xaa

Στην έκδοση 15ετούς ομολόγου προχωρά ο ΟΔΔΗΧ, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις που έγιναν το μεσημέρι της Δευτέρας στο Χρηματιστήριο.

Οπως όλα δείχνουν, η αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τον οίκο Fitch οδήγησε τον ΟΔΔΗΧ στην έκδοση 15ετούς ομολόγου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα βγαίνει στις αγορές με ομόλογο που η λήξη του ξεπερνάει το 2032 -έτους που λήγουν τα μακροπρόθεσμα μέτρα για το ελληνικό χρέος.

Την έκδοση του 15ετους ομολόγου ανέλαβαν οι Barclays, BNP Paribas, BofA Securities, Goldman Sachs International Bank, HSBC και J.P. Morgan.

Τι σηματοδοτεί η έκδοση του ομολόγου

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που είχε παρουσιάσει το iefimerida.gr, τα μηνύματα που φτάνουν στην Αθήνα από τις διερευνητικές των προθέσεων των επενδυτών, είναι κάτι παραπάνω από θετικά, και όλα δείχνουν ότι η Ελλάδα μπορεί να αντλήσει από το ομόλογο 2 με 2,5 δισ. ευρώ.

Όπως και στις προηγούμενες εκδόσεις ομολόγων, το μείζον ζήτημα δεν είναι το επιτόκιο, αφού το ζητούμενο δεν είναι αποκλειστικά και μόνο ένα χαμηλό κουπόνι, που θα μπορούσε να εξασφαλιστεί με τη συμμετοχή περισσότερων «επιθετικών» επενδυτών.

Έτσι, ένα επιτόκιο στο 2% ή και λίγο υψηλότερα, θεωρείται ρεαλιστικό, χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια ότι δεν μπορεί να γίνει η θετική έκπληξη, όπως συνέβη στις προηγούμενες εκδόσεις.

 fitch ratings

Την ικανοποίησή τους διατυπώνουν πηγές της χρηματιστηριακής και τραπεζικής αγοράς μετά την αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας σε ΒΒ από τον οίκο Fitch την Παρασκευή το βράδυ.

«Η πρώτη μάχη του 2020 κερδήθηκε και δίνει τον τόνο για τη χρονιά που ξεκίνησε», αναφέρουν χαρακτηριστικά, εξηγώντας ότι κάθε άλλο παρά δεδομένη δεν ήταν η χθεσινή αναβάθμιση. Ως «αγκάθι» περιγράφουν οι αναλυτές το σχέδιο «Ηρακλής» για την εξυγίανση των τραπεζών, το οποίο δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, αφού αναμένεται η έγκριση της ΕΚΤ.

Τα επόμενα κρίσιμα ραντεβού

Τους επόμενους μήνες, η Ελλάδα έχει δύο ακόμη κρίσιμα ραντεβού με τους οίκους αξιολόγησης. Στις 24 Απριλίου αναμένεται η απόφαση της Standard & Poor’s και στις 8 Μαΐου της Moody's. Παρότι οι εκτιμήσεις είναι αισιόδοξες και για τους υπόλοιπους οίκους, δύσκολος θεωρείται ο στόχος της ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας (investment grade) εντός του τρέχοντος έτους.

Και αυτό, διότι απαιτείται τριπλή αναβάθμιση μέσα σε ένα μόνο έτος -στόχος ιδιαίτερα φιλόδοξος για μια χώρα που δεν καταγράφει εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης, οι τράπεζες παραμένουν εγκλωβισμένες στον κλοιό των κόκκινων δανείων, οι άμεσες ξένες επενδύσεις δεν έχουν «ξεκλειδώσει» και οι αναλυτές προειδοποιούν για επιβράδυνση φέτος σε επίπεδο Ευρωζώνης αλλά και διεθνώς.

Σε τοποθέτησή του, πάντως, από το βήμα του Economist την Παρασκευή το βράδυ, ο CEO της Τράπεζας Πειραιώς, Χρήστος Μεγάλου, προέβλεψε ρυθμό ανάπτυξης 2% φέτος και 2,5-3% για το 2020, με πιθανότερα τα επίπεδα «κοντά στο 3%», όπως είπε χαρακτηριστικά.

Για το φλέγον ζήτημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων, εξήγγειλε μείωση κατά 30 δισ. ευρώ μέσω του «Ηρακλή» -εφόσον τεθεί φέτος σε εφαρμογή.

Διεθνής Διαφάνεια: Βελτίωση κατά 7 βαθμίδες στον δείκτη διαφθοράς για την Ελλάδα

Βελτίωση κατά επτά θέσεις κατέγραψε η Ελλάδα το 2019, σε σχέση με το 2018, στον Δείκτη Αντίληψης Διαφθοράς 2019, που εκδίδει και δημοσιοποιεί η Διεθνής Διαφάνεια.

«Η φετινή βελτιωμένη κατάταξη της χώρας μας στον Δείκτη Αντίληψης Διαφθοράς αποδίδεται στις μεταρρυθμίσεις που αναλήφθηκαν το β’ εξάμηνο του έτους για την καταπολέμηση διαφθοράς», σημειώνει σε ανακοίνωσή του ο Άγγελος Μπίνης, Διοικητής της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.

Η χώρα ανέβηκε στην 60ή θέση σε σύνολο 180 χωρών, από την 67η όπου βρισκόταν πέρυσι, συγκεντρώνοντας 48 βαθμούς έναντι 45. Ήταν, όπως σημειώνουν κυβερνητικές πηγές, από τις λίγες χώρες που βελτίωσαν σημαντικά τη θέση τους, ενώ αντίθετα είχε χάσει πόντους μεταξύ 2017 και 2018.

Η έκθεση σημειώνει τη δημιουργία της Ανεξάρτητης Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, η οποία ιδρύθηκε με το πρώτο νομοσχέδιο της νέας κυβέρνησης περί επιτελικού κράτους.

Μητσοτάκης για διπλή αναβάθμιση: Η Ελλάδα επιστρέφει

Τη διπλή αναβάθμιση, από τη μία της Ελληνικής Οικονομίας και από την άλλη της θεσης της χώρας μας στο δείκτη αντίληψης διαφθοράς, σχολιάζει ο πρωθυπουργός.

«Διπλή αναβάθμιση για την Ελλάδα: Ο οίκος Fitch αναβάθμισε την ελληνική οικονομία, φέρνοντάς μας ένα ακόμα βήμα πιο κοντά στην επενδυτική βαθμίδα. Και η Διεθνής Διαφάνεια κατέγραψε για τη χώρα μας βελτίωση 7 θέσεων της στο δείκτη αντίληψης διαφθοράς.Η Ελλάδα επιστρέφει!», σημειώνει στα social media ο κ. Μητσοτάκης.

 

eurogroup skies

Με την άφιξη την ερχόμενη εβδομάδα των επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων των θεσμών στην Αθήνα και τις τριήμερες επαφές με τα κυβερνητικά στελέχη στο πλαίσιο της 5ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης, ανοίγει ουσιαστικά η αυλαία για τις κινήσεις σχετικά με την αξιοποίηση των κερδών από ελληνικά ομόλογα (ANFAs και SMPs) σε ώριμες επενδύσεις και τη μείωση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα.

Ειδικότερα, έως τον Ιούλιο θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί δύο μεταμνημονιακές αξιολογήσεις (5η και 6η), να ληφθούν οι αποφάσεις για τα ANFAs και SMPs και να τεθεί επισήμως στους Ευρωπαίους εταίρους το αίτημα για μείωση των στόχων των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2021. Η κυβέρνηση προσδοκά ότι θα έχει ως συμμάχους τόσο τον ρυθμό ανάπτυξης, όσο και τις αναβαθμίσεις της οικονομίας από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης.

Το οικονομικό επιτελείο πιστεύει ότι θα υπάρξει μια θετική έκθεση για την 5η ενισχυμένη μεταμνημονιακή εποπτεία και για την πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών (θα δημοσιοποιηθεί στις 27 Φεβρουαρίου και θα συζητηθεί στο Eurogroup της 16ης Μαρτίου).

Σε αυτήν τη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, παράλληλα, η Ελλάδα ευελπιστεί ότι μπορεί να υπάρξουν κινήσεις για την αξιοποίηση των ANFAs και SMPs στο πλαίσιο της τόνωσης της ανάπτυξης (η αλλαγή χρήσης των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα μελετάται ήδη διεξοδικά από την Κομισιόν και τον ESM με τεχνική άσκηση). Αν και, σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, προβάλει και το ενδεχόμενο οι τελικές αποφάσεις να μετατεθούν για την επόμενη εκταμίευση ANFAs και SMPs στο τέλος του α’ εξαμήνου.

Επόμενος σταθμός, στον οποίο ενδέχεται να τεθεί επί τάπητος το θέμα της μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων είναι το Eurogroup της 18ης Μαΐου. Εντός του μήνα αυτού η κυβέρνηση καλείται να ολοκληρώσει το νέο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2021- 2024, ενώ η ελληνική οικονομία θα βρεθεί στο «μικροσκόπιο» του ΔΝΤ στο πλαίσιο της 2ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης από το Ταμείο.

Κομβική ημερομηνία είναι και η 4η Ιουνίου, όταν η ΕΛΣΤΑΤ θα δημοσιοποιήσει την εκτίμησή της για τον ρυθμό ανάπτυξης για το α’ τρίμηνο εφέτος και να δώσει έτσι ένα πρώτο δείγμα για το κατά πόσο μπορεί να επιβεβαιωθεί η πρόβλεψη του προϋπολογισμού για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,8% το 2020. Ενώ, στο Eurogroup της 11ης Ιουνίου, που θα διεξαχθεί στο Λουξεμβούργο, μπορεί να συζητηθεί το θέμα των πρωτογενών πλεονασμάτων. Σημειώνεται ότι υπάρχει πρόταση από το ΔΝΤ για να καθιερωθεί μια «γέφυρα» μεταφοράς πλεονασμάτων. Ο συγκεκριμένος μηχανισμός προβλέπει ότι εάν σε ένα έτος επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα υψηλότερο του στόχου, η υπέρβαση θα αξιοποιείται για να μειώνονται αντίστοιχα οι απαιτήσεις για τα πλεονάσματα των επόμενων ετών.

Σε ό,τι αφορά την 5η αξιολόγηση, στις επαφές των δύο πλευρών για τις μεταμνημονιακές δεσμεύσεις, αναμένεται να τεθούν τα τελευταία στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού και ο περιορισμός της φοροδιαφυγής, ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για νέες φοροελαφρύνσεις το 2020 μόλις επιβεβαιωθεί ο αναγκαίος δημοσιονομικός χώρος, η πορεία των ιδιωτικοποιήσεων με έμφαση στην αγορά ενέργειας, η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς ιδιώτες και η ολοκλήρωση του συστήματος διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού στο Δημόσιο.

Σημαντικά θεωρούνται τα τραπεζικά θέματα που θα βρεθούν στο τραπέζι των συζητήσεων. Ειδικότερα, από την 1η Μαΐου και μετά θα πάψει να υφίσταται το ισχύουν καθεστώς για την προστασία της α΄ κατοικίας, που αναμένεται να αντικατασταθεί από ένα νέο πλαίσιο για τη διευθέτηση όλων των οφειλών των ιδιωτών με αντικειμενικά κριτήρια μέσω ενιαίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας και με μέριμνα για την προστασία των οικονομικά ασθενών. Οι θεσμοί ζητούν να υπάρξει ένα πλαίσιο αντιμετώπισης του ιδιωτικού χρέους, που θα περιλαμβάνει τη δυνατότητα ιδιωτικής πτώχευσης- κατ’ αντιστοιχία με όσα ισχύουν για τις επιχειρήσεις- και θα δίνει στους δανειολήπτες τη δυνατότητα να ρυθμίσουν υπό αυστηρά κριτήρια τις οφειλές τους.

Ένα άλλο ζήτημα είναι η επιτάχυνση των πλειστηριασμών και η αξιοποίηση του «Ηρακλή» για τη μείωση των «κόκκινων» δανείων, ενώ πολύ σημαντικό για τους θεσμούς (και ιδιαίτερα την ΕΚΤ) είναι η ταχύτερη (σε σχέση με τον κυβερνητικό σχεδιασμό) ικανοποίηση των περισσότερων από 700.000 αιτημάτων των τραπεζών για καταπτώσεις εγγυήσεων σε δάνεια ιδιωτών, συνολικού ύψους 2,1 δισ. ευρώ.

ΑΜΠΕ

eyro

Στα 4,96 δισ. ευρώ διαμορφώθηκε το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού το 2019, ξεπερνώντας τον αρχικό στόχο, κάτι που οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην περικοπή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2019, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 225 εκατ. ευρώ έναντι στόχου για έλλειμμα 839 εκατ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2019 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2020, και ελλείμματος 4.580 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2018.

Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 4.960 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 4.400 εκατ. ευρώ και πρωτογενούς πλεονάσματος 91 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2018.

Τα έσοδα

Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 55.019 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 7 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το 2019 στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2020.

Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 60.065 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 7 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 5.046 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 14 εκατ. ευρώ από το στόχο (5.032 εκατ. ευρώ).

Οι δαπάνες

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου 2019 ανήλθαν στα 55.244 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 620 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (55.865 εκατ. ευρώ). H κυριότερη αιτία της εμφανιζόμενης αρνητικής απόκλισης είναι η υποεκτέλεση του ΠΔΕ κατά 508 εκατ. ευρώ.

Αύξηση έναντι του στόχου παρατηρήθηκε στις εξής κύριες κατηγορίες δαπανών:

α) στις κοινωνικές παροχές κατά 381 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της διανομής του κοινωνικού μερίσματος ύψους 186 εκατ. ευρώ και της πληρωμής του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης πρώτου τριμήνου 2019 από το κράτος ύψους 172 εκατ. ευρώ, το οποίο πλέον δίδεται μέσω επιχορήγησης στον ΟΠΕΚΑ (περίπτωση διαφορετικής παρουσίασης),

β) στις μεταβιβάσεις κατά 246 εκατ. ευρώ κυρίως λόγω της πληρωμής Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας περιόδου 2007-2011 ύψους 150 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο η αύξηση αυτή εξουδετερώνεται σε μεγάλο βαθμό από την ανάλωση του αποθεματικού που πλέον είναι επιμερισμένο σε άλλες μείζονες κατηγορίες δαπανών.

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου 2019 παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018 κατά 1.128 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω:

α) της μείωσης των πληρωμών από καταπτώσεις εγγυήσεων κατά 573 εκατ. ευρώ και

β) των μειωμένων δαπανών ΠΔΕ κατά 595 εκατ. ευρώ.

Με αντίρροπο χαρακτήρα (αυξημένη δαπάνη σε σχέση με το 2018) κινήθηκαν οι πληρωμές για τόκους κατά 549 εκατ. ευρώ.

Επισημαίνεται ότι κατά το έτος 2019 διανεμήθηκαν 186 εκατ. ευρώ ως κοινωνικό μέρισμα και 149 εκατ. ευρώ ως επίδομα θέρμανσης.

Σκυλακάκης: Καλύτερη από το 2018 η εκτέλεση του ΠΔΕ

Σε σχέση με την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2019 ο υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για τη Δημοσιονομική Πολιτική κ. Θόδωρος Σκυλακάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του 2019 δείχνουν ότι -σε ό,τι αφορά το ταμειακό αποτέλεσμα του κεντρικού κράτους- οι στόχοι του προϋπολογισμού για το πρωτογενές πλεόνασμα επιτυγχάνονται. Μέχρι τα οριστικά στοιχεία απομένει αρκετός δρόμος αφού θα πρέπει να μετρηθεί τι έχει συμβεί στα εκτός του κεντρικού κράτους νομικά πρόσωπα της Γενικής Κυβέρνησης και να συνυπολογιστούν και σημαντικά έσοδα του πρώτου διμήνου του 2020 που δημοσιονομικά υπολογίζονται στο 2019, δεν έχουμε όμως αυτή τη στιγμή κάποια αρνητική ένδειξη σε όσα απομένουν να μετρηθούν για να κλείσει και δημοσιονομικά το 2019.

Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων η πραγματική του εκτέλεση είναι καλύτερη από αυτή του 2018. Μιλούμε για πραγματική εκτέλεση καθώς τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο να παρουσιάζονται ως δαπάνες δημοσίων επενδύσεων μεταφορές πόρων από την κεντρική κυβέρνηση σε νομικά πρόσωπα της Γενικής Κυβέρνησης, χωρίς στην πραγματικότητα να πραγματοποιείται εντός του έτους αναφοράς καμία πραγματική επενδυτική δαπάνη.

Το 2018 για παράδειγμα ενώ όλες οι πραγματικές επενδυτικές δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης, με βάση τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου ήταν 4.972 εκ. ευρώ με «παρκάρισμα πόρων» το ΠΔΕ εμφάνισε υποτίθεται επενδύσεις 6.237 εκ. ευρώ. Φέτος οι πραγματικές επενδυτικές δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης από τα προσωρινά στοιχεία (μέχρι το Νοέμβριο το σύνολο των σχετικών δαπανών είχε φτάσει τα 3692 εκ. ευρώ έναντι 2891 εκ. ευρώ του ενδεκαμήνου του 2018), εκτιμάται ότι θα κλείσουν στο επίπεδο του 2018 ή λίγο μεγαλύτερες.

Συνοδεύονται όμως από πολύ καλύτερη εκτέλεση από πλευράς εσόδων και ιδίως εσόδων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα οποία είναι αυξημένα κατά 229 εκ. ευρώ σε σχέση με το 2018. Κάτι που σημαίνει ότι ήδη από φέτος -στον πολύ περιορισμένο χρόνο που διέθετε αυτή η κυβέρνηση- έχει ήδη αρχίσει να παρατηρείται βελτίωση στην πραγματική εκτέλεση του ΠΔΕ, που θα είναι θεματικά μεγαλύτερη το 2020».

Θανάσης Κουκάκης

ypourgeio oikonomikwn

Δημοσιονομικά και φορολογικά συζήτησαν κυβέρνηση και θεσμοί. Το αίτημα του Χρήστου Σταϊκούρα στους θεσμούς για μείωση του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2021 από το 3,5% στο 2-2,5% του ΑΕΠ.

Η υλοποίηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, τα μακροοικονομικά και τα δημοσιονομικά μεγέθη, καθώς και η φορολογική διοίκηση βρέθηκαν σήμερα, Τετάρτη, στο επίκεντρο της συνάντησης των επικεφαλής των θεσμών με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.

Ωστόσο, όπως αποκάλυψε κυβερνητικό στέλεχος, η βασική συζήτηση με τους θεσμούς αφορά στη μείωση των μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών στόχων.

Προς αυτό το σκοπό, οι θεσμοί έχουν ήδη στα χέρια τους την πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης για την αλλαγή της χρήσης των κερδών από ομόλογα των προγραμμάτων ANFAs και SMPs, την καθιέρωση μιας μεταβατικής «γέφυρας» πλεονασμάτων, αλλά και την εξαίρεση των κονδυλίων που αφορούν στις μεταναστευτικές ροές από το στόχο για τα πλεονάσματα.

Το αίτημα του Σταϊκούρα

Κατά τις ίδιες πηγές, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας έθεσε το αίτημα για μείωση του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2021 από το 3,5% στο 2-2,5% του ΑΕΠ, καθώς και το ζήτημα της μείωσης της εισφοράς αλληλεγγύης εντός του 2020.

Το εύρος των δημοσιονομικών περιθωρίων για τη μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης θα καταδειχθεί πριν συμπληρωθεί τουλάχιστον ένα τρίμηνο εκτέλεσης του προϋπολογισμού.

Το αυριανό πρόγραμμα των συναντήσεων του οικονομικού επιτελείου με τους θεσμούς θα περιλαμβάνει συζητήσεις σχετικές με τις αποκρατικοποιήσεις και τα κόκκινα δάνεια.

Θανάσης Κουκάκης

xaa pinakas
 
«Η πολιτική σταθερότητα της Ελλάδας, σε συνδυασμό με τη μεταρρυθμιστική ατζέντα της κυβέρνησης, θα οδηγήσουν σε συμφωνία για τη μείωση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα», εκτιμούν οι αναλυτές της Citi.

Θέμα χρόνου είναι, σύμφωνα με τη Citi, οι θετικές εξελίξεις για την ελληνική οικονομία.

Όπως προβλέπουν οι αναλυτές του αμερικανικού οίκου σε νέα έκθεσή τους, η Ελλάδα θα κατορθώσει, μετά από διαπραγμάτευση με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, να επιτύχει τη μείωση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα, ενώ η τόνωση της αξιοπιστίας της χώρας είναι αυτή που θα ανοίξει «την πόρτα» στις αναβαθμίσεις της αξιολόγησής της από τους μεγάλους οίκους. 

s

Πρωτογενή πλεονάσματα

«Η τρέχουσα πολιτική σταθερότητα της Ελλάδας, σε συνδυασμό με τη μεταρρυθμιστική ατζέντα που εφαρμόζει η κυβέρνηση, θα οδηγήσουν σε συμφωνία με τους θεσμούς στην κατεύθυνση μείωσης των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα, γεγονός που θα αυξήσει το δημοσιονομικό χώρο της Ελλάδας, στηρίζοντας, αυτόματα, κάθε προσπάθεια ανάκαμψής της», σχολιάζουν οι αναλυτές της Citi.

Αναβαθμίσεις

Όπως προσθέτουν στη συνέχεια «τα σχέδια της κυβέρνησης για τη στήριξη των ελληνικών τραπεζών στην κατεύθυνση περιορισμού των «κόκκινων δανείων» θα δώσουν ώθηση στη ρευστότητα της ελληνικής οικονομίας.

Αυτό, σε συνδυασμό με τις υψηλότερες προοπτικές ανάπτυξης, θα οδηγήσουν τους μεγάλους οίκους αξιολόγησης στην απόφαση να αναβαθμίσουν την ελληνική οικονομία.

Ανάπτυξη

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Citi, η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας αναμένεται να κινηθεί πέριξ του 2-2,25% την επόμενη διετία.

s

 insider

 

xaa pinakas

Η μεγάλη επιστροφή των ελληνικών ομολόγων. Το 2019 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως η χρονιά των ελληνικών ομολόγων. Οι θεσμικοί επενδυτές επέστρεψαν μαζικά στη δευτερογενή αγορά αναδεικνύοντας τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου "πρωταθλητές της αγοράς" καθώς οι τιμές τους μέσα σε ένα χρόνο αυξήθηκαν κατά μέσο ορο 25%.

Ο τζίρος τη χρονιά που μας πέρασε, αυξήθηκε κατά 70% ξεπερνώντας τα 8,5 δισ. ευρώ, παρόλο που τα κρατικά ομόλογα παραμένουν αποκλεισμένα από το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της Ευρωπαικής Κεντρικής Τράπεζας. Οι αποδόσεις σε όλες τις χρονικές διάρκειες υποχώρησαν με αποτέλεσμα το κόστος δανεισμού για το Δημόσιο να περιοριστεί κατά περίπου 3%.

Οι εξελίξεις αυτές δημιουργούν ευνοικές προυποθέσεις προκειμένου ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) να προσφύγει το 2020 στις αγορές για να δανειστεί από 4 ως 8 δισ. ευρώ.

Ηδη εντός του 2019 και παρά τον περιορισμό που έχει επιβληθεί στις ελληνικές τράπεζες για το ανώτατο όριο που μπορούν να επενδύουν σε εγχώρια κρατικά ομόλογα, το Ελληνικό Δημόσιο άντλησε από τις αγορές 9 δισ. ευρώ, ολοκληρώνοντας επιτυχώς τέσσερις εκδόσεις ομολόγων (δύο φορές 10ετή, και από μία φορά 7ετές και 5ετές).

Η ισχυρή ζήτηση για τα ομόλογα αυτά η οποία είχε ως αποτέλεσμα το Ελληνικό Δημόσιο να δεχθεί προσφορές 49 δισ. ευρώ, συνέβαλε στην άνοδο των τιμών με ταυτόχρονη υποχώρηση των αποδόσεων.

Ετσι στο κλείσιμο της χρονιάς η απόδοση του 10ετούς ομολόγου έχει υποχωρήσει στο 1,40% από 4,20% που κυμαίνονταν στις αρχές του έτους. Αντιστοίχως, η απόδοση του 5ετούς μειώθηκε στο 0,5% από 3,12% και του 7ετούς στο 0,97% από 3,86%.

Η μείωση των αποδόσεων η οποία βελτιώνει σημαντικά τη βιωσιμότητα του Δημόσιου Χρέους, έπεφερε ταυτόχρονα κέρδη στους επεδνυτές, οι οποίοι τοποθέτησαν το 2019 στη δευτερογενή αγορά περισσότερα από 8,5 δισ. ευρώ. Ενδεικτικά η τιμή του 10ετούς ομολόγου στο τέλος της χρονιάς είχε ξεπεράσει τις 121 μονάδες βάσης (μ.β) από τις 96,5 μ.β που ήταν στις αρχές του 2019.

Συνακόλουθα, η απόδοση για μία τέτοια επένδυση αγγιξε το 25%. Αντίστοιχα υψηλές αποδόσεις πέτυχαν τα 5ετή ομόλογα, των οποίων η τιμή αυξηθηκε στις 112,4 μ.β από 101,42 μ.β καταγράφοντας αύξηση 10,8%. Οι επιδόσεις αυτές οι οποίες δύσκολα μπορούν να συγκριθούν με εκείνες των ομολόγων του σκληρού πυρήνα της ευρωζώνης, ήταν αναμενόμενο να λειτουγήσουν ως "μαγνήτης" για τους επενδυτές.

Τα ελληνικά ομόλογα κατάφεραν να επανέλθουν στο επενδυτικό προσκήνιο μετά από μία μακρά περίοδο πλήρους απαξίωσης. Είναι ενδεικτικό ότι ο τζίρος στη δευτερογενή αγορά που διαχειρίζεται η Τράπεζα της Ελλάδος (ΗΔΑΤ) το 2016 είχε υποχωρήσει στα 519 εκατ. ευρώ, το 2017 ήταν μολις 555 εκατ. ευρώ, ενώ άρχισε ν΄ανακάμπτει από το 2018 όταν έφθασε τα 5 δισ. ευρώ.

Το 2020 το Ελληνικό Δημόσιο διαθέτοντας "στη φαρέτρα" του εκτός από τις εξαιρετικές επιδόσεις των ομολόγων του, και ένα αποθεμματικό περίπου 32 δισ. ευρώ - τα οποία αντιστοιχούν στις λήξεις των ομολόγων για τα επόμενα τέσσερα χρόνια - προετοιμάζεται για νέες εκδόσεις ομολόγων.

Παράλληλα προετοιμάζεται να προχωρήσει σε τρεις κινήσεις οι οποίες θα βελτιώσουν περαιτέρω τη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους.

Η πρώτη αφορά στην εξόφληση εντόκων γραμματίων ύψους περίπου 4,4 δισ. ευρώ από το απόθεμμα των 12,6 δισ. ευρώ που κυκλοφορεί στην αγορά. Η δεύτερη αφορά στην πρόωρη εξόφληση ομολόγων που προήλθαν από το πρόγραμμα ανταλλαγής (Psi) ύψους 4 δισ. ευρώ και η τρίτη εξόφληση περίπου 2 δισ. ευρώ από το συνολικό χρέος προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

thetoc

Περισσότερα Άρθρα...