Δευ08212017

Τελευταία ΕνημέρωσηΔευ, 21 Αυγ 2017 11pm

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Επιστημη - Τεχνολογια Επιστημη

Στον πυρετό της ολικής έκλειψης ηλίου! Το τέλος του κόσμου και οι θεωρίες συνωμοσίας

eklipsi

Με ανυπομονησία αναμένεται σήμερα η πρώτη ολική έκλειψη του ηλίου που σημειώνεται εδώ και 99 χρόνια.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου το φαινόμενο θα έχει μεγαλύτερη ορατότητα (θα είναι ορατή κατά μήκος μιας λωρίδας που διατρέχει 14 αμερικανικές Πολιτείες) ήδη την αποκαλούν «η μεγάλη αμερικανική έκλειψη».

Εκατομμύρια τουρίστες και ερασιτέχνες αστρονόμοι ξεκίνησαν από το Σαββατοκύριακο να συρρέουν στις πόλεις από τις οποίες θα είναι καλύτερα ορατό το φαινόμενο κατά το οποίο ο ήλιος θα κρυφτεί πίσω από τη σελήνη, βυθίζοντας ξαφνικά τη Γη στο σκοτάδι στη μέση της ημέρας για μερικά δευτερόλεπτα.

Το φαινόμενο θα αρχίσει να γίνεται ορατό στην Πολιτεία Όρεγκον, στις δυτικές ΗΠΑ, ήδη από τις 09.05 (τοπική ώρα, 19.05 ώρα Ελλάδας). Η έκλειψη θα είναι ολική 75 λεπτά αργότερα, ενώ στη μικρή πόλη Μάντρας της Πολιτείας αυτής θα πέσει σκοτάδι για 2 λεπτά και 4 δευτερόλεπτα.

Ένα εκατομμύριο επισκέπτες αναμένονται στο Όρεγκον.

Συνολικά τουλάχιστον 12 εκατομμύρια άνθρωποι στις ΗΠΑ που ζουν σε μια λωρίδα πλάτους 113 χιλιομέτρων η οποία διατρέχει 14 αμερικανικές Πολιτείες θα μπορέσουν να δουν την ολική έκλειψη ηλίου. Όμως εκατομμύρια ακόμη θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν μια μερική έκλειψη, σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Αστρονόμων.

Η Νότια Καρολίνα στις ακτές του Ατλαντικού είναι η τελευταία Πολιτεία των ΗΠΑ όπου θα είναι ορατή η ολική έκλειψη του ηλίου στις 21.48 (ώρα Ελλάδας), κοντά στην πόλη Τσάρλεστον.

Το τέλος του κόσμου και οι θεωρίες συνωμοσίας

Η σημερινή ολική έκλειψη ηλίου, όπως ήταν φυσικό και όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, έχει πυροδοτήσει θεωρίες συνωμοσίας γύρω από το τέλος του κόσμου.

Συγκεκριμένα μάς απομένουν λίγες εβδομάδες, αν επαληθευτεί η θεωρία του γνωστού για τις εσχατολογίες του Αμερικανού Ντέιβιντ Μιντ. Ο συγγραφέας του βιβλίου Πλανήτης Χ – Η έλευση το 2017 δηλώνει πεπεισμένος ότι η ολική έκλειψη ηλίου της 21ης Αυγούστου θα σημάνει την απαρχή της συντέλειας του κόσμου.

Την έκλειψη του ηλίου, όπως λέει, θα ακολουθήσει η σύγκρουση του πλανήτη Νιμπίρου ή Πλανήτη Χ με τη γη. Παρά το γεγονός ότι ο πλανήτης Νιμπίρου δεν έχει εντοπιστεί από τους επιστήμονες –η NASA διέψευσε πρόσφατα την ύπαρξη του πλανήτη– ο Ντέιβιντ Μιντ βλέπει τα... σημάδια των γραφών.

Και ποια είναι αυτά; Κατά τον Μιντ αμέσως μετά την έκλειψη ο πλανήτης Νιμπίρου θα μπει σε τροχιά σύγκρουσης με τη γη, λόγω της έλξης από τον «δίδυμο» πλανήτη του ήλιου. Θα συγκρουστεί με τη γη 33 μέρες μετά. Σημαδιακός αριθμός το 33, κατά τον Μιντ, δεδομένου ότι τόσες φορές αναφέρεται στο βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης το όνομα Ελοχίμ.

Ο Στίβεν Χόκινγκ προειδοποιεί: Αν βρούμε εξωγήινους... χαθήκαμε

stephen hawking

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει ο Στίβεν Χόκινγκ.

Μιλώντας σε ντοκιμαντέρ με τον τίτλο «Τα αγαπημένα μέρη του Χόκινγκ» διατύπωσε την άποψη ότι αν ποτέ οι άνθρωποι έρθουν σε επαφή με εξωγήινους, αυτοί θα μας σκοτώσουν. Ο πιο διάσημος επιστήμονας του κόσμου συνέστησε στους ανθρώπους να είναι πιο διστακτικοί όσον αφορά την αναζήτηση εξωγήινης ζωής, γιατί τα πράγματα μπορεί να μην εξελιχθούν και τόσο καλά για το είδος μας...

Αναφερόμενος στον πλανήτη Gliese 832c (που ανακαλύφθηκε πρόσφατα και χαρακτηρίστηκε ως μία νέα Γη από την άποψη ότι μπορεί να υποστηρίξει εξωγήινη ζωή), δήλωσε ότι αν υπάρχουν εκεί εξωγήινοι, μάλλον δεν θα χαρούν καθόλου να έρθουν σε επαφή μαζί μας:

«Μια μέρα μπορεί να φτάσει σε εμάς σήμα από έναν τέτοιο πλανήτη, θα ήταν όμως καλύτερο να το σκεφτούμε πριν απαντήσουμε. Το να συναντήσουμε έναν ανώτερο πολιτισμό μπορεί να εξελιχθεί όπως η ανακάλυψη της Αμερικής από τον Κολόμβο. Δεν είχε πάει καλά για τους γηγενείς...».

Και συνέχισε: «Ισως οι εξωγήινοι να είναι αδίστακτοι μάγοι που περιπλανώνται στον κόσμο αναζητώντας πόρους για να λεηλατήσουν και πλανήτες για να κατακτήσουν και να αποικίσουν».

Ξεκαθάρισε δε ότι όσο μεγαλώνει τόσο περισσότερο πείθεται ότι δεν είμαστε μόνοι στο σύμπαν.

Στο ίδιο ντοκιμαντέρ μίλησε και για άλλους φόβους που έχει. Οπως για παράδειγμα ανησυχεί ότι λόγω της κλιματικής αλλαγής, η Γη με την πάροδο των ετών μπορεί να γίνει τόσο ζεστή όσο ο πλανήτης Αφροδίτη. Οπως σημείωσε: Είμαστε πολύ κοντά στο σημείο, όπου η κατάσταση με την κλιματική αλλαγή μπορεί να γίνει μη αναστρέψιμη.

Deutsche Welle: Ο πρώτος άνθρωπος εμφανίστηκε.... στην Ελλάδα

proanthropos ellada

Μέχρι σήμερα πιστεύαμε ότι η εξέλιξη του ανθρώπινου είδους ξεκίνησε στην Αφρική. Τώρα μια νέα γερμανική έρευνα υποστηρίζει ότι ο πρώτος άνθρωπος μπορεί να είχε εμφανιστεί στα Βαλκάνια, ίσως στην Ελλάδα.

Ο διαχωρισμός του ανθρώπινου είδους από τους ανθρωποειδείς πιθήκους ενδεχομένως να είχε ξεκινήσει μερικά εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια νωρίτερα από ότι πιστεύαμε μέχρι σήμερα. Μάλιστα η διαδικασία αυτή ενδέχεται να είχε γίνει στην Ευρώπη και όχι στην Αφρική, όπως υποστήριζε μέχρι σήμερα η κρατούσα θεωρία.

Αυτή η νέα υπόθεση παρουσιάζεται για πρώτη φορά σήμερα σε μια δημοσίευση στο περιοδικό «PLOS One» από ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου της Τυβίγγης υπό την Μαντλέν Μπέμε -ειδικότερα από το Κέντρο Ερευνών για την Εξέλιξη του Ανθρώπινου Είδους και της Παλαιοπεριβαλλοντολογίας (HEP). Η επιστημονική ομάδα βάσισε την έρευνά της σε δύο απολιθώματα που ήταν ήδη γνωστά και τα οποία μελετήθηκαν ενδελεχώς σε σχέση με τις περιβαλλοντικές συνθήκες που, βάσει υποθέσεων, επικρατούσαν πριν από πολλά εκατομμύρια χρόνια στα σημεία που εντοπίστηκαν τα απολιθώματα.

Από Ελλάδα και Βουλγαρία τα απολιθώματα

38933534_403

To απολίθωμα δοντιού που βρέθηκε στη Βουλγαρία.

Πού και πότε ακριβώς αναπτύχθηκαν τα πρώτα ανθρωποειδή δεν έχει ακόμη απολύτως ξεκαθαριστεί. Με βάση τα σημερινά δεδομένα ο χιμπατζής θεωρείται ο πλησιέστερος συγγενής του ανθρώπου. Σύμφωνα με πολλούς ειδικούς η εξελικτική γραμμή των προγόνων των χιμπατζήδων και των ανθρωποειδών διαχωρίστηκε πριν από περίπου 5 με 7 εκατομμύρια χρόνια.

Η ερευνητική ομάδα από την Τυβίγγη εστίασε τις μελέτες της στα τα δύο μοναδικά απολιθώματα του ανθρωποειδούς που είναι γνωστό επιστημονικά με την λατινική ονομασία Greacopithecus (γραικοπίθηκος). Ας σημειωθεί ότι στα ανθρωποειδή συγκαταλέγονται γενικά τόσο οι ανθρωποειδείς πίθηκοι (ή αλλιώς πονγκίδες) όσο και οι μακρινοί απόγονοι του ανθρώπου (προάνθρωποι).

Τα δύο απολιθώματα που εξέτασε η ομάδα της Μ. Μπέμε βρέθηκαν το ένα στην Ελλάδα (πρόκειται για απολίθωμα κάτω γνάθου) και το άλλο στη Βουλγαρία (απολίθωμα δοντιού). Μετά από λεπτομερείς αναλύσεις, οι ερευνητές είναι σε θέση να υποθέσουν ότι ο Graecopithecus αποτελεί έναν άγνωστο μέχρι πρότινος πρόγονο του ανθρώπου (προάνθρωπο).

Συγκεκριμένα παρατηρήθηκε ότι οι ρίζες των δοντιών του συμπλέκονται μεταξύ τους, κάτι που αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα του ανθρώπου και των μακρινών προγόνων του. Αντίθετα στους ανθρωποειδείς πιθήκους οι ρίζες των δοντιών είναι ξεκάθαρα διαχωρισμένες. «Μείναμε έκπληκτοι και εμείς οι ίδιοι από τα αποτελέσματα των ερευνών μας, διότι πρoάνθρωποι μέχρι πρόσφατα είχαν εντοπιστεί μόνο στην Αφρική, νότια της ερήμου Σαχάρας», ανέφερε ο Γιόχεν Φους, ένας από τους ερευνητές που συμμετείχαν στην έρευνα.

Mια μεγάλη σαβάνα στην ευρωπαϊκή ήπειρο;

Οι αναλύσεις των ιζημάτων, από τα οποία αποσπάσθηκαν τα συγκεκριμένα απολιθώματα, οδήγησαν τους επιστήμονες στην εκτίμηση ότι η κάτω γνάθος που εντοπίστηκε στην Ελλάδα είναι ηλικίας 7,175 εκατομ. ετών, ενώ το βουλγαρικό δόντι 7,24 εκατομ. ετών.

Τα ευρήματα αυτά εκτιμάται ότι είναι ακόμη πιο παλιά κι από τα παλαιότερα ευρήματα αφρικανικού προανθρώπου, γνωστού στα λατινικά ως Sahelanthropus (Σαχελάνθρωπος), η ηλικία του οποίου υπολογίζεται μεταξύ 6 και 7 εκατομ. ετών. Η γερμανική επιστημονική ομάδα καταλήγει σήμερα στο ότι ο διαχωρισμός προανθρώπων και χιμπατζήδων έλαβε χώρα νωρίτερα σε σχέση με όσα ήταν γνωστά μέχρι σήμερα, και μάλιστα όχι στην Αφρική αλλά στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, εξαιτίας δραστικών κλιματικών μεταβολών που παρατηρήθηκαν εκεί την ίδια περίπου περίοδο.

Μάλιστα στα ιζήματα που εντοπίστηκαν τα δύο απολιθώματα οι ερευνητές εντόπισαν και ίχνη κόκκινης, λεπτόκοκκης λάσπης, η οποία απαντάται στην έρημο. Μεταξύ άλλων εντόπισαν και διαφορετικά είδη αλάτων σε υψηλή περιεκτικότητα. Υποθέτουν ότι έχουν φτάσει εδώ από τη Β. Αφρική.

38933399_403

Το απολίθωμα κάτω γνάθου βρέθηκε στην Ελλάδα

«Τα στοιχεία αυτά μπορεί να προέρχονται από τη Σαχάρα, η οποία πριν από 7,2 εκατομμύρια χρόνια ήταν εξαπλωμένη (προς τον βορρά). Οι καταιγίδες της ερήμου μπορεί να μετέφεραν κόκκινη σκόνη με άλατα μέχρι τις βόρειες ακτές της τότε Μεσογείου», εξηγεί η Μ. Μπέμε.

Επίσης είναι πιθανό, σύμφωνα με τους ερευνητές, οι σφοδρές κλιματικές αλλαγές να δημιούργησαν στην Ευρώπη ένα κλίμα τύπου σαβάνας, κάτι που επιβεβαιώνεται από αντίστοιχα απολιθώματα φυτών. «Σε γενικές γραμμές οι έρευνες σκιαγραφούν από κλιματολογική άποψη την εικόνα μιας σαβάνας.

Σε μια τέτοια εικόνα ταιριάζουν τα απολιθώματα του γκραικοπίθηκου, αλλά και απολιθώματα προγόνων της καμηλοπάρδαλης, της γαζέλας, της αντιλόπης, του ρινόκερου», αναφέρει τέλος από την πλευρά του ο Νικολάι Σπασόφ από την Βουλγαρική Ακαδημία Επιστημών, που συμμετείχε επίσης στην ίδια έρευνα.

Ο Πόντιος κοσμοναύτης Θεόδωρος Γιουρτσίχιν-Γραμματικόπουλος ανέλαβε τη διοίκηση του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού

grammatikopoulos

Η Αμερικανίδα αστροναύτης Πέγκι Ουίτσον ανέθεσε τον έλεγχο του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού στον ποντιακής καταγωγής κοσμοναύτη, Θεόδωρο Γιουρτσίχιν.

Ο ποντιακής καταγωγής κοσμοναύτης, Θεόδωρος Γιουρτσίχιν-Γραμματικόπουλος αναχώρησε τον Απρίλιο για τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό έχοντας μαζί του δύο σημαίες – της Ελλάδας και του ΠΑΟΚ – καθώς και μία ποντιακή λύρα.

Τον περασμένο Φεβρουάριο, ο 58χρονος ποντιακής καταγωγής κοσμοναύτης, Θεόδωρος Γιουρτσίχιν-Γραμματικόπουλος είχε βρεθεί στο Μουσείο Κοσμοναυτικής στο Ροστόφ και είχε συναντήσει τον Ιβάν Σαββίδη που του ζήτησε στο επόμενο ταξίδι του στο διάστημα, εκτός από την ελληνική σημαία και μία ποντιακή λίρα να πάρει μαζί του και μία σημαία του ΠΑΟΚ.

Ο Θεόδωρος Γιουρτσίχιν-Γραμματικόπουλος γεννήθηκε το 1959 στο Βατούμι της Γεωργίας από γονείς ποντιακής καταγωγής. Σπούδασε μηχανολόγος μηχανικός με ειδίκευση στο διάστημα και αργότερα πήρε διδακτορικό στα οικονομικά από το Πανεπιστήμιο της Μόσχας.

Εργάσθηκε στη ρωσική διαστημική εταιρεία «Energia», υπήρξε αρχιμηχανικός στα διαστημικά προγράμματα του «Διαστημικού Λεωφορείου-Μιρ» και το 2002 έκανε το πρώτο δεκαήμερο ταξίδι του στο διάστημα ως κοσμοναύτης, αποτελώντας μέλος του πληρώματος του διαστημικού λεωφορείου «Ατλαντίς».

Το 2007 παρέμεινε 196 μέρες στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, στη διάρκεια των οποίων έκανε τρεις διαστημικούς περιπάτους.

Το 2010 έκανε την τρίτη του πτήση στο διάστημα, πάλι στον ISS, και στη διάρκεια της παραμονής του των 163 ημερών έκανε δύο ακόμη διαστημικούς περιπάτους.ο 2013, έκανε το τέταρτο διαστημικό του ταξίδι όταν υπήρξε διοικητής της αποστολής στον ISS και παρέμεινε επίσης 163 μέρες στο διάστημα.

Μέχρι σήμερα έχει «περπατήσει» στο διάστημα σχεδόν 52 ώρες, κατέχοντας την έκτη θέση μεταξύ όλων των αστροναυτών του κόσμου.

Συνολικά στο διάστημα έχει περάσει περίπου 537 μέρες και είναι σήμερα ο 13ος στον παγκόσμιο κατάλογο των αστροναυτών σε διάρκεια παραμονής στο διάστημα, αλλά όταν επιστρέψει στη Γη στις 3 Σεπτεμβρίου θα έχει ανέβει στην έβδομη θέση.

Ο κοσμοναύτης Θεόδ. Γιουρτσίχιν-Γραμματικόπουλος, Επίτιμος Δημότης Ελληνικού - Αργυρούπολης

Υποθαλάσσιο ηφαίστειο κοντά στη Σαντορίνη βρυχάται κάθε δύο λεπτά

SANTORINI IFAISTEIO

Καυτά αέρια διακρίνονται να αναβλύζουν από τον βυθό στα αριστερά της εικόνας (Πηγή: Π.Νομικού)

Το υποθαλάσσιο ηφαίστειο Κολούμπος που βρίσκεται 7 χιλιόμετρα βορειοανατολικά της Σαντορίνης και θεωρείται ένα από τα πιο ενεργά και επικίνδυνα της Μεσογείου, στέλνει βίαιες εκροές αερίων κάθε περίπου δύο λεπτά, αναφέρουν Ιταλοί και Έλληνες ερευνητές.

Χρησιμοποιώντας τηλεκατευθυνόμενα ρομπότ βαθιάς θάλασσας, αλλά και εξελιγμένα μαθηματικά μοντέλα, οι ερευνητές κατέγραψαν και ανέλυσαν τη θερμοκρασία και την ηλεκτρική αγωγιμότητα των ρευστών, τα οποία εξέρχονται βίαια από το υδροθερμικό πεδίο που βρίσκεται μέσα στο βυθό του κρατήρα του Κολούμπου, σε βάθος 500 μέτρων.

Από τη Θήρα ως τον Σαρωνικό, ρομπότ μελετούν τα υποθαλάσσια ηφαίστεια

Η έρευνα ανέδειξε διαφορετικά, αλλά πολύ συγκεκριμένα μοτίβα δραστηριότητας κατά την ενεργητική και την αδρανή φάση του ηφαιστείου, το οποίο είχε βρεθεί σε σχεδόν εκρηκτική κατάσταση τα καλοκαίρια του 2010 και του 2011, όταν μελετήθηκε λεπτομερώς για πρώτη φορά από το αμερικάνικο ερευνητικό σκάφος Nautilus του Πανεπιστημίου του Rhode Island, σε συνεργασία με το ΕΚΠΑ.

Στις περιόδους αδράνειας, η θερμοκρασία εντός του κρατήρα του Κολούμπου παραμένει ιδιαίτερα σταθερή, καθώς υπάρχει απουσία ανταλλαγής ενέργειας ανάμεσα στο ηφαίστειο και στο περιβάλλον. Αντίθετα, η ηλεκτρική αγωγιμότητα δεν ισορροπεί, ως αποτέλεσμα της χαοτικής κίνησης φορτισμένων ιόντων που εξέρχονται από το υπέδαφος του ηφαιστείου προς το υδάτινο περιβάλλον.

Η κατάσταση σε περιόδους δραστηριότητας αλλάζει δραστικά: η θερμοκρασία των υδροθερμικών ρευστών μειώνεται δραστικά και σταθεροποιείται στο περιβάλλον του κρατήρα, πέφτοντας από τους 230 στους 16 βαθμούς Κελσίου. Όμως η αγωγιμότητα χαρακτηρίζεται από σαφή περιοδικότητα, η οποία αντανακλά τον τρόπο με τον οποίο το ηφαίστειο στέλνει βίαιες εκροές ρευστών κάθε περίπου δύο λεπτά.

Η μελέτη, με επικεφαλής τον Ευάγγελο Μπακάλη του Πανεπιστημίου της Μπολόνια, δημοσιεύεται στο Nature Scientific Reports. Συμμετείχαν επίσης ο επίκουρος καθηγητής Θεόδωρος Μερτζιμέκης από το Τμήμα Φυσικής και η επίκουρη καθηγήτρια Παρασκευή Νομικού από το Τμήμα Γεωλογίας & Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Σύμφωνα με τον Ε. Μπακάλη, o οποίος αποφοίτησε από το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων το 1995 και από το 2012 διεξάγει έρευνα στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια, «η συγκεκριμένη διεργασία μοιάζει καταπληκτικά με το μηχανισμό μιας καυτής “ανάσας”. Είναι η ανάσα του Κολούμπου!».

Η συγκεκριμένη συμπεριφορά παρατηρείται για πρώτη φορά παγκοσμίως. Τα υποθαλάσσια ηφαίστεια είναι εξαιρετικά πολύπλοκα και δυναμικά περιβάλλοντα, που ελάχιστα έχουν μελετηθεί ως σήμερα. Όσο συχνότερη είναι η «ανάσα» ενός ηφαιστείου, σε τόσο πιο ενεργή ή και εκρηκτική κατάσταση βρίσκεται.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα ευρήματα μπορούν να αποτελέσουν το πρώτο βήμα για την κατανόηση των μηχανισμών που ευθύνονται για την έκλυση τεράστιων ποσών ενέργειας σε ένα υποθαλάσσιο ηφαίστειο.

Επιπλέον, αναμένεται να αποτελέσουν το εφαλτήριο για πρόγνωση εκρήξεων σε υποθαλάσσια ηφαιστειακά περιβάλλοντα και για την εκτίμηση επικινδυνότητας της «ανάσας» του ηφαιστείου για το οικοσύστημα, τους ανθρώπους και την οικονομία.

με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ