργα.

Ήδη έχει τοποθετηθεί ένα σιντριβάνι διαμέτρου 30 μέτρων, με 13 πίδακες και 188 δέσμες νερού, αλλά και 90 υποβρύχιους προβολείς. Σε ιστό θα υπάρχει τοποθετημένο ένα ανεμόμετρο, που θα ενημερώνει την κεντρική μονάδα ελέγχου να μειώνει το ύψος των πιδάκων όταν η ταχύτητα του ανέμου θα ξεπερνά κάποια όρια.

Τα έργα στην πλατεία Ομονοίας προχωρούν με γοργούς ρυθμούς από τον περασμένο Οκτώβριο και μέσα στον Φεβρουάριο αναμένεται ότι η πλατεία θα έχει λάβει την τελική της μορφή και θα παραδοθεί προς χρήση στους Αθυηναίους.

Το πρότζεκτ ανάπλασης της πλατείας Ομονοίας, το οποίο στηρίζει ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, ονομάζεται «Ομόνοια, όπως παλιά». Στο εγχείρημα, ωστόσο, αναμένεται να συμμετάσχουν η κεντρική διοίκηση, η τοπική αυτοδιοίκηση (δήμος Αθηναίων) και πολλοί ακόμη φορείς της πόλης.

Οπως ανακοίνωσε ο ΕΣΑ, εξαρχής τίθεται ως προτεραιότητα η αντιμετώπιση των βασικών θεμάτων της ασφάλειας και της καθαριότητας, πριν από την ολοκληρωμένη επαναλειτουργία της ανανεωμένης πλατείας Ομονοίας.

«Υπό αυτές τις προϋποθέσεις είναι εφικτό οι επιχειρηματίες να αναλάβουν με δικά τους μέσα, τη συνολική προβολή του ιστορικού αυτού εμπορικού σημείου της Αθήνας, μετατρέποντας το σε πραγματικό πόλο έλξης για Έλληνες και ξένους επισκέπτες» επισημαίνει ο ΕΣΑ και καταλήγοντας τονίζει:

«Ο ΕΣΑ θα στηρίξει με όλες του τις δυνάμεις αυτό το εγχείρημα, θα πιέσει προς όλες τις κατευθύνσεις για το βέλτιστο αποτέλεσμα και έχοντας ήδη δημιουργήσει μόνιμο δίαυλο επικοινωνίας με τον Δ. Αθηναίων και το Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, θα προσπαθήσει μετά από συντονισμένες ενέργειες και δράσεις, το 2020 να αποτελέσει το έτος της εμπορικής ανάκαμψης της πλατείας Ομόνοιας».

Φωτογραφίες: ΑΠΕ

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο Νόμος για την Πολιτική Προστασία - Τι προβλέπει

fek politiki prostasia

Εγινε ΦΕΚ αρ 27 Τεύχος Α’ 7/2/2020 ο ΝΟΜΟΣ 4662/20 με τίτλο «Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, Αναδιάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος» του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.

Το νομοσχέδιο μεταξύ άλλων προβλέπει:

Με το νέο νόμο δημιουργείται Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων, (ΕΣΚΕΔΙΚ), μέ έναν κεντρικό συντονοστή για όλους έτσι ώστε να διασφαλίζεται ο επιχειρησιακός συντονισμός.

Δημιουργείται κάθετη δομή για όλους τους κύκλους διαχείρισης καταστροφών, με έναν Εθνικό Διοικητή, 13 Περιφερειακούς Συντονιστές και 13 Περιφερειακά Επιχειρησιακά Κέντρα, που θα διαθέτουν εξειδικευμένο προσωπικό και προηγμένα συστήματα επικοινωνίας και θα διασφαλίζουν το συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Ορίζεται υποχρεωτική σύνταξη ειδικών σχεδίων διαχείρισης κρίσεων από δήμους και Περιφέρειες, σε συνάρτηση με τα γενικά σχέδια, που ήδη έχει εκπονήσει η Γ.Γ.Π.Π.. Έτσι ανοίγει ο δρόμος στα αναγκαία έργα, εργασίες πρόληψης σε όλη την επικράτεια, χωρίς γραφειοκρατία και αλληλομετάθεση ευθυνών – και σε ασκήσεις ετοιμότητας για κάθε κίνδυνο.

Υποχρεωτική είναι και η δημιουργία Αυτοτελούς Τμήματος Πολιτικής Προστασίας σε κάθε Δήμο, άμεσα υπαγόμενου στο Δήμαρχο. Εξαίρεση αφήνει ο νομοθέτης μόνο για τους Δήμους κάτω των 10.000 κατοίκων, όπου θα μπορεί να συστήνεται Αυτοτελές Γραφείο Πολιτικής Προστασίας. Με π.δ. που θα εκδοθεί μέσα σε 6 μήνες, θα καθοριστούν οι οργανικές θέσεις, οι ειδικότητες, τα περιγράμματα θέσεων με βάση τον εκάστοτε Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.), η διαδικασία πρόσληψης και τα κριτήρια στελέχωσής τους.

Δίνεται η δυνατότητα κήρυξης μιας περιοχής σε «ειδική κινητοποίηση» προληπτικά, εν όψει απειλής – και όχι μόνο σε έκτακτη ανάγκη, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα, μετά από καταστροφή και η δυνατότητα fast track διαδικασιών αδειοδότησης (εντός 90 ημερών) σημαντικών έργων αποκλειστικά πρόληψης, (καθαρισμοί, διάνοιξη δρόμων και αντιπυρικών ζωνών, μικρών αντιπλημμυρικών έργων κλπ.).

Δημιουργείται Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ, Επιχειρησιακού Ταμείου Πρόληψης και Αντιμετώπισης Καταστροφών και Κέντρου Μελετών Διαχείρισης Κρίσεων

Ενισχύεται η εκπαίδευση και ο εθελοντισμός, με την δημιουργία Εθνικής Σχολής Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, στην οποία εντάσσονται η Πυροσβεστική Ακαδημία, η Ακαδημία Πολιτικής Προστασίας και το Κέντρο Ειδικών Εκπαιδεύσεων και καθιερώνεται η πιστοποίηση εθελοντών και εθελοντικών ομάδων ανά τακτά χρονικά διαστήματα και με συγκεκριμένες πιστοποίήσεις.

Θεσμοθετείται η διασύνδεση με την επιστημονική κοινότητα, με την ίδρυση μόνιμου Επιστημονικού Συμβουλίου Πολιτικής Προστασίας, την θέσπιση του ΕΚΕΔΑΠ (Ευρωπαϊκό Κέντρο Δασικών Πυρκαγιών), καθώς και την σύσταση Εθνικής Βάσης Δεδομένων Κινδύνου και Απειλών και την χάραξη Εθνικής Πολιτικής Μείωσης Κινδύνου και Καταστροφών.

Δόνεται η δυνατότητα στην Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας να συνάπτει νέες συμβάσεις ή/και να τροποποιεί ισχύουσες συμβάσεις σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών και στους δήμους να προσλάβουν τετραμηνίτες χειριστές μηχανημάτων έργου με διαδικασία αντίστοιχη με αυτή των δασοπυροσβεστών

Τέλος προβλέπονται και 25 εκατ. για τους δήμους που φιλοξενούν μετανάστες-πρόσφυγες

Κατεβάστε από εδώ το ΦΕΚ

Αττική: Σχέδιο € 1 δισ. για 3 μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων με ολοκλήρωσή τους μέχρι το 2025.

aporrimata epexergasia

Περί το 1 δισ. ευρώ αναμένεται να κοστίσει η ολοκλήρωση του σχεδιασμού της Περιφέρειας Αττικής για τη διαχείριση απορριμμάτων που παρουσίασε σήμερα Πέμπτη ο Περιφερειάρχης Γιώργος Πατούλης. Τα κεφάλαια θα προέλθουν από το ΕΣΠΑ (250 εκατ. ευρώ), από της ΠΔΕ (150 εκατ. ευρώ) και αναζητούνται άλλα 500 εκατ. ευρώ από τον ιδιωτικό τομέα.

Το σχέδιο προβλέπει τρεις νέες μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων, μία στο χώρο της σημερινής χωματερής της Φυλής, μία στο Σχιστό και μία στο χώρο του Χώρου Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) Γραμματικού με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025.

Οι δύο πρώτες μονάδες θα «τρέξουν» ως έργα Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ενώ ο ΧΥΤΥ Γραμματικού θα γίνει ως δημόσιο έργο. Στόχος της Περιφέρειας είναι οι νέες μονάδες θα έχουν ολοκληρωθεί το 2025.

«Με την ολοκλήρωση του σχεδιασμού μας, η Φυλή θα πάψει να λειτουργεί ως χωματερή», σημείωσε ο Περιφερειάρχης Γιώργος Πατούλης, ενώ σχολιάζοντας τις αντιδράσεις για το Γραμματικό τόνισε ότι «δεν θα δημιουργηθεί μια νέα Φυλή στο Γραμματικό όπως φοβούνται οι κάτοικοι της περιοχής» και πως «δεν υφίσταται ζήτημα αξιοποίησης παλαιών λατομείων ως ΧΥΤΑ ή ΧΥΤΥ».

Μέχρι να ολοκληρωθούν οι νέες μονάδες τα απορρίμματα της Αττικής θα εξακολουθούν να πηγαίνουν σχεδόν αποκλειστικά στη Φυλή και για αυτό τον λόγο όπως είπε ο κ. Πατούλης η Περιφέρεια προχωράει σε σειρά πρωτοβουλιών για την ανακύκλωση ώστε να περιοριστεί ο όγκος των απορριμμάτων.

Μεταξύ άλλων προβλέπεται η αναβάθμιση του Εργοστασίου Μηχανικής Ανακύκλωσης (ΕΜΑΚ) της Φυλής ώστε να επεξεργάζεται βιοαπόβλητα.

Μεταξύ των μέτρων για τη μείωση του όγκου απορριμμάτων στη Φυλή προβλέπονται και αντικίνητρα στους δήμους που δεν συμμορφώνονται με τους στόχους που έχουν οι ίδιοι θέσει στα τοπικά σχέδια διαχείρισης απορριμμάτων.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης έκανε λόγο για «απαράδεκτη κατάσταση στην Αττική σε σχέση με το ΧΥΤΑ Φυλής» σημειώνοντας ότι «δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις. Δεν μπορούμε να γίνουμε ταχυδακτυλουργοί και να εξαφανίσουμε τα σκουπίδια. Πρέπει να γίνει ό,τι γίνεται στην Ευρώπη».

Ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος δήλωσε την πλήρη στήριξη της κυβέρνησης στο σχέδιο της Περιφέρειας Αττικής για τα απορρίμματα. «Στο τέλος της τετραετίας θα μπορούμε όλοι μαζί να πούμε πως δώσαμε μια μάχη και την κερδίσαμε», σημείωσε.

insider