Τρι02202018

Τελευταία ΕνημέρωσηΤρι, 20 Φεβ 2018 12am

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Περιβαλλον & Οικολογια Περιβαλλον

Καταγγέλλει την Ρένα Δούρου για την άθλια κατάσταση στο Πεδίον του Άρεως, η Λαϊκή Συσπείρωση

pedion areos athlio
 
Η άθλια κατάσταση που βρίσκεται το Πεδίον του Άρεως είναι ολοφάνερη, ενώ από το υστέρημα του λαού έχουν δαπανηθεί από τις προηγούμενες και τη σημερινή Διοίκηση της Περιφέρειας 15 εκατομμύρια ευρώ για την αναβάθμιση του που όμως οδήγησαν στην υποβάθμιση.
 
Οι κατεστραμμένες υποδομές, η ανεπαρκής συντήρηση όσων δεν έχουν καταστραφεί, τα σκουπίδια, οι χρησιμοποιημένες σύριγγες μαζί με το εμπόριο ναρκωτικών, τη πορνεία, τις κλοπές και άλλες εγκληματικές δραστηριότητες που αναπτύσσονται είναι η εικόνα που Πεδίου του Άρεως.
 
Αυτή η άθλια κατάσταση καθιστά απαγορευτική τη χρήση του από τους κατοίκους και ειδικότερα από οικογένειες με μικρά παιδιά, της πυκνοκατοικημένης περιοχής που το Πεδίο του Άρεως είναι το μοναδικό πάρκο στη περιοχή. 
 
Και ενώ έπρεπε να αποτελεί χώρο αναψυχής για τα λαϊκά στρώματα της περιοχής, έχει γίνει βραχνάς για τη ζωή των περιοίκων, που δικαίως διαμαρτύρονται και κινητοποιούνται για την απαράδεκτη αυτή κατάσταση. 
 
 
Αντί λοιπόν η Περιφέρεια Αττικής και οι υπηρεσίες της να ασχοληθούν για το πώς θα βελτιώσουν την άθλια υπάρχουσα κατάσταση, προβαίνουν σε απαράδεκτες ενέργειες παρεμπόδισης μέσων ενημέρωσης να την αναδείξουν και με αυτό τον τρόπο να κρύψουν τις ευθύνες 
 
Αυτό συνέβη στις 6 Φλεβάρη 2018, όταν παρεμποδίστηκε διενέργεια ρεπορτάζ από δημοσιογράφο του PORTAL 902.gr, επικαλούμενοι τον υπάρχοντα «Κανονισμό των Πάρκων και Αλσών της Περιφέρειας Αττικής», που όμως σε κανένα σημείο του δεν απαγορεύει τη δημοσιογραφική έρευνα.
 
Η ευθύνη της λειτουργίας των υπηρεσιών της Περιφέρειας Αττικής ανήκει στην διοίκησή της, η οποία οφείλει να απαντήσει τι μέτρα έλαβε ή πρόκειται να λάβει, προκειμένου να μην επαναληφθεί το απαράδεκτο αυτό φαινόμενο, ή άλλο παρόμοιό του, αλλά και τι μέτρα θα λάβει για να αντιμετωπιστεί η άθλια κατάσταση που σήμερα επικρατεί στο Πεδίον του Άρεως.

Οι περιφερειακοί σύμβουλοι Αττικής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» 
 
ΑΓΓΕΛΟΝΙΔΗ ΧΡΗΣΤΙΝΑ
ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ ΕΛΕΝΗ
ΜΑΝΟΥΣΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΜΠΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ
ΠΡΩΤΟΥΛΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Κατά 80% μειώθηκε η χρήση της πλαστικής σακούλας

plastiki sakoula0

Μεγάλη μείωση της χρήσης πλαστικής σακούλας στα σουπερμάρκετ τον πρώτο μήνα εφαρμογής της νέας σχετικής νομοθεσίας διαπιστώνει το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), παρατηρώντας πάντως ότι δεν επιτυγχάνεται ακόμα ο στόχος που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση για 90 λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς κατά κεφαλήν το αργότερο στις 31 Δεκεμβρίου 2019.

Συγκεκριμένα, το ΙΕΛΚΑ στο πλαίσιο των δράσεων του «Νοιαζόμαστε Σήμερα – Ζούμε Καλύτερα Αύριο» πραγματοποίησε μετρήσεις για την εκτίμηση της επίδρασης της εφαρμογής της νέας νομοθεσίας για τη μείωση της χρήσης πλαστικής σακούλας στο κανάλι του λιανεμπορίου τροφίμων.

Τα αριθμητικά στοιχεία που συλλέχθηκαν αφορούν τις αλυσίδες σουπερμάρκετ, ενώ υπάρχουν και εκτιμήσεις σχετικά με την κατάσταση στα υπόλοιπα σημεία πώλησης. Τα αποτελέσματα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά για τον πρώτο μήνα εφαρμογής της νέας νομοθεσίας, αλλά καταδεικνύουν ότι χρειάζεται περαιτέρω οργανωμένη προσπάθεια για να επιτευχθούν οι εθνικοί στόχοι που έχουν τεθεί.

Σε σχέση με το κανάλι των σουπερμάρκετ:

– Η εφαρμογή του μέτρου ήταν αυστηρή και καθολική.

– Τα στοιχεία καταγράφουν τον Ιανουάριο μία μείωση της τάξης του 75%-80% στη χρήση της πλαστικής σακούλας ελαφρού βάρους σε σχέση με τον Ιανουάριο 2017.

– Τα στοιχεία επίσης καταγράφουν αύξηση στις πωλήσεις τσαντών πολλαπλών χρήσεων άνω του 5.000%. Πρακτικά αυτή η αύξηση εκτιμάται ότι σημαίνει περίπου 2,5-3 εκατ. νέες τσάντες πολλαπλών χρήσεων στην αγορά και πάνω από 2 στα 3 νοικοκυριά να επιλέγουν αυτή τη λύση για τις αγορές του, έναντι της πληρωμής για πλαστική σακούλα μίας χρήσης. Τα στοιχεία αυτά συνάδουν και με τις εκτιμήσεις του κοινού όπως καταγράφηκαν στη σχετική έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ

Σε σχέση με τα λοιπά κανάλια εμπορίου-εστίασης καταγράφεται:

– Εκτεταμένη εφαρμογή του μέτρου, αλλά με διαφοροποιήσεις ανάλογα με τον κλάδο και την περιοχή.

– Εκτεταμένη εφαρμογή στο λιανεμπόριο τροφίμων (π.χ. αρτοποιία, κρεοπωλεία) και ειδικά στις οργανωμένες αλυσίδες καταστημάτων.

– Αλλά σε άλλους κλάδους (π.χ. είδη ένδυσης) κατάργηση και αντικατάσταση της πλαστικής σακούλας από άλλου τύπου σακούλες όπως χάρτινες.

– Μικρή εφαρμογή του μέτρου στον κλάδο της εστίασης με εξαίρεση τις οργανωμένες αλυσίδες εστίασης.

– Μεγαλύτερη εφαρμογή του μέτρου στα αστικά κέντρα συγκριτικά με την επαρχία.

Με βάση τα παραπάνω εκτιμάται ότι η ποσοστιαία μείωση στη χρήση πλαστικής σακούλας στο κανάλια του λιανεμπορίου είναι μικρότερη αυτής στα σουπερμάρκετ με δεδομένο μάλιστα ότι η νομοθεσία εξαιρεί από την επιβολή περιβαλλοντικού τέλους τις λαϊκές αγορές και τα περίπτερα. Έτσι εκτιμάται ότι η συνολική μείωση στην πλαστικής σακούλα τον Ιανουάριο 2018 σε σχέση με τον Ιανουάριο 2017 είναι μικρότερη αυτής του καναλιού των σουπερμάρκετ και είναι της τάξης 65%-70%. Σύμφωνα με τις μετρήσεις του ΙΕΛΚΑ ακόμα και στο βέλτιστο σενάριο της 70% μείωσης οδηγεί σε κατανάλωση περίπου 110 σακούλες ανά κάτοικο ανά έτος. Αν και η μείωση αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική δεν αξιολογείται ως επαρκής για τους παρακάτω λόγους:

Υπάρχουν σημαντικά περιθώρια για περαιτέρω μείωση της πλαστικής σακούλας και μεγαλύτερο περιορισμό της ρύπανσης στο περιβάλλον.

Έχει καταγραφεί σε άλλες χώρες που εφάρμοσαν αντίστοιχα μέτρα (όπως π.χ. το Ηνωμένο Βασίλειο), ότι η αποδοτικότητα της επιβολής τέλους στην πλαστική σακούλα ναι μεν επιτυγχάνει άμεση και μεγάλη μείωση, αλλά φθίνει όσο περνάει ο χρόνος.

Δεν επιτυγχάνεται ακόμα ο στόχος που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση για 90 λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς κατά κεφαλήν το αργότερο στις 31 Δεκεμβρίου 2019. Συγκεκριμένα εκτιμάται σύμφωνα με τις μετρήσεις του ΙΕΛΚΑ ότι η μείωση του 70% που καταγράφεται οδηγεί σε κατανάλωση περίπου 110 σακούλες ανά κάτοικο ανά έτος, πάνω δηλαδή από τον στόχο (πρακτικά χρειάζεται η συνολική ετήσια μείωση να ξεπεράσει το 75-80%).

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να συνεχιστεί από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς η ενημέρωση των καταναλωτών. Το ΙΕΛΚΑ θα συνεχίσει να συντονίζει ενημερωτικές ενέργειες στο πλαίσιο των δράσεων του «Νοιαζόμαστε Σήμερα – Ζούμε Καλύτερα Αύριο» το οποίο στηρίζεται από μεγάλες αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου με στόχους:

Την ενημέρωση του κοινού για την πραγματική φύση του προβλήματος (το πρόβλημα με τις πλαστικές σακούλες είναι η ρύπανση θαλασσών και όχι ο όγκος πλαστικού τους).

Την ενθάρρυνση της χρήσης επαναχρησιμοποιούμενης τσάντας ως τη βέλτιστη λύση για τη μεταφορά προϊόντων.

Την αποσαφήνιση της νομοθεσίας και τη σωστή ενημέρωση καταναλωτών και εμπόρων.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τον Νόμο 4496/2017 από 1/1/2019 το περιβαλλοντικό τέλος αυξάνεται από 0,03€ συν ΦΠΑ σε 0,07€ συν ΦΠΑ, ποσό που ίσως αποδειχθεί επαρκές για την επίτευξη των στόχων (σε συνδυασμό πάντα με την ανάλογη ενημέρωση), ενώ σύμφωνα με τον ΕΟΑΝ ο οποίος είναι και ο αρμόδιος φορέας δεν αποκλείεται αργότερα ακόμα και η απαγόρευση της πλαστικής σακούλας προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι.

Νέο πρόβλημα στον Σαρωνικό! Θαλάσσια ρύπανση γύρω από οχηματαγωγό στη Δραπετσώνα

rypansh thallasia

Ρύπανση από διάσπαρτα πετρελαιοειδή ιριδίζουσας μορφής παρατηρήθηκε μέσα στο φράγμα που έχει τοποθετηθεί στην περιοχή που βρίσκεται το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «CHAMPION JET 2» σημαίας Κύπρου, στο οποίο το πρωί της Κυριακής είχε παρουσιαστεί εισροή υδάτων.

Σύμφωνα με την «Εφ.Συν.», από το Β' Λιμενικό Τμήμα Κερατσινίου, που διενεργεί την προανάκριση, συνελήφθησαν ο πλοίαρχος και ο Α' μηχανικός του πλοίου, ενώ η διαδικασία απάντλησης των υδάτων πρόκειται να συνεχιστεί την Δευτέρα.

Για την εισροή υδάτων ενημερώθηκε η Λιμενική Αρχή Κερατσινίου και στην περιοχή έσπευσαν στελέχη της Λιμενικής Αρχής, που διαπίστωσαν ότι το πλοίο παρουσίαζε κλίση αριστερά, ενώ κλιμάκιο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας με δύο οχήματα παρείχε συνδρομή στην απάντληση των υδάτων.

Από το Β' Λιμενικό Τμήμα Κερατσινίου του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά, που διενεργεί την προανάκριση, απαγορεύτηκε ο απόπλους του «CHAMPION JET 2» μέχρι την προσκόμιση πιστοποιητικού διατήρησης κλάσης.

Επιστήμονες προβλέπουν μεγάλες πλημμύρες και καταστροφές σε Ελλάδα και Ευρώπη

plimira ix

Η Ευρώπη -και η Ελλάδα- θα αντιμετωπίσει σημαντικά αυξημένο κίνδυνο πλημμυρών κυρίως από ξεχειλισμένα ποτάμια τα επόμενα χρόνια, ακόμη κι αν επικρατήσει το αισιόδοξο σενάριο της ανόδου της θερμοκρασίας μόνο κατά 1,5 βαθμούς Κελσίου σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα, σύμφωνα με μια νέα μελέτη επιστημόνων του Κοινού Κέντρου Ερευνών (JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Αν εξαιτίας της επιδεινούμενης κλιματικής αλλαγής επικρατήσουν τα πιο απαισιόδοξα σενάρια και η θερμοκρασία ανέβει τελικά κατά δύο έως τρεις βαθμούς Κελσίου, τότε ο κίνδυνος πλημμυρών θα είναι ακόμη μεγαλύτερος, αν και μπορεί να υπάρξουν μεγάλες διαφορές από περιοχή σε περιοχή.

Η μελέτη εκτιμά ότι το μεγαλύτερο μέρος της Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης θα βρεθεί αντιμέτωπο με περισσότερες πλημμύρες ακόμη και με το αισιόδοξο σενάριο, ενώ σε μερικές χώρες της Ανατολικής Ευρώπης μπορεί να υπάρξει μικρότερος κίνδυνος πλημμυρών, όσο ανεβαίνει η θερμοκρασία.

Για χώρες της Νότιας Ευρώπης όπως η Ελλάδα, η Ισπανία και η Πορτογαλία, εκτιμάται ότι μια αύξηση κατά ενάμιση βαθμό Κελσίου της θερμοκρασίας θα αυξήσει τον κίνδυνο των πλημμυρών. Όμως γι ακόμη μεγαλύτερες αυξήσεις της θερμοκρασίας, οι ερευνητές τονίζουν ότι τα μοντέλα πρόβλεψής τους εμφανίζουν μεγαλύτερη αβεβαιότητα, καθώς θα υπάρξει παράλληλα και μια σημαντική μείωση των ετήσιων βροχοπτώσεων.

Με άλλα λόγια, ενώ είναι βέβαιη η αύξηση των πλημμυρών στην Ελλάδα, αν η άνοδος της θερμοκρασίας συγκρατηθεί στον ενάμιση βαθμό, δεν αποκλείεται να υπάρξει ακόμη και μείωση των πλημμυρών, αν η θερμοκρασία ανέβει αρκετά περισσότερο, λόγω της πιο εκτεταμένης ξηρασίας. Βέβαια, ακόμη κι αν συμβεί αυτό, μια μεγαλύτερη άνοδος της θερμοκρασίας θα έχει άλλες σοβαρές συνέπειες για τη χώρα.

Ποιες χώρες βρίσκονται σε υψηλό κίνδυνο

Eρευνητές, με επικεφαλής τον Λορέντσο Αλφιέρι του JRC, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Climate" (Οpen Access Climate Science Journal), στο πλαίσιο του Προγράμματος HELIX FP7, εκτιμούν ότι οι ζημιές από τις πλημμύρες στην Ευρώπη θα υπερδιπλασιασθούν (αύξηση 113%) σε σχέση με τα τωρινά επίπεδα, αν η θερμοκρασία ανέβει κατά 1,5 βαθμούς, ενώ η αύξηση μπορεί να φθάσει το 145%, αν η άνοδος της θερμοκρασίας είναι τρεις βαθμοί Κελσίου.

Όσον αφορά τον πληθυσμό που θα πληγεί από τις πλημμύρες στο μέλλον, η εκτιμώμενη αύξηση κυμαίνεται από 86%( (αισιόδοξο σενάριο) έως 123% (απαισιόδοξο σενάριο).

Με τη συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή, οι χώρες έχουν δεσμευθεί να συγκρατήσουν την άνοδο της μέσης παγκόσμιας θερμοκρασίας αρκετά κάτω από τους δύο βαθμούς Κελσίου, με στόχο να περιορίσουν την αύξηση στον ενάμιση βαθμό (μέχρι σήμερα η άνοδος σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα έχει φθάσει περίπου τον ένα βαθμό).

Όμως, ακόμη κι αν επιτευχθεί αυτός ο στόχος για τη μέση παγκόσμια θερμοκρασία, η μέση θερμοκρασία κατά ηπείρους, περιφέρειες και χώρες μπορεί να ποικίλει πολύ. Για παράδειγμα, η Νότια Ευρώπη στο μέλλον μπορεί να εμφανίσει αύξηση της θερμοκρασίας αρκετά πάνω από το μέσο παγκόσμιο όρο.

Σε κάθε περίπτωση, οι ερευνητές καλούν τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να προετοιμασθούν έγκαιρα για τους επερχόμενους πλημμυρικούς κινδύνους.

madata

Ποια αυτοκίνητα θα αποκλείονται λόγω ρύπων από τα κέντρα των πόλεων

ix leoforos

Η αύξηση των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ενωση κατά 4,5% το 2017 οδήγησε σε επίσπευση λήψης αυστηρών μέτρων από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ως προς την εκπομπή ρύπων.

Από τα 241 εκατομμύρια οχήματα που κυκλοφορούσαν το 2016 στους ευρωπαϊκούς δρόμους, πλέον καταγράφονται 252 εκατομμύρια επιβατικά, με τα παλαιότερα εξ αυτών να συμμετέχουν 10 ως 15 φορές περισσότερο σε εκπεμπόμενους ρύπους.

Τα diesel παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (παλιότερα του Euro 4) συμβάλλουν καθοριστικά στην αύξηση των ρύπων και γι’ αυτό οι ευρωπαϊκές πόλεις περιορίζουν δραστικά την κυκλοφορία τους από την 1/1/2018 στα αστικά κέντρα.

Σύμφωνα με στοιχεία που έχει δημοσιοποιήσει παλιότερα ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) η Ελλάδα έχει ιδιαίτερα αυξημένο μέσο όρο ηλικίας αυτοκινήτων, καθώς αυτός είναι πάνω από τα 14 έτη σε σχέση με τις κεντρικές ευρωπαϊκές χώρες όπου ο μέσος όρος των επιβατικών είναι κοντά στα 9 έτη και με το μέσο όρο συνολικά της ΕΕ να βρίσκεται κοντά στα 11 έτη.

Αυτός είναι και ο κυριότερος λόγος που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέσπισε μία νέα οδηγία για τα εθνικά ανώτατα όρια εκπομπών που ισχύουν.

Στόχος της συγκεκριμένης οδηγίας είναι η μείωση των ρύπων που συσχετίζονται με 400.000 πρόωρους θανάτους που προκαλούνται ετησίως από την ατμοσφαιρική ρύπανση στην ΕΕ.

Σημειώνεται ότι οι περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη θεσπίσει «ζώνες χαμηλών εκπομπών» στα αστικά τους κέντρα, για να περιορίσουν τη ρύπανση που προκαλείται κυρίως από οχήματα παλαιότερων αντιρρυπαντικών τεχνολογιών. Τα μέτρα είναι αυστηρότερα για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα παλιότερης τεχνολογίας.

Για παράδειγμα στο Άμστερνταμ από την 1/1/2018 θα απαγορεύεται η κυκλοφορία για τα Euro 1 βενζινοκίνητα και Euro 4 πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, στη Βαρκελώνη δεν επιτρέπεται η είσοδος σε οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 1-2, ασχέτως τύπου καυσίμου, στο Βερολίνο θα απαγορεύεται η κυκλοφορία στα Euro 1 βενζινοκίνητα και Euro 4 πετρελαιοκίνητα, στις Βρυξέλλες μέχρι το 2021 θα έχει απαγορευτεί η κυκλοφορία στα Euro 2 βενζινοκίνητα και Euro 4 πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, στο Παρίσι θα απαγορεύονται τα Euro 3 πετρελαιοκίνητα και Euro 2 βενζινοκίνητα, ενώ στο Όσλο οποιοδήποτε πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο είναι προγενέστερης τεχνολογίας από την Euro 6, πρέπει να πληρώσει τέλος εισόδου που κυμαίνεται από 1,5 έως 10 ευρώ ημερησίως, ανάλογα την ώρα εισόδου.

Όλα αυτά μετά τη γενικότερη πρωτοβουλία μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών να εντάξουν στην γκάμα τους ηλεκτρικά μοντέλα, αλλά και τον γενικότερο σχεδιασμό πολλών κυβερνήσεων ευρωπαϊκών χωρών, όπου μέσα στα επόμενα χρόνια είναι αποφασισμένες να καταργήσουν την πώληση νέων επιβατικών αυτοκινήτων που θα φέρουν κινητήρες εσωτερικής καύσης.

thetoc