Δευ09232019

Τελευταία ΕνημέρωσηΔευ, 23 Σεπ 2019 10pm

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Οικονομια Ελλαδα

Γενικό Λογιστήριο Κράτους: Αδιάθετα.... € 500 εκ. στο συρτάρι φύλαγε ο ΣΥΡΙΖΑ για να βγάλει υπερπλεόνασμα το 2019

thesmoi

Σκανδαλώδη υποεκτέλεση στις δαπάνες του φετινού τακτικού προϋπολογισμού, η οποία αγγίζει τα 500 εκατ. ευρώ και είχε δρομολογηθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προκειμένου να εμφανίσει υπερπλεόνασμα, δείχνουν τα πρώτα αποτελέσματα των διεξοδικών ελέγχων που διενήργησε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Πρόκειται για ευρήματα που επιβεβαιώνουν τις παρατηρήσεις των ευρωπαϊκών θεσμών στην 3η έκθεση μεταμνημονιακής αξιολόγησης περί «διπλοεγγραφών» που φούσκωναν τις δαπάνες.

Επιπλέον, τα στοιχεία αυτά δίνουν στο οικονομικό επιτελείο της σημερινής κυβέρνησης ένα πρόσθετο διαπραγματευτικό όπλο εν όψει της 4ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης, για να αποδείξει στους Ευρωπαίους τεχνοκράτες ότι καθορίζοντας ρεαλιστικές οροφές δαπανών για το 2020 μπορεί να προκύψει σημαντικός δημοσιονομικός χώρος για φοροελαφρύνσεις και φιλοαναπτυξιακά μέτρα. Τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών πιάνουν δουλειά στην Αθήνα , ενώ την ερχόμενη Δευτέρα αναλαμβάνουν δράση και οι επικεφαλής τους.

Η πρώτη κίνηση του αρμόδιου για θέματα Δημοσιονομικής Πολιτικής υφυπουργού Οικονομικών Θεόδωρου Σκυλακάκη όταν ανέλαβε καθήκοντα τον περασμένο Ιούλιο ήταν να δώσει εντολή στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους να ερευνήσει και σε συνεργασία με τα υπουργεία να υπολογίσουν την υποεκτέλεση των δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού που προβλέπουν για τη φετινή χρονιά.

Oπως διαπιστώθηκε, η προηγούμενη κυβέρνηση είχε επιλέξει να επιβάλλει στους φορολογουμένους υπερβολική και αχρείαστη λιτότητα, κόβοντας συντάξεις και αυξάνοντας φόρους, για να καλύπτει δαπάνες οι οποίες ήταν τεχνηέντως φουσκωμένες, ώστε τελικά να περισσεύουν έσοδα και να κάνει «φιλολαϊκή» πολιτική μοιράζοντας «κοινωνικό μέρισμα».

Πιο αναλυτικά, από τον έλεγχο και την επεξεργασία των στοιχείων που έκαναν τα πολύπειρα στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους σε συνεργασία με τα υπουργεία διαπιστώθηκαν τα εξής:

Πιο αναλυτικά, από τον έλεγχο και την επεξεργασία των στοιχείων που έκαναν τα πολύπειρα στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους σε συνεργασία με τα υπουργεία διαπιστώθηκαν τα εξής:

■ Μόνο από τις κύριες κατηγορίες του τακτικού προϋπολογισμού που αφορούν ελαστικές δαπάνες (αγορές αγαθών και υπηρεσιών, αγορές παγίων κ.λπ.) προκύπτει φέτος επιπλέον δημοσιονομικός χώρος 248 εκατ. ευρώ, που αφορούν μεταφερόμενες το 2020 εκκρεμείς δεσμεύσεις καθώς και πιστώσεις που τελικά δεν θα διατεθούν το 2019.

■ Στον προαναφερθέντα δημοσιονομικό χώρο θα προστεθεί φέτος υποεκτέλεση που προέρχεται από δαπάνες οι οποίες δεν βρίσκονται άμεσα στον προϋπολογισμό των υπουργείων, όπως η επιδότηση των κόκκινων δανείων (προϋπολογισμός ΟΠΕΚΑ), όπου η προηγούμενη κυβέρνηση είχε προϋπολογίσει κονδύλι 150 εκατ. ευρώ, αλλά είναι αμφίβολο εάν θα δαπανηθούν φέτος πάνω από 2 εκατ. ευρώ, παρότι η παρούσα κυβέρνηση προχώρησε σε ελάφρυνση των γραφειοκρατικών διαδικασιών και οι τράπεζες ακολουθούν επιθετική πολιτική.

■ Πρόσθετη υποεκτέλεση δαπανών για το 2019, η οποία με ασφάλεια ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ότι θα προκύψει από άλλους κωδικούς του τακτικού προϋπολογισμού, για τους οποίους οι υποεκτελέσεις δεν έχουν υπολογιστεί ακόμα (π.χ. γραφειοκρατικές καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των αποφασισμένων προσλήψεων, καθυστερήσεις στη διεκπεραίωση των υποθέσεων καταπτώσεων εγγυήσεων τραπεζικών δανείων κ.λπ.).

Το συνολικό άθροισμα της υποεκτέλεσης που διαπιστώθηκε αγγίζει τα 500 εκατ. ευρώ, δημιουργώντας αντίστοιχο δημοσιονομικό χώρο για τη φετινή χρονιά.

Πηγές του υπουργείου Οικονομικών διευκρινίζουν ότι «για να μπορεί, ωστόσο, να υπολογιστεί με ασφάλεια το ύψος του δημοσιονομικού χώρου που θα κατευθυνθεί σε άλλες δαπάνες, θα πρέπει να μειωθούν οι αβεβαιότητες για την πορεία των εσόδων στο τελευταίο τρίμηνο του έτους, κάτι που το Γενικό Λογιστήριο θα εκτιμήσει περί τα μέσα Νοεμβρίου».

Στην κορυφή της 4ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης 

Τα τεχνικά κλιμάκια των ευρωπαϊκών θεσμών ξεκινούν από αύριο τις διαβουλεύσεις με τους Ελληνες ομολόγους τους για την 4η μεταμνημονιακή αξιολόγηση, ενώ από την προσεχή Δευτέρα θα βρίσκονται στη χώρα μας και οι υψηλόβαθμοι τεχνοκράτες του κουαρτέτου. Τα βασικά θέματα στην ατζέντα τους είναι:

1. Η πορεία εκτέλεσης του φετινού προϋπολογισμού και ο προϋπολογισμός του 2020 με τις ελαφρύνσεις συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ τις οποίες ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης. Οι εκπρόσωποι των θεσμών αναμένεται να επιβεβαιώσουν ότι επιτυγχάνεται φέτος ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ, δίνοντας έμφαση στην πορεία των 120 δόσεων.

Κατόπιν αυτού, κύριο μέλημά τους είναι να διαπιστώσουν εάν οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες για μειώσεις φόρων σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις είναι συμβατές με την επίτευξη του στόχου και για το 2020. Επίσης θα προβούν σε εκτιμήσεις για την ανάπτυξη της οικονομίας την προσεχή χρονιά.

2. Το φορολογικό νομοσχέδιο που έχει ετοιμάσει και θα τους παρουσιάσει η κυβέρνηση. Σε αυτό περιλαμβάνονται σειρά παρεμβάσεων με αναπτυξιακή διάσταση για την απλούστευση και κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας, καθώς και οι φοροελαφρύνσεις του 2020 (μείωση του φορολογικού συντελεστή για τα κέρδη των επιχειρήσεων από το 28% στο 24%, μείωση του φόρου στα μερίσματα από 10% σε 5%, διατήρηση του αφορολόγητου ορίου με εισαγωγικό φορολογικό συντελεστή 9% αντί για 22%, πρόσθετο αφορολόγητο 1.000 ευρώ για κάθε παιδί, φόρος 10% στα νέα αγροτικά σχήματα, μέτρα τόνωσης της αγοράς ακινήτων, μείωση 1% των ασφαλιστικών κρατήσεων μισθωτών από τον Ιούνιο του 2020, ΦΠΑ 13% στα βρεφικά είδη).

3. Τα μεγάλα στοιχήματα στο πεδίο των αποκρατικοποιήσεων και οι υπόλοιπες εκκρεμείς μεταμνημονιακές δεσμεύσεις που άφησε πίσω της η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Η κυβέρνηση κέρδισε πόντους με το ξεμπλοκάρισμα των αποκρατικοποιήσεων του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και του Ελληνικού.

Πολύ θετική εξέλιξη ήταν επίσης η πλήρης άρση των capital controls. Οι θεσμοί θα δώσουν μεγάλη βαρύτητα στην κατάσταση της ΔΕΗ, στην αποκρατικοποίηση των ΕΛ.ΠΕ., στα κόκκινα δάνεια, στην πορεία εφαρμογής του νέου νόμου για την προστασία της α’ κατοικίας και στις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες, οι οποίες έχουν κολλήσει στα 2 δισ. ευρώ.

newmoney

Bloomberg: Γιατί παραμένουν ελκυστικά τα ελληνικά ομόλογα - Τι περιμένουν οι επενδυτές

omologa ptosi

Η τάση ανόδου των τιμών και πτώσης των αποδόσεων θα έχει συνέχεια, μετά και την απόφαση της ΕΚΤ να προωθήσει έναν δεύτερο γύρο ποσοτικής χαλάρωσης, όπως παρατηρεί το Bloomberg, το οποίο θυμίζει ότι η αυξημένη όρεξη για κρατικό χρέος της Ευρωζώνης είχε ως αποτέλεσμα κάποια στιγμή φέτος η απόδοση του ελληνικού δεκαετούς να υποχωρήσει ακόμη και χαμηλότερα από του αντίστοιχου.... αμερικανικού!!

Και ενώ η απόδοση του 10ετούς έχει υποχωρήσει στο ιστορικό χαμηλό του 1,509%, εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλότερη (και κατά συνέπεια ελκυστική) σε σχέση με εκείνη των άλλων ομολόγων του ευρώ.

Δεν είναι όμως μόνο η απόδοση που ικανοποιεί τους επενδυτές. «Τα capital controls αποτελούν πια παρελθόν, η χώρα εμφανίζει τον υψηλότερο δείκτη PMI για τη μεταποίηση στην Ευρωζώνη, ακόμη και εάν η πιο σημαντική επενδυτική πρωτοβουλία, αυτή του Ελληνικού, ύστερα από πολλές καθυστερήσεις, είναι ακόμη στα αρχικά στάδια της αναβίωσης» γράφει το Bloomberg.

Και κάπου εδώ έρχεται και το αίτημα της μείωσης των στόχων των πρωτογενών πλεονασμάτων- το οποίο πρόσφατα στήριξε η επερχόμενη πρόεδρος της ΕΚΤ, Κριστίν Λαγκάρντ.

Η Κομισιόν θα αναθεωρήσει την ανάλυσή της για τη βιωσιμότητα του χρέους τον Νοέμβριο και αυτή θα έχει καθοριστική σημασία. Στα θετικά και το γεγονός ότι πρόσφατα η Άγκελα Μέρκελ αναγνώρισε πως «η σημερινή μεταρρυθμιστική ατζέντα της Ελλάδας θα καταστήσει πιο εύκολη την τήρηση των υποχρεώσεων».

Τι άλλο περιμένουν οι επενδυτές; Ένα σήμα έγκρισης και από τους οίκους αξιολόγησης. Μία αναβάθμιση θα έδινε ακόμη περισσότερο ώθηση στο ράλι.

Λαγκάρντ: Χρειάζεται επανεξέταση για το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% -Η Ελλάδα υπέφερε από τα μνημόνια

Lagarde1

Την άποψη ότι οι στόχοι πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% στους οποίους έχει δεσμευτεί η Ελλάδα πρέπει «να επανεξεταστούν με μεγάλη προσοχή» εξέφρασε η μέλλουσα πρόεδρος της EKT, Κριστίν Λαγκάρντ από τις Βρυξέλλες.

Ερωτηθείσα σχετικά με την πάγια θέση του ΔΝΤ για τα ελληνικά πλεονάσματα και το κατά πόσο θα την υπερασπιστεί από τη θέση της προέδρου της ΕΚΤ, η Κριστίν Λαγκάρντ ανέφερε: «Η άποψη του ΔΝΤ και η δική μου, μιλώντας ακόμα ως ΔΝΤ, είναι ότι ο στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% της Ελλάδας είναι υπερβολικός και ασκεί υπερβολική πίεση στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας στην οποία στοχεύαμε», είπε.

«Το ΔΝΤ συνεχίζει να έχει την ίδια άποψη και καθώς η Ελλάδα βρίσκεται στη φάση ανάκαμψης είναι κάτι που θα πρέπει να επανεξετάσουμε με μεγάλη προσοχή», συνέχισε η Κριστίν Λαγκάρντ.

Εξάλλου, η κυρία Λαγκάρντ χαιρέτισε την πρόσφατη αναθεώρηση του ρόλου της ΕΚΤ στα προγράμματα σταθερότητας σημειώνοντας ότι πλέον η ΕΚΤ περιορίζει τον έλεγχό της στους τομείς που έχει αρμοδιότητα.

Λαγκάρντ: Η Ελλάδα υπέφερε από τα μνημόνια

To ρόλο του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, υπερασπίστηκε μεν η μέλλουσα πρόεδρος της ΕΚΤ, Κριστίν Λαγκάρντ- στην ακρόασή της ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών και Νομισματικών υποθέσεων του Ευρωκοινοβουλίου- αλλά σημείωσε ότι έγιναν λάθη, ότι οι απαιτήσεις υπήρξαν υπερβολικές και ότι η Ελλάδα υπέφερε από την εφαρμογή των μνημονίων.

Απαντώντας σε ερώτηση που αναφερόταν στην κριτική που έχει ασκήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο ΔΝΤ για τις πολιτικές λιτότητας, η Κρ. Λαγκάρντ σημείωσε: «Δε θέλω να ανοίξω το Κουτί της Πανδώρας για το ποιος έκανε τι στο ελληνικό πρόγραμμα αλλά ειδικά στο τελευταίο μέρος του προγράμματος το ΔΝΤ είχε εκφράσει επίσημα την άποψη ότι οι απαιτήσεις από την Ελλάδα ήταν υπερβολικές, δεδομένων των δυνατοτήτων της και ότι το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% θα πρέπει να αντικατασταθεί με στόχο μεταξύ 1,5% και 2% μάξιμουμ», επισήμανε.

Επίσης, υπενθύμισε ότι στο επίκεντρο της αξιολόγησης του προγράμματος βρισκόταν η τρόικα και ότι «πολλές αποφάσεις ελήφθησαν από πολλούς εμπλεκόμενους», επισημαίνοντας, ωστόσο ότι επρόκειτο για μια «κοινή προσπάθεια» προκειμένου να ανταποκριθούν στην έκκληση βοήθειας από την Ελλάδα. «Αλλά είναι αλήθεια ότι υπέφερε ως αποτέλεσμα της εφαρμογής του προγράμματος σταθερότητας», παραδέχτηκε.

Συγχρόνως, απαντώντας σε ερώτηση του αντιπροέδρου του Ευρωκοινοβουλίου και ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη σχετικά με τους λάθος πολλαπλασιαστές του ΔΝΤ, η Κρ. Λαγκάρντ σημείωσε ότι το ΔΝΤ αναγνώρισε ότι υποτίμησε τον αντίκτυπο του πρoγράμματος και έλαβε σχετικά μέτρα ενώ παράλληλα προσάρμοσε τους στόχους και τα μέτρα που ζητούσε.

Ωστόσο, σημείωσε ότι είναι «δίκαιο» να αναφέρει κανείς ότι πολλές από τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που περιλαμβανόταν στο πακέτο του προγράμματος δεν έχουν εφαρμοστεί, εκφράζοντας την ελπίδα η νέα κυβέρνηση να συνεχίσει και να εμβαθύνει τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες, χαιρετίζοντας παράλληλα την επιστροφή της ανάπτυξης και την αναγέννηση της ελληνικής οικονομίας.

iefimerida

Σε Δημόσια διαβούλευση το Αναπτυξιακό νομοσχέδιο: Φιλικό έδαφος για επενδύσεις με ποιοτικές θέσεις εργασίας

xaa
Οι σαρωτικές παρεμβάσεις που περιέχονται στο νομοσχέδιο επιτρέπουν τη διαμόρφωση γόνιμου εδάφους και φιλικού κλίματος για την προσέλκυση νέων επενδύσεων, αφήνοντας πίσω τα εμπόδια του παρελθόντος.

Το πιο σημαντικό είναι, όμως, ότι η ευέλικτη διαδικασία που εισάγει η νέα νομοθεσία, επιτρέπει τη δημιουργία πολλών και κατά τεκμήριο καλών θέσεων εργασίας.

Σε άτυπο ενημερωτικό σημείωμα από το Μέγαρο Μαξίμου αναλύονται τα σημεία-«κλειδία» του νομοσχεδίου που θα «ξεκλειδώσουν» τις επενδύσεις στη χώρα μας, οι οποίες έμειναν πίσω όλο το προηγούμενο διάστημα.

Τι αλλάζει στους αναπτυξιακούς νόμους;

Eισάγεται μια περισσότερο ευέλικτη διαδικασία πιστοποίησης της ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης από ορκωτούς-ελεγκτές λογιστές ή ελεγκτικές εταιρείες καθώς και από πολιτικούς μηχανικούς, μηχανολόγους μηχανικούς ή άλλης επαγγελματικής ειδικότητας πρόσωπα, που πληρούν τα κριτήρια που ορίζει η σχετική διάταξη.

Τι είναι ο Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης;

H ενιαία αποτύπωση του συνόλου των γεωχωρικών δεδομένων με τρόπο δημόσια και δωρεάν προσβάσιμο στο κοινό, μέσω διαδικτύου.
Γεωχωρικά δεδομένα είναι οποιαδήποτε πληροφορία έχουμε για αντικείμενα, δραστηριότητες ή φαινόμενα και ταυτόχρονα για τη θέση στην οποία εντοπίζονται. Ειδικά για τον ενιαίο ψηφιακό χάρτη, θα περιλαμβάνονται αποκλειστικά εκείνες οι γεωχωρικές πληροφορίες που συνδέονται με την άσκηση επενδυτικής ή κατασκευαστικής δραστηριότητας, δηλαδή τα χαρακτηριστικά των κτιρίων και εκτάσεων που καταγράφονται.

Γιατί χρειάζεται να υπάρχει Εθνικό Μητρώο Υποδομών;

Η έλλειψη ενός Εθνικού Μητρώου Υποδομών έχει ως συνέπεια να μην είναι σαφές ποιοι φορείς έχουν την αρμοδιότητα για τη συντήρηση και τον έλεγχο των δημοσίων υποδομών / δημοσίων κτιρίων (π.χ. η Κεντρική Διοίκηση, Οργανισμοί, οι Περιφέρειες ή οι Δήμοι;) ιδίως μετά από ατυχήματα (βλ. στην Καβάλα όταν κατέρρευσε γέφυρα). Το Εθνικό Μητρώο Υποδομών θα λειτουργεί σε ψηφιακή μορφή και όλοι θα έχουμε πρόσβαση στις πληροφορίες, που θα συγκροτούν κάτι σαν «βιβλιάριο υγείας» της υποδομής ή του κτηρίου.

Τι αλλάζει στα επιχειρηματικά πάρκα;

Εκσυγχρονίζεται και απλοποιείται το καθεστώς έναρξης λειτουργίας μιας επιχείρησης σε πάρκο. Έτσι, μια επιχείρηση δεν θα χρειάζεται πλέον – εκτός της άδειας εγκατάστασης- ούτε άδεια λειτουργίας και θα αρκεί μια απλή γνωστοποίηση ότι ξεκινά τη δραστηριότητά της. Αναμένεται επίσης, για τις επιχειρήσεις εντός των πάρκων, να θεσμοθετηθούν χαμηλότερες κατηγορίες περιβαλλοντικής κατάταξης έτσι ώστε να χρειάζονται ελαφρύτερη περιβαλλοντική αδειοδότηση.

Πώς απλουστεύεται η διαδικασία για την έναρξη μιας βιομηχανικής δραστηριότητας;

Αποσαφηνίζεται πού δεν απαιτείται πλέον έγκριση εγκατάστασης. Για την έγκριση λειτουργίας, αυτή παύει να χρειάζεται για τη «μέση» βιομηχανία, δηλαδή τη βιομηχανία που κατατάσσεται στην κατηγορία Α2 της περιβαλλοντικής κατάταξης. Η επιχείρηση ωστόσο θα γνωστοποιεί τη λειτουργία της και θα ελέγχεται όπως όλες. Αυτό που αλλάζει είναι ότι δεν θα βρίσκεται σε αναμονή για το αν θα ξεκινήσει τη λειτουργία της περιμένοντας τον έλεγχο και την αδειοδότηση από την αρμόδια αρχή. Παύει να ισχύει το διπλό παράλληλο σύστημα δύο κατατάξεων, όχλησης και περιβαλλοντικής κατάταξης, και μένει μόνο το δεύτερο, που είναι συμβατό με την Ενωσιακή Νομοθεσία.

Τι άλλο αλλάζει στην αδειοδότηση;

Στο εξής, η πιστοποίηση και ο έλεγχος θα γίνεται όχι μόνο από δημοσίους αλλά και από ιδιωτικούς φορείς, εγκεκριμένους από το Εθνικό Σύστημα Υποδομών Ποιότητας. Θα υπάρχουν πρόσθετες ρυθμίσεις που θα διασφαλίζουν την αμεροληψία καθώς και κυρώσεις αν χρειαστεί. Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση δεν απεμπολεί το δικαίωμα να διεξάγει η ίδια ελέγχους αν χρειαστεί.

Τι αλλάζει στους ελέγχους; Θα μειωθούν οι έλεγχοι στις επιχειρήσεις;

Όχι, το αντίθετο. Η έλλειψη ανθρωπίνων πόρων οδηγεί πολλές φορές σε λιγότερους ελέγχους ή σε μη στοχευμένους ελέγχους (π.χ. ελέγχονται μόνο μικρές επιχειρήσεις αντί μεγάλων ή επικίνδυνων μονάδων). Γι’ αυτό, προβλέπεται ότι ελεγκτές μπορούν να είναι και φυσικά ή νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού τομέα. Φυσικά αυτό θα γίνεται πάντοτε με τις νόμιμες διαδικασίες (με παραχώρηση ή ανάθεση αρμοδιότητας) των αρμόδιων δημόσιων ελεγκτικών αρχών.
 
Προβλέπεται ότι κάθε καταγγελία θα είναι ηλεκτρονική. Αυτό χρειάζεται π.χ. για να μπορεί να γίνει μια σωστή χαρτογράφηση των καταγγελιών των πολιτών για επιχειρήσεις και να μπορούν οι ελεγκτικές αρχές να δουν το ιστορικό μιας επιχείρησης σύμφωνα με τις καταγγελίες που έχουν υποβληθεί. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την ηλεκτρονική τους καταχώριση. Επίσης, προβλέπονται υποχρεωτικά πρωτόκολλα συνεργασίας των ελεγκτικών αρχών. Σήμερα, παρατηρείται το φαινόμενο να ελέγχονται οι επιχειρήσεις από διαφορετικές αρχές για τον ίδιο λόγο.

Τι νέο φέρνει η νομοθετική παρέμβαση για τις κεραίες;

Το νομοσχέδιο έρχεται να εκσυγχρονίσει το πλαίσιο αδειοδότησης και λειτουργίας των κεραιών της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα:
· Διαμορφώνει σύγχρονο καθεστώς αδειοδότησης των κεραιοσυστημάτων στα πρότυπα διεθνών καλών πρακτικών, με βάση τις προδιαγραφές που παρέχονται τόσο στις Οδηγίες της ΕΕ, όσο και από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Πρόκειται για την εισαγωγή των διεθνών προτύπων που έχει θεσπίσει η Διεθνής Επιτροπή Προστασίας από την Μη Ιονίζουσα Ακτινοβολία (ICNIRP) περί ασφαλών ορίων έκθεσης στα ηλεκτρομαγνητικά πεδία, με στόχο την προστασία της ανθρώπινης υγείας.
· Ευνοεί την καινοτομία και τη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών στη δημόσια διοίκηση και τις ΜμΕ αναβαθμίζοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες και επιταχύνει την ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης.
· Προωθεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας, και έτσι μεταρρυθμίζει και εκσυγχρονίζει τη χώρα, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής στρατηγικής κινητών επικοινωνιών.

Τι είναι το Εθνικό Πρόγραμμα Ανασχεδιασμού και Απλούστευσης Διαδικασιών;

Όλοι έχουμε δει τις δαιδαλώδεις διαδικασίες που αντιμετωπίζουμε συχνά στην επαφή μας με το δημόσιο. Το Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών, θέτει στόχο την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, που κοστίζει σήμερα σε χρόνο και σε κόστος στους πολίτες, τις επιχειρήσεις, αλλά και την ίδια την δημόσια διοίκηση. Στο πρόγραμμα, στο οποίο θα συμβάλλουν όλες οι υπηρεσίες του κράτους και θα έχει διυπουργικό συντονισμό, εντάσσονται όλες οι δράσεις απλούστευσης διοικητικών διαδικασιών, όπως για παράδειγμα η κατάργηση δικαιολογητικών και η απλοποίηση του νομοθετικού πλαισίου και η κωδικοποίηση.

Ποια σύμβαση εργασίας θα υπερισχύει αν «συντρέχουν» περισσότερες των δύο; Για παράδειγμα μια κλαδική ή μια επιχειρησιακή με όμοιο-επαγγελματική συλλογική σύμβαση εργασίας;

Το ζήτημα της αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης όταν συντρέχουν περισσότερες της μιας συλλογικές συμβάσεις, όπως άλλωστε και η επέκταση/διάρκεια των συλλογικών συμβάσεων εξέτασε και η Επιτροπή Ειδικών Εμπειρογνωμόνων, η οποία δημοσίευσε τον Σεπτέμβριο του 2016 τις Συστάσεις της για την αναθεώρηση των θεσμών της αγοράς εργασίας στην Ελλάδα. Η επιτροπή έλαβε υπόψη τι ισχύει στις άλλες 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
 
Παρατηρήθηκε, λοιπόν, ότι με τα χρόνια κέρδισε έδαφος η πρακτική -σε περιπτώσεις εκτάκτων οικονομικών αναγκών κυρίως μικρών επιχειρήσεων-να γίνονται εξαιρέσεις κατά την εφαρμογή των όρων των συλλογικών συμβάσεων προκειμένου να διευκολυνθούν για να ορθοποδήσουν. Τέτοιες επιχειρήσεις είναι πχ:
1. Επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα δηλαδή επιχειρήσεις σε καθεστώς προπτωχευτικής διαδικασίας, ή πτώχευσης ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή εξυγίανσης,
2. Οι επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας
3. Νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού σκοπού

Τι αλλάζει στο ΓΕΜΗ;

Μειώνονται οι πράξεις για τις οποίες το ΓΕΜΗ διενεργεί έλεγχο και πλέον καταχωρούνται και δημοσιεύονται αυτόματα από τις εταιρείες. Για τις κεφαλαιουχικές εταιρείες εξαιρούνται από την αυτόματη δημοσίευση οι εταιρικές πράξεις που αφορούν την λύση, την διαγραφή, την αναβίωση και τους εταιρικούς μετασχηματισμούς. Για τις προσωπικές εταιρείες εξαιρούνται οι πράξεις εταιρικών μετασχηματισμών.

Τι αλλάζει στη δικαιοσύνη;

Επιταχύνονται οι διαδικασίες της Δικαιοσύνης με την ψηφιοποίηση των ένδικων μέσων. Από τον Ιανουάριο του 2021 υποχρεωτικά πλέον οι δικηγόροι και τα μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους θα πρέπει να καταθέτουν ηλεκτρονικά τα δικόγραφα και όλα τα σχετικά έγγραφα στο Συμβούλιο της Επικρατείας και στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια. Ηλεκτρονικά θα γίνονται και όλες οι όλες οι επιδόσεις των αποφάσεων. Η ηλεκτρονική κατάθεση και επίδοση μειώνει την ταλαιπωρία για τους πολίτες, ενώ επιτρέπει ταχύτερη οργάνωση και μειώνει το κόστος για όλες τις πλευρές.
 

Η Eλληνική οικονομία αλλάζει επίπεδο! Η χρυσή ευκαιρία της, αλλά και η... νάρκη που την απειλεί!

akropol pyrotexn

Τα 5+1 ενθαρρυντικά στοιχεία που δείχνουν πως η ελληνική οικονομία μπαίνει... ξανά στις ράγες. Το στίγμα της επίσκεψης Μητσοτάκη, οι δεσμεύσεις για τα συμφωνηθέντα και οι αγορές που δείχνουν να ικανοποιούνται. Το μεγάλο "αγκάθι" που απλώνεται σε όλο τον κόσμο και δείχνει αλλαγή στρατηγικής. Τα δεδομένα στον παγκόσμιο οικονομικό χάρτη και οι προκλήσεις της νέας κυβέρνησης της χώρας.

Η ελληνική οικονομία έχει μία χρυσή ευκαιρία να αλλάξει επίπεδο και να αφήσει πίσω της τα προβλήματα της τελευταίας 10ετίας που την ταλάνισαν. Η αλλαγή κυβέρνησης έχει γίνει δεκτή με ικανοποίηση από τις αγορές, τους επενδυτές, αλλά και τους εταίρους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο νέος πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με την χθεσινή του επίσκεψη στο Βερολίνο έδωσε ένα στίγμα των προθέσεών του. Ότι δηλαδή η Ελλάδα δεν προτίθεται να αλλάξει ρότα σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα. Θα τηρήσει όλα τα συμφωνηθέντα.

Το μήνυμα είναι σαφές. Η παρούσα κυβέρνηση δεν θέλει να κάνει λεκτικές ανατροπές και «επαναστάσεις», δεν θέλει να χάσει χρόνο. Θέλει να στείλει ένα μήνυμα ότι η Ελλάδα στο εξής θα είναι μία χώρα που δεν θα επιφυλάσσει εκπλήξεις και ότι οι επενδυτές είναι καλοδεχούμενοι στην χώρα και η Πολιτεία θα πράξει ότι είναι δυνατόν προκειμένου να τους λύσει τα προβλήματα της καθημερινότητάς τους στην Ελλάδα.

Ποια είναι τα θετικά στοιχεία για την ελληνική οικονομία;

– Για μία ακόμη χρονιά ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα επιτυγχάνεται.

– Η κυβέρνηση ζητάει επενδύσεις και δείχνει αποφασιστικότητα ότι θα κάνει ότι περνάει από το χέρι της να τις προσελκύσει.

– Έχει ξεκινήσει η διαδικασία μείωσης των φόρων.

– Οι αποδόσεις στα ομόλογα έχουν υποχωρήσει σε ονειρικά επίπεδα.

- Εχουν αρθεί τα capital controls στις Τράπεζες

– Έχουν δημιουργηθεί όλες οι προϋποθέσεις για την αναβάθμιση της οικονομίας από τους ξένους οίκους.

– Προβλέπεται μία μακρά περίοδος κοινωνικής ειρήνης, λόγω της αποδοχής που έχει η κυβέρνησης, αλλά και λόγω των εσωτερικών ζητημάτων που έχει η αντιπολίτευση.

Το μεγάλο εμπόδιο στην οικονομία

Υπάρχει όμως και ένα μεγάλο εμπόδιο στην γενική επιστροφή της χώρας στην κανονικότητα. Αυτό δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι η παγκόσμια οικονομία, έχει αλλάξει ρότα και οι επενδυτές δεν αναζητούν πλέον τις ευκαιρίες αλλά την ασφάλεια.

Και αυτό φαίνεται και από την αγορά ομολόγων. Πλέον πολλές αποδόσεις είναι αρνητικές και δείχνει ότι οι επενδυτές, προτιμούν να πληρώσουν για να επενδύσουν, παρά να ψάξουν το κέρδος αναλαμβάνοντας το ρίσκο. Βέβαια αυτό δεν είναι οριζόντιο και πάντα θα υπάρχουν εκείνοι που ζητούν ευκαιρίες και η Ελλάδα σίγουρα τις προσφέρει.

Η συνάντηση Μέρκελ – Μητσοτάκη, όπως και η προηγούμενη του Έλληνα πρωθυπουργού με τον Γάλλο Πρόεδρο και αυτή που θα έρθει με τον Κινέζο ηγέτη, θέλουν να στείλουν μηνύματα, ότι η Ελλάδα είναι εδώ, έτοιμη να υποδεχθεί επενδύσεις και ότι η χώρα έχει μάθει από τα λάθη του παρελθόντος.

Σίγουρα τα πράγματα για την χώρα και για την οικονομία της θα ήταν πιο εύκολα εάν η παγκόσμια οικονομία ήταν σε άνθηση, αλλά η πραγματικότητα αυτή είναι και με αυτή θα πρέπει να πορευτεί ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση του και αυτό το γνωρίζουν άριστα, τόσο στο Μαξίμου, όσο και στα αρμόδια υπουργεία.

Θανάσης Παπαδής.