foroi meiosi
Όλα τα σενάρια στο χαρτί βάζουν στο υπουργείο Οικονομικών και ξεκινούν τους υπολογισμούς με στόχο να προχωρήσουν μέσα στο 2020 στη μείωση του ΕΝΦΙΑ και της εισφοράς αλληλεγγύης.

Παρά το γεγονός ότι ακόμα είναι πολύ νωρίς για να υπάρχον τελικές αποφάσεις, καθώς το μέγεθος και η τελική μορφή των μειώσεων θα κριθεί από το δημοσιονομικό περιθώριο που θα υπάρξει το 2020, στο τραπέζι υπάρχουν συγκεκριμένα σενάρια και για τους δύο φόρους.

Αναφορικά με τη μείωση του ΕΝΦΙΑ θεωρείται δεδομένο ότι ο «μαγικός» αριθμός θα είναι το 8. Οι πληροφορίες δείχνουν ότι η νέα μείωση θα κυμανθεί στο 8% μεσοσταθμικά, όπως είναι το επικρατέστερο σενάριο. Δηλαδή, κάποιοι ιδιοκτήτες μπορεί να δουν η μείωση να είναι μεγαλύτερη του 8% και κάποιοι να είναι μικρότερη.

Σύμφωνα με όσα είπε στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, οι οριστικές αποφάσεις για το πως θα μειωθεί ο ΕΝΦΙΑ θα ληφθούν το Μάιο αφού πρώτα ολοκληρωθεί η άσκηση για τις νέες αντικειμενικές αξίες. Τα επιπλέον έσοδα που θα προκύψουν θα κρίνουν και το πώς ακριβώς θα γίνει η νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ.

Αντίστοιχη διαδικασία θα ακολουθηθεί και για τις τελικές αποφάσεις οι οποίες θα ληφθούν σχετικά με τη μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης. Ο πρωθυπουργός εξήγγειλε από τη Βουλή ότι μέσα στο 2020 θα ξεκινήσει η μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης, ωστόσο δεν διευκρίνισε ούτε πως, ούτε πόσο.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι εφόσον το επιτρέψει η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, η μείωση το 2020 θα φτάσει το 20% ή 30%, ενώ στόχος είναι να καταργηθεί μέχρι το τέλος της τετραετίας. Εφόσον υλοποιηθεί η πρωθυπουργική δέσμευση περίπου 2,3 εκατομμύρια φορολογούμενοι θα δουν σημαντικές μειώσεις στην φορολογικής τους επιβάρυνση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εισφορά αλληλεγγύης επιβλήθηκε το 2011 ως προσωρινό μέτρο και θα έπρεπε να είχε καταργηθεί στο τέλος του 2014. Σύμφωνα με τα στοιχεία επιχειρήσεις, μιαθωτοίβκαι συνταξιούχοι πληρώνουν στο σύνολο περίπου 1,2 δις ευρώ για την εισφορά αλληλεγγύης.

Για την επιβολή της εισφοράς λαμβάνεται υπόψη το ετήσιο συνολικό καθαρό ατομικό εισόδημα, πραγματικό ή τεκμαρτό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο του φυσικού προσώπου ή σχολάζουσας κληρονομιάς. Εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής ειδικής εισφοράς οι μακροχρόνια άνεργοι που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ, καθώς και όσοι λαμβάνουν επίδομα ανεργίας από τον εν λόγω οργανισμό, εφόσον κατά τον χρόνο της βεβαίωσης δεν έχουν πραγματικά εισοδήματα.

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, η ειδική εισφορά αλληλεγγύης επιβάλλεται στο μεγαλύτερο ποσό μεταξύ:

- του συνολικού ετήσιου εισοδήματος που δηλώνει ο φορολογούμενος από όλες τις πηγές και

- του τεκμαρτού εισοδήματός του, το οποίο προκύπτει με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης (τις «αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης» των άρθρων 30-34 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος).

Ο υπολογισμός της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης γίνεται με προοδευτική κλίμακα στην οποία ισχύουν συντελεστές:

- 0% για τα πρώτα 12.000 ευρώ του ετήσιου εισοδήματος

- 2,2% για το τμήμα ετήσιου εισοδήματος από τα 12.001 έως τα 20.000 ευρώ

- 5% για το τμήμα ετήσιου εισοδήματος από 20.001 έως 30.000 ευρώ

- 6,5% για το τμήμα ετήσιου εισοδήματος από 30.001 έως 40.000 ευρώ

- 7,5% για το τμήμα ετήσιου εισοδήματος από 40.001 έως και 65.000 ευρώ

- 9% για το τμήμα ετήσιου εισοδήματος από 65.001 έως και 220.000 ευρώ και

- 10% για το τμήμα ετήσιου εισοδήματος από 220.001 ευρώ και πάνω.

Για τους μισθωτούς και συνταξιούχους η εισφορά παρακρατείται κάθε μήνα από τα λογιστήρια και εάν υπάρχει διαφορά, καταλογίζεται και καταβάλλεται με την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων.

Οι υπόλοιποι φορολογούμενοι θα διαπιστώσουν τη μείωση του φόρου το 2021 με την εκκαθάριση της φορολογικής τους δήλωση.

thehuf

eforia gkise
Ξεκίνησαν οι αιτήσεις για την επανένταξη στις 120 δόσεις των ασφαλισμένων που μπήκαν στη ρύθμιση και την έχασαν.

Το «παράθυρο» επανένταξης στην ιδιαίτερα ευνοική ρύθμιση για τα χρέη προς τα ασφαλιστικά Ταμεία άνοιξε με νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Χρήση της δεύτερης ευκαιρίας μπορούν τώρα να κάνουν 31.000 οφειλέτες Ταμείων – εργοδότες, ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι και αγρότες – οι οποίοι εντάχθηκαν στη ρύθμιση των 120 δόσεων με ή χωρίς επανυπολογισμό και στη συνέχεια έπαψαν να την εξυπηρετούν
 

Σύμφωνα με αυτήν, οι αιτήσεις θα πρέπει να υποβάλλονται από τους ενδιαφερόμενους χειρόγραφα, με φυσική παρουσία του οφειλέτη στις περιφερειακές υπηρεσίες του ΚΕΑΟ,  όπως επίσης και στις τοπικές υπηρεσίες ΕΦΚΑ.

Όπως ορίζει και ο σχετικός νόμος, βασική  προϋπόθεση επανένταξης είναι έως τις 31 Μαΐου 2020 να εξοφληθεί πλήρως το σύνολο των δόσεων της ρύθμισης που έχουν καταστεί απαιτητές, καθώς και τυχόν νέες βεβαιωμένες εκτός ρύθμισης οφειλές.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο, δυνατότητα επανένταξης στην απολεσθείσα ρύθμιση του ν. 4611/2019 παρέχεται στους οφειλέτες μη μισθωτούς, ήτοι ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους και αγρότες, σε εργοδότες καθώς και σε όσους έχουν οφειλές από αχρεωστήτως καταβληθείσες παροχές, υπό την προϋπόθεση υποβολής σχετικής αίτησης από τους ίδιους τους οφειλέτες στις αρμόδιες υπηρεσίες ΚΕΑΟ και ΕΦΚΑ.

Η προϋπόθεση για τις 120 δόσεις

Η αίτηση επανένταξης υποβάλλεται χειρόγραφα με φυσική παρουσία του οφειλέτη στις περιφερειακές υπηρεσίες του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών όπως επίσης και στις τοπικές υπηρεσίες ΕΦΚΑ.

Οι οφειλέτες, όπως αναφέρει η Καθημερινή, θα πρέπει να καταβάλλουν το σύνολο των δόσεων της ρύθμισης που έχουν καταστεί απαιτητές καθώς και τυχόν νέων βεβαιωμένων, εκτός ρύθμισης οφειλών. Μετά την υποβολή της αίτησης, η απολεσθείσα ρύθμιση θα ενεργοποιείται απευθείας από τις αρμόδιες για τη ρύθμιση περιφερειακές υπηρεσίες του ΚΕΑΟ ή τις τοπικές υπηρεσίες του ΕΦΚΑ υπό την προϋπόθεση ότι η απόφαση υπαγωγής στη ρύθμιση φέρει ημερομηνία από 10/8/2019 και μετά.

Αφορά δηλαδή περιπτώσεις που έχει εφαρμοστεί η μείωση του επιτοκίου από 5% σε 3%. Για τις αποφάσεις ρύθμισης που είχαν εκδοθεί πριν από την 10/8/2019, η ενεργοποίηση της ρύθμισης θα ολοκληρώνεται από τις σχετικές υπηρεσίες σε συνεργασία με το Τμήμα Επικοινωνίας (Help desk) της Διεύθυνσης Πληροφορικής Κεντρικής Υπηρεσίας ΚΕΑΟ όπου πρέπει να αποστέλλεται σχετικό υπηρεσιακό σημείωμα.

Η εγκύκλιος αναφέρεται και στην παράταση σχετικά με την υποβολή του αιτήματος προς το ΚΕΑΟ για την ολοκλήρωση της ρύθμισης, μετά τη διαβίβαση των οφειλών και τον οριστικό προσδιορισμό της οφειλής.

Πρόκειται, στην πράξη, για το δεύτερο στάδιο της ρύθμισης, καθώς υπάρχει σημαντική καθυστέρηση στη διαδικασία διαβίβασης των οφειλών προς το ΚΕΑΟ. Ετσι, η δεύτερη αίτηση μπορεί να υποβληθεί έως και τις 31/5/2020.


enfia

Σε νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ την επόμενη χρόνια πρόκειται να προχωρήσει η κυβέρνηση.

Το οικονομικό επιτελείο εξετάζει όλα τα σενάρια προκειμένου να βρεθεί ο τρόπος που θα οδηγήσει στη μείωση του φόρου χωρίς όμως να δημιουργηθεί δημοσιονομικό κενό, γεγονός που θα προκαλούσε «γκρίνια» από τους θεσμούς.

Ωστόσο, η συγκυρία της διεύρυνσης του συστήματος των αντικειμενικών αξιών και τα επιπλέον χρήματα που θα φέρει ευνοεί τα σχέδια του οικονομικού επιτελείου.

Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στο ΣΚΑΙ δήλωσε βέβαιος για την μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% το 2020 με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο

Όπως είπε ο υπουργός οικονομικών τα επιπλέον χρήματα θα προκύψουν από την αναμόρφωση των αντικειμενικών αξιών που θα ολοκληρωθεί όπως είπε τον Μάιο.

Ξεκαθάρισε πάντως ότι δεν τίθεται θέμα αύξησης του ΕΝΦΙΑ σε αγροτεμάχια.

Όπως είπε η αύξηση της φορολόγησης θα γίνει σε ζώνες και στόχο θα έχει την δικαιότερη φορολόγηση των ακινήτων.

 aade

Aπό 1ης Δεκεμβρίου αρχίζει η διασύνδεση της της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) με το Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών μέσω του αναβαθμισμένου Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ).

Την σχετική απόφαση υπέγραψε ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, με στόχο να μπει τέλος στην διαχρονική ταλαιπωρία των πολιτών να προσκομίζουν οι ίδιοι τα έγγραφα στις φορολογικές αρχές για  ληξιαρχικά γεγονότα που τους αφορούν όπως η γέννηση, γάμος, σύμφωνο συμβίωσης, διαζύγιο, θάνατος ή άλλες μεταβολές στην οικογενειακή τους κατάσταση. 

«Οι πολίτες απαλλάσσονται από ένα σημαντικό βάρος και μια ταλαιπωρία δεκαετιών που σχετίζεται με την προσκόμιση πιστοποιητικών στην Εφορία για σημαντικές πράξεις όπως η σύναψη γάμου, συμφώνου συμβίωσης κ.α. Προχωράμε με σταθερά βήματα στον ψηφιακό μετασχηματισμό του Κράτους με γνώμονα την απλοποίηση των διαδικασιών και την επικοινωνία των φορέων του Δημοσίου» δήλωσε ο κ. Πιερρακάκης.

Στην πράξη οι ληξιαρχικές πράξεις γέννησης, γάμου και θανάτου καθώς και τα πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης θα συλλέγονται από την ΑΑΔΕ απευθείας και μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της ΓΓΠΣΔΔ ενώ οι πολίτες δεν θα αναγκάζονται να συλλέξουν τα αντίστοιχα πιστοποιητικά από τον Δήμο ή τα ΚΕΠ καθώς αυτό θα γίνεται ηλεκτρονικά και αυτοματοποιημένα.

Επιπλέον, μέσω της παραπάνω διαλειτουργικότητας επιτυγχάνεται η καλύτερη άσκηση των αρμοδιοτήτων της ΑΑΔΕ, καθώς θα μπορεί από σήμερα να αξιοποιεί άμεσα δεδομένα σχετικά με: 

– Μεταβολές στοιχείων στο Φορολογικό Μητρώο,

– Μεταβολές στοιχείων Δήλωσης Απόδοσης ΑΦΜ / Μεταβολής Ατομικών Στοιχείων,

– Ορισμό φορολογικού εκπροσώπου στην Ελλάδα, 

– Απενεργοποίηση κωδικών πρόσβασης χρήστη σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες Taxisnet σε περίπτωση θανάτου.

Η διάθεση των στοιχείων του Μητρώου Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας στην ΑΑΔΕ είναι μόνο ένα παράδειγμα του πώς ωφελείται ο πολίτης μέσω της απλοποίησης των διαδικασιών και της καλύτερης επικοινωνίας των φορέων του Κράτους μεταξύ τους. Η διαλειτουργικότητα μεταξύ των διαφόρων φορέων και υπηρεσιών του Δημοσίου βρίσκεται σε πλήρη υλοποίηση καθώς ήδη αρκετά Υπουργεία και Δήμοι έχουν αξιοποιήσει το Κέντρο Διαλειτουργικότητας για να ενημερωθούν για τα στοιχεία πολιτών.

Ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής υπογράμμισε πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός της υπηρεσίας συνεχίζεται απρόσκοπτα. «Η διασύνδεση των ΔΟΥ με τα ληξιαρχεία όλης της χώρας αποτελεί το επόμενο βήμα, στην κατεύθυνση πάντα της εξυπηρέτησης του πολίτη και της διευκόλυνσης της καθημερινότητάς του.

Με αυτό το στόχο, συνεχίζουμε να προσφέρουμε άμεσες και ποιοτικές υπηρεσίες, που οδηγούν και στη μείωση του γραφειοκρατικού κόστους για νοικοκυριά και επιχειρήσεις» τόνισε.

Ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος δήλωσε από την πλευρά του: «Το αναβαθμισμένο Κέντρο Διαλειτουργικότητας  παράγει ήδη τα πρώτα θετικά αποτελέσματα για την εξυπηρέτηση του πολίτη και την δραστική βελτίωση της καθημερινότητας του.

Ήδη η ΓΓΠΣΔΔ διαχειρίζεται ετησίως εκατομμύρια διαδικτυακές κλήσεις μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας. Καλούμε τους φορείς του Δημοσίου να αξιοποιήσουν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό το Κέντρο Διαλειτουργικότητας για να απαλλαγούν από ακόμα μεγαλύτερα γραφειοκρατικά βάρη οι πολίτες και επιχειρήσεις».

enfia meiosi

Νέα μείωση κατά 8% του ΕΝΦΙΑ το 2020 σε συνδυασμό με τις νέες αντικειμενικές αξίες των ακινήτων και πρώτο ψαλίδι στην Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης, αρχής γενομένης από τα εισοδήματα που θα αποκτήσουν οι φορολογούμενοι το 2020 εξήγγειλε την Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου από το βήμα της Βουλής ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο Πρωθυπουργός άνοιξε νωρίτερα το νέο πακέτο φοροελαφρύνσεων που σχεδιάζει η κυβέρνηση για το επόμενο έτος δίνοντας έμφαση στη στήριξη της μεσαίας τάξης.

Τον δρόμο για τη νέα, δεύτερη κατά σειρά, μείωση του ΕΝΦΙΑ που πληρώνουν πάνω από 7 εκατ. ιδιοκτήτες ακινήτων ανοίγει ο δημοσιονομικός χώρος και εκτιμάται ότι θα δημιουργηθεί από τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης του ΕΝΦΙΑ, σε συνδυασμό με την αύξηση της εισπραξιμότητας του φόρου από το 80,65% στο 84,86% που σημειώθηκε φέτος.

Η ευθυγράμμιση των αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές τιμές , η ένταξη περίπου 3.000 περιοχών στο σύστημα υπολογισμού της αξίας των ακινήτων και ενδεχομένως η αναπροσαρμογή της φορολογητέας αξίας των αγροτεμαχίων που σήμερα υπολογίζεται σε 1 ευρώ το στρέμμα εκτιμάται ότι ανεβάζουν τα έσοδα του ΕΝΦΙΑ περίπου 500 εκατ. ευρώ Τα έξτρα θα έσοδα θα κατευθυνθούν στη νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ που θα δουν στα εκκαθαριστικά του φόρου στα τέλη του ερχόμενου Αυγούστου οι ιδιοκτήτες ακινήτων.

Παραδείγματα

Σύμφωνα με την εφημερίδα "Τα Νέα", ο υπολογισμός του ΕΝΦΙΑ του 2020 έχει γίνει με μείωση 8% σε σχέση με τον φόρο του 2019 και με βάση τις ισχύουσες αντικειμενικές αξίες. Αναλυτικά:

1. Φορολογούμενος με διαμέρισμα πρώτου ορόφου 110 τ.μ έτους κατασκευής 1980, στο Περιστέρι

-Αξία: 55.440 ευρώ

-ΕΝΦΙΑ 2018: Στα 322,19 ευρώ

-ΕΝΦΙΑ 2019:Στα 225,53 ευρώ

-ΕΝΦΙΑ 2020: Στα 207,49 ευρώ

2. Φορολογούμενος με διαμέρισμα τρίτου ορόφου 130 τ.μ , έτους κατασκευής 1990 στον Δήμο Κορδελιού –Εύοσμου της Θεσσαλονίκης

-Αξία: 67.568 ευρώ

-ΕΝΦΙΑ 2018: Στα 371,32 ευρώ

-ΕΝΦΙΑ 2019:Στα 271,06 ευρώ

-ΕΝΦΙΑ 2020: Στα 249,38 ευρώ

3. Φορολογούμενος με διαμέρισμα τετάρτου ορόφου 100 τ.μ έτους κατασκευής 1996,στην Αγία Παρασκευή Αττικής με αξία 104,650 ευρώ και ένα εξοχικό –μονοκατοικία 70 τ.μ στη Ραφήνα, κατασκευής 1985 και αξίας 52.500 ευρώ .

-Συνολική αξία Περιουσίας: 157.150 ευρώ

-ΕΝΦΙΑ 2018: Στα 667,05 ευρώ

-ΕΝΦΙΑ 2019: Στα 533,64 ευρώ

-ΕΝΦΙΑ 2020: Στα 490, 95 ευρώ

4. Φορολογούμενος έχει στην κατοχή του ένα διαμέρισμα τετάρτου ορόφου 120 τ.μ έτους κατασκευής 2010 στον Δήμο Θεσσαλονίκης αξίας 150.696 ευρώ, ένα εξοχικό –μονοκατοικία 80 τ.μ στον Δήμο Κασσάνδρας –Καλλιθέας Χαλκιδικής κατασκευής 2013 και αξίας 76.800 ευρώ και μια πατρική μονοκατοικία, 130 τ.μ κατασκευής 1952 στον Δήμο Πολυκάστρου Παιονίας και αξίας 61.425 ευρώ.

-Συνολική αξία Περιουσίας: 288,921 ευρώ

-ΕΝΦΙΑ 2018: Στα 1.348,19 ευρώ

-ΕΝΦΙΑ 2019: Στα 1.078,55 ευρώ

-ΕΝΦΙΑ 2020: Στα 992,27 ευρώ

5. Φορολογούμενος έχει στην κατοχή του ένα διαμέρισμα τετάρτου ορόφου 120 τ.μ έτους κατασκευής 2010 στην Ηλιούπολη αξίας 179.676 ευρώ, ένα εξοχικό διαμέρισμα πρώτου ορόφου 80 τ.μ στο Ξυλόκαστρο Κορινθίας κατασκευής 20024 και αξίας 69.000 ευρώ και μια πατρική μονοκατοικία 130 τ.μ στην Τρίπολη, κατασκευής 1978 και αξίας 81.900 ευρώ.

-Συνολική αξία Περιουσίας: 330.576 ευρώ

-ΕΝΦΙΑ 2018: Στα 1.543,92 ευρώ

-ΕΝΦΙΑ 2019: Στα 1.235,14 ευρώ

-ΕΝΦΙΑ 2020: Στα 1.136,33 ευρώ

Οι αντικειμενικές

Η εφημερίδα "Καθημερινή" αναφέρει ότι η πρώτη επέκταση του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού ακινήτου αφορά κατά κύριο λόγο σε περιοχές-φιλέτα δηλαδή ζώνες σε νησιά και άλλους τουριστικούς προσδιορισμούς.

Σήμερα η φορολογητέα αξία τους υπολογίζεται από την εφορία βάσει συγκριτικών στοιχείων και κατά τεκμήριο ο τελικός φόρος είναι δυσανάλογα μικρός. Οι περιοχές που θα παραμείνουν εκτός αντικειμενικού προσδιορισμού είναι κυρίως ορεινές ή απομακρυσμένες, με χαμηλή συνήθως εμπορική αξία, οι οποίες είναι δύσκολο προς το παρόν να υπολογιστεί η αξία τους.

Τα αγροτεμάχια

Ο κύριος φόρος του ΕΝΦΙΑ αυξομειώνεται ανάλογα με τα χαρακτηριστικά και τη θέση του αγροτεμαχίου με βάση τους παρακάτω συντελεστές:

α) Συντελεστής θέσης:

Ορίζεται ανάλογα με τη θέση που αντιστοιχεί στην ελάχιστη αρχική βασική αξία (η "τιμή ζώνης" για τις εκτός σχεδίου εκτάσεις ) της δημοτικής ενότητας στην οποία ανήκει το αγροτεμάχιο.

β) Συντελεστής χρήσης:

Ορίζεται ανάλογα με τη χρήση του γηπέδου.

γ) Συντελεστής άρδευσης

Ορίζεται σε 1,1.

δ) Συντελεστής απαλλοτρίωσης

Ορίζεται σε 0,75.

ε) Συντελεστής κατοικίας

Ορίζεται ίσος με 5, αν υπάρχει κατοικία εντός του γηπέδου.

Δεν εφαρμόζεται συντελεστής της κατοικίας εφόσον η επιφάνεια της κατοικίας ξεπερνά τα 150 τετραγωνικά και ο φορολογούμενος δεν έχει άλλη κατοικία.

eyro xeria 

Όλα τα αρρύθμιστα χρέη και όχι μόνο αυτά που θα καταστούν ληξιπρόθεσμα μετά την 1/1/2020 θα μπορούν τελικώς να ενσωματωθούν στην νέα πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων της εφορίας κάτι που σημαίνει ότι περισσότεροι από τρία εκατομμύρια οφειλέτες που εξακολουθούν να έχουν αρρύθμιστες τις οφειλές τους, θα αποκτήσουν μια δεύτερη –και μάλιστα χωρίς ημερομηνία λήξεως- ευκαιρία να τακτοποιήσουν τις ανοικτές υποθέσεις τους.

Η αρχική μορφή της διάταξης για την πάγια ρύθμιση, προέβλεπε ότι θα μπορούσαν να τακτοποιηθούν μόνο τα χρέη που θα γίνονταν ληξιπρόθεσμα μετά την 1/1/2020.

Ωστόσο, επειδή αυτό θα δημιουργούσε μια δαιδαλώδη κατάσταση –άλλη η ρύθμιση των 120 δόσεων άλλη ρύθμιση για τα χρέη έως το τέλος του 2019 και άλλη η ρύθμιση από το 2020 και μετά- αποφασίστηκε να δημιουργηθεί τελικώς ένα ενιαίο πλαίσιο που θα μπορούν να αξιοποιήσουν όλοι όσοι δεν εντάχθηκαν στη ρύθμιση των 120 δόσεων.

Πάντως, το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να ξεκαθαρίσει άμεσα τις τελικές προθέσεις του. Ενώ η εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου εξακολουθεί να γράφει ότι «οι προτεινόμενες διατάξεις εφαρμόζονται για οφειλές που βεβαιώνονται στις Δ.Ο.Υ, τα ελεγκτικά κέντρα και τα τελωνεία μετά την 1/1/2020» στο κείμενο του νομοσχεδίου δεν υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη κάτι που αναφερόταν ρητά στην διάταξη που είχε δοθεί προ εβδομάδων στη δημοσιότητα.

Αν ισχύσει το ευνοϊκό για τους φορολογούμενους σενάριο, ουσιαστικά, όποιος έχει χρέη από ΦΠΑ, φόρο εισοδήματος ή ΕΝΦΙΑ ο οποίος είναι και αυτή τη στιγμή ληξιπρόθεσμος, θα μπορεί να τον ρυθμίσει σε έως και 24 δόσεις. Μάλιστα, ο αριθμός των δόσεων δεν εξαρτάται από την εισοδηματική κλίμακα που προβλέπει ο νόμος και η οποία θα αφορά μόνο τις οφειλές από φόρους κληρονομιάς ή πρόστιμα. Αυτές, οι ειδικές κατηγορίες οφειλών, θα τακτοποιούνται σε έως και 48 δόσεις με κριτήριο το ύψος του εισοδήματος του καθενός.

Το επιτόκιο θα διαμορφώνεται στο 4,95% αν οι δόσεις δεν ξεπερνούν τις 12 και θα φτάνει στο 6,2% αν φτάνουν έως και τις 24. Όποιος όμως πληρώνει με συνέπεια όλες τις δόσεις θα παίρνει «δώρο» το 25% των τόκων ως επιστροφή η οποία θα συμψηφίζεται με την τελευταία δόση. Με αυτό τον τρόπο το υπουργείο Οικονομικών θέλει να επιδοτήσει τους «συνεπείς».

Τι σημαίνουν όλα αυτά στην πράξη; Ότι ένας οφειλέτης με εισόδημα 10.000 ευρώ θα μπορεί να αποπληρώσει χρέος 1000 ευρώ σε 24 δόσεις.

Αν και θα επιβαρύνεται με επιτόκιο 6,2%, θα πληρώνει 44,4 ευρώ τον μήνα και συνολικά θα καταβάλλει 1065,8 ευρώ μέχρι να τελειώσει η ρύθμιση. Αν πληρώσει μάλιστα τις δόσεις με συνέπεια, θα πάρει «δώρο» 16,46 ευρώ από τόκους και ο τελικός λογαριασμός θα πέσει στα 1049,39 ευρώ. Δηλαδή, το κόστος της ρύθμισης θα είναι μόλις 49,39 ευρώ στα δύο χρόνια ή λίγο κάτω από το 5%.

thetoc

eforia doy grafeia

Έως και διπλάσιες σε σχέση με την ισχύουσα πάγια ρύθμιση θα γίνουν οι δόσεις εξόφλησης βεβαιωμένων χρεών στην εφορία από την 1η Ιανουαρίου του 2020.

Ωστόσο, παρόλο που η ίδια η αύξηση των δόσεων είναι θετική εξέλιξη για τους οφειλέτες, θα επιφέρει ταυτόχρονη αύξηση του χρέους τους καθώς το επιτόκιο θα αυξάνεται παράλληλα με το πλήθος των δόσεων.

Μάλιστα, αν ο φόρος προέρχεται από έκτακτη αιτία, όπως είναι μια κληρονομιά ή κατόπιν ελέγχου, το μέγιστο πλήθος των δόσεων θα προκύπτει με βάση εισοδηματικά κριτήρια.

Οι σχετικές διατάξεις περιλαμβάνονται στο φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο, εκτός απροόπτου, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα και συνθέτουν ένα νέο σκηνικό, το οποίο θα ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2020 και μετά (για «φρέσκα» χρέη) υπό μορφή πάγιας ρύθμισης.

Περισσότερες δόσεις

Οι οφειλές που βεβαιώνονται από την 1-1-2020, μετά από αίτηση που υποβάλλεται πριν ή μετά τη λήξη της προθεσμίας καταβολής τους, ρυθμίζονται και καταβάλλονται σε έως 24 μηνιαίες δόσεις για τακτικές οφειλές (φόρος εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ κ.λπ.) και σε έως 48 μηνιαίες δόσεις, εφόσον πρόκειται για οφειλές που βεβαιώνονται από φόρο κληρονομιών, από φορολογικό και τελωνειακό έλεγχο, καθώς και για μη φορολογικές και τελωνειακές οφειλές. Η ελάχιστη μηνιαία δόση ανέρχεται σε 30 ευρώ.

Εισοδηματικά κριτήρια

Ο αριθμός των δόσεων της ρύθμισης για οφειλές που ρυθμίζονται σε έως 48 δόσεις καθορίζεται από τη Φορολογική Διοίκηση με βάση την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη, υπό τον περιορισμό του ελάχιστου ποσού μηνιαίας δόσης των 30 ευρώ. Ειδικότερα για οφειλέτες φυσικά πρόσωπα, με βάση:

– τον μέσο όρο του συνολικού εισοδήματός τους (ατομικό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό) κατά τα τελευταία τρία φορολογικά έτη πριν την αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση για τα οποία έχει παρέλθει η προθεσμία υποβολής της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, ή

– το συνολικό εισόδημα (ατομικό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό) του αμέσως προηγούμενου φορολογικού έτους από την ημερομηνία αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση, για το οποίο έχει παρέλθει η προθεσμία υποβολής της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, εφόσον αυτό είναι μεγαλύτερο.

Πώς υπολογίζονται οι δόσεις

Το συνολικό εισόδημα πολλαπλασιάζεται τμηματικά με προοδευτικά κλιμακωτό συντελεστή ως εξής:

– 4% για εισόδημα από 0,01 ευρώ έως 15.000 ευρώ

– 6% από 15.000,01 ευρώ έως 20.000 ευρώ

– 8% από 20.000,01 ευρώ έως 25.000 ευρώ

– 10% από 25.000,01 ευρώ έως 30.000 ευρώ

– 12% από 30.000,01 ευρώ έως 50.000 ευρώ

– 15% από 50.000,01 ευρώ έως 75.000 ευρώ

– 20% από 75.000,01 ευρώ έως 100.000 ευρώ

– 25% πάνω από 100.000 ευρώ.

Οι συντελεστές μειώνονται ανάλογα με τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων του οφειλέτη, κατά 1 εκατοστιαία μονάδα για ένα παιδί, κατά 2 εκατοστιαίες μονάδες για δύο παιδιά και κατά 3 μονάδες για τρία παιδιά και άνω.

Στη συνέχεια, το άθροισμα των γινομένων του εισοδήματος με τους αντίστοιχους συντελεστές αναγόμενο σε μηνιαία βάση διαιρεί το ποσό της ρυθμιζόμενης οφειλής. Ο αριθμός των δόσεων προκύπτει από το ακέραιο μέρος του πηλίκου της διαίρεσης αυτής, υπό τον περιορισμό του ελάχιστου ποσού μηνιαίας δόσης.

Αν για παράδειγμα ένας φορολογούμενος χωρίς παιδιά έχει εισόδημα 15.000 ευρώ και θέλει να βάλει σε έως 48 δόσεις, φόρο κληρονομιάς συνολικού ύψους 1.000 ευρώ. Το πλήθος των δόσεων υπολογίζεται ως εξής: 15.000 ευρώ ( το εισόδημα) *4% συντελεστής= 600 ευρώ (τοn χρόνο, η δυνατότητα αποπληρωμής).

Στη συνέχεια, η ετήσια δυνατότητα αποπληρωμής των 600 ευρώ διαιρείται με 12 για να προκύψει η μηνιαία δόση (600/12 =50). Προκύπτει 50 ευρώ τοn μήνα. Ο φορολογούμενος χρωστά 1.000 ευρώ και θα δίνει 50 ευρώ για 20 μήνες ( 1.000 ευρώ δια 50 ευρώ). Θα επιβαρυνθεί όμως με αυξημένο επιτόκιο 6,5%, διότι οι υπό κατάθεση διατάξεις ορίζουν «πέναλτι» τόκου για περισσότερες από 12 δόσεις (τόκος 5%).

Πώς ανεβαίνει το επιτόκιο

Για οφειλές που ρυθμίζονται σε έως 12 δόσεις, ο τόκος υπολογίζεται με βάση το τελευταίο δημοσιευμένο μέσο ετήσιο επιτόκιο δανείων σε ευρώ χωρίς καθορισμένη διάρκεια αλληλόχρεων λογαριασμών που χορηγούνται από όλα τα Πιστωτικά Ιδρύματα στην Ελλάδα σε μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις, όπως αυτό δημοσιεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδος, πλέον 0,25%.

Το επιτόκιο αυτό ανέρχεται σήμερα σε 5%. Για οφειλές που ρυθμίζονται σε περισσότερες από 12 μηνιαίες δόσεις, το επιτόκιο προσαυξάνεται κατά 1,5% και με βάση τα σημερινά δεδομένα διαμορφώνεται στο 6,5%.

Δεύτερη ευκαιρία
Σε περίπτωση απώλειας και υπαγωγής των ίδιων οφειλών στη ρύθμιση για δεύτερη φορά από τον ίδιο οφειλέτη, το επιτόκιο προσαυξάνεται κατά 1,5 ποσοστιαία μονάδα, ακόμα και εάν οι δόσεις είναι λιγότερες από 12.

in.gr

Περισσότερα Άρθρα...