aade

Aπό 1ης Δεκεμβρίου αρχίζει η διασύνδεση της της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) με το Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών μέσω του αναβαθμισμένου Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ).

Την σχετική απόφαση υπέγραψε ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, με στόχο να μπει τέλος στην διαχρονική ταλαιπωρία των πολιτών να προσκομίζουν οι ίδιοι τα έγγραφα στις φορολογικές αρχές για  ληξιαρχικά γεγονότα που τους αφορούν όπως η γέννηση, γάμος, σύμφωνο συμβίωσης, διαζύγιο, θάνατος ή άλλες μεταβολές στην οικογενειακή τους κατάσταση. 

«Οι πολίτες απαλλάσσονται από ένα σημαντικό βάρος και μια ταλαιπωρία δεκαετιών που σχετίζεται με την προσκόμιση πιστοποιητικών στην Εφορία για σημαντικές πράξεις όπως η σύναψη γάμου, συμφώνου συμβίωσης κ.α. Προχωράμε με σταθερά βήματα στον ψηφιακό μετασχηματισμό του Κράτους με γνώμονα την απλοποίηση των διαδικασιών και την επικοινωνία των φορέων του Δημοσίου» δήλωσε ο κ. Πιερρακάκης.

Στην πράξη οι ληξιαρχικές πράξεις γέννησης, γάμου και θανάτου καθώς και τα πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης θα συλλέγονται από την ΑΑΔΕ απευθείας και μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της ΓΓΠΣΔΔ ενώ οι πολίτες δεν θα αναγκάζονται να συλλέξουν τα αντίστοιχα πιστοποιητικά από τον Δήμο ή τα ΚΕΠ καθώς αυτό θα γίνεται ηλεκτρονικά και αυτοματοποιημένα.

Επιπλέον, μέσω της παραπάνω διαλειτουργικότητας επιτυγχάνεται η καλύτερη άσκηση των αρμοδιοτήτων της ΑΑΔΕ, καθώς θα μπορεί από σήμερα να αξιοποιεί άμεσα δεδομένα σχετικά με: 

– Μεταβολές στοιχείων στο Φορολογικό Μητρώο,

– Μεταβολές στοιχείων Δήλωσης Απόδοσης ΑΦΜ / Μεταβολής Ατομικών Στοιχείων,

– Ορισμό φορολογικού εκπροσώπου στην Ελλάδα, 

– Απενεργοποίηση κωδικών πρόσβασης χρήστη σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες Taxisnet σε περίπτωση θανάτου.

Η διάθεση των στοιχείων του Μητρώου Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας στην ΑΑΔΕ είναι μόνο ένα παράδειγμα του πώς ωφελείται ο πολίτης μέσω της απλοποίησης των διαδικασιών και της καλύτερης επικοινωνίας των φορέων του Κράτους μεταξύ τους. Η διαλειτουργικότητα μεταξύ των διαφόρων φορέων και υπηρεσιών του Δημοσίου βρίσκεται σε πλήρη υλοποίηση καθώς ήδη αρκετά Υπουργεία και Δήμοι έχουν αξιοποιήσει το Κέντρο Διαλειτουργικότητας για να ενημερωθούν για τα στοιχεία πολιτών.

Ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής υπογράμμισε πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός της υπηρεσίας συνεχίζεται απρόσκοπτα. «Η διασύνδεση των ΔΟΥ με τα ληξιαρχεία όλης της χώρας αποτελεί το επόμενο βήμα, στην κατεύθυνση πάντα της εξυπηρέτησης του πολίτη και της διευκόλυνσης της καθημερινότητάς του.

Με αυτό το στόχο, συνεχίζουμε να προσφέρουμε άμεσες και ποιοτικές υπηρεσίες, που οδηγούν και στη μείωση του γραφειοκρατικού κόστους για νοικοκυριά και επιχειρήσεις» τόνισε.

Ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος δήλωσε από την πλευρά του: «Το αναβαθμισμένο Κέντρο Διαλειτουργικότητας  παράγει ήδη τα πρώτα θετικά αποτελέσματα για την εξυπηρέτηση του πολίτη και την δραστική βελτίωση της καθημερινότητας του.

Ήδη η ΓΓΠΣΔΔ διαχειρίζεται ετησίως εκατομμύρια διαδικτυακές κλήσεις μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας. Καλούμε τους φορείς του Δημοσίου να αξιοποιήσουν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό το Κέντρο Διαλειτουργικότητας για να απαλλαγούν από ακόμα μεγαλύτερα γραφειοκρατικά βάρη οι πολίτες και επιχειρήσεις».

eforia doy grafeia

Έως και διπλάσιες σε σχέση με την ισχύουσα πάγια ρύθμιση θα γίνουν οι δόσεις εξόφλησης βεβαιωμένων χρεών στην εφορία από την 1η Ιανουαρίου του 2020.

Ωστόσο, παρόλο που η ίδια η αύξηση των δόσεων είναι θετική εξέλιξη για τους οφειλέτες, θα επιφέρει ταυτόχρονη αύξηση του χρέους τους καθώς το επιτόκιο θα αυξάνεται παράλληλα με το πλήθος των δόσεων.

Μάλιστα, αν ο φόρος προέρχεται από έκτακτη αιτία, όπως είναι μια κληρονομιά ή κατόπιν ελέγχου, το μέγιστο πλήθος των δόσεων θα προκύπτει με βάση εισοδηματικά κριτήρια.

Οι σχετικές διατάξεις περιλαμβάνονται στο φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο, εκτός απροόπτου, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα και συνθέτουν ένα νέο σκηνικό, το οποίο θα ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2020 και μετά (για «φρέσκα» χρέη) υπό μορφή πάγιας ρύθμισης.

Περισσότερες δόσεις

Οι οφειλές που βεβαιώνονται από την 1-1-2020, μετά από αίτηση που υποβάλλεται πριν ή μετά τη λήξη της προθεσμίας καταβολής τους, ρυθμίζονται και καταβάλλονται σε έως 24 μηνιαίες δόσεις για τακτικές οφειλές (φόρος εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ κ.λπ.) και σε έως 48 μηνιαίες δόσεις, εφόσον πρόκειται για οφειλές που βεβαιώνονται από φόρο κληρονομιών, από φορολογικό και τελωνειακό έλεγχο, καθώς και για μη φορολογικές και τελωνειακές οφειλές. Η ελάχιστη μηνιαία δόση ανέρχεται σε 30 ευρώ.

Εισοδηματικά κριτήρια

Ο αριθμός των δόσεων της ρύθμισης για οφειλές που ρυθμίζονται σε έως 48 δόσεις καθορίζεται από τη Φορολογική Διοίκηση με βάση την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη, υπό τον περιορισμό του ελάχιστου ποσού μηνιαίας δόσης των 30 ευρώ. Ειδικότερα για οφειλέτες φυσικά πρόσωπα, με βάση:

– τον μέσο όρο του συνολικού εισοδήματός τους (ατομικό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό) κατά τα τελευταία τρία φορολογικά έτη πριν την αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση για τα οποία έχει παρέλθει η προθεσμία υποβολής της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, ή

– το συνολικό εισόδημα (ατομικό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό) του αμέσως προηγούμενου φορολογικού έτους από την ημερομηνία αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση, για το οποίο έχει παρέλθει η προθεσμία υποβολής της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, εφόσον αυτό είναι μεγαλύτερο.

Πώς υπολογίζονται οι δόσεις

Το συνολικό εισόδημα πολλαπλασιάζεται τμηματικά με προοδευτικά κλιμακωτό συντελεστή ως εξής:

– 4% για εισόδημα από 0,01 ευρώ έως 15.000 ευρώ

– 6% από 15.000,01 ευρώ έως 20.000 ευρώ

– 8% από 20.000,01 ευρώ έως 25.000 ευρώ

– 10% από 25.000,01 ευρώ έως 30.000 ευρώ

– 12% από 30.000,01 ευρώ έως 50.000 ευρώ

– 15% από 50.000,01 ευρώ έως 75.000 ευρώ

– 20% από 75.000,01 ευρώ έως 100.000 ευρώ

– 25% πάνω από 100.000 ευρώ.

Οι συντελεστές μειώνονται ανάλογα με τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων του οφειλέτη, κατά 1 εκατοστιαία μονάδα για ένα παιδί, κατά 2 εκατοστιαίες μονάδες για δύο παιδιά και κατά 3 μονάδες για τρία παιδιά και άνω.

Στη συνέχεια, το άθροισμα των γινομένων του εισοδήματος με τους αντίστοιχους συντελεστές αναγόμενο σε μηνιαία βάση διαιρεί το ποσό της ρυθμιζόμενης οφειλής. Ο αριθμός των δόσεων προκύπτει από το ακέραιο μέρος του πηλίκου της διαίρεσης αυτής, υπό τον περιορισμό του ελάχιστου ποσού μηνιαίας δόσης.

Αν για παράδειγμα ένας φορολογούμενος χωρίς παιδιά έχει εισόδημα 15.000 ευρώ και θέλει να βάλει σε έως 48 δόσεις, φόρο κληρονομιάς συνολικού ύψους 1.000 ευρώ. Το πλήθος των δόσεων υπολογίζεται ως εξής: 15.000 ευρώ ( το εισόδημα) *4% συντελεστής= 600 ευρώ (τοn χρόνο, η δυνατότητα αποπληρωμής).

Στη συνέχεια, η ετήσια δυνατότητα αποπληρωμής των 600 ευρώ διαιρείται με 12 για να προκύψει η μηνιαία δόση (600/12 =50). Προκύπτει 50 ευρώ τοn μήνα. Ο φορολογούμενος χρωστά 1.000 ευρώ και θα δίνει 50 ευρώ για 20 μήνες ( 1.000 ευρώ δια 50 ευρώ). Θα επιβαρυνθεί όμως με αυξημένο επιτόκιο 6,5%, διότι οι υπό κατάθεση διατάξεις ορίζουν «πέναλτι» τόκου για περισσότερες από 12 δόσεις (τόκος 5%).

Πώς ανεβαίνει το επιτόκιο

Για οφειλές που ρυθμίζονται σε έως 12 δόσεις, ο τόκος υπολογίζεται με βάση το τελευταίο δημοσιευμένο μέσο ετήσιο επιτόκιο δανείων σε ευρώ χωρίς καθορισμένη διάρκεια αλληλόχρεων λογαριασμών που χορηγούνται από όλα τα Πιστωτικά Ιδρύματα στην Ελλάδα σε μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις, όπως αυτό δημοσιεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδος, πλέον 0,25%.

Το επιτόκιο αυτό ανέρχεται σήμερα σε 5%. Για οφειλές που ρυθμίζονται σε περισσότερες από 12 μηνιαίες δόσεις, το επιτόκιο προσαυξάνεται κατά 1,5% και με βάση τα σημερινά δεδομένα διαμορφώνεται στο 6,5%.

Δεύτερη ευκαιρία
Σε περίπτωση απώλειας και υπαγωγής των ίδιων οφειλών στη ρύθμιση για δεύτερη φορά από τον ίδιο οφειλέτη, το επιτόκιο προσαυξάνεται κατά 1,5 ποσοστιαία μονάδα, ακόμα και εάν οι δόσεις είναι λιγότερες από 12.

in.gr

eforia gkise

Στο «στόχαστρο» της εφορίας μπαίνουν οι φορολογούμενοι οι οποίοι είχαν χρέη και δεν εντάχθηκαν στη ρύθμιση για τις 120 δόσεις.

Ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) επιστρατεύει όλα τα όπλα και κυρίως τις κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών και τους πλειστηριασμούς ακινήτων.

Οι φορείς της αγοράς επισημαίνουν ότι η κατάσταση στην πραγματική οικονομία εξακολουθεί να είναι ασφυκτική και δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για επιχειρήσεις, ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες και νοικοκυριά ώστε να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.

Την ίδια στιγμή, χιλιάδες πολίτες είναι εκτεθειμένοι και στον τραπεζικό δανεισμό αλλά και στις οφειλές προς το δημόσιο.

Το ηλεκτρονικό σφυρί των πλειστηριασμών θα αρχίσει να χτυπάει μετά από πολύ καιρό.

Πλειστηριασμοί για τις 120 δόσεις

Μετά από μια μεγάλη ανάπαυλα, ξεκίνησαν οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και ήδη έχουν δρομολογηθεί μέχρι και τις 12 Φεβρουαρίου. Βέβαια, καθημερινά η λίστα θα μακραίνει καθώς τα νομικά τμήματα των εφοριών ξεσκονίζουν τα περιουσιακά στοιχεία όσων έχουν χρέη στο δημόσιο.

Σε πρώτη φάση βγαίνουν σε πλειστηριασμό 48 ακίνητα (διαμερίσματα, μονοκατοικίες, οικόπεδα, αγροτεμάχια) που ανήκουν κυρίως σε μεγαλοοφειλέτες του Δημοσίου.

Τα συγκεκριμένα ακίνητα είτε ανήκουν σε ιδιώτες είτε σε εταιρείες, που έχουν οφειλές προς το δημόσιο πολλών χιλιάδων ευρώ.

Από το υπουργείο Οικονομικών δηλώνουν ότι το επόμενο διάστημα οι πλειστηριασμοί και οι κατασχέσεις θα πάρουν φωτιά ενώ αυτοί που μπαίνουν πρώτοι και καλύτεροι στο στόχαστρο είναι οι οφειλέτες που αγνόησαν τη ρύθμιση της τελευταίας ευκαιρίας των 120 δόσεων.

Αυτό σημαίνει ότι τα πράγματα δυσκολεύουν περισσότερο για τους 1,8 εκατομμύρια οφειλέτες της εφορίας, οι οποίοι είναι ανοιχτοί στην επιβολή αναγκαστικών μέτρων, δηλαδή σε κατασχέσεις και πλειστηριασμούς.

Πώς «παγώνουν» οι... πλειστηριασμοί

Οι οφειλέτες έχουν τη δυνατότητα να σταματήσουν τους πλειστηριασμούς, αλλά και τα αναγκαστικά μέτρα που επιβάλλονται σε βάρος τους.

Οι μέχρι τώρα κάτοχοι των συγκεκριμένων ακινήτων μπορούν να τους αποτρέψουν, μόνο εάν εξοφλήσουν ή ρυθμίσουν τις οφειλές τους προς την Εφορία, ακόμα και λίγο πριν τον πλειστηριασμό.

Η νομοθεσία προβλέπει ότι με την υπαγωγή των οφειλών σε ρυθμίσεις τμηματικής καταβολής και για όσο χρονικό διάστημα τηρούνται οι όροι αυτών, αναστέλλεται κατά περίπτωση η λήψη των αναγκαστικών μέτρων ή η συνέχιση της διαδικασίας της αναγκαστικής εκτέλεσης (έκδοση προγράμματος πλειστηριασμού) και λοιπών μέτρων επί κινητών και ακινήτων, εφόσον η εκτέλεση αφορά ρυθμισμένα χρέη.

Η αναστολή ωστόσο, δεν καλύπτει τις κατασχέσεις που έχουν επιβληθεί στα χέρια τρίτων ή έχουν εκδοθεί οι σχετικές παραγγελίες κατάσχεσης, τα ποσά όμως που αποδίδονται από αυτές θα πιστώνονται σε δόση ή δόσεις της ρύθμισης, εφόσον καταβάλλονται εντός της προθεσμίας αυτών και δεν πιστώνονται σε άλλες ληξιπρόθεσμες μη ρυθμισμένες οφειλές.

Στο «κόκκινο« τα ληξιπρόθεσμα χρέη

«Έκρηξη» νέων οφειλετών του Δημοσίου, αλλά ταυτόχρονα και ληξιπρόθεσμων χρεών προς τις εφορίες, καταγράφηκε, ύστερα από αρκετούς «ήπιους» μήνες, και πάλι τον Σεπτέμβριο, μήνας κατά τον οποίο η «θηλιά» των αναγκαστικών μέτρων μπήκε σε επιπλέον 5.459 φορολογούμενους.

Η δεύτερη δόση του φόρου εισοδήματος, σε συνδυασμό με την πρώτη του ΕΝΦΙΑ, αλλά και οι αυξημένες υποχρεώσεις ΦΠΑ έφεραν σε οικονομικό αδιέξοδο 476.413 οφειλέτες που δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, με αποτέλεσμα να προστεθούν στον μακρύ κατάλογο των φορολογουμένων με χρέη στο Δημόσιο που αριθμεί πλέον συνολικά 4.351.315 υπόχρεους, από 3.874.902 που ήταν τον Αύγουστο.

Οι φορολογούμενοι άφησαν απλήρωτους φόρους και πρόστιμα (συμπεριλαμβανομένων και των μη φορολογικών κατηγοριών) ύψους 588 εκατ. ευρώ, εκτινάσσοντας στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου το σύνολο των νέων ληξιπρόθεσμων στα 5,270 δισ. ευρώ από 4,682 δισ. ευρώ που ήταν στο οκτάμηνο.

Ποσό που έρχεται να προστεθεί στο σύνολο των παλαιών ληξιπρόθεσμων χρεών που ανέρχεται στα 104,9 δισ. ευρώ, εκ των οποίων όμως τα 19,2 δισ. ευρώ θεωρούνται ανεπίδεκτα είσπραξης και έτσι το πραγματικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο να διαμορφώνεται στα 85,7 δισ. ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι 1.784.195 οφειλέτες βρίσκονται πλέον στον «προθάλαμο» των αναγκαστικών μέτρων είσπραξης (κατασχέσεις κινητών και ακινήτων, πλειστηριασμοί κ.ά.), ενώ ήδη σε 1.227.944 οφειλέτες έχουν επιβληθεί τα εν λόγω μέτρα, από 1.222.485 οφειλέτες που ήταν μέχρι τον Αύγουστο.

in

eforia gkise

Ως το τέλος της εβδομάδας θα έχει αναρτηθεί στο opengov για παρατηρήσεις και ως το τέλος του μήνα θα έχει ψηφιστεί το φορολογικό νομοσχέδιο-μαμούθ, που φέρνει ανατροπές στη φορολογία εισοδήματος μισθωτών, συνταξιούχων, αγροτών, ελεύθερων επαγγελματιών, επιχειρήσεων.

Αν και τα 2/3 των διατάξεων θα αφορούν σε απλοποιήσεις φορολογικών διαδικασιών και φορολογικά κίνητρα αναπτυξιακού χαρακτήρα, τα φώτα της δημοσιότητας πέφτουν αναμφίβολα στα άρθρα που φέρνουν τις πρώτες ελαφρύνσεις στη φορολογία εισοδήματος, ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ.

Οι κερδισμένοι

Η εισαγωγή νέου χαμηλού συντελεστή 9% για εισοδήματα ως 10.000 ευρώ σε συνδυασμό με τη διατήρηση του αφορολογήτου στα σημερινά επίπεδα των 8.636 ευρώ φέρνουν τα πρώτα χαμόγελα σε μισθωτούς και συνταξιούχους, ειδικά σε εκείνους με εισοδήματα ως 1.000-1.100 ευρώ τον μήνα, καθώς αυτοί θα έχουν τη μεγαλύτερη ελάφρυνση. Και αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αυτή η φάση των φοροελαφρύνσεων διαχέεται κυρίως σε εισοδήματα έως 15.000 ευρώ.

Από την άλλη, όσο ανεβαίνει ο πήχης, τόσο περιορίζονται οι μειώσεις φόρου. Είναι ενδεικτικό ότι μισθωτός με ετήσιο εισόδημα 20.000 ευρώ, θα έχει 17 ευρώ μικρότερο φορολογικό βάρος, όσο και ο αντίστοιχος μισθωτός των 50.000 ευρώ. Αυτό είναι στην πραγματικότητα το επόμενο μεγάλο στοίχημα του υπουργείου Οικονομικών, δηλαδή η προοδευτικότερη μείωση των βαρών και η διάχυση των ελαφρύνσεων στα μεσαία στρώματα, τα οποία επί του παρόντος “βλέπουν” διαφορά κυρίως από τις μειώσεις του ΕΝΦΙΑ.

Οι ελαφρύνσεις στα μικρομεσαία εισοδήματα είναι μεγαλύτερες, εφόσον πρόκειται για οικογένειες με παιδιά. Μια από τις βασικές εξαγγελίες ήταν η προσαύξηση του αφορολογήτου κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί, ωστόσο για το 1 παιδί αυτή η προσαύξηση είναι 364 ευρώ, δηλαδή 9.000 ευρώ, ενώ σε σύγκριση με το ισχύον αφορολόγητο η προσαύξηση είναι 137 ευρώ.

Από εκεί και πέρα, όμως, το 1.000άρικο ισχύει κι έτσι για 2 παιδιά διαμορφώνεται σε 10.000 ευρώ αντί 9.090 ευρώ σήμερα, για 3 παιδιά σε 11.000 ευρώ αντί 9.545 ευρώ σήμερα και 12.000 ευρώ για 4 παιδιά. Σύμφωνα, μάλιστα, με τις δηλώσεις του Χ. Σταϊκούρα στο ΣΚΑΪ, αυτή η προσαύξηση του αφορολογήτου δεν "πλαφονάρει" στα 4 παιδιά, αλλά το 1.000άρικο προστίθεται σε κάθε επιπλέον τέκνο, κάτι που προφανώς ευνοεί τις πολύτεκνες οικογένειες.

Οι παραπονούμενοι

Εάν δεν αλλάξει κάτι την τελευταία στιγμή, οι οικογένειες με 1 παιδί, μπορούν να αισθάνονται αδικημένες, καθώς αν το εισόδημα τους ξεπερνάει τις 20.000 ευρώ, δεν θα έχουν μείωση φόρου σε σχέση με τα ισχύοντα. Πρόκειται για μια από τις στρεβλώσεις της νέας κλίμακας και του νέου αφορολογήτου για τα παιδιά, που ουσιαστικά πριμοδοτεί τα νοικοκυριά με 2 και περισσότερα τέκνα.

Χωρίς αλλαγές έρχεται το νομοσχέδιο και για περίπου 1,5 εκατομμύριο φορολογούμενους, που έχουν εισόδημα (και) από ακίνητα, καθώς η σχετική φορολογική κλίμακα παραμένει αμετάβλητη. Από την άλλη, δεν μπορεί να παραγνωρίσει κανείς το όφελος από τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 22%, ενώ ήδη στο υπουργείο Οικονομικών κάνουν σχεδιασμό και για νέα μείωση 8-10% το 2020.

Το στοίχημα

 

Δεν θα ήταν υπερβολή αν υποστήριζε κανείς ότι η φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών είναι ένα από τα μεγάλα στοιχήματα του υπουργείου Οικονομικών. Η εισαγωγή του χαμηλού συντελεστή 9% φέρνει εκ των πραγμάτων μια ελάφρυνση 1.300 ευρώ για τη μεγάλη μάζα των αυταπασχολούμενων, που κινούνται στη ζώνη των 10.000 ευρώ και το ζητούμενο για το οικονομικό επιτελείο είναι να λειτουργήσουν ασφαλιστικές δικλείδες έτσι ώστε να περιοριστεί η παραβατικότητα που καταγράφεται σε κλάδους επαγγελματιών.

Το τελικό ισοζύγιο για τους ελεύθερους επαγγελματίες θα αποκαλυφθεί, πάντως, όταν φέρει το υπουργείο Εργασίας το νέο πλαίσιο ασφαλιστικών εισφορών, οι οποίες αποσυνδέονται από το εισόδημα, με δεδομένη την αύξηση των κατώτερων σε υψηλότερα επίπεδα από τα σημερινά.

iefimerida

pos

Κάθε φυσικό πρόσωπο πρέπει από το 2020 να εξοφλεί με πλαστικό χρήμα ή με άλλα ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής δαπάνες αγοράς αγαθών και παροχής υπηρεσιών συνολικής αξίας έως 30% του συνολικού ποσού του ετήσιου πραγματικού εισοδήματός του, εφόσον το ποσό αυτό προέρχεται από μία ή περισσότερες εκ των πέντε βασικών πηγών εισοδήματος, δηλαδή από μισθούς, συντάξεις, επιχειρηματικές δραστηριότητες, αγροτικές ή κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις και μισθώματα ακινήτων.

Σε περίπτωση μη κάλυψης του απαιτούμενου ποσοστού, το ακάλυπτο ποσό θα φορολογείται με συντελεστή 22%.

Οι φορολογούμενοι που αποκτούν και εισοδήματα προερχόμενα από τόκους καταθέσεων, εντόκων γραμματίων, ομολόγων και ρέπος ή από κέρδη λόγω επενδύσεων σε μετοχές και άλλα χρηματοοικονομικά προϊόντα δεν έχουν την παραπάνω υποχρέωση για τα εισοδήματά τους αυτά. 

Για φορολογουμένους που ανήκουν σε ορισμένες ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, όπως οι ηλικιωμένοι, οι ανάπηροι και μακροχρονίως νοσηλευόμενοι, καθώς και για ορισμένες άλλες ομάδες πολιτών θα ισχύει εξαίρεση από την υποχρέωση εξόφλησης δαπανών έως 30% του ετήσιου εισοδήματος με κάρτες ή άλλα ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Για τις περιπτώσεις των φορολογουμένων αυτών δεν θα ισχύει καν η υποχρέωση συλλογής και διακράτησης αποδείξεων λιανικών συναλλαγών αξίας έως 30% του ετήσιου εισοδήματος.

Σύμφωνα, ειδικότερα, με τις διατάξεις του άρθρου 7 του φορολογικού νομοσχεδίου:

1. Κάθε φορολογούμενος με ετήσιες απολαβές προερχόμενες εκ μίας ή περισσοτέρων από τις 5 βασικές πηγές εισοδήματος, δηλαδή από μισθούς, συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και ενοίκια ακινήτων, θα πρέπει να πραγματοποιήσει εντός του έτους 2020 δαπάνες για αγορές αγαθών και παροχή υπηρεσιών συνολικού ύψους ίσου με το 30% του ετήσιου ατομικού πραγματικού εισοδήματός του από τις πηγές αυτές. Για να αναγνωριστούν, οι δαπάνες αγοράς αγαθών και παροχής υπηρεσιών θα πρέπει να εξοφληθούν με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες ή με άλλα ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής (προπληρωμένες κάρτες, πληρωμές μέσω e-banking κ.λπ.). Στο εισόδημα που θα λαμβάνεται υπ’ όψιν για τον υπολογισμό του 30% δεν θα περιλαμβάνεται η Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης, θα περιλαμβάνεται όμως ο φόρος εισοδήματος. Επιπλέον, στο εισόδημα από μισθωτή εργασία που θα λαμβάνεται υπ’ όψιν θα περιλαμβάνονται και αφορολόγητα ποσά επιδομάτων και άλλων παροχών, όπως π.χ. το επίδομα επικίνδυνης εργασίας, το οικογενειακό επίδομα που χορηγείται από τον ΟΠΕΚΑ και το επίδομα στέγασης. Τεκμαρτά εισοδήματα προσδιοριζόμενα με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων δεν θα λαμβάνονται υπ’ όψιν. 

2. Από την κάλυψη του ποσοστού 30% εξαιρούνται οι έχοντες εισοδήματα άνω των 66.667 ευρώ. Για τους φορολογουμένους αυτούς θα προβλέπεται ανώτατο όριο 20.000 ευρώ στο ποσό των δαπανών που θα πρέπει να πραγματοποιούν με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Δηλαδή όσοι φορολογούμενοι έχουν ετήσιο πραγματικό εισόδημα άνω των 66.667 ευρώ θα αρκεί να καλύψουν ποσό δαπανών 20.000 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστά χαμηλότερα του 30%.

3. Από την υποχρέωση να έχουν καλύψει το πολύ υψηλό ποσοστό του 30% του ετήσιου πραγματικού εισοδήματος με δαπάνες για αγορές αγαθών και παροχή υπηρεσιών εξοφληθείσες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής θα εξαιρεθούν επίσης και όσοι φορολογούμενοι θα έχουν πραγματοποιήσει το 2020 δαπάνες για πληρωμές φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και ΕΝΦΙΑ, για τοκοχρεολυτικές δόσεις δανείων και για ενοίκια, οι οποίες υπερβαίνουν αθροιστικά το 60% του ετήσιου πραγματικού εισοδήματος. Οι φορολογούμενοι αυτοί θα πρέπει να καλύψουν ποσοστό 20% του ετήσιου πραγματικού εισοδήματος με δαπάνες για αγορές αγαθών και παροχή υπηρεσιών εξοφληθείσες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Προϋπόθεση όμως για να ισχύσει αυτό το μειωμένο ποσοστό είναι οι δαπάνες για φόρους, δάνεια και ενοίκια να έχουν εξοφληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. 

4. Σε κάθε φορολογούμενο του οποίου έχει κατασχεθεί ο τραπεζικός λογαριασμός, το απαιτούμενο όριο δαπανών θα περιορίζεται στις 5.000 ευρώ.

5. Σε κάθε περίπτωση φορολογουμένου ο οποίος δεν θα έχει καταφέρει να πραγματοποιήσει το απαιτούμενο συνολικό ποσό δαπανών, το «ακάλυπτο» ποσό θα φορολογείται με 22%. Π.χ. σε περίπτωση που το ετήσιο ατομικό εισόδημα ανέρχεται σε 10.000 ευρώ, το απαιτούμενο ποσό δαπανών έτους 2020 ανέρχεται σε 3.000 ευρώ (30% των 10.000 ευρώ). Αν ο φορολογούμενος που έχει αυτό το εισόδημα πραγματοποιήσει συνολικό ποσό δαπανών 1.000 ευρώ, τότε θα χρεωθεί με επιπλέον φόρο 22% επί της «ακάλυπτης» διαφοράς των 2.000 ευρώ, δηλαδή θα κληθεί να καταβάλει επιπλέον φόρο 440 ευρώ (2.000 ευρώ Χ 22%).

6. Στις δαπάνες που θα λαμβάνονται υπ’ όψιν για την κάλυψη του ποσοστού αυτού περιλαμβάνονται τα περισσότερα από τα καθημερινά, μηνιαία και ετήσια έξοδα κάθε νοικοκυριού, όπως οι δαπάνες για αγορές τροφίμων, ποτών, ρούχων, παπουτσιών, κλινοσκεπασμάτων, χαρτικών ειδών, τσιγάρων, ειδών υγιεινής και καθαριότητος, για αγορές ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών συσκευών, επίπλων και άλλων διαρκών ειδών οικιακής χρήσης, οι δαπάνες για παντός είδους υπηρεσίες επισκευών, καθώς και τα έξοδα για πληρωμές λογαριασμών ΔΕΚΟ και κοινοχρήστων, για δίδακτρα, ιατρικές επισκέψεις, ιατρικές εξετάσεις, νοσήλια και ασφάλιστρα. Εξαιρούνται οι πληρωμές για ενοίκια, δάνεια, φόρους και τέλη υπέρ του Δημοσίου, καθώς και οι δαπάνες για αγορές ακινήτων, αυτοκινήτων, δικύκλων (πλην ποδηλάτων), σκαφών, αεροπλάνων, αεροσκαφών, αποταμιευτικών και επενδυτικών προϊόντων (μετοχών, ομολόγων κ.λπ.).

 12 κατηγορίες φορολογουμένων που εξαιρούνται πλήρως

Από την υποχρέωση να καλύψουν το 30% του ετήσιου πραγματικού εισοδήματος με δαπάνες αγοράς αγαθών και παροχής υπηρεσιών εξοφληθείσες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής θα εξαιρούνται πλήρως:

α) Φορολογούμενοι 70 ετών και άνω.

β) Ατομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω.

γ) Φορολογούμενοι που βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση.

δ) Φορολογικοί κάτοικοι της Ε.Ε. ή του ΕΟΧ, που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα. 

ε) Δημόσιοι λειτουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στην αλλοδαπή, καθώς και φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας που διαβιούν ή εργάζονται στην αλλοδαπή.

στ) Ανήλικοι που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

ζ) Oι υπηρετούντες την υποχρεωτική στρατιωτική τους θητεία.

η) Φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους.

θ) Οι φορολογούμενοι που είναι δικαιούχοι Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ).

ι) Οι φορολογούμενοι που βρίσκονται σε κατάσταση μακροχρόνιας νοσηλείας (πέραν των 6 μηνών).

ια) Οσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας και σε ψυχιατρικό κατάστημα.

ιβ) Οι φυλακισμένοι.

Κάθε φορολογούμενος που υπάγεται σε μία ή περισσότερες από τις παραπάνω 12 περιπτώσεις «εξαιρέσεων» δεν θα οφείλει καν να συγκεντρώσει και να διαφυλάξει χάρτινες αποδείξεις δαπανών αξίας 30% του συνολικού ετήσιου πραγματικού εισοδήματος.

ΑΓΑΘΑ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

Πιο αναλυτικά, θα αναγνωρίζονται δαπάνες που αφορούν σε αγαθά και υπηρεσίες των παρακάτω κατηγοριών:

Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά:Ψωμί, δημητριακά, ρύζι, ζυμαρικά, κρέας, ψάρια, αλλαντικά, γαλακτοκομικά, έλαια, φρούτα, λαχανικά, σοκολάτες, γλυκά, παγωτά, χυμοί, νερό, αναψυκτικά κ.λπ.

 

Αλκοολούχα ποτά και καπνός:Αλκοολούχα, οινοπνευματώδη ποτά, κρασιά, μπίρες, καπνός, τσιγάρα, πούρα, πουράκια.

Eνδυση και υπόδηση: Υφάσματα, ενδύματα, καθαρισμός και μεταποίηση ενδυμάτων, παπούτσια, επιδιορθώσεις υποδημάτων.

Στέγαση:Ηλεκτρικό ρεύμα, ύδρευση, φυσικό αέριο, υγραέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, αποχέτευση, κοινόχρηστα, δημοτικά τέλη, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, εργασίες υδραυλικού, ηλεκτρολόγου, ελαιοχρωματιστή κ.λπ., υπηρεσίες για τη συντήρηση πολυκατοικιών. Περιλαμβάνονται δηλαδή όλες οι δαπάνες για την πληρωμή λογαριασμών ΔΕΚΟ και κοινοχρήστων, καθώς και όλα τα έξοδα επισκευής και συντήρησης κατοικιών.

Διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες: Επιπλα, διακοσμητικά είδη, έπιπλα κήπου, φωτιστικά, χαλιά, μοκέτες, κουρτίνες, κλινοσκεπάσματα, οικιακές συσκευές, ψυγεία, πλυντήρια, ηλεκτρικές κουζίνες, κλιματιστικά, συσκευές θέρμανσης, εργαλεία, υπηρεσίες καθαρισμού, είδη καθαρισμού κ.λπ., καθώς και επισκευές όλων αυτών των ειδών.

Μεταφορές:Ποδήλατα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα, λιπαντικά, μίσθωση γκαράζ και χώρων στάθμευσης, μαθήματα οδήγησης, εισιτήρια τρένων, λεωφορείων, ταξί, αεροπλάνων και πλοίων.

Επικοινωνίες:Κινητή και σταθερή τηλεφωνία, σύνδεση Internet, ταχυδρομικές υπηρεσίες.

Αναψυχή, πολιτιστικές δραστηριότητες: Υπολογιστές, κάμερες, μουσικά όργανα, άνθη, κατοικίδια ζώα, αθλητικές δραστηριότητες, θέατρα, κινηματογράφοι, συναυλίες, μουσεία, βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά, πακέτα διακοπών.

 

Εκπαίδευση:Δίδακτρα για προσχολική, Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια, κυλικεία.

Υγεία:Εξοδα ιατρικής και φαρμακευτικής περίθαλψης (πληρωμές για αμοιβές γιατρών κατόπιν επισκέψεων, έξοδα για νοσήλια, εξετάσεις σε διαγνωστικά κέντρα, φάρμακα, φαρμακευτικά είδη κ.λπ.). Περιλαμβάνονται επίσης: Φακοί επαφής και υγρά καθαρισμού, τεστ εγκυμοσύνης, προφυλακτικά, οινόπνευμα καθαρό, ιατρικά προϊόντα, γυαλιά μυωπίας, πατερίτσες, πιεσόμετρα, ζώνες παθήσεων, θεραπευτικές συσκευές και εξοπλισμός, οδοντιατρικές υπηρεσίες (σφράγισμα, λεύκανση, καθαρισμός δοντιών, τοποθέτηση θήκης), μικροβιολογικές εξετάσεις, υπηρεσίες φυσικοθεραπείας κ.λπ.

Aλλα αγαθά και υπηρεσίες:Κουρεία, κομμωτήρια, κοσμήματα, ρολόγια, είδη για μωρά, οίκοι ευγηρίας και ιδρύματα για άτομα με ειδικές ανάγκες, υπηρεσίες για βοήθεια στο σπίτι, ασφάλιστρα κατοικίας, ασφάλιστρα ζωής και υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.

etypos

pos

Με στόχο οι ηλεκτρονικές πληρωμές να φτάσουν το 2020 τουλάχιστον στα 43 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση άνω των 7 δισ. ευρώ συγκριτικά με τη φετινή χρονιά, παρουσιάζεται την επόμενη εβδομάδα η νομοθετική διάταξη για τις υποχρεωτικές ηλεκτρονικές πληρωμές.

Εκτός από τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους η υποχρέωση θα αφορά από το νέο έτος και τους ελεύθερους επαγγελματίες, και τους εισοδηματίες, αλλά και το σύνολο των φορολογουμένων που έχουν εισοδήματα από δύο ή περισσότερες πηγές.

Από το… κυνήγι θα εξαιρούνται μόνο τα εισοδήματα που φορολογούνται αυτοτελώς, δηλαδή τα μερίσματα και οι τόκοι. Οι ηλεκτρονικές πληρωμές θα πρέπει να αντιστοιχούν στο 30% του δηλωθέντος εισοδήματος –το άθροισμα από όλες τις πηγές που φορολογούνται βάσει κλίμακας–, ενώ σε περίπτωση μη επίτευξης του στόχου θα επιβάλλεται πρόστιμο με συντελεστή 22% επί της αξίας των ηλεκτρονικών πληρωμών που θα υπολείπονται του στόχου.

Επίσης, η νομοθετική διάταξη θα προβλέπει ανώτατο πλαφόν ηλεκτρονικών πληρωμών, το οποίο θα οριστεί σύμφωνα με πληροφορίες στις 20.000 ευρώ. Ετσι, είτε ο φορολογούμενος δηλώνει εισόδημα 67.000 ευρώ είτε 167.000 ευρώ, οι ηλεκτρονικές πληρωμές που θα υποχρεούται να προσκομίσει δεν θα μπορούν να υπερβούν το ποσό των 20.000 ευρώ.

Το νομοθετικό πλαίσιο θα εξακολουθήσει να εξαιρεί τους φορολογούμενους ηλικίας άνω των 70 ετών από την υποχρέωση πραγματοποίησης ηλεκτρονικών πληρωμών, ενώ καμία αλλαγή δεν επέρχεται στον κατάλογο των συναλλαγών που θα αναγνωρίζονται για το «χτίσιμο» του 30% του εισοδήματος.

Ετσι, θα λαμβάνονται υπόψη όλες οι συναλλαγές με κάρτα (ή μέσω τραπεζικού λογαριασμού) πλην:

1. Των ενοικίων που καταβάλλει ο φορολογούμενος για να καλύψει τις στεγαστικές του ανάγκες.

2. Των ποσών για την αγορά οχημάτων, αυτοκινήτων, μοτοσικλετών κ.λπ.

3. Των τελών κυκλοφορίας.

ix

Τα τέλη κυκλοφορίας 2020 θα αναρτηθούν στο Taxisnet μέχρι τις 15 Νοεμβρίου και σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, οι ιδιοκτήτες οχημάτων δεν θα δουν διαφορά στα ποσά που θα κληθούν να πληρώσουν σε σχέση με πέρυσι.

Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, έχει δηλώσει ότι το σύστημα χρήζει βελτιώσεων και κάθε αλλαγή θα κινείται προς τη δικαιότερη κατανομή της επιβάρυνσης για τους κατόχους αυτοκινήτων αλλά και προς τον στόχο της ανανέωσης του στόλου αυτοκινήτων στη χώρα.

Επίσης, σύμφωνα με τον υπουργό, πρέπει να ενσωματωθούν οι προβλέψεις της νέας ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τις εκπομπές ρύπων.

Παρόλα αυτά, οι όποιες αλλαγές θα γίνουν από την επόμενη χρονιά κι ως εκ τούτου τα τέλη κυκλοφορίας 2020 θα υπολογίζονται όπως και το 2019.

Τέλη κυκλοφορίας 2020: Τι θα πληρώσουν οι ιδιοκτήτες

Καθώς δεν αλλάζει φέτος ο τρόπος υπολογισμού για τα τέλη κυκλοφορίας, οι ιδιοκτήτες θα πληρώσουν από 22 ευρώ έως 1.380 ευρώ. Το ποσό υπολογίζεται είτε με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είτε με βάση τα κυβικά του κινητήρα και το έτος ταξινόμησης.

  • Συγκεκριμένα, αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί από 1 Νοέμβριου 2010 και μετά, πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας με βάση τις εκπομπές CO2.
  • Αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μέχρι 31 Οκτωβρίου 2010, καθώς και μοτοσυκλέτες (ανεξάρτητα από ημερομηνίας ταξινόμησης) πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας με βάση τον κυβισμό και το έτος ταξινόμησης.

Τέλη κυκλοφορίας 2021: Πίνακες για τον υπολογισμό

Στην περίπτωση των τελών κυκλοφορίας με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2/χλμ), ο υπολογισμός γίνεται ως εξής: 

Στην περίπτωση των τελών κυκλοφορίας με βάση τον κυβισμό και το έτος κυκλοφορίας, ο υπολογισμός γίνεται ως εξής:

Οι προθεσμίες πληρωμές για τα τέλη κυκλοφορίας και τα πρόστιμα

Τα τέλη κυκλοφορίας 2020 μπορούν να καταβληθούν εμπρόθεσμα μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2019, σύμφωνα με τις τυπικές προβλέψεις. 

Επισήμως, τα τέλη πληρώνονται το τελευταίο δίμηνο του τρέχοντος έτους (δηλαδή 1 Νοεμβρίου μέχρι 31 Δεκεμβρίου).

Ωστόσο, συνηθίζεται να δίνεται παράταση κάποιων ημερών για την καταβολή της οφειλής μέσα στις πρώτες ημέρες του νέου έτους. Ωστόσο, η σχετική ανακοίνωση γίνεται συνήθως τις τελευταίες ημέρες του χρόνου ή ακόμη και ανήμερα της 31ης Δεκεμβρίου και τυπικά δεν μπορεί να θεωρεί δεδομένο ότι θα συμβεί ή για πόσες μέρες θα δοθεί παράταση.

Όσοι δεν πληρώσουν εντός προθεσμίας τα τέλη κυκλοφορίας, θα επιβαρυνθούν (εκτός του ποσού για τα τέλη) και με τα εξής πρόστιμα:

  • Με το 100% των τελών εάν το όχημα είναι δίκυκλο, τρίκυκλο ή επιβατικό ΙΧ
  • Με το 50% των τελών εάν το όχημα είναι επιβατικό ΔΧ, φορτηγό ή λεωφορείο
  • Με 30 ευρώ εάν τα τέλη κυκλοφορίας είναι λιγότερα από 30 ευρώ

Περισσότερα Άρθρα...