xaa
Οι σαρωτικές παρεμβάσεις που περιέχονται στο νομοσχέδιο επιτρέπουν τη διαμόρφωση γόνιμου εδάφους και φιλικού κλίματος για την προσέλκυση νέων επενδύσεων, αφήνοντας πίσω τα εμπόδια του παρελθόντος.

Το πιο σημαντικό είναι, όμως, ότι η ευέλικτη διαδικασία που εισάγει η νέα νομοθεσία, επιτρέπει τη δημιουργία πολλών και κατά τεκμήριο καλών θέσεων εργασίας.

Σε άτυπο ενημερωτικό σημείωμα από το Μέγαρο Μαξίμου αναλύονται τα σημεία-«κλειδία» του νομοσχεδίου που θα «ξεκλειδώσουν» τις επενδύσεις στη χώρα μας, οι οποίες έμειναν πίσω όλο το προηγούμενο διάστημα.

Τι αλλάζει στους αναπτυξιακούς νόμους;

Eισάγεται μια περισσότερο ευέλικτη διαδικασία πιστοποίησης της ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης από ορκωτούς-ελεγκτές λογιστές ή ελεγκτικές εταιρείες καθώς και από πολιτικούς μηχανικούς, μηχανολόγους μηχανικούς ή άλλης επαγγελματικής ειδικότητας πρόσωπα, που πληρούν τα κριτήρια που ορίζει η σχετική διάταξη.

Τι είναι ο Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης;

H ενιαία αποτύπωση του συνόλου των γεωχωρικών δεδομένων με τρόπο δημόσια και δωρεάν προσβάσιμο στο κοινό, μέσω διαδικτύου.
Γεωχωρικά δεδομένα είναι οποιαδήποτε πληροφορία έχουμε για αντικείμενα, δραστηριότητες ή φαινόμενα και ταυτόχρονα για τη θέση στην οποία εντοπίζονται. Ειδικά για τον ενιαίο ψηφιακό χάρτη, θα περιλαμβάνονται αποκλειστικά εκείνες οι γεωχωρικές πληροφορίες που συνδέονται με την άσκηση επενδυτικής ή κατασκευαστικής δραστηριότητας, δηλαδή τα χαρακτηριστικά των κτιρίων και εκτάσεων που καταγράφονται.

Γιατί χρειάζεται να υπάρχει Εθνικό Μητρώο Υποδομών;

Η έλλειψη ενός Εθνικού Μητρώου Υποδομών έχει ως συνέπεια να μην είναι σαφές ποιοι φορείς έχουν την αρμοδιότητα για τη συντήρηση και τον έλεγχο των δημοσίων υποδομών / δημοσίων κτιρίων (π.χ. η Κεντρική Διοίκηση, Οργανισμοί, οι Περιφέρειες ή οι Δήμοι;) ιδίως μετά από ατυχήματα (βλ. στην Καβάλα όταν κατέρρευσε γέφυρα). Το Εθνικό Μητρώο Υποδομών θα λειτουργεί σε ψηφιακή μορφή και όλοι θα έχουμε πρόσβαση στις πληροφορίες, που θα συγκροτούν κάτι σαν «βιβλιάριο υγείας» της υποδομής ή του κτηρίου.

Τι αλλάζει στα επιχειρηματικά πάρκα;

Εκσυγχρονίζεται και απλοποιείται το καθεστώς έναρξης λειτουργίας μιας επιχείρησης σε πάρκο. Έτσι, μια επιχείρηση δεν θα χρειάζεται πλέον – εκτός της άδειας εγκατάστασης- ούτε άδεια λειτουργίας και θα αρκεί μια απλή γνωστοποίηση ότι ξεκινά τη δραστηριότητά της. Αναμένεται επίσης, για τις επιχειρήσεις εντός των πάρκων, να θεσμοθετηθούν χαμηλότερες κατηγορίες περιβαλλοντικής κατάταξης έτσι ώστε να χρειάζονται ελαφρύτερη περιβαλλοντική αδειοδότηση.

Πώς απλουστεύεται η διαδικασία για την έναρξη μιας βιομηχανικής δραστηριότητας;

Αποσαφηνίζεται πού δεν απαιτείται πλέον έγκριση εγκατάστασης. Για την έγκριση λειτουργίας, αυτή παύει να χρειάζεται για τη «μέση» βιομηχανία, δηλαδή τη βιομηχανία που κατατάσσεται στην κατηγορία Α2 της περιβαλλοντικής κατάταξης. Η επιχείρηση ωστόσο θα γνωστοποιεί τη λειτουργία της και θα ελέγχεται όπως όλες. Αυτό που αλλάζει είναι ότι δεν θα βρίσκεται σε αναμονή για το αν θα ξεκινήσει τη λειτουργία της περιμένοντας τον έλεγχο και την αδειοδότηση από την αρμόδια αρχή. Παύει να ισχύει το διπλό παράλληλο σύστημα δύο κατατάξεων, όχλησης και περιβαλλοντικής κατάταξης, και μένει μόνο το δεύτερο, που είναι συμβατό με την Ενωσιακή Νομοθεσία.

Τι άλλο αλλάζει στην αδειοδότηση;

Στο εξής, η πιστοποίηση και ο έλεγχος θα γίνεται όχι μόνο από δημοσίους αλλά και από ιδιωτικούς φορείς, εγκεκριμένους από το Εθνικό Σύστημα Υποδομών Ποιότητας. Θα υπάρχουν πρόσθετες ρυθμίσεις που θα διασφαλίζουν την αμεροληψία καθώς και κυρώσεις αν χρειαστεί. Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση δεν απεμπολεί το δικαίωμα να διεξάγει η ίδια ελέγχους αν χρειαστεί.

Τι αλλάζει στους ελέγχους; Θα μειωθούν οι έλεγχοι στις επιχειρήσεις;

Όχι, το αντίθετο. Η έλλειψη ανθρωπίνων πόρων οδηγεί πολλές φορές σε λιγότερους ελέγχους ή σε μη στοχευμένους ελέγχους (π.χ. ελέγχονται μόνο μικρές επιχειρήσεις αντί μεγάλων ή επικίνδυνων μονάδων). Γι’ αυτό, προβλέπεται ότι ελεγκτές μπορούν να είναι και φυσικά ή νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού τομέα. Φυσικά αυτό θα γίνεται πάντοτε με τις νόμιμες διαδικασίες (με παραχώρηση ή ανάθεση αρμοδιότητας) των αρμόδιων δημόσιων ελεγκτικών αρχών.
 
Προβλέπεται ότι κάθε καταγγελία θα είναι ηλεκτρονική. Αυτό χρειάζεται π.χ. για να μπορεί να γίνει μια σωστή χαρτογράφηση των καταγγελιών των πολιτών για επιχειρήσεις και να μπορούν οι ελεγκτικές αρχές να δουν το ιστορικό μιας επιχείρησης σύμφωνα με τις καταγγελίες που έχουν υποβληθεί. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την ηλεκτρονική τους καταχώριση. Επίσης, προβλέπονται υποχρεωτικά πρωτόκολλα συνεργασίας των ελεγκτικών αρχών. Σήμερα, παρατηρείται το φαινόμενο να ελέγχονται οι επιχειρήσεις από διαφορετικές αρχές για τον ίδιο λόγο.

Τι νέο φέρνει η νομοθετική παρέμβαση για τις κεραίες;

Το νομοσχέδιο έρχεται να εκσυγχρονίσει το πλαίσιο αδειοδότησης και λειτουργίας των κεραιών της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα:
· Διαμορφώνει σύγχρονο καθεστώς αδειοδότησης των κεραιοσυστημάτων στα πρότυπα διεθνών καλών πρακτικών, με βάση τις προδιαγραφές που παρέχονται τόσο στις Οδηγίες της ΕΕ, όσο και από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Πρόκειται για την εισαγωγή των διεθνών προτύπων που έχει θεσπίσει η Διεθνής Επιτροπή Προστασίας από την Μη Ιονίζουσα Ακτινοβολία (ICNIRP) περί ασφαλών ορίων έκθεσης στα ηλεκτρομαγνητικά πεδία, με στόχο την προστασία της ανθρώπινης υγείας.
· Ευνοεί την καινοτομία και τη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών στη δημόσια διοίκηση και τις ΜμΕ αναβαθμίζοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες και επιταχύνει την ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης.
· Προωθεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας, και έτσι μεταρρυθμίζει και εκσυγχρονίζει τη χώρα, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής στρατηγικής κινητών επικοινωνιών.

Τι είναι το Εθνικό Πρόγραμμα Ανασχεδιασμού και Απλούστευσης Διαδικασιών;

Όλοι έχουμε δει τις δαιδαλώδεις διαδικασίες που αντιμετωπίζουμε συχνά στην επαφή μας με το δημόσιο. Το Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών, θέτει στόχο την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, που κοστίζει σήμερα σε χρόνο και σε κόστος στους πολίτες, τις επιχειρήσεις, αλλά και την ίδια την δημόσια διοίκηση. Στο πρόγραμμα, στο οποίο θα συμβάλλουν όλες οι υπηρεσίες του κράτους και θα έχει διυπουργικό συντονισμό, εντάσσονται όλες οι δράσεις απλούστευσης διοικητικών διαδικασιών, όπως για παράδειγμα η κατάργηση δικαιολογητικών και η απλοποίηση του νομοθετικού πλαισίου και η κωδικοποίηση.

Ποια σύμβαση εργασίας θα υπερισχύει αν «συντρέχουν» περισσότερες των δύο; Για παράδειγμα μια κλαδική ή μια επιχειρησιακή με όμοιο-επαγγελματική συλλογική σύμβαση εργασίας;

Το ζήτημα της αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης όταν συντρέχουν περισσότερες της μιας συλλογικές συμβάσεις, όπως άλλωστε και η επέκταση/διάρκεια των συλλογικών συμβάσεων εξέτασε και η Επιτροπή Ειδικών Εμπειρογνωμόνων, η οποία δημοσίευσε τον Σεπτέμβριο του 2016 τις Συστάσεις της για την αναθεώρηση των θεσμών της αγοράς εργασίας στην Ελλάδα. Η επιτροπή έλαβε υπόψη τι ισχύει στις άλλες 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
 
Παρατηρήθηκε, λοιπόν, ότι με τα χρόνια κέρδισε έδαφος η πρακτική -σε περιπτώσεις εκτάκτων οικονομικών αναγκών κυρίως μικρών επιχειρήσεων-να γίνονται εξαιρέσεις κατά την εφαρμογή των όρων των συλλογικών συμβάσεων προκειμένου να διευκολυνθούν για να ορθοποδήσουν. Τέτοιες επιχειρήσεις είναι πχ:
1. Επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα δηλαδή επιχειρήσεις σε καθεστώς προπτωχευτικής διαδικασίας, ή πτώχευσης ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή εξυγίανσης,
2. Οι επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας
3. Νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού σκοπού

Τι αλλάζει στο ΓΕΜΗ;

Μειώνονται οι πράξεις για τις οποίες το ΓΕΜΗ διενεργεί έλεγχο και πλέον καταχωρούνται και δημοσιεύονται αυτόματα από τις εταιρείες. Για τις κεφαλαιουχικές εταιρείες εξαιρούνται από την αυτόματη δημοσίευση οι εταιρικές πράξεις που αφορούν την λύση, την διαγραφή, την αναβίωση και τους εταιρικούς μετασχηματισμούς. Για τις προσωπικές εταιρείες εξαιρούνται οι πράξεις εταιρικών μετασχηματισμών.

Τι αλλάζει στη δικαιοσύνη;

Επιταχύνονται οι διαδικασίες της Δικαιοσύνης με την ψηφιοποίηση των ένδικων μέσων. Από τον Ιανουάριο του 2021 υποχρεωτικά πλέον οι δικηγόροι και τα μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους θα πρέπει να καταθέτουν ηλεκτρονικά τα δικόγραφα και όλα τα σχετικά έγγραφα στο Συμβούλιο της Επικρατείας και στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια. Ηλεκτρονικά θα γίνονται και όλες οι όλες οι επιδόσεις των αποφάσεων. Η ηλεκτρονική κατάθεση και επίδοση μειώνει την ταλαιπωρία για τους πολίτες, ενώ επιτρέπει ταχύτερη οργάνωση και μειώνει το κόστος για όλες τις πλευρές.
 

Lagarde1

Την άποψη ότι οι στόχοι πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% στους οποίους έχει δεσμευτεί η Ελλάδα πρέπει «να επανεξεταστούν με μεγάλη προσοχή» εξέφρασε η μέλλουσα πρόεδρος της EKT, Κριστίν Λαγκάρντ από τις Βρυξέλλες.

Ερωτηθείσα σχετικά με την πάγια θέση του ΔΝΤ για τα ελληνικά πλεονάσματα και το κατά πόσο θα την υπερασπιστεί από τη θέση της προέδρου της ΕΚΤ, η Κριστίν Λαγκάρντ ανέφερε: «Η άποψη του ΔΝΤ και η δική μου, μιλώντας ακόμα ως ΔΝΤ, είναι ότι ο στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% της Ελλάδας είναι υπερβολικός και ασκεί υπερβολική πίεση στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας στην οποία στοχεύαμε», είπε.

«Το ΔΝΤ συνεχίζει να έχει την ίδια άποψη και καθώς η Ελλάδα βρίσκεται στη φάση ανάκαμψης είναι κάτι που θα πρέπει να επανεξετάσουμε με μεγάλη προσοχή», συνέχισε η Κριστίν Λαγκάρντ.

Εξάλλου, η κυρία Λαγκάρντ χαιρέτισε την πρόσφατη αναθεώρηση του ρόλου της ΕΚΤ στα προγράμματα σταθερότητας σημειώνοντας ότι πλέον η ΕΚΤ περιορίζει τον έλεγχό της στους τομείς που έχει αρμοδιότητα.

Λαγκάρντ: Η Ελλάδα υπέφερε από τα μνημόνια

To ρόλο του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, υπερασπίστηκε μεν η μέλλουσα πρόεδρος της ΕΚΤ, Κριστίν Λαγκάρντ- στην ακρόασή της ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών και Νομισματικών υποθέσεων του Ευρωκοινοβουλίου- αλλά σημείωσε ότι έγιναν λάθη, ότι οι απαιτήσεις υπήρξαν υπερβολικές και ότι η Ελλάδα υπέφερε από την εφαρμογή των μνημονίων.

Απαντώντας σε ερώτηση που αναφερόταν στην κριτική που έχει ασκήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο ΔΝΤ για τις πολιτικές λιτότητας, η Κρ. Λαγκάρντ σημείωσε: «Δε θέλω να ανοίξω το Κουτί της Πανδώρας για το ποιος έκανε τι στο ελληνικό πρόγραμμα αλλά ειδικά στο τελευταίο μέρος του προγράμματος το ΔΝΤ είχε εκφράσει επίσημα την άποψη ότι οι απαιτήσεις από την Ελλάδα ήταν υπερβολικές, δεδομένων των δυνατοτήτων της και ότι το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% θα πρέπει να αντικατασταθεί με στόχο μεταξύ 1,5% και 2% μάξιμουμ», επισήμανε.

Επίσης, υπενθύμισε ότι στο επίκεντρο της αξιολόγησης του προγράμματος βρισκόταν η τρόικα και ότι «πολλές αποφάσεις ελήφθησαν από πολλούς εμπλεκόμενους», επισημαίνοντας, ωστόσο ότι επρόκειτο για μια «κοινή προσπάθεια» προκειμένου να ανταποκριθούν στην έκκληση βοήθειας από την Ελλάδα. «Αλλά είναι αλήθεια ότι υπέφερε ως αποτέλεσμα της εφαρμογής του προγράμματος σταθερότητας», παραδέχτηκε.

Συγχρόνως, απαντώντας σε ερώτηση του αντιπροέδρου του Ευρωκοινοβουλίου και ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη σχετικά με τους λάθος πολλαπλασιαστές του ΔΝΤ, η Κρ. Λαγκάρντ σημείωσε ότι το ΔΝΤ αναγνώρισε ότι υποτίμησε τον αντίκτυπο του πρoγράμματος και έλαβε σχετικά μέτρα ενώ παράλληλα προσάρμοσε τους στόχους και τα μέτρα που ζητούσε.

Ωστόσο, σημείωσε ότι είναι «δίκαιο» να αναφέρει κανείς ότι πολλές από τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που περιλαμβανόταν στο πακέτο του προγράμματος δεν έχουν εφαρμοστεί, εκφράζοντας την ελπίδα η νέα κυβέρνηση να συνεχίσει και να εμβαθύνει τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες, χαιρετίζοντας παράλληλα την επιστροφή της ανάπτυξης και την αναγέννηση της ελληνικής οικονομίας.

iefimerida

mitsotakis vouli vima

Την πλήρη κατάργηση των capital controls, ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Σήμερα», ανέφερε στην παρέμβασή του, «σε συνεργασία με τη Τράπεζα της Ελλάδας αποκαθιστούμε πλήρως την ομαλότητα στην κίνηση κεφαλαίων», είπε χαρακτηριστικά.

Συνεχίζοντας, επιτέθηκε στην κυβέρνηση Τσίπρα, λέγοντας: «Το πρώτο εξάμηνο του 2015 προκάλεσε τη φυγή δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ με αποκορύφωμα τον Ιούνιο το κλείσιμο των τραπεζών και τους περιορισμούς στην κίνηση κεφαλαίων και στην ανάληψη μετρητών. Οι εκλογές αποκατέστησαν την εμπιστοσύνη και στο τραπεζικό μας σύστημα [...] Σήμερα, κλείνει ένας κύκλος ανασφάλειας και καταργούνται τα capital controls και ταυτόχρονα ανοίγει για τη χώρα ένας νέος κύκλος αισιοδοξίας».

Αμέσως μετά, ο αρμόδιος υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, κατέθεσε τη σχετική τροπολογία.

Ο πρωθυπουργός μίλησε και για το νομοσχέδιο για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Η χώρα, είπε, συντονίζεται με το κοινοτικό κεκτημένο που καθυστερούσε για 14 μήνες και είχε ως συνέπεια να επιβάλλονται πρόστιμα 5.500 ευρώ την ημέρα. «Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου», ανέφερε ο πρωθυπουργός, «είναι κρίσιμες και απαραίτητες γιατί συνιστούν βήματα ανάπτυξης, εκσυγχρονισμού και Δημοκρατίας και είναι συστατικά στοιχεία της κυβέρνησής μας».

Συνεχίζοντας, ανέφερε ότι οι μέχρι στιγμής νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης έδειξαν την ετοιμότητα της κυβέρνησης.

Έκανε εδική αναφορά στην απομάκρυνση της καύσιμης ύλης από το οικόπεδο στο Μάτι, αλλά και την επαναδιαπραγμάτευση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων της ΕΡΤ για το ποδόσφαιρο, με αποτέλεσμα «να γλυτώσουμε 35 εκατομμύρια ευρώ», όπως είπε, τονίζοντας ότι «και παρά τις αιτιάσεις, το πρωτάθλημα ξεκίνησε κανονικά». Σημείωσε ακόμη ότι «οι μάχες με τις πυρκαγιές του καλοκαιριού που συνεχίζονται, δείχνουν την καθημερινή μας παρουσία δίπλα στους πολίτες».

«Το νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση δείχνει ότι ήταν έτοιμη και ότι υλοποιεί νωρίτερα τις δεσμεύσεις της. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται το σημερινό νομοσχέδιο για τα προσωπικά δεδομένα», ανέφερε ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε ότι «σχέδιο, ταχύτητα και αποτέλεσμα αποτελεί την πυξίδα της κυβέρνησης».

«Έτσι κινηθήκαμε τις πρώτες 40ημέρες και έτσι θα κινηθούμε τα επόμενα τέσσερα χρόνια, με πρόγραμμα, συνέπεια και παραγωγή μετρήσιμου έργου», ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Η προστασία των προσωπικών δεδομένων στο διαδίκτυο είναι κρίσιμος και κομβικός τομέας για την οικονομία, αλλά και τη Δημοκρατία», ανέφερε ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε: «Η ελεύθερη επικοινωνία σε έναν ανοιχτό κόσμο είναι ανάγκη της εποχής και η προστασία των προσωπικών δεδομένων είναι ισότιμη ανάγκη [...] Η Ευρώπη σε αυτό τον τομέα ήταν πρωτοπόρος και έβαλε μέχρι και ποινές σε μεγάλες εταιρείες.

Είναι απορίας άξιο πώς μία κυβέρνηση που δήθεν επαγγελόταν τα προσωπικά δικαιώματα άφησε απροστάτευτους τους πολίτες για 14 μήνες [...] Πρόκειται, λοιπόν, για ένα σημαντικό βήμα εκσυγχρονισμού της χώρας και παράλληλα ένα βήμα κοινωνικής ευθύνης [...] Πρακτικά το νέο πλαίσιο βάζει τάξη σε θολές περιοχές του διαδικτύου που παραμένουν άναρχες.

Κανείς δεν θα μπορεί να χρησιμοποιεί τα στοιχεία κάποιου άλλου χωρίς την συγκατάθεσή του και κανείς εργοδότης δεν θα μπορεί να χρησιμοποιεί τα στοιχεία των εργαζομένων σε βάρος τους. Τα προσωπικά στοιχεία των πολιτών θα αφορούν μόνο τους ίδιους.

Όποιος μέχρι σήμερα διακινούσε όγκους στοιχείων προς άγνωστη χρήση θα πρέπει να το σκέπτεται. Όσοι τηρούν τους κανόνες θα αποκτούν κύρος και εμπιστοσύνη. Το δικαίωμα της ελεύθερης ενημέρωσης εναρμονίζεται με την προστασία των προσωπικών δεδομένων».

Τέλος, ο πρωθυπουργός κάλεσε να ψηφιστεί από όλους το νομοσχέδιο, κάτι που θα είναι και επιχείρημα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Τα capital controls είχαν επιβληθεί με νόμο στα τέλη του Ιουνίου 2015

Οι κεφαλαιακοί περιορισμοί που ίσχυαν ήταν οι εξής:

*Μετρητά έως 10.000 ευρώ ανά ταξίδι. Από τον περιορισμό των 10.000 ευρώ εξαιρούνται οι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού. Επίσης, εξαιρούνται από τον περιορισμό και εξουσιοδοτημένα πρόσωπα των ναυτιλιακών εταιρειών για τις ανάγκες του πλοίου («cash- to master») έως του ποσού των 50.000 ευρώ ημερησίως ως ανώτατο όριο, με την προσκόμιση δικαιολογητικών στην αρμόδια τελωνειακή αρχή. Τα δικαιολογητικά αυτά έχουν οριστεί με απόφαση της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών.

*Εξαγωγή κεφαλαίων:

-Έως 4.000 ευρώ/δίμηνο

-Εμπορικές συναλλαγές έως 100.000 ευρώ/μέρα κατόπιν προσκόμισης των σχετικών τιμολογίων και λοιπών παραστατικών και δικαιολογητικών, τα οποία θα συνοδεύονται υποχρεωτικά από υπεύθυνη δήλωση με την οποία βεβαιώνεται ότι τα ως άνω προσκομισθέντα έγγραφα είναι γνήσια και δεν έχουν προσκομισθεί σε άλλη τράπεζα.

Η πληρωμή νοσηλίων και ιατρικών εξόδων γίνεται χωρίς τον περιορισμό έγκρισης από την Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

-προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών στην τράπεζα μέσω της οποίας διενεργείται η συναλλαγή, και

-μεταφορά του σχετικού χρηματικού ποσού κάλυψης νοσηλίων και ιατρικών εξόδων με πίστωση σε τραπεζικό λογαριασμό του νοσηλευτικού ιδρύματος και όχι σε λογαριασμό του ίδιου του δικαιούχου.

Επίσης, επιτρέπεται η ανάληψη από τραπεζικό λογαριασμό και η μεταφορά στο εξωτερικό μετρητών μέγιστου εφάπαξ ποσού 2.000 ευρώ ή του ισόποσου αυτού σε ξένο νόμισμα για ένα συνοδό προσώπου που μεταβαίνει στο εξωτερικό για νοσηλεία, υπό την προϋπόθεση της έγγραφης τεκμηρίωσης του σκοπού της μετάβασης.

*Μεταφορά έως 8.000 ευρώ/τρίμηνο για φοιτητές εξωτερικού στις περιπτώσεις που τα ανωτέρω ποσά πιστώνονται απευθείας σε λογαριασμούς φοιτητικής εστίας ή εκμισθωτή κατοικίας φοιτητή, με την προσκόμιση μισθωτηρίου συμβολαίου ή άλλων σχετικών δικαιολογητικών. Η πληρωμή διδάκτρων γίνεται χωρίς τον περιορισμό έγκρισης από την Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

-προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών στην τράπεζα μέσω της οποίας διενεργείται η συναλλαγή, και

-μεταφορά του σχετικού χρηματικού ποσού με πίστωση σε τραπεζικό λογαριασμό του εκπαιδευτικού ιδρύματος και όχι σε λογαριασμό του ίδιου του δικαιούχου.

Επίσης, επιτρέπεται η μεταφορά μέγιστου ποσού 5.000 ευρώ ή του ισόποσου αυτού σε ξένο νόμισμα, ανά ημερολογιακό τρίμηνο, συνολικά, για έξοδα διαμονής και διαβίωσης φοιτητών που σπουδάζουν στο εξωτερικό ή συμμετέχουν σε προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών. Η πληρωμή συντελείται, υποχρεωτικά, σε λογαριασμό, που τηρείται στο εξωτερικό, με δικαιούχο το φοιτητή.

*Απαγορεύεται η πληρωμή μισθοδοσίας στο εξωτερικό. Από τον περιορισμό εξαιρούνται οι εργαζόμενοι σε διπλωματικές αποστολές, μόνιμες αντιπροσωπείες ή άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου. Επίσης, οι εργαζόμενοι σε διπλωματικές αποστολές, μόνιμες αντιπροσωπείες ή άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου στο εξωτερικό, οι οποίοι τηρούν λογαριασμούς μισθοδοσίας σε τράπεζα που εδρεύει και λειτουργεί στην Ελλάδα, επιτρέπεται να μεταφέρουν το ισόποσο της μισθοδοσίας τους σε λογαριασμό τους στο εξωτερικό, αποδεικνύοντας εγγράφως την ιδιότητά τους.

*Πληρωμές σε POS τράπεζας εξωτερικού. Εάν οι επιχειρήσεις που λειτουργούν στην Ελλάδα έχουν εγκαταστήσει τερματικό αποδοχής καρτών πληρωμών (POS) από τράπεζα του εξωτερικού και η εκκαθάριση των συναλλαγών καρτών γίνεται σε λογαριασμό που τηρούν σε τράπεζα του εξωτερικού, οι πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες που έχουν εκδοθεί από τράπεζες και ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος που λειτουργούν στην Ελλάδα απαγορεύεται να χρησιμοποιούνται εκτός εάν δοθεί ειδική προς το σκοπό αυτό άδεια από την Επιτροπή Εγκρίσεως Τραπεζικών Συναλλαγών.

*Ανάληψη έως 5.000 ευρώ/μήνα στο εξωτερικό με κάρτα

*Δεν επιτρέπονται οι εξής γενικές κατηγορίες συναλλαγών μέσω internet εφόσον τα ηλεκτρονικά καταστήματα εκκαθαρίζουν τις συναλλαγές καρτών σε λογαριασμό που τηρούν σε τράπεζα του εξωτερικού:

-Μεταφορές χρημάτων στο εξωτερικό.

-Αγορά έργων τέχνης και δημοπρασίες.

-Συναλλαγές με εταιρείες στοιχηματισμού και τυχερά παιχνίδια.

-Αγορές σε κοσμηματοπωλεία.

-Γενικοί κωδικοί στους οποίους εντοπίζεται πλειοψηφία συναλλαγών που αφορούν σε πορνογραφικό υλικό.

-Προσωπικές υπηρεσίες (συνοδοί και ραντεβού).

-Πληρωμές σε φιλανθρωπικές οργανώσεις.

-Αγορές υπηρεσιών εστίασης.

xrysos

Η ευχάριστη -σε πρώτη ανάγνωση- απόφαση για τη μη ανανέωση της Συμφωνίας που δρομολογήθηκε το 1999 (και η τελευταία επέκτασή της λήγει τον Σεπτέμβρη του 2019), για την ουσιαστική "δέσμευση" της χρήσης των εθνικών αποθεματικών χρυσού σε ένα ειδικό καθεστώς μεταξύ των κεντρικών τραπεζών της Ευρωζώνης, αφήνει την Ελλάδα με ένα αποθεματικό 113 τόνων χρυσού.

Το αποθεματικό αυτό κατατάσσει την Ελλάδα στην 33η θέση παγκοσμίως από πλευράς ποσότητας χρυσού και πάνω από αρκετές άλλες χώρες της Ευρωζώνης, αλλά... κάτω από τη Βενεζουέλα.

Πρέπει να σημειωθεί ότι όλες οι χώρες που έχουν συμφωνήσει στη συγκρότηση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, όπως η Ελλάδα, έχουν συμβάλει στο κοινό αποθεματικό της ΕΚΤ που σήμερα όσο αφορά τα διαθέσιμα σε χρυσό είναι 504 τόνοι.

Για την Ελλάδα οι 113 τόνοι χρυσού είναι πέραν της συμβολής της στο συνολικό αποθεματικό της ΕΚΤ όπως και του ΔΝΤ του οποίου το συνολικό αποθεματικό είναι 2.814 τόνοι χρυσού...

Για την Ελλάδα – όπως και για όλες τις χώρες της Ευρωζώνης – η σημασία των συναλλαγματικών αποθεμάτων στα οποία συμπεριλαμβάνεται ο χρυσός, δεν είναι η ίδια με αυτή των άλλων χωρών που εξυπηρετούνται από εθνικά νομίσματα των οποίων η συναλλαγματική ισοτιμία στηρίζεται στα συναλλαγματικά αποθέματα και τον χρυσό. Και αυτό γιατί το νόμισμα είναι το ευρώ του οποίου η συναλλαγματική ισοτιμία δεν στηρίζεται στα εθνικά διαθέσιμα αλλά στην ΕΚΤ και μόνο έμμεσα στα "εθνικά" διαθέσιμα.

Εδώ έχει μεγάλη σημασία ότι οι ισχυρές οικονομίες της Ευρωζώνης όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Γαλλία βρίσκονται μεταξύ των χωρών με τα μεγαλύτερα παγκοσμίως διαθέσιμα σε χρυσό.

Η Γερμανία είναι δεύτερη στον πλανήτη με 3.369 τόνους χρυσού, η Ιταλία τέταρτη στον κόσμο με 2.451 τόνους και η Γαλλία πέμπτη με 2.436 τόνους.

Ακολουθούν η Ρωσία με 2.113 τόνους και η Κίνα με 1.852 τόνους. Το ενδιαφέρον είναι ότι τον τελευταίο χρόνο χώρες όπως η Ρωσία και η Κίνα έχουν προχωρήσει σε κατακόρυφη αύξηση των αγορών χρυσού, όπως και κάποιες ευρωπαϊκές (π.χ. η Ουγγαρία) οι οποίες έχουν πολύ χαμηλά αποθέματα χρυσού.

Να σημειωθεί ότι σε παγκόσμια κλίμακα τον τελευταίο χρόνο έχουν αυξηθεί σε πρωτοφανή βαθμό οι αγορές χρυσού που έφθασαν τους 650 τόνους... Μεταβολές τέτοιας διάστασης έχουν να σημειωθούν από τα χρόνια της κατάρρευσης της Συμφωνίας του Μπρέτον Γούντς (1971 - 1972).

Για την Ελλάδα η εξέλιξη αυτή θέτει κάποια σημαντικά νέα δεδομένα γιατί πλέον το ελληνικό δημόσιο μπορεί να χρησιμοποιήσει τα διαθέσιμα αυτά χωρίς προηγουμένως να υποχρεωθεί να συζητήσει το τι και πώς με τις άλλες κεντρικές τράπεζες ή ακόμα περισσότερο να υποχρεωθεί σε περιορισμό των κινήσεών του μόνο στα όρια της αναλογικότητας με τις άλλες χώρες, όπως ήταν υποχρεωμένο να "πειθαρχήσει” στη διάρκεια αυτής της συμφωνίας που ισχύει από το 1999.

Η συμφωνία αυτή ήταν μία δέσμευση η οποία προετοίμασε την έκδοση του Ευρώ ένα χρόνο μετά. Η αναίρεσή της και μάλιστα σε ένα περιβάλλον μεγάλων συναλλαγματικών ανησυχιών, με το ευρώ να είναι στο στόχαστρο των ΗΠΑ και τις νομισματικές πολιτικές των ισχυρών κεντρικών τραπεζών να μετακινούνται από ένα περιβάλλον "συνεργασίας" σε ένα περιβάλλον γεωπολιτικής και οικονομικής αντιπαλότητας των χωρών τους, δημιουργεί πολλά ερωτήματα.

Το σημαντικότερο εξ αυτών είναι το αν η κίνηση αυτή, πέραν της απελευθέρωσης συναλλαγματικών "εργαλείων" για χώρες με σοβαρά προβλήματα όπως π.χ. η Ιταλία η οποία είχε επανειλημμένα θέσει θέμα χρησιμοποίησης των αποθεματικών της, κρύβει και κάποιες άλλες προθέσεις ή πολύ περισσότερο προετοιμασίες που έχουν να κάνουν με την αναδιάταξη της αρχιτεκτονικής της Ευρωζώνης. Τέτοια δείγματα άλλωστε έχουν υπάρξει και άλλα, όπως τα δημοσιεύματα για επικείμενη κατάργηση της Συμφωνίας Σένγκεν...

Γ. Αγγέλης, capital

akropol pyrotexn

Τα 5+1 ενθαρρυντικά στοιχεία που δείχνουν πως η ελληνική οικονομία μπαίνει... ξανά στις ράγες. Το στίγμα της επίσκεψης Μητσοτάκη, οι δεσμεύσεις για τα συμφωνηθέντα και οι αγορές που δείχνουν να ικανοποιούνται. Το μεγάλο "αγκάθι" που απλώνεται σε όλο τον κόσμο και δείχνει αλλαγή στρατηγικής. Τα δεδομένα στον παγκόσμιο οικονομικό χάρτη και οι προκλήσεις της νέας κυβέρνησης της χώρας.

Η ελληνική οικονομία έχει μία χρυσή ευκαιρία να αλλάξει επίπεδο και να αφήσει πίσω της τα προβλήματα της τελευταίας 10ετίας που την ταλάνισαν. Η αλλαγή κυβέρνησης έχει γίνει δεκτή με ικανοποίηση από τις αγορές, τους επενδυτές, αλλά και τους εταίρους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο νέος πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με την χθεσινή του επίσκεψη στο Βερολίνο έδωσε ένα στίγμα των προθέσεών του. Ότι δηλαδή η Ελλάδα δεν προτίθεται να αλλάξει ρότα σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα. Θα τηρήσει όλα τα συμφωνηθέντα.

Το μήνυμα είναι σαφές. Η παρούσα κυβέρνηση δεν θέλει να κάνει λεκτικές ανατροπές και «επαναστάσεις», δεν θέλει να χάσει χρόνο. Θέλει να στείλει ένα μήνυμα ότι η Ελλάδα στο εξής θα είναι μία χώρα που δεν θα επιφυλάσσει εκπλήξεις και ότι οι επενδυτές είναι καλοδεχούμενοι στην χώρα και η Πολιτεία θα πράξει ότι είναι δυνατόν προκειμένου να τους λύσει τα προβλήματα της καθημερινότητάς τους στην Ελλάδα.

Ποια είναι τα θετικά στοιχεία για την ελληνική οικονομία;

– Για μία ακόμη χρονιά ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα επιτυγχάνεται.

– Η κυβέρνηση ζητάει επενδύσεις και δείχνει αποφασιστικότητα ότι θα κάνει ότι περνάει από το χέρι της να τις προσελκύσει.

– Έχει ξεκινήσει η διαδικασία μείωσης των φόρων.

– Οι αποδόσεις στα ομόλογα έχουν υποχωρήσει σε ονειρικά επίπεδα.

- Εχουν αρθεί τα capital controls στις Τράπεζες

– Έχουν δημιουργηθεί όλες οι προϋποθέσεις για την αναβάθμιση της οικονομίας από τους ξένους οίκους.

– Προβλέπεται μία μακρά περίοδος κοινωνικής ειρήνης, λόγω της αποδοχής που έχει η κυβέρνησης, αλλά και λόγω των εσωτερικών ζητημάτων που έχει η αντιπολίτευση.

Το μεγάλο εμπόδιο στην οικονομία

Υπάρχει όμως και ένα μεγάλο εμπόδιο στην γενική επιστροφή της χώρας στην κανονικότητα. Αυτό δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι η παγκόσμια οικονομία, έχει αλλάξει ρότα και οι επενδυτές δεν αναζητούν πλέον τις ευκαιρίες αλλά την ασφάλεια.

Και αυτό φαίνεται και από την αγορά ομολόγων. Πλέον πολλές αποδόσεις είναι αρνητικές και δείχνει ότι οι επενδυτές, προτιμούν να πληρώσουν για να επενδύσουν, παρά να ψάξουν το κέρδος αναλαμβάνοντας το ρίσκο. Βέβαια αυτό δεν είναι οριζόντιο και πάντα θα υπάρχουν εκείνοι που ζητούν ευκαιρίες και η Ελλάδα σίγουρα τις προσφέρει.

Η συνάντηση Μέρκελ – Μητσοτάκη, όπως και η προηγούμενη του Έλληνα πρωθυπουργού με τον Γάλλο Πρόεδρο και αυτή που θα έρθει με τον Κινέζο ηγέτη, θέλουν να στείλουν μηνύματα, ότι η Ελλάδα είναι εδώ, έτοιμη να υποδεχθεί επενδύσεις και ότι η χώρα έχει μάθει από τα λάθη του παρελθόντος.

Σίγουρα τα πράγματα για την χώρα και για την οικονομία της θα ήταν πιο εύκολα εάν η παγκόσμια οικονομία ήταν σε άνθηση, αλλά η πραγματικότητα αυτή είναι και με αυτή θα πρέπει να πορευτεί ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση του και αυτό το γνωρίζουν άριστα, τόσο στο Μαξίμου, όσο και στα αρμόδια υπουργεία.

Θανάσης Παπαδής.

xaa

Τις θετικές προοπτικές της ελληνικής χρηματιστηριακής αγοράς αποτυπώνει η ΗΒ.

Στο επίκεντρο των οικονομικών σχολίων όμως η επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης της γερμανικής οικονομίας.

Την ώρα που η Γουόλ Στριτ καταγράφει «βουτιά» στην πορεία του ελληνικού χρηματιστηρίου αναφέρεται εκτενές δημοσίευμα της Handelsblatt που σημειώνει ότι αν και η αλλαγή κυβέρνησης τονώνει ελληνικές μετοχές, το χρηματιστήριο απέχει παρασάγγας από τα επίπεδα προ κρίσης.

«Εκτίναξη ελληνικών μετοχών»

Οπως αναφερει η DW και σύμφωνα με την οικονομική εφημερίδα η εκτίναξη πολλών ελληνικών μετοχών αποδίδεται κυρίως «στην προοπτική μιας εκ βάθρων αλλαγής πολιτικής πορείας στην Αθήνα. Στις πρόωρες εκλογές της 7ης Ιουλίου η συντηρητική-φιλελεύθερη ΝΔ κέρδισε με 158 έδρες επί συνόλου 300 την απόλυτη πλειοψηφία. [...] O Μητσοτάκης υπόσχεται μια πιο φιλική προς την οικονομία πολιτική.

Με διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, τον εκσυγχρονισμό της πεπαλαιωμένης δημόσιας διοίκησης, ιδιωτικοποιήσεις και μείωση της φορολογίας θέλει να αναζωογονήσει την οικονομία που συνεχίζει να πλήττεται από τις συνέπειες της κρίσης.

Το πρόγραμμα της νέας κυβέρνησης ‘μπορεί να αυξήσει τις επενδύσεις και να επισπεύσει την οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδας», συμπεραίνουν αναλυτές του Οίκου Αξιολόγησης Fitch».

«Ανοδική πορεία ελληνικού χρηματιστηρίου»

Όπως σημειώνει η ΗΒ, η ανοδική πορεία του ελληνικού χρηματιστηρίου οφείλεται κυρίως στις τραπεζικές μετοχές. Οι τιμές των μετοχών των τεσσάρων συστημικών τραπεζών που κατά τη διάρκεια της κρίσης απώλεσαν έως και το 99% της χρηματιστηριακής τους αξίας «βιώνουν τους τελευταίους μήνες ένα εντυπωσιακό comeback», γράφει η εφημερίδα, παραπέμποντας και σε δηλώσεις του ΥΠΟΙΚ Σταϊκούρα που χαρακτήρισε τη σταθεροποίηση των τραπεζών ύψιστη προτεραιότητα.

«Η νέα κυβέρνηση εντείνει τους ρυθμούς»

«Η νέα κυβέρνηση εντείνει τους ρυθμούς. Ο Μητσοτάκης θέλει να προωθήσει ιδιωτικοποιήσεις που αναβάλλονταν επί χρόνια, όπως του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού ή την επέκταση του Λιμένος Πειραιώς.

Ήδη τον Ιούλιο το κοινοβούλιο ψήφισε με συνοπτικές διαδικασίες τη μείωση του φόρου ακινήτων. Ένα δεύτερο φορολογικό πακέτο θα ακολουθήσει το Σεπτέμβριο, όπως προανήγγειλε ο Σταϊκούρας μέσω της Handelsblatt. [...] Το Δεκέμβριο θα διαφανεί εάν οι πιστωτές ανταποκριθούν στην απαίτηση του έλληνα πρωθυπουργού για χαλάρωση των αυστηρών δημοσιονομικών επιταγών. Μόνον τότε ο Μητσοτάκης θα μπορέσει να υλοποιήσει πλήρως τις προαναγγελθείσες φορολογικές μειώσεις και τις σχεδιαζόμενες δημόσιες επενδύσεις».

iefimerida

moodys

«Η πιστοληπτική αξιολόγηση της Ελλάδας θα μπορούσε να αναβαθμιστεί στην περίπτωση που η κυβέρνηση συνεχίσει να τηρεί τις δεσμεύσεις προς την Ευρωζώνη, συμπεριλαμβανομένων μεταρρυθμίσεων που θα βελτιώσουν το επιχειρηματικό κλίμα και θα αυξήσουν τις επενδύσεις, ενώ παράλληλα θα συντηρεί τη δημοσιονομική της θέση», αναφέρει η Moody's σε έκθεσή της για την ελληνική οικονομία.

Προσθέτει ότι η ταχύτερη του αναμενόμενου βελτίωση της κατάστασης του τραπεζικού κλάδου θα συμβάλλει με θετικό τρόπο.

Σύμφωνα με τον οίκο, το πιστωτικό προφίλ της Ελλάδας περιορίζεται από το υψηλό χρέος, τις ήπιες προοπτικές ανάπτυξης και το αδύναμο τραπεζικό σύστημα. Ωστόσο, η ατζέντα την οποία έχει παρουσιάσει η νέα κυβέρνηση μέσω της οποίας θα αυξηθούν οι επενδύσεις και θα μειωθούν τα φορολογικά βάρη, μπορεί να δώσει σημαντική ώθηση στις προοπτικές ανάπτυξης της Ελλάδας.

Όσο για την αποκατάσταση της επενδυτικής εμπιστοσύνης, η αναλύτρια της Moody's, Κάθριν Μιλμπρόνερ, αναφέρει ότι θα χρειαστεί η συνέχιση των μεταρρυθμίσεων και η συνετή δημοσιονομική διαχείριση. «Ενώ εκτιμούμε ότι το βάρος του χρέους θα μειωθεί για τη Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, θα παραμείνει εξαιρετικά υψηλό και ενδεχομένως να χρειαστεί περαιτέρω ελάφρυνση σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα», σημειώνει η ίδια.

Περισσότερα Άρθρα...