Πεμ10192017

Τελευταία ΕνημέρωσηΤετ, 18 Οκτ 2017 7pm

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Πολιτισμος & Ψυχαγωγια Πολιτισμος

19-22 Oκτωβρίου: Σειρά πολιτιστικών εκδηλώσεων στην Ελλάδα με ελεύθερη είσοδο σε αρχαιολογικούς χώρους

mouseio akropolis nyxta

Μια σειρά πολιτιστικών εκδηλώσεων προγραμματίζονται για τις 19, 20, 21 και 22 Οκτωβρίου 2017 σε όλη την Ελλάδα με τον γενικό τίτλο "Πνοές Ανέμων".

Αναλυτικότερα:

Από το έτος 2008 το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Επικοινωνίας της Διεύθυνσης Μουσείων σχεδίασε και έθεσε για πρώτη φορά σε εφαρμογή την επικοινωνιακή δράση πανελλαδικής εμβέλειας με τίτλο "Περιβάλλον και Πολιτισμός".

Στόχος της δράσης είναι η ανάδειξη του φυσικού και πολιτιστικού πλούτου της χώρας και η ευαισθητοποίηση των πολιτών για την προστασία του.

Κεντρικός άξονας είναι η προβολή του δεσμού των τεσσάρων στοιχείων της φύσης (γη, νερό, φωτιά, αέρας) με την ανθρώπινη σκέψη και δημιουργία διαχρονικά.

Εφέτος ολοκληρώνεται ο κύκλος της παρουσίασης  των τεσσάρων στοιχείων της φύσης εγκαινιάζοντας τη θεματική του "αέρα", με το γενικό τίτλο "Πνοές Ανέμων".

Ο αέρας αποτελεί βασικό συστατικό της ατμόσφαιρας και συνεπώς δομικό στοιχείο της φύσης και της ίδιας της ζωής. Οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι θεωρούσαν τον αέρα ένα από τα κυριότερα κοσμογονικά στοιχεία, ενώ η υπαρξιακή αναγκαιότητα και η λυτρωτική ενέργειά του συναντώνται στη φυσική αλλά και στην ψυχική ζωή.

Στο πλαίσιο αυτό, προγραμματίζονται ποικίλες εκδηλώσεις για τις 19, 20, 21 και 22 Οκτωβρίου 2017.

Σε αυτές συμμετέχουν 52 Φορείς από 32 νομούς από όλη την επικράτεια, ενώ 68 αρχαιολογικοί χώροι, μουσεία και μνημεία θα υλοποιήσουν ποικίλες δράσεις όπως εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες και οικογένειες, θεματικές ξεναγήσεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, διαλέξεις και ενημερωτικές παρουσιάσεις, καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, εικαστικά εργαστήρια, προβολές, δράσεις ανάδειξης αρχαιολογικών χώρων και άλλα.

Κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων, 19 - 22 Οκτωβρίου 2017, η είσοδος στους αρχαιολογικούς χώρους, τα μουσεία και τα μνημεία του κράτους είναι ελεύθερη για τους επισκέπτες που θα συμμετέχουν στις προγραμματισμένες εκδηλώσεις.

Η ανασκαφή 2017 στα Αντικύθηρα σε ένα εντυπωσιακό βίντεο

antikythira dytes

Όπως το ταξίδι στα Κύθηρα ήταν ο προορισμός των ποιητών και έμπνευση μεγάλων ζωγράφων, η υποβρύχια ανασκαφή των Αντικυθήρων είναι ένα μοναδικό ταξίδι στον κόσμο της αρχαιολογίας.

Η μεγάλη διαδρομή των ομάδων που κάνουν τις έρευνες σε ένα συναρπαστικό βίντεο για τα εντυπωσιακά ευρύματα που ήρθαν χθες στο φως της δημοσιότητας:

Η επίσημη ταινία της αποστολής «Επιστροφή στα Αντικύθηρα» του 2017: ανάμεσα στα νέα ευρήματα, ένα χάλκινο βραχίονα άγαλμα και ένα αγνώστων αντικειμένων με σχήμα που αποκαλύφθηκε με ακτινογραφίες.

Ψηλά ο πήχης του πολιτισμού στο Δ. Ελληνικού – Αργυρούπολης. Μια αξέχαστη παράσταση

petrino kosmos

Μας εκπλήσσει ευχάριστα το γεγονός ότι στο Δ. Ελληνικού – Αργυρούπολης η διοίκηση Κωνσταντάτου, από την αρχή της θητείας της, έχει τοποθετήσει πολύ ψηλά τον πήχη του πολιτισμού.  

Πλήθος υψηλού επιπέδου εκδηλώσεις, που καλύπτουν όλο των φάσμα των πολιτιστικών δρώμενων (μουσική, τραγούδι, χορωδίες, θεατρικές παραστάσεις για μικρούς και μεγάλους, ιστορικές και λαογραφικές εκθέσεις, πολιτιστικές ανταλλαγές με άλλους δήμους, αφιερώματα σε μεγάλους καλλιτέχνες, στήριξη πολιτιστικών εκδηλώσεων Συλλόγων κ.α.) έχουν πραγματοποιηθεί με μεγάλη επιτυχία και, κυρίως, με τη συμμετοχή χιλιάδων πολιτών!

Η μοναδική πααράσταση της Γλυκερίας που τραγούδησε για τις χαμένες πατρίδες και η τελευταία εκδήλωση της Κυριακής (24/9) κυριολεκτικά μας κατέπληξαν και μας καθήλωσαν:    

Στο κατάμεστο Πέτρινο Θέατρο της Αργυρούπολης - που είναι καιρός και πρέπει ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ να επεκταθεί - δόθηκε μια Παράσταση ...'Φιλιώ Χαιδεμένου'...Μια Παράσταση, εξαίρετη και μοναδική με ερμηνείες αποκαλυπτικές. Καθηλωτικές !!!

Μια Παράσταση που ο Δήμαρχος Ελληνικού Αργυρούπολης Γιάννης Κωνσταντάτος και οι συνεργάτες τους, πρόσφεραν στον κόσμο, που τίμησε  για μια ακόμα φορά με την παρουσία τους  ξεχωριστούς ερμηνευτές, προσφέροντας ταυτόχρονα ό,τι μπορούσε για την βοήθεια των ευπαθών συμπολιτών μας, μέσω του Κοινωνικού Παντοπωλείου και Φαρμακείου του Δήμου.

Εναν κόσμο, που όπως τόνισε μεταξύ άλλων ο Δήμαρχος , προήλθε από την προσφυγιά...που βίωσε τον χαμό , ακόμα και μέσα από διηγήσεις των πατεράδων  των παπούδων  και των γιαγιάδων μας. 

petrino konstantatos

Η Ιστορία διατηρεί πάντα τα δικαιώματά της και είναι έγκλημα ν' αποχρωματίζεται... κι οι διηγήσεις, δεν είναι ένα ακόμα παραμύθι στην ακοή μας. Είναι ένα συνταρακτικό βίωμα κι έχει σημασία να το γνωρίζουν οι νεότερες γενιές συμπλήρωσε ο Δήμαρχος.

Να γνωρίζουν την δόξα , την ζωντάνια και την πολιτιστική ταυτότητα των Ελλήνων της Ανατολής, όπως και τον εφιαλτικό επίλογό τους. 

Μια Παράσταση με την Ελλάδα αποτυπωμένη στις λέξεις μία προς μία... Με την Δέσποινα Μπεμπεδέλη να ενσαρκώνει μοναδικά την Φιλιώ με τον ιδιαίτερο λόγο και την ανίκητη περηφάνια  και τον Ζαχαρία Καρούνη να ντύνει με την Μουσική και τους στίχους τις όμορφες ξένοιαστες στιγμές της ζωή τους ,μα και το ατέλειωτο παράπονο του χαμού τους.

'ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΚΕΙ , ΕΛΛΑΔΑ'...ένας ολόκληρος κόσμος, που συνετρίβει μπρός στα μάτια της...Μαζί με κείνο το τριανταφυλλί φόρεμα που δεν πρόλαβε να φορέσει ..... 'Μαμά ... μαμά...'Η ζωή της, η χαρά της ανακατωμένη με λουκουμάδες και ζάχαρη άχνη....

Εκεί, όλα σταμάτησαν , γεμίζοντας τα δωμάτια και τις αυλές με καπνό, στάχτη και αίμα....τ' αλεύρι πίκρισε , το ζυμωμένο ψωμί λάσπωσε στο στόμα. κι η Πόλη κάηκε...

Μια Πόλη που χρόνια τώρα  μας κατοικεί και μας 'δικάζει' ...Μια Πόλη που μας περιμένει... Αλησμόνητοι και μείς για κείνη , ακριβώς όπως αυτή για μας!!! 

Συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές της Παράστασης 'Φιλιώ Χαιδεμένου'!!!

Στο επανειδήν !!!

“Η Ελλάδα όπως την «ονειρεύτηκε» ο Ελύτης…” (Vid)

elytis ellada

«Για µένα υπάρχει η Ελλάδα η δική µου. Δεν είναι η Ελλάδα η τρέχουσα. Και το έργο µου έρχεται σαν βράχος στο κύµα που τη χτυπά. Αντιστέκεται. Και η αντίσταση είναι ουσιαστική.

Βγαίνει έµµεσα µε κάτι που διαρκεί – αυτό είναι και το ουσιώδες του δηµιουργού. Διότι η Ελλάδα µπορεί να είναι και εκατό χρόνια σε πτώση κι εγώ γράφω ένα ποίηµα που έχει αντίκρισµα στην Ελλάδα την παντοτινή»
έλεγε ο Οδυσσέας Ελύτης το 1988, εννέα χρόνια µετά τη βράβευσή του µε το Νοµπέλ Λογοτεχνίας το 1979.

«Υπάρχουν δύο Ελλάδες. Αυτή που εξαναγκάζει και τους ίδιους τους υπηκόους της να καταπονεί και σε έναν διεθνή χορό μεταμφιεσμένων να μετέχει με το φόρεμα της Ευρωπαίας (διάβαζε: Αμερικάνας).

Και υπάρχει η άλλη, που εξακολουθεί να υπακούει στον Ηράκλειτο και στον Μακρυγιάννη. Η πρώτη μπορεί να καταλυθεί μια μέρα. Η δεύτερη, ακόμη και αν μείνει χωρίς υπόσταση, ποτέ. Τουλάχιστον εγώ, γι’ αυτήν υπάρχω»
έγραφε το 1982.

Σπάνια εκτέλεση με τον πρόωρα χαμένο συνθέτη, το Δημήτρη Λάγιο.
Όμορφη και παράξενη πατρίδα

 

Ανοίγει ο δρόμος για την αποκατάσταση του ναού Ολυμπίου Διός. Η ιστορία του Μνημείου

stiloi olymp dios
Στο μνημείο διαπιστώνονται εκτεταμένες δομικές φθορές

Αρκετά καλά τα νέα για τον Ναό του Ολυμπίου Διός, που μετά από χρόνια εγκατάλειψης θα λάβει επιτέλους την φροντίδα που του πρέπει. Ένα από τα σημαντικότερα και αρχαιότερα ιερά της Αθήνας παίρνει τον δρόμο της δομικής στερέωσης και συντήρησης, μετά το «πράσινο φως» που έδωσαν πρόσφατα σε σχετικές μελέτες τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ). Ο Ναός του Ολυμπίου Διός θα αποκατασταθεί.

«Το μνημείο έχει πολλά προβλήματα δομικής αποκατάστασης. Ως τώρα το θέμα δεν είχε προχωρήσει γιατί έπρεπε να ενταχθεί σε κάποιο ΕΣΠΑ. Γι' αυτό ήρθαν οι μελέτες στο ΚΑΣ ώστε να «εγκριθούν», πράγμα που έγινε, και να προχωρήσουμε πλέον στην ένταξή του στο νέο επιχειρησιακό πρόγραμμα» δήλωσε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων η Ελένη Μπάνου, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων (ΕΦΑ) Αθηνών, αναφερόμενη στις μελέτες που εκπονήθηκαν από το αρμόδιο τμήμα της ΕΦΑ Αθηνών, αλλά και στην αναγκαιότητα των εργασιών.

«Το αποτολμήσαμε γιατί, όπως είπα και στο ΚΑΣ, αν δεν το κάνουμε θα είμαστε υπόλογοι στην ιστορία» τόνισε.

Σήμερα, στο μνημείο διαπιστώνονται εκτεταμένες δομικές φθορές, κυρίως στα επιστύλια του ναού, οι οποίες καθιστούν επιτακτική την άμεση σωστική επέμβαση για την άρση των αιτιών συνεχιζόμενης φθοράς του μνημείου, την ενίσχυση της ευστάθειάς του και τη συντήρηση του δομικού του υλικού.

Οι προτεινόμενες από τις μελέτες εργασίες προβλέπουν τη δομική αποκατάσταση των μελών που έχουν υποστεί βλάβες (επιστύλια και σπόνδυλοι κιόνων) και τη συντήρηση της μαρμάρινης επιφάνειας, όπως στερεώσεις, σφραγίσεις, αντιμετώπιση των βιολογικών επικαθίσεων κλπ.

«Τελευταία μεγάλη βλάβη το μνημείο υπέστη στον εμφύλιο το '44. Ακόμα υπάρχουν τα σημάδια από τις σφαίρες πάνω στους κίονες. Επίσης, μεγάλες βλάβες υπέστη κατά τη βυζαντινή περίοδο. Δεν σας κάνει εντύπωση ότι από τους 104 κίονες σώζονται μόνο 16; Οι υπόλοιποι έγιναν πρώτης ποιότητας ασβέστης, γιατί αρίστης ποιότητας ήταν και το μάρμαρο, που είναι πεντελικό. Επιπλέον, από τα τέλη του 10ου αιώνα (ως και τον 13ο αι.) έχουμε τη μεγάλη έξαρση κατασκευής των μικρών βυζαντινών ναών στην Αθήνα. Θεωρούμε ότι ήδη από τότε είχε αρχίσει η κλοπή των λίθων του μνημείου είτε για να ενσωματωθούν ακέραια σε άλλα μνημεία είτε για να καταλήξουν στους ασβεστοκλιβάνους.

Είχαν βλέπετε άμεση πρόσβαση, ο Ναός του Ολυμπίου Διός δεν είναι όπως τα μνημεία της Ακρόπολης που βρίσκονται ψηλά και είναι αρκετά δύσκολο να αφαιρέσεις και να κουβαλήσεις πράγματα από εκεί» συμπλήρωσε η κ. Μπάνου στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Η πρώτη σωστική επέμβαση στο ναό έγινε το 1835 για να ακολουθήσει το 1892 στερέωση τριών ρηγματωμένων επιστυλίων στη νοτιοανατολική γωνία του ναού σύμφωνα με τη μελέτη του Ερνέστου Τσίλλερ.

«Μετά τον Τσίλλερ, έγιναν κάποιες μικρές επεμβάσεις στις αρχές της πρώτης δεκαετίας του 20ού αιώνα και ελάχιστες περιδέσεις σε έναν κίονα στα τέλη της δεκαετίας του '60» ενημέρωσε η ίδια. Όσο για τη διάρκεια των εργασιών αποκατάστασης, θα χρειαστούν οπωσδήποτε τρία χρόνια. «Θα εξαντλήσουμε τη διάρκεια του ΕΣΠΑ, δεν πιστεύω ότι θα μας φτάσουν τα τρία χρόνια. Και φυσικά δεν υπάρχει περίπτωση να κάνουμε ανάταξη του πεσμένου κίονα σε αυτό το διάστημα. Σε δεύτερη φάση θα ήταν πολύ ωραίο να γίνει» ανέφερε για τον κίονα, ο οποίος έπεσε στη διάρκεια θύελλας τον Οκτώβριο του 1852.

Ο ναός του Ολυμπίου Διός, ανάμεσα στην Ακρόπολη και τον λόφο του Αρδηττού, στις όχθες του Ιλισού, οικοδομήθηκε πάνω σε ένα από τα αρχαιότερα ιερά της Αθήνας, το οποίο σύμφωνα με την αττική παράδοση είχε ιδρυθεί από τον γενάρχη των Ελλήνων Δευκαλίωνα. Άρχισε να χτίζεται από τον Πεισίστρατο, γύρω στο 515 π.Χ.

Η ανοικοδόμηση του ναού διακόπηκε με την κατάλυση της τυραννίας, γύρω στο 510 π.Χ. Οι εργασίες για την ανοικοδόμησή του επαναλήφθηκαν γύρω στο 175 π.Χ. με χορηγία του βασιλιά της Συρίας Αντιόχου Δ΄ του Επιφανούς. Τότε οικοδομήθηκε ένας μαρμάρινος δίπτερος ναός κορινθιακού ρυθμού στις ίδιες αρχικές διαστάσεις.

Ο ναός αποπερατώθηκε από τον Αδριανό και εγκαινιάστηκε το 131/132 μ.Χ. Ο αδριάνειος ναός, μήκους 110,35 μ. και πλάτους 43,68 μ. στην ευθυντηρία, ήταν δίπτερος στις μακρές πλευρές (2 x 20 κίονες) και τρίπτερος στις στενές (3x8 κίονες), είχε δηλαδή συνολικά 104 κίονες στην περίσταση. Η ερείπωση του ναού άρχισε στα μέσα του 5ου αι. μ.Χ.

Η μελέτη στερέωσης και η μελέτη συντήρησης του μνημείου εκπονήθηκαν με σεβασμό στα δομικά χαρακτηριστικά και στις ιστορικές φάσεις του ναού, προκειμένου να μην αλλοιωθεί η αρχική υπόσταση και η αυθεντικότητά του.