Τετ01292020

Τελευταία ΕνημέρωσηΤρι, 28 Ιαν 2020 5pm

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Οικονομια Ελλαδα

Τεράστια ζήτηση για το 15ετές ομόλογο -Στο 1,85% το επιτόκιο! Πάνω από € 16 δισ. οι προσφορές

omoloho kermata kampyli

Πολύ ισχυρή είναι η ζήτηση για το 15ετές ομόλογο που εκδίδει για πρώτη φορά στην ιστορία ο ΟΔΔΗΧ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι στιγμής οι προσφορές ξεπερνούν τα 16 δισ. ευρώ και εκτιμάται ότι το Δημόσιο θα πάρει 2,5 δισ. ευρώ με κουπόνι 1,85%. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, το αρχικό επιτόκιο ήταν κοντά στο 1,97%.

Το βιβλίο προσφορών για το νέο, 15ετές ομόλογο άνοιξε σήμερα το πρωί, λίγο πριν τις 10:30 και θα κλείσει στις 14:00 ώρα Ελλάδος.

Το νέο ομόλογο θα έχει λήξη το 2035, μία χρονιά που το χρέος δεν έχει ακόμη κριθεί βιώσιμο και έτσι θα αποτελέσει ένα σημαντικό μήνυμα προς τις αγορές.

Υπενθυμίζεται πως αν και οι ανάγκες χρηματοδότησης της Ελλάδας είναι σχεδόν μηδενικές, ο ΟΔΔΗΧ έχει καταστρώσει δύο σενάρια άντλησης 4-8 δισ. ευρώ φέτος.

Η Ελλάδα βγαίνει στις αγορές, με 15ετές ομόλογο για πρώτη φορά

xaa

Στην έκδοση 15ετούς ομολόγου προχωρά ο ΟΔΔΗΧ, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις που έγιναν το μεσημέρι της Δευτέρας στο Χρηματιστήριο.

Οπως όλα δείχνουν, η αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τον οίκο Fitch οδήγησε τον ΟΔΔΗΧ στην έκδοση 15ετούς ομολόγου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα βγαίνει στις αγορές με ομόλογο που η λήξη του ξεπερνάει το 2032 -έτους που λήγουν τα μακροπρόθεσμα μέτρα για το ελληνικό χρέος.

Την έκδοση του 15ετους ομολόγου ανέλαβαν οι Barclays, BNP Paribas, BofA Securities, Goldman Sachs International Bank, HSBC και J.P. Morgan.

Τι σηματοδοτεί η έκδοση του ομολόγου

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που είχε παρουσιάσει το iefimerida.gr, τα μηνύματα που φτάνουν στην Αθήνα από τις διερευνητικές των προθέσεων των επενδυτών, είναι κάτι παραπάνω από θετικά, και όλα δείχνουν ότι η Ελλάδα μπορεί να αντλήσει από το ομόλογο 2 με 2,5 δισ. ευρώ.

Όπως και στις προηγούμενες εκδόσεις ομολόγων, το μείζον ζήτημα δεν είναι το επιτόκιο, αφού το ζητούμενο δεν είναι αποκλειστικά και μόνο ένα χαμηλό κουπόνι, που θα μπορούσε να εξασφαλιστεί με τη συμμετοχή περισσότερων «επιθετικών» επενδυτών.

Έτσι, ένα επιτόκιο στο 2% ή και λίγο υψηλότερα, θεωρείται ρεαλιστικό, χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια ότι δεν μπορεί να γίνει η θετική έκπληξη, όπως συνέβη στις προηγούμενες εκδόσεις.

Αίτημα Σταϊκούρα στους θεσμούς: Να μειωθεί από το 2021 ο στόχος για το πλεόνασμα

ypourgeio oikonomikwn

Δημοσιονομικά και φορολογικά συζήτησαν κυβέρνηση και θεσμοί. Το αίτημα του Χρήστου Σταϊκούρα στους θεσμούς για μείωση του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2021 από το 3,5% στο 2-2,5% του ΑΕΠ.

Η υλοποίηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, τα μακροοικονομικά και τα δημοσιονομικά μεγέθη, καθώς και η φορολογική διοίκηση βρέθηκαν σήμερα, Τετάρτη, στο επίκεντρο της συνάντησης των επικεφαλής των θεσμών με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.

Ωστόσο, όπως αποκάλυψε κυβερνητικό στέλεχος, η βασική συζήτηση με τους θεσμούς αφορά στη μείωση των μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών στόχων.

Προς αυτό το σκοπό, οι θεσμοί έχουν ήδη στα χέρια τους την πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης για την αλλαγή της χρήσης των κερδών από ομόλογα των προγραμμάτων ANFAs και SMPs, την καθιέρωση μιας μεταβατικής «γέφυρας» πλεονασμάτων, αλλά και την εξαίρεση των κονδυλίων που αφορούν στις μεταναστευτικές ροές από το στόχο για τα πλεονάσματα.

Το αίτημα του Σταϊκούρα

Κατά τις ίδιες πηγές, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας έθεσε το αίτημα για μείωση του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2021 από το 3,5% στο 2-2,5% του ΑΕΠ, καθώς και το ζήτημα της μείωσης της εισφοράς αλληλεγγύης εντός του 2020.

Το εύρος των δημοσιονομικών περιθωρίων για τη μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης θα καταδειχθεί πριν συμπληρωθεί τουλάχιστον ένα τρίμηνο εκτέλεσης του προϋπολογισμού.

Το αυριανό πρόγραμμα των συναντήσεων του οικονομικού επιτελείου με τους θεσμούς θα περιλαμβάνει συζητήσεις σχετικές με τις αποκρατικοποιήσεις και τα κόκκινα δάνεια.

Θανάσης Κουκάκης

Ο Οικος Αξιολόγησης FITCH "άνοιξε τον χορό" των αναβαθμίσεων της Ελληνικής οικονομίας

 fitch ratings

Την ικανοποίησή τους διατυπώνουν πηγές της χρηματιστηριακής και τραπεζικής αγοράς μετά την αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας σε ΒΒ από τον οίκο Fitch την Παρασκευή το βράδυ.

«Η πρώτη μάχη του 2020 κερδήθηκε και δίνει τον τόνο για τη χρονιά που ξεκίνησε», αναφέρουν χαρακτηριστικά, εξηγώντας ότι κάθε άλλο παρά δεδομένη δεν ήταν η χθεσινή αναβάθμιση. Ως «αγκάθι» περιγράφουν οι αναλυτές το σχέδιο «Ηρακλής» για την εξυγίανση των τραπεζών, το οποίο δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, αφού αναμένεται η έγκριση της ΕΚΤ.

Τα επόμενα κρίσιμα ραντεβού

Τους επόμενους μήνες, η Ελλάδα έχει δύο ακόμη κρίσιμα ραντεβού με τους οίκους αξιολόγησης. Στις 24 Απριλίου αναμένεται η απόφαση της Standard & Poor’s και στις 8 Μαΐου της Moody's. Παρότι οι εκτιμήσεις είναι αισιόδοξες και για τους υπόλοιπους οίκους, δύσκολος θεωρείται ο στόχος της ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας (investment grade) εντός του τρέχοντος έτους.

Και αυτό, διότι απαιτείται τριπλή αναβάθμιση μέσα σε ένα μόνο έτος -στόχος ιδιαίτερα φιλόδοξος για μια χώρα που δεν καταγράφει εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης, οι τράπεζες παραμένουν εγκλωβισμένες στον κλοιό των κόκκινων δανείων, οι άμεσες ξένες επενδύσεις δεν έχουν «ξεκλειδώσει» και οι αναλυτές προειδοποιούν για επιβράδυνση φέτος σε επίπεδο Ευρωζώνης αλλά και διεθνώς.

Σε τοποθέτησή του, πάντως, από το βήμα του Economist την Παρασκευή το βράδυ, ο CEO της Τράπεζας Πειραιώς, Χρήστος Μεγάλου, προέβλεψε ρυθμό ανάπτυξης 2% φέτος και 2,5-3% για το 2020, με πιθανότερα τα επίπεδα «κοντά στο 3%», όπως είπε χαρακτηριστικά.

Για το φλέγον ζήτημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων, εξήγγειλε μείωση κατά 30 δισ. ευρώ μέσω του «Ηρακλή» -εφόσον τεθεί φέτος σε εφαρμογή.

Διεθνής Διαφάνεια: Βελτίωση κατά 7 βαθμίδες στον δείκτη διαφθοράς για την Ελλάδα

Βελτίωση κατά επτά θέσεις κατέγραψε η Ελλάδα το 2019, σε σχέση με το 2018, στον Δείκτη Αντίληψης Διαφθοράς 2019, που εκδίδει και δημοσιοποιεί η Διεθνής Διαφάνεια.

«Η φετινή βελτιωμένη κατάταξη της χώρας μας στον Δείκτη Αντίληψης Διαφθοράς αποδίδεται στις μεταρρυθμίσεις που αναλήφθηκαν το β’ εξάμηνο του έτους για την καταπολέμηση διαφθοράς», σημειώνει σε ανακοίνωσή του ο Άγγελος Μπίνης, Διοικητής της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.

Η χώρα ανέβηκε στην 60ή θέση σε σύνολο 180 χωρών, από την 67η όπου βρισκόταν πέρυσι, συγκεντρώνοντας 48 βαθμούς έναντι 45. Ήταν, όπως σημειώνουν κυβερνητικές πηγές, από τις λίγες χώρες που βελτίωσαν σημαντικά τη θέση τους, ενώ αντίθετα είχε χάσει πόντους μεταξύ 2017 και 2018.

Η έκθεση σημειώνει τη δημιουργία της Ανεξάρτητης Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, η οποία ιδρύθηκε με το πρώτο νομοσχέδιο της νέας κυβέρνησης περί επιτελικού κράτους.

Μητσοτάκης για διπλή αναβάθμιση: Η Ελλάδα επιστρέφει

Τη διπλή αναβάθμιση, από τη μία της Ελληνικής Οικονομίας και από την άλλη της θεσης της χώρας μας στο δείκτη αντίληψης διαφθοράς, σχολιάζει ο πρωθυπουργός.

«Διπλή αναβάθμιση για την Ελλάδα: Ο οίκος Fitch αναβάθμισε την ελληνική οικονομία, φέρνοντάς μας ένα ακόμα βήμα πιο κοντά στην επενδυτική βαθμίδα. Και η Διεθνής Διαφάνεια κατέγραψε για τη χώρα μας βελτίωση 7 θέσεων της στο δείκτη αντίληψης διαφθοράς.Η Ελλάδα επιστρέφει!», σημειώνει στα social media ο κ. Μητσοτάκης.

 

Οι ημερομηνίες – σταθμοί της 5ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης και μείωσης των πλεονασμάτων του 3,5%

eurogroup skies

Με την άφιξη την ερχόμενη εβδομάδα των επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων των θεσμών στην Αθήνα και τις τριήμερες επαφές με τα κυβερνητικά στελέχη στο πλαίσιο της 5ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης, ανοίγει ουσιαστικά η αυλαία για τις κινήσεις σχετικά με την αξιοποίηση των κερδών από ελληνικά ομόλογα (ANFAs και SMPs) σε ώριμες επενδύσεις και τη μείωση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα.

Ειδικότερα, έως τον Ιούλιο θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί δύο μεταμνημονιακές αξιολογήσεις (5η και 6η), να ληφθούν οι αποφάσεις για τα ANFAs και SMPs και να τεθεί επισήμως στους Ευρωπαίους εταίρους το αίτημα για μείωση των στόχων των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2021. Η κυβέρνηση προσδοκά ότι θα έχει ως συμμάχους τόσο τον ρυθμό ανάπτυξης, όσο και τις αναβαθμίσεις της οικονομίας από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης.

Το οικονομικό επιτελείο πιστεύει ότι θα υπάρξει μια θετική έκθεση για την 5η ενισχυμένη μεταμνημονιακή εποπτεία και για την πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών (θα δημοσιοποιηθεί στις 27 Φεβρουαρίου και θα συζητηθεί στο Eurogroup της 16ης Μαρτίου).

Σε αυτήν τη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, παράλληλα, η Ελλάδα ευελπιστεί ότι μπορεί να υπάρξουν κινήσεις για την αξιοποίηση των ANFAs και SMPs στο πλαίσιο της τόνωσης της ανάπτυξης (η αλλαγή χρήσης των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα μελετάται ήδη διεξοδικά από την Κομισιόν και τον ESM με τεχνική άσκηση). Αν και, σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, προβάλει και το ενδεχόμενο οι τελικές αποφάσεις να μετατεθούν για την επόμενη εκταμίευση ANFAs και SMPs στο τέλος του α’ εξαμήνου.

Επόμενος σταθμός, στον οποίο ενδέχεται να τεθεί επί τάπητος το θέμα της μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων είναι το Eurogroup της 18ης Μαΐου. Εντός του μήνα αυτού η κυβέρνηση καλείται να ολοκληρώσει το νέο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2021- 2024, ενώ η ελληνική οικονομία θα βρεθεί στο «μικροσκόπιο» του ΔΝΤ στο πλαίσιο της 2ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης από το Ταμείο.

Κομβική ημερομηνία είναι και η 4η Ιουνίου, όταν η ΕΛΣΤΑΤ θα δημοσιοποιήσει την εκτίμησή της για τον ρυθμό ανάπτυξης για το α’ τρίμηνο εφέτος και να δώσει έτσι ένα πρώτο δείγμα για το κατά πόσο μπορεί να επιβεβαιωθεί η πρόβλεψη του προϋπολογισμού για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,8% το 2020. Ενώ, στο Eurogroup της 11ης Ιουνίου, που θα διεξαχθεί στο Λουξεμβούργο, μπορεί να συζητηθεί το θέμα των πρωτογενών πλεονασμάτων. Σημειώνεται ότι υπάρχει πρόταση από το ΔΝΤ για να καθιερωθεί μια «γέφυρα» μεταφοράς πλεονασμάτων. Ο συγκεκριμένος μηχανισμός προβλέπει ότι εάν σε ένα έτος επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα υψηλότερο του στόχου, η υπέρβαση θα αξιοποιείται για να μειώνονται αντίστοιχα οι απαιτήσεις για τα πλεονάσματα των επόμενων ετών.

Σε ό,τι αφορά την 5η αξιολόγηση, στις επαφές των δύο πλευρών για τις μεταμνημονιακές δεσμεύσεις, αναμένεται να τεθούν τα τελευταία στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού και ο περιορισμός της φοροδιαφυγής, ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για νέες φοροελαφρύνσεις το 2020 μόλις επιβεβαιωθεί ο αναγκαίος δημοσιονομικός χώρος, η πορεία των ιδιωτικοποιήσεων με έμφαση στην αγορά ενέργειας, η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς ιδιώτες και η ολοκλήρωση του συστήματος διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού στο Δημόσιο.

Σημαντικά θεωρούνται τα τραπεζικά θέματα που θα βρεθούν στο τραπέζι των συζητήσεων. Ειδικότερα, από την 1η Μαΐου και μετά θα πάψει να υφίσταται το ισχύουν καθεστώς για την προστασία της α΄ κατοικίας, που αναμένεται να αντικατασταθεί από ένα νέο πλαίσιο για τη διευθέτηση όλων των οφειλών των ιδιωτών με αντικειμενικά κριτήρια μέσω ενιαίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας και με μέριμνα για την προστασία των οικονομικά ασθενών. Οι θεσμοί ζητούν να υπάρξει ένα πλαίσιο αντιμετώπισης του ιδιωτικού χρέους, που θα περιλαμβάνει τη δυνατότητα ιδιωτικής πτώχευσης- κατ’ αντιστοιχία με όσα ισχύουν για τις επιχειρήσεις- και θα δίνει στους δανειολήπτες τη δυνατότητα να ρυθμίσουν υπό αυστηρά κριτήρια τις οφειλές τους.

Ένα άλλο ζήτημα είναι η επιτάχυνση των πλειστηριασμών και η αξιοποίηση του «Ηρακλή» για τη μείωση των «κόκκινων» δανείων, ενώ πολύ σημαντικό για τους θεσμούς (και ιδιαίτερα την ΕΚΤ) είναι η ταχύτερη (σε σχέση με τον κυβερνητικό σχεδιασμό) ικανοποίηση των περισσότερων από 700.000 αιτημάτων των τραπεζών για καταπτώσεις εγγυήσεων σε δάνεια ιδιωτών, συνολικού ύψους 2,1 δισ. ευρώ.

ΑΜΠΕ