syntaxi portofoli
 
Αυτήν την εβδομάδα αναμένεται να αρχίσουν να πληρώνονται οι συντάξεις Αυγούστου 2019.

Ακολουθούν αναλυτικά οι ημερομηνίες που θα πληρωθούν οι συντάξεις Αυγούστου, ανάλογα με το Ταμείο:

Το Δημόσιο θα καταβάλλει τις συντάξεις Αυγούστου 2019 την Τρίτη 30 Ιουλίου 2019.

Το ΙΚΑ θα καταβάλλει τις συντάξεις Αυγούστου 2019 την Τρίτη 30 Ιουλίου 2019.

Το ΝΑΤ θα καταβάλλει τις συντάξεις Αυγούστου 2019 την Τρίτη 30 Ιουλίου 2019.

Ο ΟΑΕΕ θα καταβάλλει τις συντάξεις Αυγούστου 2019 την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2019.

Ο ΟΓΑ θα καταβάλλει τις συντάξεις Αυγούστου 2019 την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2019.

Το ΕΤΑΑ (μη Μισθωτών) θα καταβάλλει τις συντάξεις Αυγούστου 2019 την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2019.

Ο ΟΠΕΚΑ θα καταβάλλει τις συντάξεις Αυγούστου 2019 των Ανασφάλιστων Υπερηλίκων την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2019.

Τα υπόλοιπα ταμεία του ΕΦΚΑ (Μισθωτών) θα καταβάλλουν τις συντάξεις Αυγούστου 2019 την Τρίτη 30 Ιουλίου 2019.

syntaxeis meiosis
Στο τραπέζι τα ποσοστά αναπλήρωσης και το ύψος των εισφορών στην κύρια ασφάλιση – «Πιλότος» οι αποφάσεις του ΣτΕ για τις παρεµβάσεις στον νόµο Κατρούγκαλου

Επτά βασικές προτεραιότητες βρίσκονται στην κορυφή της ατζέντας για το Ασφαλιστικό που αναµένεται να ξεδιπλώσει το επόµενο διάστηµα η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας.

Κορµός όλων των παρεµβάσεων είναι ο νόµος Κατρούγκαλου ο οποίος µπαίνει στο τραπέζι του Προκρούστη για ολικό λίφτινγκ. Πιλότος για τις αλλαγές θα είναι οι αποφάσεις του ΣτΕ που αναµένονται για την συνταγµατικότητα του νόµου.

Εισφορές, συντάξεις, αναδροµικά και εκκρεµότητες συνιστούν ένα δυνητικά εκρηκτικό µείγµα που ακουµπά 2,5 εκατοµµύρια συνταξιούχους, 3,5 εκατοµµύρια εργαζόµενους και εκατοντάδες χιλιάδες ανέργους.

Κορυφαία µεταρρύθµιση είναι η αλλαγή του µοντέλου στην επικούρηση µε αναβαθµισµένο τον ρόλο του ιδιωτικού τοµέα, ενώ σηµαντικές αλλαγές είναι η µείωση των εισφορών στην κύρια ασφάλιση, η ανταποδοτικότητα των νέων συντάξεων, η εκκαθάριση των εκκρεµοτήτων κ.ά. Το «Εθνος Συντάξεις και Ασφάλιση» σκιαγραφεί τις ψηφίδες που θα συνθέσουν τον νέο χάρτη του Ασφαλιστικού.

Ποσοστά αναπλήρωσης
 

1. Στόχος της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας είναι η αναδιάρθρωση των ποσοστών αναπλήρωσης που δείχνουν το ύψος της ανταποδοτικής σύνταξης. Υπενθυµίζεται πως η ανταποδοτική είναι το δεύτερο βασικό κοµµάτι της σύνταξης που προστίθεται στην εθνική για να προκύψει το συνολικό ποσό. Στόχος είναι η αύξηση της ανταποδοτικότητας των συντάξεων, οι οποίες µετά την 25ετία ασφάλισης και ιδιαίτερα για όσους αποχωρούν µε υψηλές συντάξιµες αποδοχές είναι υποανταποδοτικές.

Σήµερα η αναπλήρωση στη 15ετία µόνο για το τµήµα της ανταποδοτικής είναι στο 11,55%, στην 20ετία στο 15,87%, στην 25ετία στο 20,68%, στην 30ετία στο 26,37%, στην 35ετία στο 33,81% και στην 40ετία στο 42,80%. Μαζί µε την εθνική σύνταξη -που είναι για όλους όσοι έχουν 20ετία ασφάλισης και πάνω στα 384 ευρώ- η συνολική αναπλήρωση διαµορφώνεται υψηλότερα.

Στο τραπέζι βρίσκεται σχέδιο για αναδιάρθρωση των ποσοστών αναπλήρωσης, ώστε να «ψαλιδιστεί» η υποανταποδοτικότητα των µεσαίων και υψηλών συντάξεων και να ενισχυθεί ταυτόχρονα το κίνητρο ασφάλισης, ιδιαίτερα µετά την πρώτη 25ετία.

Αύξηση

Σήµερα η κλιµάκωση των ποσοστών αναπλήρωσης ξεκινάει από 0,77% ετησίως για την πρώτη 15ετία και κορυφώνεται στο 2% ετησίως για 40ετία και άνω. Μια αύξηση των ποσοστών αναπλήρωσης για όσους έχουν πολύ χρόνο ασφάλισης θα οδηγούσε σε µεγαλύτερη ανταποδοτικότητα τις µεσαίες και υψηλές συντάξεις.

Για παράδειγµα, µε συντάξιµες αποδοχές 1.500 ευρώ (µετράνε τα χρόνια από το 2002 και µετά) και 39 χρόνια ασφάλισης, η ανταποδοτική σύνταξη σήµερα είναι 612 ευρώ. Με µια αύξηση της αναπλήρωσης κατά δύο ποσοστιαίες µονάδες, η ανταποδοτική σύνταξη διαµορφώνεται στα 642 ευρώ

Εισφορές κύριας ασφάλισης
 

2. Μείωση των εισφορών κύριας σύνταξης κατά 25% σε βάθος 4ετίας περιλαµβάνει το σχέδιο για το Ασφαλιστικό. Στόχος είναι οι εισφορές -εργοδοτικές και εργατικές- να πέσουν έτσι από το 20% που είναι σήµερα στο 15% ως το 2023. Η σταδιακή 4ετής µείωση αναµένεται να ξεκινήσει από το 2020 µε στόχο να ολοκληρωθεί το 2023.

Ολα βέβαια θα εξαρτηθούν από τη δηµοσιονοµική πορεία του ΕΦΚΑ, καθώς βασικό επίδικο είναι η βιωσιµότητα των συντάξεων και η ταυτόχρονη διατήρηση της δηµοσιονοµικής ισορροπίας και της πλεονασµατικής λειτουργίας του ΕΦΚΑ, που είναι σηµαντική και για την επίτευξη των απαραίτητων πρωτογενών πλεονασµάτων της γενικής κυβέρνησης.

Σε κάθε περίπτωση εξετάζονται διάφορα σενάρια για τη µείωση των εισφορών, η οποία θα συνδυαστεί µε τις φοροελαφρύνσεις µε στόχο την ώθηση της αναπτυξιακής δυναµικής της ελληνικής οικονοµίας. Ενα σενάριο προβλέπει την ισόποση µείωση των εισφορών κάθε χρόνο, δηλαδή την αποµείωση κατά 1,25 ποσοστιαίες µονάδες κατ’ έτος έως το 2023.

Αλλο σενάριο προβλέπει σύνδεση της µείωσης των εισφορών µε τον ρυθµό ανάπτυξης της χώρας, ενώ ένα τρίτο σενάριο θέλει εµπροσθοβαρή µείωση από το 2020 µε στόχο ένα «αναπτυξιακό σοκ», προσέλκυση επενδύσεων και δηµιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Αλλαγή μοντέλου στον δεύτερο πυλώνα
 

3. Η µεγαλύτερη µεταρρύθµιση ετοιµάζεται στην επικουρική, όπου αναµένεται να αλλάξει ριζικά το µοντέλο προς ένα πλήρως κεφαλαιοποιητικό σύστηµα, µε αναβαθµισµένο τον ρόλο του ιδιωτικού τοµέα. Το νέο σύστηµα ασφάλισης αναµένεται να ισχύσει για όσους εισέρχονται στην αγορά εργασίας και πρωτοασφαλίζονται από 1/1/2021 και µετά.

∆εν θα αφορά δηλαδή τους σηµερινούς ασφαλισµένους και συνταξιούχους. Θα είναι όπως και σήµερα υποχρεωτικό. Κάθε εργαζόµενος αναµένεται να µπορεί να επιλέγει να ασφαλιστεί µε ατοµική µερίδα:

  • στο ΕΤΕΑΕΠ, το δηµόσιο Ταµείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών ή
  • σε κάποιο επαγγελµατικό επικουρικό ταµείο που θα λειτουργεί από µη κρατικούς φορείς υπό την εποπτεία του υπουργείου Εργασίας, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και της τράπεζας της Ελλάδας. ∆ιαχειριστής του νέου συστήµατος αναµένεται να είναι το ΕΤΕΑΕΠ.

Στο νέο σύστηµα επικουρικής θα είναι αναβαθµισµένος ο ρόλος του ιδιωτικού τοµέα (π.χ. ασφαλιστικές εταιρείες τραπεζών, ιδιωτικές ασφαλιστικές). Οι εισφορές του εκάστοτε εργαζόµενου δεν θα χρησιµοποιούνται για την πληρωµή των σηµερινών επικουρικών συντάξεων (αναδιανεµητικό σύστηµα), αλλά θα κεφαλαιοποιούνται στον ατοµικό του «κουµπαρά» και ο ασφαλισµένος θα παρακολουθεί την απόδοση των εισφορών του.

Εξετάζεται να δίνεται δυνατότητα ρευστοποίησης του «κουµπαρά» µετά την πρώτη 10ετία τουλάχιστον. Αυτό σηµαίνει πως στο τέλος του ασφαλιστικού του βίου, ο εργαζόµενος θα εισπράττει το κεφάλαιο του «κουµπαρά» του µε τη µορφή εφάπαξ ή µε τη µορφή µηνιαίας επικουρικής σύνταξης. ∆εν προβλέπεται να αλλάξουν τα σηµερινά επίπεδα εισφορών επικουρικής ασφάλισης, που κυµαίνονται στο 6,5% (3,25% για τον εργοδότη και 3,25% για τον εργαζόµενο).

Συντάξεις χηρείας
 

4. Τέλη Σεπτεµβρίου, µε την πληρωµή των συντάξεων Οκτωβρίου αναµένεται να καταβληθούν πιθανότατα οι αυξήσεις στις συντάξεις χηρείας. Η απόδοση των αυξήσεων στις συντάξεις χηρείας συνιστά πρώτη προτεραιότητα για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας. Ο υπουργός, Γ. Βρούτσης, έχει δώσει εντολή για επιτάχυνση των διαδικασιών και οριστική επίλυση του ζητήµατος. Οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ έχουν αποδυθεί σε αγώνα δρόµου για να ολοκληρωθούν οι τεχνικές διαδικασίες.

Υπενθυµίζεται πως οι αυξήσεις που αφορούν χιλιάδες συνταξιούχους χηρείας ψηφίστηκαν στις 15 του περασµένου Μαΐου, µε τον νόµο για τις 120 δόσεις, αλλά δεν έχουν ακόµη αποδοθεί στους δικαιούχους. Τις αυξήσεις, που φτάνουν έως και πάνω από 40%, δικαιούνται όλοι όσοι κατέστησαν χήροι/χήρες µετά τον νόµο Κατρούγκαλου (Μάιος 2016). Σύµφωνα µε τις πρόσφατες νοµοθετικές διατάξεις, οι επιζώντες σύζυγοι δικαιούνται πλέον το 70% της σύνταξης του θανόντος αντί του 50% που ορίζει ο νόµος Κατρούγκαλου.

Επιπρόσθετα καταργήθηκε το «ψαλίδι» που επιβαλλόταν µέσω του επανυπολογισµού στις συντάξεις χηρείας. Με τη νέα νοµοθετική διάταξη το 70% υπολογίζεται πλέον επί του συµφερότερου ποσού, δηλαδή επί της υψηλότερης σύνταξης, είτε αυτή είναι η παλιά καταβαλλόµενη πριν από τον επανυπολογισµό είτε είναι η νέα επανυπολογισµένη σύνταξη.

Αυτό σηµαίνει πως αρκετές χιλιάδες δικαιούχοι δικαιούνται να λάβουν διπλή αύξηση άνω του 40%. Ταυτόχρονα καταργήθηκε το όριο ηλικίας των 55 ετών, ενώ ορίστηκε πως σε περίπτωση που η χήρα εργάζεται ή λαµβάνει δική της σύνταξη καταβάλλεται µετά την πρώτη 3ετία το µισό της σύνταξης χηρείας, που δεν µπορεί να υπολείπεται από το ελάχιστο πλαφόν των 360- 384 ευρώ.

Οι αυξήσεις µετράνε από τη σύνταξη Ιουνίου. Αυτό σηµαίνει πως όταν καταβληθούν εντέλει στους δικαιούχους θα πρέπει να καταβληθούν και αναδροµικά οι δικαιούµενες διαφορές τριών ή τεσσάρων µηνών.

Αλλαγές με βάση και τις απόφάσεις του ΣτΕ
 

5. Το νέο ασφαλιστικό νοµοσχέδιο µε όλες τις αλλαγές θα έρθει στη Βουλή µετά τη δηµοσίευση των κρίσιµων αποφάσεων του ΣτΕ για µια σειρά από επιµέρους µεταρρυθµίσεις του νόµου Κατρούγκαλου.

Ειδικότερα στην προκρούστεια κλίνη του Ανώτατου Ακυρωτικού ∆ικαστηρίου έχουν βρεθεί ο επανυπολογισµός των παλαιών συντάξεων, κύριων και επικουρικών, η ενοποίηση όλων των Ταµείων σε έναν ασφαλιστικό Οργανισµό, οι εισφορές των ελεύθερων επαγγελµατιών, το ύψος και ο υπολογισµός των νέων συντάξεων κ.ά.

Σε αυτό πλαίσιο, οι δικαστικές κρίσεις για τη συνταγµατικότητα των εισφορών των ελεύθερων επαγγελµατιών (που µεταρρυθµίστηκαν ωστόσο πρόσφατα), αλλά και για την ένταξη αγροτών, αυτοαπασχολούµενων, δηµοσίων υπαλλήλων και µισθωτών στην ίδια ασφαλιστική στέγη, είναι κοµβικές και θα κρίνουν την επόµενη ηµέρα για τον ΕΦΚΑ. Πιο κρίσιµη θα είναι η απόφαση για τη συνταγµατικότητα του επανυπολογισµού κύριων και επικουρικών συντάξεων, καθώς θα «δείξει» το εύρος των αναδροµικών που διεκδικούν 2,5 εκατοµµύρια συνταξιούχοι.

Ιδιαίτερη σηµασία θα έχει η απόφαση για τις επικουρικές συντάξεις, καθώς ο επανυπολογισµός συνδυάστηκε µε περικοπές για 250.000 συνταξιούχους. Εκπεφρασµένη πρόθεση της ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας είναι να σεβαστεί την απόφαση του ΣτΕ, γεγονός που οδηγεί στο συµπέρασµα πως τα όποια αναδροµικά θα πρέπει να επιστραφούν µε δόσεις. Το επικρατέστερο πάντως σενάριο προβλέπει αναδροµικά για ένα 10µηνο (Ιούλιος 2015 έως Μάιος 2016).

Εκκρεμείς συντάξεις
 

6. Ζήτηµα προτεραιότητας συνιστά για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας η απόδοση των εκκρεµών συντάξεων. Κρίσιµο είναι το στοίχηµα για επιτάχυνση απονοµής των παροχών όπως και για καλύτερη οργάνωση-απλοποίηση του συστήµατος. Νωπές είναι άλλωστε οι καταγγελίες των εργαζοµένων στα Ταµεία για «έµφραγµα» στη ∆ιεύθυνση Συντάξεων του ΓΛΚ.

Η Πανελλήνια Οµοσπονδία Εργαζοµένων στα ασφαλιστικά ταµεία έχει δώσει στοιχεία σύµφωνα µε τα οποία οι εκκρεµείς παροχές σε όλο το φάσµα της κοινωνικής ασφάλισης ξεπερνούν αθροιστικά τις 250.000. Σύµφωνα µε όσα έχει δηλώσει ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης, σε πρώτη φάση θα καλυφθούν τα κενά του στελεχικού δυναµικού του ΕΦΚΑ για να λυθεί βραχυχρόνια το πρόβληµα των ουρών στα καταστήµατα, ενώ σε δεύτερη φάση θα ακολουθήσει η ψηφιοποίηση των συντάξεων µέσω του συστήµατος ΑΤΛΑΣ.

Στόχος είναι να απλοποιηθεί ο τρόπος έκδοσης των συντάξεων και να εκµηδενιστεί ο χρόνος απονοµής.

Έκδοση ενημερωτικών σημειωμάτων για τον επανυπολογισμό
 

7. Την έκδοση των ενηµερωτικών για τις νέες κύριες συντάξεις µετά τον επανυπολογισµό τους έχει δροµολογήσει η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας.

«Ο επανυπολογισµός των συντάξεων θα σταλεί το συντοµότερο δυνατό προκειµένου να γνωρίζουν οι συνταξιούχοι την προσωπική διαφορά που τους δηµιούργησε ο νόµος Κατρούγκαλου» δήλωσε πρόσφατα ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, Νότης Μηταράκης.

Υπενθυµίζεται πως όλες οι συντάξεις που χορηγούνταν µέχρι τον Μάιο του 2016 έχουν επανυπολογιστεί και αποδίδονται από 1/1/2019 στη βάση του αθροίσµατος εθνική σύνταξη συν ανταποδοτική συν προσωπική διαφορά. Οι συνταξιούχοι λαµβάνουν στην τσέπη τα ίδια ποσά µετά την κατάργηση των µειώσεων του 2019, αλλά δεν έχουν λάβει ενηµερωτικά σηµειώµατα και συνεπώς δεν γνωρίζουν το αποτέλεσµα του επανυπολογισµού.

Εργατολόγοι υποστηρίζουν πως δεν αρκεί το ενηµερωτικό αλλά απαιτείται η κοινοποίηση νέας συνταξιοδοτικής απόφασης, µε την οποία θα γίνεται ο επανυπολογισµός της σύνταξης.

ΕΘΝΟΣ

vroutsis
Στην άμεση απονομή των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης που υπερβαίνουν τις 250.000 θα προχωρήσει η νέα ηγεσία του υπουργείου Εργασίας μαζί με τη σταδιακή ψηφιοποίηση των διαδικασιών συνταξιοδότησης. 
Πρόκειται για δύο από τις προτεραιότητες της πολιτικής του υπουργείου Εργασίας τις οποίες παρουσίασαν χθες ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης και ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Νότης Μηταράκης.
Σύμφωνα με τις δηλώσεις τους εκτός από την επιτάχυνση στην απονομή των συντάξεων, στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι να  προχωρήσει στην ενεργοποίηση όλων των ηλεκτρονικών εφαρμογών που τέθηκαν σε αδράνεια από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αξιοποιώντας το πληροφοριακό σύστημα «Ατλας» για την πλήρη ηλεκτρονική καταγραφή του ασφαλιστικού βίου των πολιτών.
 
Οπως δήλωσε ο υπουργός Γιάννης Βρούτσης, στόχος είναι τον Ιούνιο του 2020 να εφαρμοστεί η ψηφιοποιημένη σύνταξη για το 37% των ασφαλισμένων, ενώ υποσχέθηκε ότι σε λιγότερο από δύο χρόνια θα απαιτούνται μόλις 3 μήνες για την έκδοση όλων των συντάξεων. Η λειτουργία των δύο ασφαλιστικών οργανισμών θα στηρίζεται αποκλειστικά σε ηλεκτρονικές εφαρμογές για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
 
Μάλιστα, στον ηλεκτρονικό ασφαλιστικό του βίο θα έχει πρόσβαση κάθε πολίτης. Ως γνωστόν, με την ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων στον ΕΦΚΑ και στο ΕΤΕΑΕΠ ο χρόνος απονομής συντάξεων έχει αυξηθεί, αν και η πρώην  υπουργός Εργασίας Εφη Αχτσιόγλου κάθε μήνα δεσμευόταν για μια νέα ημερομηνία αποπληρωμής όλων των εκκρεμών συντάξεων και εφάπαξ.

Επίσης στις βασικές προτεραιότητες της νέας κυβέρνησης είναι και τα παρακάτω θέματα:

1. ΝΟΜΟΣ ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΥ: Οι παρεμβάσεις της ΝΔ στο ασφαλιστικό σύστημα θα κινηθούν προς δύο κατευθύνσεις:
 
Πρώτον, στην αλλαγή του Νόμου Κατρούγκαλου, όπου θα μετατραπεί το Ασφαλιστικό σε ένα δίκαιο, ανταποδοτικό, αποτελεσματικό και απόλυτα διαφανές σύστημα.
 
Δεύτερον, σε μια γενναία μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Μια μείωση που θα προκύψει από τη σημαντική μείωση του ασφαλιστέου εισοδήματος, καθώς αυτό σήμερα βαρύνεται από εξοντωτικές εισφορές που οδηγούν στην εισφοροδιαφυγή και τη φοροδιαφυγή, υπονομεύοντας το ίδιο το σύστημα.
 
Η άρση των αδικιών του Νόμου Κατρούγκαλου, σε σχέση με τα έτη εργασίας και τις εισφορές που καταβάλλονται, αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες της νέας κυβέρνησης. Το στοιχείο της ανταποδοτικότητας, μεταξύ παροχής και ετών ασφάλισης, θα αντιμετωπιστεί με αναλογικότερους και δικαιότερους συντελεστές αναπλήρωσης.

2. ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ: Η απερχόμενη κυβέρνηση αρνήθηκε να επαναφέρει τα κομμένα δώρα και να δώσει πολιτική λύση στο μείζον αυτό ζήτημα που καταταλαιπωρεί όλους τους συνταξιούχους που χάνουν χρόνο και χρήμα. Το βασικό σενάριο προβλέπει να καταβληθούν σε δόσεις από 36 έως 60 μήνες τα «κουτσουρεμένα» αναδρομικά ενός δεκαμήνου στους συνταξιούχους.

Πρόκειται για τα αναδροµικά του 10µήνου το οποίο µεσολαβεί ανάµεσα στην απόφαση-βόµβα του ΣτΕ τον Ιούνιο του 2015 και στην ψήφιση του Νόµου Κατρούγκαλου τον Μάιο του 2016. Αφορούν ποσά που κυµαίνονται από 660 έως 7.000 ευρώ. Πρόκειται για το επικρατέστερο σενάριο που κυκλοφορεί στον ΕΦΚΑ. Πάντως οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν από τη νέα κυβέρνηση και αφού εκδοθεί η αναμενόμενη απόφαση του ΣτΕ.

Επισημαίνεται ότι η ΝΔ  έχει δεσμευτεί ότι θα εφαρμόσει τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης για  τα αναδρομικά. Το κλειδί των αναδρομικών βρίσκεται στο αν θα κριθεί συνταγματικός ο Νόμος Κατρούγκαλου στα άρθρα του επανυπολογισμού των παλαιών συντάξεων.

Η σημαντικότερη απόφαση του ΣτΕ κατά του Νόμου Κατρούγκαλου δεν έχει ακόμη εκδοθεί, καθυστερεί σημαντικά (εκδικάστηκε στις 4/10/2017) και   αναμένεται εντός των προσεχών μηνών.

3. ΕΚΚΡΕΜΕΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ: Στον ΕΦΚΑ και στο ΕΤΕΑΕΠ, όπως αποκαλύπτει η ΠΟΠΟΚΠ (εργαζόμενοι στα ασφαλιστικά ταμεία), οι εκκρεμότητες στην έκδοση συντάξεων είναι περίπου 250.000, με τους υποψήφιους συνταξιούχους να περιμένουν τη σύνταξή τους έως και 3 χρόνια. Πρόκειται για μια μεγάλη βόμβα που πρέπει να αντιμετωπίσει η νέα κυβέρνηση.

Μάλιστα αποκαλύπτεται ότι δεν εκδίδουν εδώ και μια τριετία από την εφαρμογή του Νόμου Κατρούγκαλου ερμηνευτικές εγκυκλίους για να πληρωθούν οι συντάξεις. Ηδη με προσωρινή σύνταξη πείνας 400 ευρώ εδώ και 36 μήνες αναγκάζονται να ζουν περίπου 1.300 συνταξιούχοι με ευθύνη του ΕΦΚΑ και του  υπουργείου Εργασίας.

Ο λόγος εντοπίζεται στην έκδοση οριστικών αποφάσεων κύριας σύνταξης σε νέους συνταξιούχους των ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ που εδώ και 36 μήνες καθυστερεί εσκεμμένα ο ΕΦΚΑ μη βγάζοντας τη σχετική εγκύκλιο για την εφαρμογή του Ν. 4387/16 (Ν. Κατρούγκαλου) η οποία θα προχωρούσε την έκδοση των οριστικών αποφάσεων. Μάλιστα, ο ΕΦΚΑ, για το ίδιο θέμα εξέδωσε δύο εγκυκλίους και στη συνέχεια τις ακύρωσε, δείγμα της διάλυσης που επικρατεί στο Υπερταμείο.

4. ΜΕΙΩΣΗ ΕΙΣΦΟΡΩΝ: Μείωση εισφορών κύριας σύνταξης από το 20% στο 15% εντός της επόμενης 4ετίας. Η μείωση αυτή θα συντελεστεί σταδιακά. Το βασικό σενάριο προβλέπει ισόποση μείωση κάθε χρόνο, αλλά και ότι θα μοιραστεί μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων.

syntaxi portofoli

Ημέρες πληρωμών θα είναι οι επόμενες και έως τις 2 Ιουλίου καθώς καταβάλλονται συντάξεις και επιδόματα.

Συγκεκριμένα την Τρίτη 25 Ιουνίου θα καταβληθούν τα προνοιακά επιδόματα του ΟΠΕΚΑ, αλλά και οι συντάξεις και τα επιδόματα των υπερήλικων ανασφάλιστων, όπως επίσης και η τρίτη δόση του επιδόματος ενοικίου.

Την ίδια ημερομηνία θα καταβληθούν οι συντάξεις του ΟΑΕΕ και του ΟΓΑ μετά τις αλλαγές που έγιναν στις ημερομηνίες. Την Πέμπτη 27 Ιουνίου θα πληρωθούν οι συντάξεις του Δημοσίου, του ΙΚΑ, του ΝΑΤ και ΚΕΑΝ, των υπολοίπων Ταμείων του υπουργείου Εργασίας αλλά και οι προσωρινές συντάξεις Ενόπλων Δυνάμεων, Σωμάτων Ασφαλείας και Πυροσβεστικού Σώματος.

Την Παρασκευή 28 Ιουνίου θα καταβληθούν το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) ενώ την ίδια ημερομηνία αναμένεται ότι θα καταβληθεί και η δεύτερη δόση του επιδόματος θέρμανσης.

Την Τρίτη 2 Ιουλίου θα πληρωθούν οι επικουρικές συντάξεις από το ΕΤΕΑΕΠ (πρώην ΕΤΕΑ).

syntaxi portofoli

Αναδρομικά που ισοδυναμούν με την επιστροφή 3 μηνιαίων επικουρικών συντάξεων και έως 6 μηνιαίων κύριων συντάξεων φέρνει για 1,5 εκατ. συνταξιούχους η νέα απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Στις επικουρικές, περίπου 500.000 ως 600.000 συνταξιούχοι θα λάβουν κατά μέσο όρο 620 ευρώ αναδρομικά για ένα έτος, ποσό που ισοδυναμεί με 3 συντάξεις των 200 ευρώ. Αν μπουν και τα «Δώρα» θα πάρουν 2 επιπλέον συντάξεις από αναδρομικά.

Στις κύριες συντάξεις, περίπου 1,5 εκατ. συνταξιούχοι βγαίνει να παίρνουν αναδρομικά για ένα 10μηνο ως 7.300 ευρώ, μαζί με το Δώρο, ποσό που ισοδυναμεί με επιστροφή 6 μηνιαίων συντάξεων των 1.200 ευρώ. Αν δεν επιστραφεί το Δώρο, που επίσης κρίθηκε αντισυνταγματική η κατάργησή του, τότε το 10μηνο των αναδρομικών θα έχει επιστροφή 4 ως 5 μηνιαίων συντάξεων.

Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, η νέα απόφαση του ΣτΕ θα ξεκλειδώσει την επιστροφή των ποσών αλλά με ελάχιστα περιθώρια για αναδρομικά πέραν των 10 μηνών, πλην ενδεχομένως όσων έχουν προσφύγει στα δικαστήρια.

Η απόφαση κρίνει, σύμφωνα με πληροφορίες, συνταγματικό το νόμο «Κατρούγκαλου» στον επανυπολογισμό των συντάξεων, αντισυνταγματικό στις εισφορές των ελευθέρων επαγγελματιών, ενώ θέτει ζήτημα αλλαγών και βελτιώσεων στα ποσοστά υπολογισμού των νέων συντάξεων.

Οι πληροφορίες λένε ότι θα γίνει γνωστή πολύ σύντομα, ίσως και μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες.

Για τα αναδρομικά που είναι το πιο καίριο ζήτημα, φαίνεται ότι όλοι οι συνταξιούχοι (ανεξάρτητα από το αν έχουν προβεί σε δικαστικές προσφυγές) κερδίζουν επιστροφές τουλάχιστον ενός 10μήνου, και θα εξαρτηθεί από τη διατύπωση της απόφασης αν έχουν ελπίδες και για αναδρομικά πέραν του 10μήνου όσοι έχουν προσφύγει στα δικαστήρια.

aftodioikisi

syntaxi portofoli

Ο Συνήγορος του Πολίτη εξετάζει µεγάλο αριθµό αναφορών πολιτών που διαµαρτύρονται, επειδή ο ΕΦΚΑ αρνείται να τους χορηγήσει απόφαση επανυπολογισµού της σύνταξής τους που διενεργήθηκε, σύµφωνα µε τον Ν. 4387/2016.

Η ∆ιοίκηση του ΕΦΚΑ µε Γενικό Έγγραφο που απευθύνει, προς όλες τις περιφερειακές υπηρεσίες, η ∆ιεύθυνση Νοµοθεσίας και Συντονισµού Συντάξεων, υποστηρίζει ότι εναπόκειται στη διακριτική της ευχέρεια να εκδώσει ή όχι διοικητική πράξη για τον επανυπολογισµό των συντάξεων.

Κάθε συνταξιούχος έχει δικαίωµα να γνωρίζει ποια στοιχεία ελήφθησαν υπ’ όψιν και µε ποιον ακριβώς τρόπο έγινε ο επανυπολογισµός της δικής του σύνταξης. Μόνο υπό αυτές τις προϋποθέσεις τηρείται η αρχή της διαφάνειας της διοικητικής δράσης και διασφαλίζεται η υποχρέωση ενηµέρωσης των ασφαλισµένων.

Ο Συνήγορος του Πολίτη προτείνει να γίνει άµεση έγγραφη γνωστοποίηση των ατοµικών διοικητικών πράξεων στους συνταξιούχους, που θα περιλαµβάνουν τον αναλυτικό τρόπο και το αποτέλεσµα του επανυπολογισµού της σύνταξης.

Κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο λόγω της πληθώρας των στοιχείων που πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν και της πολυπλοκότητας των υπολογισµών που απαιτούνται, καθώς και για να διευκολυνθεί ο πολίτης στην περαιτέρω πρόοδο της διοικητικής διαδικασίας.

Μόνο µε αυτόν τον τρόπο θα έχουν διασφαλιστεί αποτελεσµατικά τόσο η ορθή τήρηση των βασικών αρχών που πρέπει να διέπουν τη δράση της ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης, όσο και τα δικαιώµατα που πρέπει να απολαµβάνει κάθε πολίτης.

syntaxi portofoli

Άκυρες είναι οι μειώσεις ως και 55% που έγιναν τον Ιούνιο του 2016 σε 350.000 επικουρικές συντάξεις καθώς δεν εφαρμόστηκε η σχετική απόφαση αλλά ένας άλλος μαθηματικός τύπος, χειρότερος, που αποφασίστηκε αφότου εκδόθηκε η απόφαση για τις μειώσεις και μάλιστα σε κλειστή σύσκεψη της 29/6/2016, ενώ η απόφαση είχε βγει από τις 7/6/2016.

Τίθεται θέμα παράνομων μειώσεων όχι μόνο για τις επικουρικές 350.000 συνταξιούχων που είχαν κούρεμα με τον νόμο Κατρούγκαλου ως και 55%, αλλά και για άλλους 800.000 συνταξιούχους που είχαν επανυπολογισμό και μικρότερη επικουρική, αλλά προς το παρόν η μείωση δεν εφαρμόζεται καθώς τους καταβάλλεται προσωπική διαφορά.

Και οι επικουρικές των 350.000 συνταξιούχων που είχαν μείωση αλλά και των 800.000 που έχουν μικρότερη επικουρική αλλά γλιτώνουν τις μειώσεις λόγω προσωπικής διαφοράς, επανυπολογίστηκαν με μαθηματικό τύπο που δεν προβλέπει η υπουργική απόφαση.

Η αποκάλυψη έρχεται με ντοκουμέντο-βόμβα που εξασφάλισε και φέρνει στη δημοσιότητα ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής με τους πραγματικούς συντελεστές που χρησιμοποιήθηκαν για το τσεκούρωμα των επικουρικών οι οποίοι είναι δυσμενέστεροι από αυτούς που θα προέκυπταν αν εφαρμοζόταν κατά γράμμα ο νόμος και η απόφαση για τις μειώσεις των επικουρικών συντάξεων!

Υπολογισμός με λάθος συντελεστή!

Το εσωτερικό έγγραφο που αποκαλύπτει ο «Ε.Τ.» λέει στο σημείο 2 των παρατηρήσεων ότι «Ο υπολογισμός έγινε με βάση τον λόγο ΑRN/AR0, όπως συζητήθηκε στην από 29/6/2016 συζήτηση που έγινε στο υπουργείο, και όχι με τον υπολογισμό του AR0=AR*(1-e%)».

Στο έγγραφο ομολογείται ότι οι μειώσεις των επικουρικών δεν έγιναν με τον μαθηματικό τύπο που προέβλεπε η υπουργική απόφαση της 7ης Ιουνίου 2016, αλλά με άλλον τρόπο, που «συζητήθηκε σε σύσκεψη στο υπουργείο Εργασίας στις 29/6/2016»!

Για τον λόγο αυτόν οι επικουρικές μειώθηκαν σε ποσοστά ως 55% από τον Ιούνιο του 2016.

Πώς γίνεται να εφαρμόζεται κάτι άλλο από αυτό που λέει η υπουργική απόφαση και μάλιστα από το ίδιο το υπουργείο Εργασίας και το ΕΤΕΑΕΠ; Πώς γίνεται να αλλάζουν οι παράμετροι του επανυπολογισμού των επικουρικών και τελικά αυτές οι αλλαγές να μην περνούν ως τροποποιήσεις στην αρχική υπουργική απόφαση; Οι ερωτήσεις είναι πολλές και επιβάλλεται να απαντηθούν από τη στιγμή που άλλα έλεγε ο νόμος και η απόφαση και άλλα τελικώς έγιναν, δηλαδή έγιναν μεγαλύτερες περικοπές που καθίστανται άκυρες γιατί δεν έχουν αντίκρισμα σε όσα λέει ο νόμος!

Άλλα έλεγε ο νόμος, άλλα εφαρμόστηκαν

Στο γιατί τελικά επιλέχθηκε άλλος τρόπος επανυπολογισμού από αυτόν που έλεγε η υπουργική απόφαση, η απάντηση είναι καθαρή: Εγινε γιατί κατόπιν εορτής είδαν στο υπουργείο Εργασίας και στο ΕΤΕΑΕΠ ότι αν εφαρμοζόταν ο νόμος και η απόφαση, δεν θα έβγαιναν τα χρήματα των περικοπών που είχαν δεσμευτεί στην τρόικα.

Το ποσό εξοικονόμησης από τις μειώσεις επικουρικών το υπολόγιζαν σε περίπου 180 εκατ. ευρώ ετησίως σε μόνιμη βάση από τον Ιούνιο του 2016 και διαπιστώθηκε εκ των υστέρων ότι δεν το έπιαναν αν ακολουθούσαν τον μαθηματικό τύπο της υπουργικής απόφασης της 7ης Ιουνίου, οπότε αποφάσισαν, σε σύσκεψη στις 29 Ιουνίου, να εφαρμόσουν εν κρυπτώ άλλον μαθηματικό τύπο που έβγαζε τις περικοπές των 180 εκατ. Ευρώ!

Με το κόλπο αυτό, δηλαδή με παράνομη εφαρμογή ενός μαθηματικού τύπου που δεν τον προβλέπει ούτε νόμος ούτε υπουργική απόφαση, οι επιπλέον μειώσεις που έγιναν στις επικουρικές και χρεώθηκαν άδικα σε περίπου 350.000 συνταξιούχους, φτάνουν και στα 200 ευρώ τον μήνα για όσους είχαν επικουρικές άνω των 400 ευρώ!

Με δυο λόγια, αν εφαρμοζόταν κατά γράμμα ο μαθηματικός τύπος έτσι όπως περιγραφόταν στον νόμο Κατρούγκαλου και στη μετέπειτα υπουργική απόφαση (της 7ης Ιουνίου 2016), τότε οι περικοπές θα ήταν ως 30%-32% και όχι ως 55%, δηλαδή μικρότερες σχεδόν κατά 23%. Δεν εφαρμόστηκε όμως η απόφαση, αλλά μεθόδευσαν μεγαλύτερες μειώσεις, δηλαδή προέβησαν σε παράνομες μειώσεις!

Ελεύθερος Τύπος

Περισσότερα Άρθρα...