katastimata

Νέο τοπίο στις μισθώσεις καταστημάτων και γραφείων διαμορφώνει η νομοθετική ρύθμιση για τις εμπορικές μισθώσεις. Πλέον, καταργείται η 12ετία, ενώ μειώνονται και οι αποζημιώσεις που πρέπει να καταβληθούν σε περίπτωση πρόωρης διακοπής.

Οι αλλαγές αυτές στις εμπορικές μισθώσεις έρχονται να προστεθούν σε μια σειρά γενικότερων αλλαγών στα ενοίκια, που τέθηκαν σε εφαρμογή από τις αρχές του 2014. Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι τα μισθωτήρια συμβόλαια κατατίθενται πλέον αποκλειστικά ηλεκτρονικά, ενώ απαιτείται και η έκδοση ενεργειακού πιστοποιητικού.

Αναλυτικά, οι βασικές αλλαγές στις εμπορικές μισθώσεις έχουν ως εξής: 

1. Για τις νέες εμπορικές μισθώσεις καταργείται η 12ετία ως ελάχιστη διάρκεια μίσθωσης με το ελάχιστον χρονικό όριο πλέον να καθορίζεται στα 3 έτη. Ωστόσο, επιτρέπεται κάθε συμφωνία ιδιοκτητών -μισθωτών για μεγαλύτερη διάρκεια της μίσθωσης αλλά και λύση της μίσθωσης χωρίς αποζημίωση πριν από τη λήξη της τριετίας με κοινή συμφωνία.

Αξίζει να σημειώσουμε εδώ, ότι σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ), τα νέα συμβόλαια μισθώσεων θα μπορούν να δεσμεύουν για διαφορετικό χρονικό διάστημα τον ιδιοκτήτη και για διαφορετικό χρόνο τον ενοικιαστή, αρκεί να υπερβαίνουν τα 3 έτη. Θα μπορεί, παραδείγματος χάριν, να δεσμεύεται ο ενοικιαστής ότι θα παραμένει στο χώρο για 3 έτη και ο ιδιοκτήτης ότι θα διαθέτει τον χώρο για 7 έτη. 

«Είναι αυτονόητο ότι κάθε μισθωτής που θέλει να κάνει μια σοβαρή επένδυση, ενώ θα διεκδικεί για τον εαυτό του μεγάλη μισθωτική διάρκεια, ο ίδιος θα ζητά να δεσμεύεται για μικρότερο χρόνο, με minimum πάντοτε την τριετία, ώστε να μπορεί να αποδεσμευτεί σε περίπτωση δυσμενούς εξέλιξης της επιχείρησής του», αναφέρει η ΠΟΜΙΔΑ. 

2. Οι νέες μισθώσεις θα μπορεί να λυθούν με νεότερη συμφωνία που αποδεικνύεται με έγγραφο βέβαιης χρονολογίας. Η καταγγελία τους από τον ιδιοκτήτη ή το μισθωτή, μετά τη λήξη του συμβατικού τους χρόνου, ή της νόμιμης τριετίας αν ο συμβατικός χρόνος είναι μικρότερος, γίνεται εγγράφως και η μίσθωση λύνεται 3 μήνες από την κοινοποίησή της.

3. Τόσο για τις νέες όσο και για τις παλιές μισθώσεις καταργείται η λεγόμενη αποζημίωση “άυλης εμπορικής αξίας”. Καταργείται, δηλαδή, η υποχρέωση που είχε ο ιδιοκτήτης να καταβάλει στον ενοικιαστή αποζημίωση ύψους 24 ενοικίων με τη λήξη της μίσθωσης, που αφορούσε στην αξία που είχε η επιχείρηση ως σύνολο δικαιωµάτων, άυλων αγαθών, και άλλων πραγµατικών καταστάσεων (πελατεία, φήµη κλπ.) και από την οποία θα μπορούσε να ωφεληθεί άλλος μισθωτής.

4. Ο ιδιοκτήτης σε περίπτωση που λύσει τη μίσθωση για ιδιόχρηση θα καταβάλλει στον ενοικιαστή ως αποζημίωση 8 μισθώματα (από 16 παλιότερα), ενώ αν λύσει τη μίσθωση για ανοικοδόμηση το ποσό της αποζημίωσης ορίζεται στα 6 μισθώματα (από 12 παλιότερα). 

Να σημειωθεί ότι με απόφαση δικαστηρίου οι αποζημιώσεις μπορούν να αυξηθούν σε 15 ενοίκια στην περίπτωση ιδιόχρησης και σε 9 ενοίκια στην περίπτωση ανοικοδόμησης.

nonews

 

tilefono

Τα πάνω κάτω έρχονται στην κινητή και σταθερή τηλεφωνία από την 31η Μαρτίου του 2014 στη χώρα μας καθώς μετά από συνεχείς αναβολές και καθυστέρηση περίπου ενάμιση έτους ενεργοποιούνται διατάξεις που ενισχύουν τα δικαίωματα των καταναλωτών τηλεφωνικών υπηρεσιών.

Πλέον οι εταιρίες υποχρεούνται να τηρούν λίστες με τους Διεθνείς Κωδικούς Κινητών Τηλεφώνων (International Mobile Equipment Identity, IMEI) κλεμμένων κινητών και να μπλοκάρουν τη χρήση των τηλεφώνων αυτών, να επιστρέφουν χωρίς αίτημα του καταναλωτή αναλογία του παγίου σε περίπτωση διακοπής τω υπηρεσιών άνω της μίας ημέρας (βλάβες ειδικά στα σταθερά τηλέφωνα) ή όταν οι υπηρεσίες είναι κατώτερες των συμφωνηθέντων, να μην κόβουν για χρέη τις συνδέσεις αν δεν έχουν προειδοποιήσει 15 ημέρες πριν (το SMS δεν θεωρείται ειδκοποίηση) καθώς και να διατηρούν για μεγάλο διάστημα τα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι οι χρεώσεις που επιβάλλουν στους καταναλωτές είναι ορθές

Αναλυτικά οι νέες διατάξεις προβλέπουν:

1. Οι πάροχοι υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας τηρούν λίστες με τους Διεθνείς Κωδικούς Κινητών Τηλεφώνων (International Mobile Equipment Identity, IMEI) κλεμμένων συσκευών των χρηστών. Η εγγραφή του IMEI ενός κινητού στη λίστα αυτή πραγματοποιείται μετά από σχετική έγγραφη αίτηση των χρηστών, οι οποίοι δήλωσαν νομίμως την κλοπή της συσκευής τους. Κάθε πάροχος ενημερώνει ανά μήνα τους υπόλοιπους παρόχους σχετικά με τα IMEI κλεμμένων συσκευών των χρηστών του. Οι πάροχοι απαγορεύουν την πραγματοποίηση κλήσεων από συσκευή με IMEI που ανήκει στην εν λόγω λίστες.

2. Στην περίπτωση που η διαθεσιμότητα του δικτύου ή/και των παρεχόμενων υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών είναι χαμηλότερη από την ποιότητα παροχής υπηρεσιών που το πρόσωπο υποχρεούται να παρέχει σύμφωνα με τις διατάξεις των Γενικών Αδειών ή με τα ειδικά δικαιώματα χρήσης ραδιοσυχνοτήτων ή αριθμών που του έχουν εκχωρηθεί ή με τους όρους της σύμβασης καθώς και στην περίπτωση βλάβης που δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα του συνδρομητή ή τρίτου προσώπου και οδηγούν σε διακοπή της παροχής των παρεχόμενων υπηρεσιών ηλεκτρονικών

επικοινωνιών στο συνδρομητή, εκτός από τις περιπτώσεις λόγω ανωτέρας βίας, o πάροχος οφείλει, να πιστώνει το συνδρομητή με το τμήμα του καταβαλλόμενου από αυτόν ποσού του παγίου τέλους, που αντιστοιχεί στη χρονική περίοδο της διακοπής των παρεχόμενων υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών και εφόσον η βλάβη υπερβαίνει το χρονικό όριο μίας (1) εργάσιμης ημέρας, από την επόμενη εργάσιμη της δήλωσης της βλάβης. Η πίστωση στις ανωτέρω αναφερόμενες περιπτώσεις πραγματοποιείται από τον πάροχο αυτόματα, προς τους συνδρομητές που έχουν δηλώσει βλάβη, σε επόμενο λογαριασμό του συνδρομητή, εντός εξαμήνου από την άρση της βλάβη, χωρίς προηγούμενη σχετική αίτηση του συνδρομητή. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να φαίνεται σαφώς στο λογαριασμό χρέωσης του συνδρομητή η πίστωση αυτή καθώς και η χρονική περίοδος κατά την οποία πραγματοποιήθηκε η διακοπή.

3. Σε περίπτωση μη εκπλήρωσης από τον συνδρομητή των συμβατικών του υποχρεώσεων, λόγω ύπαρξης ληξιπρόθεσμης και απαιτητής οφειλής του τελευταίου προς τον πάροχο, αυτός οφείλει να ειδοποιεί τον συνδρομητή, ακόμη και διαμέσου του λογαριασμού του, για την απειλούμενη προσωρινή ή μόνιμη διακοπή και να προβαίνει σε προσωρινή διακοπή της παροχής των υπηρεσιών μόνο μετά τη πάροδο δεκαπέντε (15) ημερών από την νόμιμη και προσήκουσα κοινοποίηση προς αυτόν της σχετικής ειδοποίησης. Η αποστολή σχετικού γραπτού μηνύματος (SMS) δεν λογίζεται ως νόμιμη ειδοποίηση. Η διακοπή αυτή εφόσον είναι τεχνικώς εφικτό, περιορίζεται στην συγκεκριμένη υπηρεσία για την οποία δεν γίνεται εξόφληση. Κατά τη περίοδο προσωρινής διακοπής και εφόσον αυτό είναι συμβατό με τη συγκεκριμένη υπηρεσία θα πρέπει να επιτρέπεται η λήψη εισερχόμενων κλήσεων, εφόσον αυτές δεν χρεώνονται στον καλούμενο και η πραγματοποίηση εξερχόμενων κλήσεων που δεν συνεπάγονται χρέωση (ανεξάρτητα του σχήματος τιμολόγησης δηλαδή ανά λεπτό, ανά κλήση ή χρόνο ομιλίας που συμπεριλαμβάνεται στο μηνιαίο πάγιο) για τον Συνδρομητή.Ο πάροχος κατά την περίοδο προσωρινής διακοπής δύναται να χρεώνει τα πάγια τέλη σύνδεσης στο τηλεφωνικό δίκτυο συμπεριλαμβανομένων και τελών που αφορούν σε προπληρωμένα πακέτα με την εξαίρεση της περίπτωσης όπου η προσωρινή διακοπή διαρκεί ολόκληρη την περίοδο τιμολόγησης οπότε ο πάροχος δύναται να χρεώνει μόνο τα πάγια τέλη σύνδεσης στο τηλεφωνικό δίκτυο που αντιστοιχούν στις παρεχόμενες υπηρεσίες για τις οποίες δεν υφίσταται προσωρινή διακοπή, μη συμπεριλαμβανομένων τελών που αφορούν σε προπληρωμένα πακέτα υπηρεσιών. Τα τέλη αυτά αναγράφονται ρητά στην σύμβαση του συνδρομητή. Κατά την προσωρινή διακοπή ο πάροχος οφείλει να ενημερώνει τον συνδρομητή για τις ανωτέρω χρεώσεις και ο συνδρομητής δύναται να αιτηθεί την άμεση οριστική διακοπή του.

4. Οι πάροχοι Δημόσιων Τηλεφωνικών Υπηρεσιών υποχρεούνται να διατηρούν τα δεδομένα για την επιβεβαίωση των χρεώσεων των λογαριασμών των συνδρομητών τους για χρονικό διάστημα ίσο με το μέγιστο χρονικό διάστημα που επιτρέπεται, από την κείμενη νομοθεσία προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, να πραγματοποιείται η φύλαξη και η επεξεργασία αυτών.

fpress

xrysoxoidis ethniki

"Το ψέμα έχει κοντά πόδια", έλεγε ο υπουργός Υποδομών πριν τρεις μήνες, σχετικά με τις αυξήσεις στα διόδια. Μετά την ανακοίνωση των νέων τιμών κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει 

Φουντώνουν (στην κυριολεξία αυτή τη φορά) οι αντιδράσεις για τις αυξήσεις και τις νέες επιβαρύνσεις στα διόδια, καθώς το βράδυ της Κυριακής, οργισμένοι πολίτες έβαλαν φωτιά σε κουβούκλιο στα διόδια στη Μαλακάσα.

οι αυξήσεις στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι, με κατοίκους, φορείς και τοπικούς άρχοντες να προαναγγέλλουν δυναμικές κινητοποιήσεις.

Στην πραγματικότητα με τις νέες τιμές, καθίσταται απαγορευτική η μετακίνηση για μεγάλο αριθμό πολιτών, που έχουν πληγεί από την κρίση.

Όπως φαίνεται για άλλη μια φορά ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης,  πιάστηκε αδιάβαστος. Τον περασμένο Δεκέμβριο, αναφέρθηκε στις "συμφωνημένες" αυξήσεις, όχι όμως και στους νέους πλευρικούς σταθμούς, ενώ είχε προβεί και σε... διαβεβαιώσεις.

"Δεν υπάρχει καμία καινούργια πρόβλεψη για αύξηση των διοδίων. Καμία απολύτως", ήταν η απάντηση που είχε δώσει, σχολιάζοντας δημοσιεύματα για επικείμενες αυξήσεις.

Είχε προσθέσει ωστόσο ότι η μόνη νέα πρόβλεψη που περιελήφθη στη συμφωνία για την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων είναι αυτή η οποία με διάταξη υποχρεώνει τον παραχωρησιούχο να φέρει σχέδιο εγκεκριμένο και από τις τράπεζες για την εφαρμογή αναλογικών υβριδικών διοδίων, "διότι είναι άδικο να μην υπάρχει τέτοιο σύστημα".

"Και όπου ακόμα δεν υπάρχουν αναλογικά διόδια, θα λειτουργήσουν εκπτώσεις της τάξεως του 50%, ενώ θα προχωρήσει και το θέμα της διαλειτουργικότητας", δήλωνε στις 4 Δεκεμβρίου ο υπουργός.

Ο κ. Χρυσοχοΐδης είχε διαβεβαιώσει τους βουλευτές ότι δεν αυξάνονται τα διόδια:

- στον αυτοκινητόδρομο του Μορέα, «δεν θα γίνει καμία αύξηση ούτε τώρα ούτε ποτέ»,

- στον αυτοκινητόδρομο Μαλιακός- Κλειδί,

- Καμένα Βούρλα- Ράχες και

- στον Ε65 γιατί υπάρχει ένα διόδιο στις Θερμοπύλες.

"Η μόνη αύξηση διοδίων και αυτό διότι έχει προβλεφθεί στην αρχική σύμβαση, είναι στο τμήμα από Αφίδνες- Καμένα Βούρλα. Όμως, επειδή το πρόβλημα έχει να κάνει με τους κατοίκους της Ανατολικής Αττικής, θα διασφαλιστεί ότι ο συχνός χρήστης θα έχει έκπτωση 50%. Επίσης η έκπτωση στο Αιγίνιο θα φθάνει το 80% για τους συχνούς χρήστες".

Ο υπουργός Υποδομών είχε πει επίσης, ότι στον δρόμο Κόρινθος- Πάτρα θα υπάρξουν άμεσα μειώσεις 20% στα διόδια και για τους αναλογικούς χρήστες η έκπτωση θα είναι επιπλέον 10%.

"Άφησα όλη αυτήν τη σπέκουλα που έγινε όλες αυτές τις μέρες για τις αυξήσεις στα διόδια για να φανεί πού πάει το πράγμα. Σας άφησα να κάνετε λαϊκισμό, αλλά το ψέμα έχει κοντά πόδια", είχε πει ο κ. Χρυσοχοΐδης.

Σε αυτό το τελευταίο είχε απόλυτο δίκιο.


Χρυσοχοϊδης 12/2013-"Καμία αύξηση διοδίων" vs 2... από stefanelonikitelo

diodia

Εγκαθίστανται κάμερες στα διόδια που θα φωτογραφίζουν οδηγούς που δεν πληρώνουν το τέλος , οι οποίοι θα λαμβάνουν ταχυδρομικώς τα πρόστιμα

Κάμερες επιστρατεύει η Τροχαία προκειμένου να σταματήσει το φαινόμενο οδηγών οι οποίοι περνούν από τα διόδια χωρίς να πληρώνουν το τέλος.

Οι πρώτες κάμερες θα τεθούν σε λειτουργία από τα μεσάνυχτα της τρίτης προς Τετάρτη και στο εξής οι παραβάτες θα φωτογραφίζονται και θα λαμβάνουν στο σπίτι τους ειδοποιητήρια με τα προβλεπόμενα πρόστιμα.

Σε βάρος των παραβατών επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 200 ευρώ, καθώς και αφαίρεση διπλώματος, άδειας κυκλοφορίας και πινακίδων για 20 ημέρες, σύμφωνα με τον ΚΟΚ.

Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε από την Τροχαία, οι κάμερες θα τεθούν σε λειτουργία στα εξής σημεία:

• Σταθμός Διοδίων Ελευσίνας
• Πλευρικός Σταθμός Διοδίων Κόμβου 3 Ν. Περάμου
• Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων Κόμβου 5 Πάχης.

daneia
 
Οι νέοι κανόνες για τα "κόκκινα" δάνεια. Ποιο είναι το ιρλανδικό μοντέλο που θα εφαρμοστεί
 
Το πρώτο βήμα για την έναρξη των γενναίων ρυθμίσεων των δανείων των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων κάνουν η κυβέρνηση και οι τράπεζες με την ενεργοποίηση του Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.

Χθες συναντήθηκαν οι υπουργοί Οικονομικών Γ. Στουρνάρας, Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης, Εργασίας Γ. Βρούτσης και Δικαιοσύνης Χ. Αθανασίου για να προετοιμάσουν τις διαδικασίες έκδοσης της πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου που ενεργοποιεί το κυβερνητικό συμβούλιο διαχείρισης ιδιωτικού χρέους.

Όπως αναφέρει η "Ημερησία", η πρώτη επίσημη συνεδρίαση θα είναι την Παρασκευή, οπότε και θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες καθορισμού των εννοιών του «συνεργάσιμου δανειολήπτη» και των «ελάχιστων δαπανών διαβίωσης». Με βάση αυτούς τους δύο ορισμούς και τις προϋποθέσεις που θα φέρουν, θα ρυθμίζονται τα δάνεια των νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Παράλληλα, το κυβερνητικό συμβούλιο θα προχωρεί όλες τις αναγκαίες αποφάσεις, προκειμένου να ξεπερνιούνται εμπόδια και διοικητικές δυσλειτουργίες, έτσι ώστε τράπεζες και δανειολήπτες να έρχονται σε συμφωνία για τη ρύθμιση των δανείων.

Το ιρλανδικό μοντέλο

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ουσιαστικά στη χώρα μας και σε ό,τι αφορά τη ρύθμιση των δανείων των νοικοκυριών θα εφαρμοστεί το λεγόμενο ιρλανδικό μοντέλο, το οποίο περιλαμβάνει τις «ελάχιστες δαπάνες διαβίωσης» και τους «συνεργάσιμους δανειολήπτες».

Οι «ελάχιστες δαπάνες διαβίωσης», σύμφωνα με το ιρλανδικό μοντέλο, είναι μία επίσημη λίστα με τα αναγκαία έξοδα των νοικοκυριών, είτε αυτά είναι οικογένειες με παιδιά, είτε ζευγάρια, είτε μεμονωμένα άτομα. Έχει γίνει αποδεκτός από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ένας κατάλογος με τα μηνιαία έξοδα για διατροφή, στέγαση, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, μόρφωση, ψυχαγωγία, ένδυση, επικοινωνία, ασφαλιστική κάλυψη, θέρμανση, ηλεκτροδότηση κ.λπ.

Έχει ληφθεί υπόψη ένα μέσο αποδεκτό κόστος διαβίωσης των νοικοκυριών (ανάλογα με τα μέλη) και σύμφωνα με αυτό οι τράπεζες και οι δανειολήπτες προχωρούν σε συμφωνίες για τη διευθέτηση των οφειλών. Η λίστα με τις δαπάνες είναι αδιαμφισβήτητη, καθώς έχει καταρτιστεί με βάση το αρχείο και τις μετρήσεις που κάνει η Ιρλανδική Στατιστική Αρχή, κάτι το οποίο αναμένεται να πράξει στη χώρα μας και η Ελληνική Στατιστική Αρχή. Εκτιμήσεις θέλουν το εύρος των ελάχιστων δαπανών διαβίωσης να κυμαίνεται στη χώρα μας από τα 600 έως τα 1.000 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος του νοικοκυριού.

Πέρα από αυτόν τον κατάλογο των εξόδων, θα καθιερωθεί και η έννοια του «συνεργάσιμου δανειολήπτη». Είναι αυτός, με απλά λόγια, που δεν κρύβει στοιχεία από τις τράπεζες, π.χ. έσοδα, περιουσιακά στοιχεία. Με τον ορισμό αυτό η κάθε τράπεζα δεν μπορεί να χαρακτηρίζει με αδιαφανή κριτήρια κάποιο δανειολήπτη ως μη συνεργάσιμο και να απορρίπτει a priori σχέδια αναδιάρθρωσης χρεών. Συνεπώς, η τράπεζα υποχρεώνεται να εξετάσει σοβαρά κάθε περίπτωση ξεχωριστά, εφόσον πληρούνται βασικές προϋποθέσεις.

Έτσι, με τον κατάλογο που περιλαμβάνει τις «ελάχιστες δαπάνες διαβίωσης» καθώς και τα κριτήρια του «συνεργάσιμου δανειολήπτη», οι τράπεζες και τα νοικοκυριά που έχουν δανειστεί και αδυνατούν να ανταποκριθούν λόγω της ύφεσης στις δανειακές υποχρεώσεις τους, θα μπορούν να καθίσουν σε ένα τραπέζι και γρήγορα να έλθουν σε συμβιβασμό. Στην Ιρλανδία και στις άλλες χώρες που εφαρμόζεται το περιγραφόμενο μοντέλο, οι τράπεζες υπολογίζουν με βάση το κόστος διαβίωσης τα έξοδα που χρειάζεται μία οικογένεια για να ζήσει και στη συνέχεια ερευνούν και συζητούν με το δανειολήπτη πώς θα αξιοποιήσουν το εναπομείναν καθαρό εισόδημα. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις στην Ιρλανδία, όπως αναφέρουν πληροφορίες, οι δανειστές προχωρούν ακόμη και σε διαγραφές χρεών, όταν διαπιστώνουν πως ένα δάνειο δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί, από τη στιγμή που δεν υπάρχει διαθέσιμο εισόδημα, αλλά και ούτε προοπτική δημιουργίας του.

Επίσης γίνονται πολλοί διακανονισμοί σε τέτοιο βαθμό ώστε να μη χάνει η τράπεζα, αλλά και ο δανειολήπτης να βγαίνει ωφελημένος.

Το κυβερνητικό συμβούλιο διαχείρισης ιδιωτικού χρέους, κατά τις ίδιες πληροφορίες, αναμένεται να εξετάσει και άλλα ζητήματα, προκειμένου να διευκολυνθεί η ρύθμιση των δανείων των επιχειρήσεων.

*Ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα.

Ένα από τα πρώτα θέματα που θα κληθεί να εξετάσει και να αποφασίσει το Κυβερνητικό Συμβούλιο είναι αν θα δίνεται η δυνατότητα ρύθμισης των δανείων σε επιχειρήσεις που δεν έχουν φορολογική ή ασφαλιστική ενημερότητα.

*Οι διαδικασίες πτώχευσης των επιχειρήσεων χρήζουν ριζικής αναμόρφωσης.

Στην Ελλάδα το Πτωχευτικό Δίκαιο (Εμπορικό) είναι αρκετά εκσυγχρονισμένο και βασίζεται σε μεταφορά του γερμανικού, αλλά φαίνεται να εφαρμόζεται ελλιπώς. Στο Πρωτοδικείο Αθηνών που έχει την πλειονότητα των ελληνικών εμπορικών πτωχεύσεων, υπάρχουν μόνο δύο δικαστές, οι οποίοι ασχολούνται με σχεδόν 1.300 εκκρεμείς υποθέσεις πτώχευσης. Οι δικαστές είναι περιορισμένης εκπαίδευσης, ενώ ταυτόχρονα υποχρεούνται ανά δύο χρόνια να αντικαθίστανται.

Απαιτείται η τοποθέτηση περισσότερων δικαστών και με μεγαλύτερη πείρα.

*Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην απονομή δικαιοσύνης δημιουργεί μεγάλες δαπάνες και άσχημα αποτελέσματα.

Υπάρχουν περιπτώσεις που οι διαδικασία μπορεί να φτάσει τα 20 χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί και οι σύνδικοι και εμπλεκόμενοι πληρώνονται μόνο εκ των υστέρων. Οι περισσότερες περιπτώσεις για τις οποίες η διαδικασία της πτώχευσης ολοκληρώνεται σε δύο χρόνια ή και λιγότερο, οφείλονται στην ανυπαρξία περιουσίας - οι εγγυήσεις που δεν αφορούν σε ακίνητα (μηχανήματα, οχήματα, εξοπλισμός, κ.λπ.) είναι συνήθως άνευ αξίας λόγω της υποτίμησης.

*Η αποτελεσματική εφαρμογή της πτωχευτικής διαδικασίας παρεμποδίζεται από την έλλειψη έμπειρων και αξιόπιστων διαχειριστών σε θέματα πτωχεύσεων.

Σε αντίθεση με τις περισσότερες χώρες, η Ελλάδα δεν έχει ένα σώμα από επαγγελματίες διαχειριστές σε θέματα πτωχεύσεων. Προς το παρόν, μόνο οι δικηγόροι μπορούν να ενεργούν υπό την ιδιότητα αυτή και στερούνται συχνά απαιτούμενων δεξιοτήτων, προκειμένου να προβούν στην αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων. Επίσης, λογιστές, εκτιμητές, φοροτεχνικοί είναι διστακτικοί στο να παρέχουν τις υπηρεσίες τους, καθώς η πληρωμή τους μπορεί να περάσει τα 10 χρόνια. Εξετάζεται η ενθάρρυνση της παροχής κινήτρων για τους εκκαθαριστές, ώστε να αναμειχθούν και να ασχοληθούν. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να θεσπιστεί αλλαγή στον τρόπο αμοιβής τους. Να γίνεται με κάποιον τρόπο νωρίτερα.

*Το πτωχευτικό δίκαιο προβλέπει μια προ-διαδικασία πτώχευσης (άρθρο 99 ), με ελάχιστα παραδείγματα επιτυχούς έκβασης.

Πολλές εταιρείες εφαρμόζουν την ανωτέρω διαδικασία, αλλά για τις περισσότερες επιχειρήσεις διαπιστώνεται ότι δεν είναι βιώσιμη. Από το 2007, μόνο 12 υποθέσεις παραπέμφθηκαν στην αναμόρφωση του άρθρου 99 και μόνο 1 ολοκληρώθηκε.

Όπως προαναφέρθηκε, υπάρχει έλλειψη πτωχευτικών δικαστών. Επίσης, μόνο οι δικηγόροι δύνανται να επιβλέπουν τη διαδικασία του άρθρου 99, και μόνον όσοι έχουν τουλάχιστον 5 χρόνια εμπειρίας. Τα δικαστήρια διαπιστώνουν ότι οι δικηγόροι δεν είναι ικανοί για να κάνουν συστάσεις επί επιχειρησιακών θεμάτων.

Το κυβερνητικό συμβούλιο θα προχωρεί όλες τις αναγκαίες αποφάσεις προκειμένου να ξεπερνιούνται εμπόδια και διοικητικές δυσλειτουργίες, έτσι ώστε τράπεζες και δανειολήπτες να έρχονται σε συμφωνία για τη ρύθμιση των δανείων. Στη χώρα μας και σε ό,τι αφορά τη ρύθμιση των δανείων των νοικοκυριών θα εφαρμοστεί το λεγόμενο ιρλανδικό μοντέλο, το οποίο περιλαμβάνει τις «ελάχιστες δαπάνες διαβίωσης» και τους «συνεργάσιμους δανειολήπτες».

 Ημερησία

silhouette-trapped-by-money

Στις τράπεζες βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η διαδικασία αποδοχής αιτήσεων για όσους θέλουν να αξιοποιήσουν τον νέο νόμο και να ρυθμίσουν τις οφειλές τους από «κόκκινα» δάνεια, προκειμένου να αποφύγουν τους πλειστηριασμούς.

Οι ενδιαφερόμενοι έχουν προθεσμία μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου.

Σε αυτό το πλαίσιο, η εφημερίδα Τα Νέα παρουσιάζει έναν οδηγό βήμα προς βήμα για εκείνους που θέλουν να προχωρήσουν σε ρύθμιση.Την ίδια στιγμή, για εκείνους που δεν θέλουν ή δεν μπορούν να ενταχθούν στη ρύθμιση, οι τράπεζες προσφέρουν νέα προϊόντα αλλά και επιπλέον επιλογές αναχρηματοτοδότησης. Με μείωση επιτοκίων, αύξηση διάρκειας και προσημείωση ακινήτων, η δόση μπορεί να πέσει έως και στο 50%, ενώ αν κάποιος αντιμετωπίζει πρόσκαιρο πρόβλημα οι τράπεζες προσφέρουν περίοδο χάριτος που μπορεί να τον απαλλάξει από τις δόσεις για διάστημα έως δύο χρόνων.

Ειδικότερα για τους δανειολήπτες που μπορούν και αποφασίζουν να ενταχθούν στη ρύθμιση για τα «κόκκινα» δάνεια οι ερωτήσεις - απαντήσεις που ακολουθούν αποτελούν χρήσιμο οδηγό για τις επόμενες κινήσεις τους. 

 

1. Σε ποιες περιπτώσεις απαγορεύεται ο πλειστηριασμός;

Οπως προκύπτει από τον νέο νόμο για την προστασία των πλειστηριασμών, μέχρι το τέλος του 2014 απαγορεύεται ο πλειστηριασμός ακινήτου που έχει δηλωθεί στην τελευταία δήλωση φόρου εισοδήματος ως κύρια κατοικία του οφειλέτη εφόσον η αντικειμενική του αξία δεν ξεπερνά τις 200.000 ευρώ. Παράλληλα, σε ισχύ βρίσκεται επίσης παλαιότερη διάταξη, σύμφωνα με την οποία απαγορεύεται η κατάσχεση της μοναδικής κατοικίας του οφειλέτη για χρέη σε καταναλωτικά δάνεια ύψους έως 20.000 ευρώ, εφόσον το ακίνητο δεν έχει προσημειωθεί.

 

2. Ποιες προϋποθέσεις πρέπει να πληρώ προκειμένου να ενταχθώ στον νόμο;

Για να μπορέσει κανείς να μπει στη διαδικασία προστασίας της κατοικίας του πρέπει να ισχύουν όλα ανεξαιρέτως τα παρακάτω κριτήρια:

Α) Το συνολικό ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα να ανέρχεται μέχρι τις 35.000 ευρώ. Στο ποσό αυτό δεν υπολογίζονται οι κρατήσεις υπέρ των ασφαλιστικών ταμείων, ο φόρος εισοδήματος και η εισφορά αλληλεγγύης

Β) Η συνολική αξία της κινητής και ακίνητης περιουσίας του οφειλέτη να μην ξεπερνά τις 270.000 ευρώ. Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνεται και το ακίνητο που κινδυνεύει να βγει στον πλειστηριασμό. 

Γ) Το σύνολο των καταθέσεων και των κινητών αξιών του οφειλέτη στην Ελλάδα και στο εξωτερικό στις 20/11/2013 να μην υπερβαίνει το ποσό των 15.000 ευρώ. Από το ποσό των καταθέσεων εξαιρούνται τυχόν περιοδικές παροχές, συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά προγράμματα. 

 

3. Υπάρχει ειδική μέριμνα για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες;

Ναι. Αν στην η οικογένεια του οφειλέτη υπάρχουν τρία ή περισσότερα παιδιά ή αν ίδιος ο οφειλέτης έχει ή βαρύνεται φορολογικά με άτομα με αναπηρία 67% και άνω, τότε τα παραπάνω όρια προσαυξάνονται κατά 10% έκαστο.

 

4. Μέχρι πότε μπορώ να κάνω την αίτηση;

Υπό την προϋπόθεση ότι ισχύουν τα παραπάνω, η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης είναι η 28η Φεβρουαρίου, εφόσον έχει ήδη κοινοποιηθεί επιταγή προς πληρωμή, ή εντός διμήνου από την επίδοση επιταγής προς πληρωμή. Αυτό σημαίνει ότι αν κάποιος δεν έχει πάρει στα χέρια του την επιταγή προς πληρωμή δεν μπορεί να ζητήσει την υπαγωγή του στον νόμο. Γι’ αυτό και σε πολλές περιπτώσεις οι δανειολήπτες περιμένουν να προχωρήσει η διαδικασία ώστε να καταθέσουν τα δικαιολογητικά.

 

5. Ποια δικαιολογητικά χρειάζονται; 

Για να προχωρήσει η διαδικασία προστασίας από τους πλειστηριασμούς ο οφειλέτης πρέπει να προσκομίσει στην τράπεζα τα ακόλουθα δικαιολογητικά:

– Υπεύθυνη δήλωση στην οποία θα πρέπει να αναγράφονται:

α) τα πλήρη στοιχεία του οφειλέτη,

β) λεπτομερή και επικαιροποιημένα στοιχεία επικοινωνίας,

γ) περιγραφή της πλήρωσης των προϋποθέσεων υπαγωγής στην προστασία του νόμου,

δ) λεπτομερώς οι κινήσεις καταθετικού του λογαριασμού που ξεπερνούν το ποσό των 1.000 ευρώ τους τελευταίους 24 μήνες (δηλαδή από Ιανουάριο 2012 έως και Δεκέμβριο 2013).

Σε περίπτωση που τα δικαιολογητικά δεν υποβληθούν μαζί με την υπεύθυνη δήλωση υπάρχει διορία ενός μηνός. Αν αυτή εκπνεύσει παύει να ισχύει η απαγόρευση. 

 

6. Μέχρι πότε ισχύει ο νόμος;

Η διάρκεια ισχύος του νόμου είναι μέχρι τις 31/12/2014 και κατά τη διάρκεια απαγόρευσης πλειστηριασμού οι οφειλέτες υποχρεούνται να καταβάλλουν την ελάχιστη μηνιαία καταβολή.

7. Πώς υπολογίζεται η ελάχιστη καταβολή;

Ο τύπος υπολογισμού για την ελάχιστη καταβολή είναι ο εξής:

Για μισθωτούς και συνταξιούχους με ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα έως 15.000 ευρώ (εξαιρουμένων των κρατήσεων), η μηνιαία καταβολή ανέρχεται σε 10% επί του καθαρού μηνιαίου εισοδήματος. Για εκείνους που έχουν ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα άνω των 15.000 ευρώ (εξαιρουμένων κρατήσεων) η μηνιαία καταβολή ανέρχεται σε 10% για τα πρώτα 15.000 ευρώ και σε 20% για το υπερβάλλον εισόδημα 

Για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, για τον υπολογισμό του 10% και 20% αντιστοίχως το όριο των 15.000 ευρώ αναπροσαρμόζεται στις 20.000 ευρώ. Επίσης, αν υπάρχουν περισσότερα του ενός δάνεια η μηναία καταβολή μοιράζεται συμμετρικά στο σύνολο των δανειστών, ανάλογα με το ύψος των οφειλών. 

Για τους ελεύθερους επαγγελματίες η μηνιαία καταβολή ορίζεται ως ποσοστό τουλάχιστον 20% της τελευταίας ενήμερης δόσης, ανεξαρτήτως εισοδήματος. Τέλος, για οφειλέτες με μηδενικό εισόδημα ή εισόδημα ίσο με το επίδομα ανεργίας παρέχεται η δυνατότητα μηδενικών καταβολών.

 

8. Υπάρχει περίπτωση να αρθεί η απαγόρευση του πλειστηριασμού;

Ναι, σε τρεις περιπτώσεις: 

1. Αν η υπεύθυνη δήλωση για την υπαγωγή στον νόμο δεν υποβληθεί εντός των προβλεπόμενων ημερομηνιών. 

2. Αν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά δεν υποβληθούν εντός μηνός από τη σχετική ενημέρωση του οφειλέτη. 

3. Αν δεν καταβληθούν συνολικά τρεις δόσεις, όχι απαραίτητα συνεχόμενες. 

 

9.Τι συμβαίνει αν έχω δάνεια σε «κακή» τράπεζα;

Σε αυτή την περίπτωση ο νόμος ισχύει κανονικά, με τη διαφορά ότι ο οφειλέτης θα πρέπει να κάνει την αίτηση στον εκκαθαριστή που έχει αναλάβει τα «κακά» δάνεια της τράπεζας και αντίστοιχα να πληρώνει σε αυτόν την ελάχιστη καταβολή.

diodia

Αλλαγές στις τιμές των διοδίων της Ελευσίνας και του Ισθμού, καθώς και στα πλευρικά διόδια του ίδιου δρόμου στους Αγίους Θεοδώρους, τη Νέα Πέραμο και την Πάχη που δημιουργούνται τώρα, με πληρωμή διοδίων και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, ανακοίνωσε η Ολυμπία Οδός. Το νέο καθεστώς θα ισχύσει από τα ξημερώματα της Τρίτης προς Τετάρτη.

Πιο συγκεκριμένα, στην Ελευσίνα τα ΙΧ θα πληρώνουν 2,10 ευρώ ανά κατεύθυνση, ενώ τώρα πληρώνουν 3,20 ευρώ μόνο στο ρεύμα προς Κόρινθο. Στον Ισθμό θα πληρώνουν 1,80 ευρώ ανά κατεύθυνση από τα 3,20 που ίσχυε μέχρι τώρα μόνο στο ρεύμα προς Αθήνα. Παράλληλα παρέχονται σε οχήματα με πομποδέκτη «Ολυμπία Pass» ή με μοτοκάρτα Ολυμπίας Οδού κλιμακωτές εκπτώσεις από 15% έως και 60% ανάλογα με τη συχνότητα διέλευσης.

Στην οδό Κορίνθου-Πατρών, στους σταθμούς διοδίων Ζευγολατιού και Ρίου η κατάσταση παραμένει ως έχει, με χρέωση μόνο προς τη μία κατεύθυνση και τιμές διοδίων τις νέες μειωμένες -κατά 20%- τιμές που εφαρμόστηκαν στις 24 Δεκεμβρίου 2013, με πρόσθετη έκπτωση 10% για φορτηγά και ΙΧ με Ολυμπία Pass (ή μοτο-κάρτα Ολυμπίας Οδού για δίκυκλα).

Δείτε αναλυτικά: DIODIA NEES TIMES

Περισσότερα Άρθρα...