Παρ08232019

Τελευταία ΕνημέρωσηΠαρ, 23 Αυγ 2019 6pm

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Αυτοδιοικητικα Τοπικη Αυτοδιοικηση

Silvercity.gr | Τοπικη Αυτοδιοικηση

Νεοεκλεγέντες Δημοτικοί Σύμβουλοι: Χρήσιμος Οδηγός - Η εκλογή προεδρείων

ds
Σε συνέχεια της εγκυκλίου για θέματα Αντιδημάρχων, το Υπουργείο Εσωτερικών έδωσε στη δημοσιότητα οδηγό νεοεκλεγέντος δημοτικού συμβούλου, καθώς και εγκύκλιο εκλογής μελών των προεδρείων στα νέα δημοτικά συμβούλια

Σύμφωνα με τον Οδηγό, ο δημοτικός σύμβουλος οφείλει:

  • Να μετέχει σε όλες τις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου ή των επιτροπών στις οποίες είναι μέλος.
  • Να διαθέτει πάντα τον απαραίτητο χρόνο και να προετοιμάζεται για τις συνεδριάσεις αφού έχει λάβει γνώση, έγκαιρα, όλων των εισηγήσεων και των στοιχείων που αφορούν τα θέματα της ημερήσιας διάταξης.
  • Να εκτελεί με επιμέλεια τα καθήκοντά του και κάθε εργασία που του αναθέτει το συμβούλιο.
  • Να γνωρίζει το πλαίσιο λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου. Για τον λόγο αυτό πρέπει να μελετήσει τον κανονισμό λειτουργίας του δικού του δημοτικού συμβουλίου. Σε περίπτωση που το οικείο συμβούλιο δεν έχει δικό του κανονισμό, είναι σε ισχύ ο πρότυπος κανονισμός λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου.

Ο ΟΔΗΓΟΣ |Προβολή/κατέβασμαΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ | Προβολή/κατέβασμα

Μπέρδεμα με τη συμμετοχή των δημοτικών παρατάξεων στην Οικονομική Επιτροπή. Τι ισχύει τελικά

livaniosert

Την καινοτομία μεταξύ άλλων ότι όλες οι παρατάξεις των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων θα συμμετέχουν στην Οικονομική Επιτροπή με δικαίωμα λόγου παρουσίασε μεταξύ άλλων στην ΕΡΤ ο Υφυπουργός Εσωτερικών υπεύθυνος για θέματα Αυτοδιοίκησης κ. Θ. Λιβάνιος.

Ο κ. Λιβάνιος υπογράμμισε ότι η αλλαγή έγκειται στο ότι ακόμη και οι παρατάξεις που δεν εκλέγουν εκπρόσωπο στην Οικονομική Επιτροπή έχουν δικαίωμα να συμμετέχουν με δικό τους δημοτικό σύμβουλο που θα παρίσταται με δικαίωμα λόγου και όχι με δικαίωμα ψήφου.

Αυτό σημαίνει ότι ο εκπρόσωπος καλείται και λαμβάνει και τον φάκελο των εισηγήσεων και τοποθετείται επί των θεμάτων με καταγραφή στα πρακτικά.

Ο κ. Λιβάνιος αναφέρθηκε στο θέμα με έμφαση καθώς αυτό αποτελεί μια θετική αλλαγή και ορθώς. Το πρόβλημα όμως είναι ότι αν και αυτό αναφερόταν στην παράγραφο 3 του άρθρου 2 που δόθηκε στην διαβούλευση, παραλείφθηκε στο ΦΕΚ 134 και την δημοσίευση του νόμου 4623 της 9ης Αυγούστου 2019. Συγκεκριμένα στην διαβούλευση αναφερόταν 3. Στο τέλος της πρώτης παραγράφου του άρθρου 75 του ν. 3852/2010 προστίθεται εδάφιο ως εξής :

«Κατά τις συνεδριάσεις των επιτροπών δύναται να παρίσταται χωρίς δικαίωμα ψήφου ένας δημοτικός σύμβουλος από κάθε παράταξη που δεν εξέλεξε μέλος σε αυτές κατά το άρθρο 74.» ενώ κάτι τέτοιο στο ΦΕΚ δεν υπάρχει.

Αντιθέτως η παρ 4 που αναφέρεται στην Οικονομική Επιτροπή των Περιφερειών αναφέρει στα εξής και στην Διαβούλευση και στο ΦΕΚ:

4. Στο τέλος της πρώτης παραγράφου του άρθρου 177 του ν. 3852/2010 προστίθεται εδάφιο ως εξής:

«Κατά τις συνεδριάσεις της οικονομικής επιτροπής δύναται να παρίσταται χωρίς δικαίωμα ψήφου ένας περιφερειακός σύμβουλος από κάθε παράταξη που δεν εξέλεξε μέλος σε αυτές κατά το άρθρο 175».

Ομως τελικά, όπως διευκρινίστηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών υπάρχει σχετικά διάταξη στο Αρθρο 2 παρ. 3.

Στο τέλος της πρώτης παραγράφου του άρθρου 75 του ν. 3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 77 του ν. 4555/2018, προστίθεται εδάφιο ως εξής:

«Κατά τις συνεδριάσεις των επιτροπών δύναται να παρίσταται χωρίς δικαίωμα ψήφου ένας δημοτικός σύμβουλος από κάθε παράταξη που δεν εξέλεξε μέλος σε αυτές κατά το άρθρο 74.»

ΥΠΕΣ: Τροπολογία για το προσωπικό των ΟΤΑ, τους αιρετούς, την ορκομωσία κ.α.

dimarxeio ilioypolis

Το υπουργείο Εσωτερικών κατέθεσε τροπολογία στο διυπουργικό νομοσχέδιο που ψηφίσθηκε από τη Βουλή, η οποία περιλαμβάνει ρυθμίσεις οι οποίες αφορούν το προσωπικό των ΟΤΑ και τους αιρετούς της αυτοδιοίκησης

Με αυτή την τροπολογία διασφαλίζεται και την περίοδο 2019 – 2020 η μισθοδοσία και η καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών των συμβασιούχων που απασχολούνται στους ΟΤΑ και τα νομικά του πρόσωπα που αποτελούν φορείς/δομές που συμμετέχουν στη δράση «Εναρμόνιση επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής» (παιδικοί σταθμοί).

Ταυτόχρονα, δίνεται η δυνατότητα σε δημοτικούς υπαλλήλους που παραιτήθηκαν λόγω κωλύματος για να εκλεγούν μέλη δημοτικών συμβουλίων και αφού εξελέγησαν δεν ανέλαβαν θέση ευθύνης, να επανέρχονται στην υπηρεσία και να αποσπώνται από τον δήμο που υπηρετούσαν σε άλλη υπηρεσία εντός των διοικητικών ορίων των δήμων όπου εξελέγησαν ή σε άλλη πλησιέστερη υπηρεσία για όσο διάστημα διαρκεί η αιρετή τους θητεία.

Επανέρχεται η διάταξη για διαγραφή συμβούλων

Η τροπολογία επαναφέρει τη διάταξη του «Καλλικράτη», που καταργήθηκε με τον «Κλεισθένη» ότι δημοτικός και περιφερειακός σύμβουλος που ανεξαρτητοποιείται ή διαγράφεται από την παράταξή του δεν μπορεί να ενταχθεί σε άλλη παράταξη, ενώ εκπίπτει από μέλος σε επιτροπές ή από αντιδήμαρχος – αντιπεριφειάρχης. Επίσης, δεν συντρέχει κώλυμα ή ασυμβίβαστο της θέσης προέδρου ΝΠΔΔ και περιφερειάρχη και περιφερειακού συμβούλου εφόσον τα πρόσωπα αυτά έχουν εκλεγεί στη θέση του προέδρου του νομικού προσώπου και καταλαμβάνουν τη θέση αυτή λόγω της αιρετής τους ιδιότητας.

Ορκωμοσία σε δημόσιους χώρους

Επίσης, με την τροπολογία η ορκωμοσία των νέων δημοτικών συμβουλίων, εκτός των δημαρχείων, μπορεί να γίνει σε άλλους δημόσιους χώρους, με σκοπό να δοθεί πανηγυρικός τόνος, παρουσία πολιτών. Τη δυνατότητα που έχουν περιφερειακά συμβούλια να συνεδριάζουν μέσω τηλεδιάσκεψης, παρέχεται σε έκτακτες περιπτώσεις και σε νησιωτικούς δήμους.

Ο δήμος μπορεί να καλύπτει τα έξοδα κηδείας δημάρχων και προέδρων δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων (νυν και τέως), καθώς και εν ενεργεία δημοτικών συμβούλων.

Τέλος, σύμφωνα με το ΑΜΠΕ, συνιστώνται τρεις θέσεις ειδικών συμβούλων στον Φορέα Διαχείρισης Κοινοχρήστων εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά για την υποβοήθηση του έργου του Προέδρου του.

Παρελθόν ο Προληπτικός Έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου στους ΟΤΑ

dimarxeio ilioypolis

Η 31η Ιουλίου απετέλεσε μια ιδιαίτερα σημαντική ημερομηνία για τη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς - σύμφωνα με την παρ.1 του αρ.125 του ν.4611/2019 - από αυτή την ημέρα και έπειτα δεν ασκείται προληπτικός έλεγχος στις δαπάνες των ΟΤΑ από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Από τη μια η προεκλογική περίοδος και οι μετεκλογικές αναταράξεις, από την άλλη οι αντιπαραθέσεις για τις αλλαγές στον Κλεισθένη ενόψει εγκατάστασης των νέων Δημοτικών Αρχών, οδήγησαν στο περιθώριο του ενδιαφέροντος το θέμα της κατάργησης του ελέγχου.

Και όμως, από την 31η Ιουλίου και έπειτα, οι υπάλληλοι των Οικονομικών Υπηρεσιών των ΟΤΑ και οι Αιρετοί με συναφείς αρμοδιότητες έχουν εισέλθει σε μια νέα εποχή δημοσιονομικής λειτουργίας.

Τα χρηματικά εντάλματα των δαπανών δεν υπάρχει πια δυνατότητα να υποβάλλονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προληπτικό έλεγχο.

Οι Οικονομικές Υπηρεσίες έχουν καταστεί αποκλειστικά υπεύθυνες για τον έλεγχο, εκκαθάριση και ενταλματοποίηση των δαπανών τους.

Αξίζει να θυμηθούμε τις 4 νομοθετικές παρεμβάσεις του ΣΥΡΙΖΑ που οδήγησαν ως εδώ:

1) H κατάργηση του προληπτικού ελέγχου ψηφίστηκε στο Μνημόνιο την
παραμονή Δεκαπενταύγουστου 2015 (Ενότητα 2.4.1. ν.4336/2015, ΦΕΚ Α’ 94/14.8.2015).

2) Εν συνεχεία προσδιορίστηκε η 1/1/2019 ως ρητή ημερομηνία κατάργησης για τους ΟΤΑ, στην παρ.10 του αρ.10 του ν.4337/2015 (ΦΕΚ Α’ 129/17.10.2015).

3) Κατόπιν έντονων διεκδικήσεων τόσο των Αιρετών (ΚΕΔΕ) όσο και των εργαζομένων (ΠΟΕ-ΟΤΑ), έδωσαν παράταση έως την 1/1/2020 (αρ.58 ν.4607/24.4.2019).

4) Ελάχιστες ημέρες μετά, αιφνιδιαστικά, με εκπρόθεσμη Τροπολογία, άλλαξαν το νόμο που μόλις είχαν ψηφίσει, ορίζοντας ότι ο έλεγχος δεν θα καταργηθεί 1/1/2020, αλλά την 31η/7/2019 (παρ.1 αρ.125 ν.4611/17.5.2019).

Αυτός ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ εφαρμόστηκε μέχρι τώρα.

Μένει, λοιπόν, να δούμε εάν η νέα Κυβέρνηση θα εμμείνει στη γραμμή της προηγούμενης, ή θα την αναιρέσει.

Προς το παρόν, υπογραμμίζεται ότι παραμένει σε ισχύ ο κατασταλτικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου (αρ.51 ν.4129/2013 και αρ.276 ν.3852/2010) επί των λογαριασμών των Δήμων, των Περιφερειών και των Νομικών τους Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, καθώς και των Κοινωφελών Επιχειρήσεων, των Επιχειρήσεων Υδρευσης Αποχέτευσης και των δημοτικών Ανωνύμων Εταιρειών του αρ.266 του Κ.Δ.Κ..

airetos

Δημοτικές Κοινότητες: Το νέο τοπίο για Προέδρους και Aρμοδιότητές τους

dimarxeio alimou

Το ζήτημα της αντισυνταγματικότητας, για το οποίο είχαν έντονα επικριθεί οι διατάξεις του Κλεισθένη που αφορούν τις Κοινότητες, επιχειρεί να άρει –όσο είναι τώρα πια εφικτό- η Κυβέρνηση στο πολυνομοσχέδιο,ενόψει εγκατάστασης των νέων Αυτοδιοικητικών Αρχών.

Yπενθυμίζεται ότι το νέο πλαίσιο εκλογής, διακυβέρνησης και αρμοδιοτήτων που επέβαλε ο ΣΥΡΙΖΑ για τις Κοινότητες, ευρέως στηλιτεύθηκεγια εγκαθίδρυση οιονεί τρίτου βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ το Σύνταγμα της Ελλάδας, στο αρ.102, με σαφήνεια ορίζει ότι οι βαθμοί Τ.Α. στη Χώρα μας είναι μόνο δύο.Ταυτοχρόνως, σημεία κατηγορήθηκαν για σκόπιμη στρέβλωση της λαϊκής ετυμηγορίας.

Τις ενστάσεις αντισυνταγματικότητας του Κλεισθένη είχε εγείρει επανειλημμένα η ΚΕΔΕ,ενώ ιδίως το “Αυτοδιοικητικό Κίνημα” ανέδειξε με έμφαση το θέμα, προτείνοντας τεκμηριωμένες διορθώσεις, πριν γίνει νόμος.

Τώρα, ένα χρόνο μετά, το Ν/Σ ειδικά για τις Κοινότητες εστιάζει σε 2 κινήσεις κατάργησης του Κλεισθένη.

Ι] ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ Η ΕΜΜΕΣΗ ΕΚΛΟΓΗ -Ο ΛΑΟΣ ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΕΙ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ

Η 1η κυβερνητική κίνηση αφορά τον τρόπο εκλογής του Προέδρου στις Κοινότητες άνω των 300 κατοίκων.

Ο Κλεισθένης προβλέπει πως (εφόσον κανένας Συνδυασμός Κοινότητας δεν έλαβε άνω του 50%)ο Πρόεδρος δεν αναδεικνύεται με άμεση εκλογή από την ψήφο του λαού στην κάλπη, αλλά με έμμεση εκλογή από το Συμβούλιο Κοινότητας, βάσει διαδικασία από την οποία Πρόεδρος μπορεί να προκύψει Σύμβουλος του Συνδυασμού που ο λαός κατέταξε στη 2η θέση.

Η παρ.9 του αρ.5 του Ν/Σ καταργεί την έμμεση εκλογή, εισάγοντας τις εξής ρυθμίσεις:

1) “Πρόεδρος του Συμβουλίου της Κοινότητας άνω των 300 κατοίκων ορίζεται ο Σύμβουλος ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΚΑΤΑ ΣΕΙΡΑ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ που έλαβε τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης μεταξύ των υποψηφίων του Συνδυασμού του, σύμφωνα με την Απόφαση επικύρωσης της εκλογής από το αρμόδιο Πρωτοδικείο. Η μη αποδοχή του αξιώματος του Προέδρου, δεν οδηγεί σε απώλεια της ιδιότητας μέλους του Συμβουλίου της Κοινότητας.”

2) “Η παρ.2 του αρ.79 του ν.3852/2010 καταργείται και οι επόμενες παρ. αναριθμούνται αναλόγως.”Εκεί οριζόταν η διαδικασία έμμεσης εκλογής.

3)Αν η θέση του Προέδρου του Συμβουλίου της Κοινότητας κενωθεί λόγω θανάτου ή παραίτησης ή έκπτωσης από το αξίωμα ή εξαιτίας οποιουδήποτε άλλου λόγου, Πρόεδρος ορίζεται ο επόμενος κατά σειρά σταυρών προτίμησης Σύμβουλος ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΣΕ ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ και αν εξαντληθούν οι Σύμβουλοι του πρώτου Συνδυασμού, Πρόεδρος ορίζεται ο πρώτος σε σταυρούς προτίμησης μεταξύ των Συμβούλων του δεύτερου Συνδυασμού και ούτω καθεξής.”

ΙΙ]  ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ Η ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΗ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΠ

Δεύτερη κίνηση, η τροποποίηση αρμοδιότητας του Προέδρου / Συμβουλίου Κοινότητας (από αποφασιστική) σε εισηγητική προς το Δημοτικό Συμβούλιο για θέματα Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που προορίζονται για επενδυτικές ανάγκες (δηλαδή για την αποκαλούμενη τέως ΣΑΤΑ).

Αναλυτικότερα, με τις περ.δ’ και εδ’ της παρ.9 του αρ.5 του Ν/Σ, ηπερ’β’ της παρ.2 του αρ.82 και η παρ.β’ της παρ.1 του αρ.83 του ν.3852/2010 που είχαν αντικατασταθεί από τον Κλεισθένη, διαμορφώνονται αντιστοίχως :

“βΑποφασίζειΕΙΣΗΓΕΙΤΑΙ για την κατανομή του αναλογούντος στην Κοινότητα ποσοστού των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που προορίζονται για επενδυτικές ανάγκες του Δήμου, σύμφωνα με την παρ.4Α του αρ.259,” (αφορά Κοινότητες < 300 κατοίκους)

β)Αποφασίζει ΕΙΣΗΓΕΙΤΑΙ ποια έργα και δράσεις θα εκτελεστούν στην Κοινότητα, από το ποσοστό των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που προορίζονται για επενδυτικές ανάγκες του Δήμου, που της αναλογούν, σύμφωνα με την παρ.4Α του αρ.259,” (αφορά Κοινότητες > 300 κατοίκους)

Στην Αιτιολογική Έκθεση, τεκμηριώνονται οι ανωτέρω αλλαγές, ως εξής:

Η δια ξεχωριστής κάλπης εκλογή, αλλά και η αποφασιστική αρμοδιότητα που καθ’ υπερβολήν δόθηκε στους εκπροσώπους των Κοινοτήτων κατά τις διατάξεις του ν.4555/2018, ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ DEFACTOΜΙΑ ΜΟΡΦΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΡΙΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ, γεγονός ΜΗ συμβατό προς τις διατάξεις της παρ.1 του αρ.102 του ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ.

Η προτεινόμενη ρύθμιση ευθυγραμμίζει πλήρως την ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΣΤΡΕΒΛΩΣΗ με το πνεύμα συντακτικού νομοθέτη και το γράμμα της διάταξης του αρ.102 του Συντάγματος”.

Σημαντική, τέλος, είναι η παράμετρος για το θέμα, την οποία επεσήμανε στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ επί του Ν/Σ, το “Αυτοδιοικητικό Κίνημα”:

Απ’ τη στιγμή που αίρεται η αποφασιστική αρμοδιότητα των Κοινοτήτων για την τ.ΣΑΤΑ, πρέπει ταυτοχρόνως να τροποποιηθεί η παρ.4Α του αρ.259(που ο Κλεισθένης πρόσθεσε) και η όλη διαδικασία περί κατανομής της τ.ΣΑΤΑ από τον Υπουργό Εσωτερικών ανά Κοινότητα κλπ. 

Πρόκειται για διαδικασία “γραφειοκρατική”, αφορά κατανομές ελάχιστων ποσών, “θα οδηγήσει σε τραγελαφικές καταστάσεις”, συνεπώς είναι αναγκαίο να επανέλθει η σχετική διαδικασία που προέβλεπε ο Καλλικράτης.