Δευ06262017

Τελευταία ΕνημέρωσηΔευ, 26 Ιουν 2017 3pm

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Πολιτισμος & Ψυχαγωγια Πολιτισμος

Η ΝASA το επιβεβαίωσε: Ο Οδυσσέας υπήρξε και το ταξίδι του έγινε

omiros odyseas

Η χρονολόγηση των Ομηρικών Επών αποτελεί εδώ και δεκαετίες για τους επιστήμονες άλυτο γρίφο αλλά και ένα μεγάλο στοίχημα. Ωστόσο μία ομάδα Ελλήνων επιστημόνων, χρησιμοποιώντας την αστροφυσική, φέρνει τα αριστουργήματα του Ομήρου πιο κοντά στην ιστορική τους διάσταση.

Η ερευνητική ομάδα μάλιστα, κάνει λόγο για «ιστορικό πυρήνα στο μύθο», κάτι που φαίνεται πως επιβεβαιώνεται και από τη χρήση των χαρτών της NASA.

Όπως αναφέρει η «Καθημερινή», πολλά από τα φυσικά φαινόμενα που περιγράφονται στα έργα, φαίνεται πως συνέβησαν στην πραγματικότητα, κάτι που με απλά λόγια σημαίνει πως εκείνοι που υποστηρίζουν ότι οι ήρωες του Ομήρου ήταν πραγματικά πρόσωπα, κερδίζουν έδαφος.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Ματθαίου Τσιμιτάκη, πρόκειται για την ακριβέστερη μέχρι στιγμής απόπειρα χρονολόγησης, η οποία συγκρίνει τα φυσικά φαινόμενα που περιγράφονται στα έπη με αστρονομικά φαινόμενα, και ελέγχει την ιστορική αλήθεια της αφήγησης.

Άρχισαν τότε όλοι οι μνηστήρες, ο ένας μετά τον άλλο, να δοκιμάζουν, μα κανείς δε μπόρεσε να τεντώσει τη χορδή.Ζήτησε τότε κι ο Οδυσσέας να δοκιμάσει

Αποτέλεσμα, ο εντοπισμός ημερομηνιών για συμβάντα που αποτυπώνονται στα έπη, και μια νέα αντίληψη για την ιστορικότητά τους, η οποία φιλοδοξεί να παρέμβει στο Ομηρικό ζήτημα.

Όπως τονίζει στην εφημερίδα η κ. Παναγιώτα Πρέκα-Παπαδήμα, καθηγήτρια Αστροφυσικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, «Πιστεύουμε ότι ο μύθος εξυφαίνεται γύρω από πραγματικά γεγονότα»,.

Η ίδια μαζί με διεπιστημονική ομάδα, η οποία και έκανε σχετικές δημοσιεύσεις σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά, πιστεύουν ότι μερικά από τα γεγονότα που περιγράφονται συνέβησαν στ’ αλήθεια και αποδεικνύουν ότι τα φυσικά φαινόμενα που αναφέρονται συμπίπτουν με τον χρόνο της αφήγησής τους.

«Ο Οδυσσέας έφτασε στην Ιθάκη στις 25 Οκτωβρίου 1207 π.Χ. Πέντε μέρες αργότερα έγινε έκλειψη ηλίου σε ποσοστό 75%, η οποία σκέπασε το Ιόνιο Πέλαγος και τότε συνέβη και η μνηστηροφονία», λέει η κ. Παπαδήμα, διευκρινίζοντας ότι η πεποίθηση για την αλήθεια του συμβάντος είναι προσωπική.

Η έκλειψη ηλίου όπως και μερικά από τα γεγονότα που αναφέρονται αποδείχθηκαν με χάρτες της NASA, οι οποίοι περιγράφουν τα προβλέψιμα φυσικά φαινόμενα από το 4500 π.Χ. έως το 10.000 μ.Χ., αναφέρει ακόμα το ρεπορτάζ.

«Από το 1300 π.Χ. ως το 1130, που είναι τα χρόνια στα οποία τοποθετούνται τα δύο έπη, έγιναν 14 εκλείψεις ηλίου. Ορατές στο Ιόνιο ήταν μόνο πέντε και δύο από αυτές είχαν ποσοστό απόκρυψης του ηλίου 2%, επομένως δεν έγιναν αντιληπτές. Άλλη μία έγινε με τη Δύση του ηλίου, επομένως μας αφορούν μόνο δύο» εξηγεί η κ. Παπαδήμα.

Μια ολική έκλειψη ηλίου έγινε το 1143, δηλαδή πολύ κοντά στην παρακμή των Μυκηναϊκών κέντρων και γι’ αυτό αποκλείσθηκε από τους επιστήμονες. Η δεύτερη όμως έγινε στις 30 Οκτωβρίου του 1207, από τις δυόμισι το μεσημέρι ώς τις πέντε και μισή το απόγευμα και αυτή θεωρούν ότι αποτυπώνεται στην Οδύσσεια.

Στη ραψωδία Υ, λίγο πριν από το φονικό, ο Ομηρος βάζει τον Θεοκλύμενο τον «θεοδιωματάρη», όπως τον αποκαλεί ο Καζαντζάκης στη μετάφραση, να λέει στους μνηστήρες: «Σαν τι κακό σας δέρνει, δύστυχοι, κι έχουν ζωστεί με νύχτα και οι κεφαλές σας και τα πρόσωπα και χαμηλά τα γόνα; Κι άναψε σύθρηνο, και γέμισαν τα μάγουλά σας δάκρυα, και ραντισμένοι οι τοίχοι μ’ αίματα και τα ώρια μεσοδόκια· ίσκιους πλημμύρισε κι η αυλόπορτα, κι η αυλή πλημμύρισε ίσκιους, που ξεκινούν στα μαύρα Τρίσκοτα να κατεβούν, κι ο γήλιος από τα ουράνια εχάθη, κι άπλωσε βαριά καταχνιά ολούθε!».

«Πρόκειται για μια περιγραφή της έκλειψης η οποία έκρυβε τα 3/4 του ηλιακού δίσκου» λέει η κ. Παπαδήμα. «Η ημερομηνία της έκλειψης, 30 Οκτωβρίου 1207 π.Χ., είναι σε απόλυτη συμφωνία με τις ομηρικές περιγραφές για τις καιρικές συνθήκες, τη φθινοπωρινή αγροτική ζωή και τη μεσημεριανή ώρα δολοφονίας των μνηστήρων», σύμφωνα με την κ. Παπαδήμα.

Η διεπιστημονική ομάδα που ερευνά τα έπη αποτελείται από τους καθηγητές Σ. Παπαμαρινόπουλο, Π. Πρέκα-Παπαδήμα, επίκουρη καθηγήτρια Αστροφυσικής στο ΕΚΠΑ και τους ερευνητές Π. Αντωνόπουλο, Φυσικό και ερασιτέχνη αστρονόμο, Π. Μητροπέτρο, φιλόλογο και εκπαιδευτικό, Ε. Μητροπέτρου, φιλόλογο και αρχαιολόγο, Α. Τσιρώνη, επίσης φιλόλογο-αρχαιολόγο και Γ. Σαραντίτη, συγγραφέα, ηλεκτρ. μηχανικό.

Ο Οδυσσέας και ο Τηλέμαχος σκοτώνουν τους μνηστήρ

Κάννες 2017: Σε Λάνθιμο & Φιλίππου το Βραβείο Σεναρίου του Φεστιβάλ

sacred deer anthimos

Βραβείο Σεναρίου στο Γιώργο Λάνθιμο & Ευθύμη ΦΙλίππου για το The Killing of a Sacred Deer 

Μπορεί ο Κόλιν Φάρελ να έλεγε ότι ο σκηνοθέτης Γιώργος Λάνθιμος δεν ξέρει ακριβώς τι ταινία έκανε λίγες μέρες πριν ωστόσο η κριτική επιτροπή στο 70ο Φεστιβάλ Καννών συμφώνησαν και παρέδωσαν στο The Killing of a Sacred Deer το μεγάλο βραβείο σεναρίου.

Επιμένοντας οι Κάννες αναγνωρίζουν ξανά το ταλέντο των Ελλήνων δημιουργών φέρνοντας στον Γιώργο Λάνθιμο και το Ευθύμη Φιλίππου το βραβείο σεναρίου που μοιράστηκαν με την Λιν Ράμσεϊ για το "You Were Never Really Here".

Ο Λάνθιμος έχει βραβευθεί για πρώτη φορά στις Κάννες το 2009 (μεγάλο βραβείο στον Κυνόδοντα στο "Ένα Κάποιο Βλέμμα") και το 2015 είχε κερδίσει με το "The Lobster" το βραβείο επιτροπής.

Η ιστορία με τον Φάρελ και το μπέρδεμα για το τι είναι επιτέλους η ταινία του Λάνθιμου που προκάλεσε φασαρία στα ελληνικά media με κάποιους να λένε ότι αποθεώθηκε και άλλους να το αναιρούν συνέβη όταν το παγκόσμιο πρακτορείο ειδήσεων Reuters, ρώτησε τον πρωταγωνιστή της ταινίας, Κόλιν Φάρελ, τη γνώμη του σχετικά με τη δήλωση του Λάνθιμου πως επρόκειτο για μία κωμωδία. Η πρώτη αντίδραση του Φάρελ ήταν ένα υστερικό γέλιο.

2017 05 28T183736Z 406226207 RC16496C37A0 RTRMADP 3 FILMFESTIVAL CANNES

"Είναι μπερδεμένος. Υπάρχουν μερικές αστείες σκηνές, κάποιες καταστάσεις που μέσα από την αμηχανία τους προκαλούν γέλιο. Αλλά, κατά τη γνώμη μου, μιλάμε για μια μαύρη τραγωδία" αναφέρει ο Φάρελ ο οποίος παίζει έναν χαρακτήρα σημαδεμένο από ένα τραγικό γεγονός του παρελθόντος του.

Το “Sacred Deer” φαίνεται να είναι μια ταινία πολύ πιο σκοτεινή από τον "Αστακός" στην οποία πρωταγωνιστούσε πάλι ο Κόλιν Φάρελ, υποδυόμενος έναν άνθρωπο που προορίζεται να γίνει οστρακόδερμος και που ήταν προτεινόμενη στις Κάννες πριν δύο χρόνια.

 
 
Σχεδόν αδύνατο να περιγραφτεί χωρίς spoilers, το "Sacred Deer" παρουσιάζει τον Φάρελ ως καρδιακό χειρουργό ο οποίος, στην αρχή της ταινίας, έχει μια μυστηριώδη σχέση με ένα έφηβο αγόρι. Καθώς η οικογενειακή του ζωή καταστρέφεται, αναγκάζεται να κάνει μια αδύνατη επιλογή, τη "θυσία" που αναφέρεται στον τίτλο της ταινίας...

"Είναι μια ενδιαφέρουσα, ενοχλητική, διασκεδαστική διαστροφή σε κάτι που θα μπορούσε να είναι ένα συμβατικό θρίλερ από τη δεκαετία του 1970 ή του ’80 ή ακόμα και ένας εφιάλτης από τα 90s" γράφει ο Peter Bradshaw του Guardian για το "Sacred Deer" το οποίο είπε διερεύνησε "το δικό του ξεχωριστό φάσμα παράξενων". 

Ο Λάνθιμος δήλωσε πως στόχος του ήταν να δημιουργήσει μία κωμωδία αλλά και μία ταινία τρόμου ταυτοχρόνως. "
Η δημιουργία μιας ταυτοχρόνως αστείας, τρομακτικής και βίαιης ταινίας ήταν ο στόχος μου σε όλες τις δουλειές μου" αναφέρει ο Έλληνας σκηνοθέτης στο Reuters.

Με χιουμοριστική διάθεση στο τέλος της συνέντευξης, ο Φαρέλ έδειξε την αίθουσα που προβάλλονταν το “Sacred Deer” και είπε: "Βασανίζονται άλλοι 800 άνθρωποι αυτή τη στιγμή" χαμογελώντας.

 

Η αληθινή ιστορία της γυναίκας-σύμβολο του Πόντου στο βιβλίο «Ούτε το όνομα μου» σε κυριακάτικη εφημερίδα

xoris onma biblio

Είναι η συγκλονιστική προσωπική της ιστορία. Αυτά που έζησε η «Αρχόντισσα του Πόντου» η Ευθυμία Βαρυτιμίδου ή Σάνο Χάλο.           

Η βασανιστική αφήγηση για τον αφανισμό της οικογένεια της και του κόσμου της, μέσα από λεπτομέρειες που... ζωντανεύουν όσα έγιναν τότε και αποτυπώνονται στις 500 σελίδες του βιβλίου. 

Η Σάνο Χάλο αποκαλούνταν τιμητικά «Γιαγιά όλων των Ποντίων» και έζησε τη Γενοκτονία του 1920 με κάθε λεπτομέρεια. Ολόκληρη η οικογένειά της ξεκληρίστηκε από τη μανία των Τούρκων και μόνο η ίδια επιβίωσε, καθώς οι γονείς της είχαν προνοήσει, να την εμπιστευτούν σε ξένα χέρια μόλις στα 10 χρόνια της.

Το «Ούτε το όνομά μου» της Θία Χάλο διηγείται με εξαιρετικά συγκινητικό τρόπο τον βίο και του που έφτασε τελικά αυτή η περήφανη Ελληνίδα και Πόντια.

Ο Κωστής Στεφανόπουλος υποδέχεται τη Γιαγιά όλων των Ποντίων στο Προεδρικό Μέγαρο (2001)

Η ίδια η μητέρα της είχε δηλώσει ότι μία από τις ευτυχέστερες στιγμές της ήταν όταν απέκτησε ελληνική ταυτότητα και ελληνικό διαβατήριο.

Η τελετή απονομής της υπηκοότητας έγινε στο ελληνικό προξενείο της Νέας Υόρκης. Ήταν το 2009 και η Σάνο Χάλο γιόρταζε τα εκατοστά της γενέθλια.

 

Δ.ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ-ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ: Σάββατο (27/5), ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΧΟΡΩΔΙΑΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

festiv xorod mousi mikis
 
Ο Δήμαρχος και η Πολιτιστική Επιτροπή  του  Δήμου Ελληνικού  - Αργυρούπολης σας προσκαλούν στο Φεστιβάλ Χορωδιακής Μουσικής το  Σάββατο 27/5/2017 και ώρα 20:00 στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο  “Μίκης Θεοδωράκης” Κύπρου 68 (πλ. Δημαρχείου).
 
Συμμετέχουν οι χορωδίες :Μικτή Χορωδία Μικρασιατών Νίκαιας ,Μικτή Χορωδία Δήμου Αγ.Παρασκευής,Μικτή Χορωδία Δήμου Αλίμου και η Μικτή Χορωδία Δημοτικής Κοινότητας Ελληνικού του Δήμου Ελληνικού - Αργυρούπολης.

Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν βυζαντινά ναυάγια σε άριστη κατάσταση στο βυθό της Μαύρης Θάλασσας

buzantina nauagia

Αγγλοι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν στο βυθό της Μαύρης Θάλασσας, σε πολύ καλή κατάσταση, πάνω από 40 Βυζαντινά και Οθωμανικά πλοία που είχαν ναυαγήσει.

Σύμφωνα με την Daily Mail, ομάδα υποθαλάσσιων αρχαιολογικών ερευνών στην Μαύρη Θάλασσα, χρησιμοποίησε δύο τηλεκατευθυνόμενες συσκευές για να ερευνήσει το βυθό, σε βάθος 1800 μέτρων.

Η μία από αυτές δημιουργεί υψηλής ανάλυσης τρισδιάστατες εικόνες ενώ η άλλη με κάμερες, προβολείς και ανιχνευτές λέιζερ συνέλλεξε πληροφορίες για τον βυθό.

Ο επικεφαλής της ομάδας καθηγητής Dr. Τζον Ανταμς δήλωσε στην εφημερίδα ότι «βασικός σκοπός της επιχείρησης, είναι να κάνουμε γεωφυσικές έρευνες για να εντοπίσουμε τα σημεία όπου βυθίστηκαν τα πλοία και να συλλέξουμε στοιχεία που θα μας εξηγήσουν την ιστορία της Μαύρης Θάλασσας».

Οι αρχαιολόγοι που εξερεύνησαν τον φλοιό και φωτογράφισαν τους σκελετούς των πλοίων, σημειώνουν ότι λόγω έλλειψης οξυγόνου τα πλοία είναι σε πολύ καλή κατάσταση. Οι έρευνες πραγματοποιήθηκαν κατά μήκος των παλαιών διαδρομών που συνέδεαν το Βυζάντιο σε άλλες χώρες.

Φωτογραφίες: Daily Mirror / Rodrigo Pacheco-Ruiz / Southampton University