Οι εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης πλησιάζουν και ο ενιαίος πλέον δήμος Ελληνικού – Αργυρούπολης, όπως και άλλοι, κυρίως οι καλλικρατικοί, δήμοι, βρίσκεται αντιμέτωπος με πολλές προκλήσεις.
Το υπό διαμόρφωση κλίμα είναι ένα κλίμα πολέμου ανάμεσα στο χτές, που δείχνει να μάχεται «με νύχια και με δόντια» για να διατηρήσει το μακρόχρονο βολικό «σύστημα εξουσίας» με τα προνόμια του και το ελπιδοφόρο αύριο που οραματίζονται νέοι άνθρωποι,ταλαντούχοι και εργατικοί, που βρίσκονται μακρυά από κομματικούς μηχανισμούς και εξαρτήσεις.
Τα καλά νέα είναι, ότι τόσο στο Ελληνικό-Αργυρούπολη, όσο και σε όμορους δήμους, η γενιά των 40ριδων έχει ήδη βγει με τόλμη και αποφασιστικότητα μπροστά προτάσσοντας φρέσκες ιδέες και διαθέτοντας πυξίδα για το αύριο του δήμου που μπορούν, θέλουν και δικαιούνται να διοικήσουν.
Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες θα διεξαχθούν οι επικείμενες δημοτικές εκλογές είναι σαφέστατα συνθήκες γενικευμένης κρίσης και παρακμής, όχι μόνο οικονομικής, αλλά και πολιτικής και πολιτιστικής.
Είναι όμως οι συνθήκες αυτές που θα «σκοτώσουν» τελικά ότι παλιό, ψευδεπίγραφο και απαξιωμένο υπάρχει ακόμη στην τοπική εξουσία και θα δώσουν διέξοδο στο νέο και ελπιδοφόρο να «αναδυθεί» για να δημιουργήσει και να αποδείξει την αξία και την αποτελεσματικότητά του. .
Η πολιτική επιταγή των καιρών μας απαιτεί ανοιχτόμυαλους άφθαρτους νέους και ικανούς πολιτικούς με θέληση και διάθεση για δημιουργική συνεργασία, μακριά από μικροπολιτικά παιχνίδια και έξωθεν υποβολές και επηρροές.Στην τοπική αυτοδιοίκηση οι όποιες ιδεολογικές διαφορές οφείλουν πλέον να παραγκωνίζονται μπροστά στην αντιμετώπιση των κοινών προβλημάτων που κάθε μέρα γίνονται όλο και πιο περίπλοκα και απαιτούν συγκροτημένες αποφάσεις και λύσεις.
Η επόμενη περίοδος θα είναι η περίοδος της αξιοποίησης των γνώσεων, των ικανοντητων και της ομαδικότητας στις δράσεις, λόγω της πολυπλοκότητας των λειτουργιών που αναπτύσσοντα και απαιτούνται.
Η πολυσχιδεία, η ταχύτητα, οι όγκοι και η ποικιλία των εξειδικεύσεων που απαιτούνται είναι αδύνατον πια να διεκπεραιωθούν και να καθοδηγηθούν από έναν και μόνο άνθρωπο, ειδικότερα, αν αυτός αποδεδειγμένα δεν διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις και την ικανότητα διοίκησης του δήμου.
Η κοινωνική ενεργοποίηση, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, η μετεξέλιξη της κοινωνικής πολιτικής, η αναγκαία ανάπτυξη, η νέα μορφή που αποκτά η παιδεία, η διαμόρφωση του περιβάλλοντος και οι εναλλακτικές λειτουργίες της πόλης, η επιστημονική τεκμηρίωση και η αντικειμενικοποίηση των πολιτικών, η διαχείριση του ελεύθερου χρόνου των πολιτών σε συνδυασμό με τις νέες μορφές πολιτισμού και αθλητισμού, καθώς και η προστασία της δημόσιας υγείας δεν είναι εφαρμογές που μπορούν να υλοποιηθούν από έναν άνθρωπο του παρελθόντος με διοικήσεις «παλαιάς κοπής».
Διότι αυτή είναι η νέα μορφή δήμου που θα πρέπει να απαντήσει στις σύγχρονες ανάγκες μιας τοπικής κοινωνίας.
Η διαμόρφωση μιας νέας καθολικής, κλιμακωτής και βιώσιμης κοινωνικής πολιτικής είναι η βασική ανάγκη που θα κληθεί να ικανοποιήσει ένας δήμος. Στις νέες συνθήκες που διανύουμε ο σχεδιασμός, η δομή, και τα κριτήρια της κοινωνικής πολιτικής δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με αυτά του παρελθόντος. Σήμερα χρειάζεται έρευνα για τις πραγματικές ανάγκες με ταυτόχρονη οικονομία πόρων, αλλαγή όλων των δομών πρόνοιας, αλλαγή όλων των κριτηρίων και αλλαγή της εξειδίκευσης του ανθρώπινου δυναμικού.
Ο σχεδιασμός και η χρηματοδότηση εναλλακτικών μορφών κυκλοφορίας και μετακίνησης, η καθιέρωση νέων σεβαστών από όλους κανόνων στην πόλη, η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών για την συμπεριφορά των πολιτών, απαιτούν τεχνογνωσία, κατάρτιση και πληροφόρηση για να εφαρμοστούν.
Η επιστημονική τεκμηρίωση των αποφάσεων και η διαμόρφωση των πολιτικών με αντικειμενικά κριτήρια είναι αυτή που θα επιβάλει τελικά ένα κοινώς αποδεκτό κανονιστικό πλαίσιο. Να μπουν κανόνες στην πόλη για να ζήσουμε καλύτερα. Όμως αυτό χρειάζεται ενδελεχή έρευνα και ακέραια ενημέρωση από τους αρμόδιους για να μπορούν να επιλέγουν σωστά την βέλτιστη λύση.
Χωρίς την επιστημονική τεκμηρίωση δεν υπάρχει καμία ελπίδα να λυθούν χρόνια προβλήματα όπως η καθαριότητα, το κυκλοφοριακό, η στάθμευση, η ενίσχυση της τοπικής αγοράς, η αξιοποίηση και ανάπτυξη υποδομών κ.λπ.
Η δημιουργία περιβάλλοντος ανάπτυξης και εξασφάλισης νέων εσόδων είναι ένα από τα βασικά σημεία στα οποία πρέπει να λάβει μέριμνα ένας δήμος.
Αυτό σημαίνει προσδιορισμό της φυσιογνωμίας της πόλης κατόπιν έρευνας και επεξεργασίας στοιχείων, εκπόνηση ενός οραματικού, όσο και πρακτικού, επιχειρησιακού προγράμματος, αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων για την τοπική αγορά και την απασχόληση, και δημιουργία του λεγόμενου "place branding" που θα δώσει επενδυτικό και επιχειρηματικό ενδιαφέρον.
Η αναβάθμιση ενός δήμου για να δημιουργηθεί επενδυτικό ενδιαφέρον και αύξηση των θέσεων απασχόλησης για μείωση της τοπικής ανεργίας δεν έρχεται από μόνη της, ούτε στηρίζεται από αγωνιστικά συνθήματα και καλές προθέσεις. Χρειάζονται συνολικές πολιτικές και υποστηρικτικές ενέργειες που απαιτούν εξειδικευμένη επεξεργασία.
Η εμπέδωση μιας αντίληψης δημιουργικής και ποιοτικής διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου των πολιτών μέσω του πολιτισμού και του αθλητισμού αποτελούν την ραχοκοκαλιά της σωματικής και ψυχικής υγιεινής διαβίωσης των πολιτών και παράλληλα την σύσφιξη των απαιτούμενων στενών δεσμών γειτνίασης.
Ένας δήμος με έντονη κοινωνική ζωή, είναι ένας δήμος με ενεργούς πολίτες και με υψηλό βαθμό ευφορίας και ποιότητας ζωής που καθοδηγείται από μία καθόλα ικανή ηγεσία. Αυτός ο δείκτης σήμερα απαντάει και στην κρίση που χτυπάει εντονότερα τους απομονωμένους, λιγότερο πληροφορημένους και διστακτικούς πολίτες.
Τέλος η ανάπτυξη νέων μορφών παιδείας σε ένα άλλο σχολικό περιβάλλον είναι το κύτταρο μέσα από το οποίο θα δημιουργηθεί η συνείδηση της ανθρωπογεωγραφίας αλλά και ανάπτυξη τοπικών δράσεων. Η αναβάθμιση των δημόσιων σχολείων είναι το Α και το Ω μέριμνας μιας τοπικής κοινωνίας. Από εκεί ξεκινάνε η συνείδηση, η πληροφόρηση και η διαθεσιμότητα του ανθρώπινου δυναμικού ενός δήμου και κατ' επέκταση το πλήθος των δράσεών του.
Οποιος νομίζει ότι όλα αυτά μπορούν να γίνουν από τις δοκιμασμένες και αποτυχημένες διοικήσεις «παλαιάς κοπής» υπό την "επίβλεψη" μάλιστα ενός ανθρώπου που δεν διαθέτει τις αναγκαίες σύγχρονες διοικητικές ικανότητες και γνώσεις είναι το λιγότερο αφελής και αδαής.
Το παλαιού τύπου δημαρχοκεντρικό λοιπόν μοντέλο που προσπαθούν ακόμα κάποιοι να προβάλουν λόγω των προσωπικών τους φιλοδοξιών και λόγω της συντηρητικής τους αγκύλωσης στο παρελθόν, δεν έχει πια καμία τύχη για το μέλλον.
Όποια τοπική κοινωνία επιλέξει να επιβεβαιώσει στις εκλογές αυτές τις προσωπικές φιλοδοξίες και παρωχημένες αντιλήψεις είναι καταδικασμένη να ζήσει στην μιζέρια και στην οπισθοδρόμηση, υποβαθμιζόμενη και εγκλωβισμένη σε άλυτα προβλήματα.
Η λύση πια βρίσκεται στην συγκρότηση μιας ικανής και δυναμικής νέας ομάδας δημοτικής διοίκησης υπό την ηγεσία ενός ικανού νέου ανθρώπου που θα διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις για να κάνει μια σωστή κατανομή, αποτελεσματική διαχείριση έργου και κατάλληλη διασπορά αρμοδιοτήτων, έτσι ώστε πάρα πολλές δημοτικές δράσεις να τρέχουν παράλληλα και να απολογίζουν συνεχώς την πρόοδο του έργου τους. Διότι όλες οι παραπάνω πολιτικές που αναφέρθηκαν είναι αλληλοεξαρτώμενες και αλληλοϋποστηριζόμενες.
Συμπερασματικά, το δημαρχοκεντρικό μοντέλο διοίκησης «παλαιάς κοπής» έχει πλέον εξαντλήσει προ πολλού τις δυνατότητές του.
Το ρόλο του αύριο πρέπει να αναλάβει η ομάδα εκείνη, που συγκεντρώνει νομοτελειακά, μαζί με τον επικεφαλή της, το μυστικό της επιτυχίας και της αποτελεσματικότητας για να βγει ο δήμος από το σημερινό τέλμα και να προχωρησει μπροστά.
Αν δεν τα καταλάβει όλα αυτά η τοπική μας κοινωνία, τότε θα είναι υποχρεωμένη να πορευτεί μέσα στο βάλτο των προβλημάτων της, χωρίς διέξοδο και προοπτική
B. Γ.